Slakt och slaktare?
Ja, jag erkänner: Jag är en mes. Jag tycker det är otroligt obehagligt med avlivningsdelen av slakten av djur.
På ett sätt tycker jag att jag inte borde ha produktionsdjur om jag inte klarar dödandet, men samtidigt skulle jag kunna erbjuda djur ett gott liv tack vare att jag bor som jag gör. Jag klarar dödandet om jag måste, jag har gjort det, flera gånger till och med, och därför vet jag att jag har svårt att distansera mig och göra det bra och avspänt. Det är inte bra för varken mig eller djuren. På grund av detta har jag valt att inte ha produktionsdjur utan väljer att köpa kött i stället.
Det finns ju folk som kan slakta - men var hittar man dem? Och vad gäller för regler? Kan man ringa ut slaktaren till kaninkolonin eller hönsburen? Kan man be en bekant, eller till exempel någon på detta forum, att komma och slakta? Kan man köra fåren/kaninerna/fåglarna eller vad det är till ett litet, trevligt slakteri och hämta köttet och skinnen senare?
Och om man har djur som ger päls, hur hittar man någon som vill använda ullen/håren? Kanske inte så att man kan sälja och tjäna pengar, men så att det kommer till användning.
Observera att detta inte är en tråd om det moraliska eller etiska med produktionsdjurhållning, utan en tråd om slakt och tillvaratagande av produktionsdjur.
Jag vet faktiskt inte riktigt vart man hittar folk som kan slakta, det beror väl lite på vilken typ av djur det gäller. Ett allmänt tips kan väl vara att vända sig till olika föreningar, kötkaninerna har väl sådana i vart fall, och fårbönder borde ju veta?
Sen finns det slakterier som tar emot djur för slakt och där man får ta köttet på återtag. Det är väldigt vanligt, och många gårdar skickar ju inte mer än en eller två sändningar per år (tänker då på mindre köttproducenter av nöt eller får eller så). Fördelen är att de då har en anläggning som (förhopningsvis) står under någon kontroll och att sen själva stycknigen och packeteringen sker på ett hygieniskt sätt.
De regler som gäller för slakt finns i jordbruksverkets föreskrifter. De har även information som är mer lättläst på sin hemsida. Det generella kravet är att den som avlivar ska ha kunskaper nog för att göra avlivningen korrekt. Sen finns det ju även regler för transportering av djur (om man ska köra iväg dem).
Skinnet och ullen, ja man kan ju vara förutseende och börja annonsera redan innan och ta upp beställningar. Jag vet inte riktigt hur man kan hantera den biten.. Det kostar ju en slant att få fälarna beredda, och det kan ju vara lite dyrt om man vill göra det i förhoppning att folk vill köpa dem allt eftersom senare.
Paulina

Får är inga problem att köra till slakt, när det gäller kanin så tycker jag att närmsta slakteri ligger för långt bort. Därför har jag valt bort det djurslaget även om jag skulle vilja ha svensk päls.
Skinnen från fåren tar du återtag på och skickar i väg på beredning dyrt som *censur* men det blir fina skinn 😃
Ullen kan du inte få in pengar på utan att själv lägga ner väldigt mycket jobb och bearbeta själv till unika produkter och timpengen är väldigt låg.
När det gäller ull och får får du gärna göra ett studie besök hos mig, titta på hagar och se stallet mm jag kan också visa dig principen hur man tovar
#2: Hej Lorita! Vart kör du dina får?
Om jag hade får skulle jag, i alla fall till en början, få ha dem bara över sommaren och inte ha några över vintern - alltså köpa ungdjur som får växa till sig, alternativt köpa lamm som får med sig sina mammor, och sedan lämna tillbaka tackorna till ägaren, som kan hysa dem över vintern.
Angående ull, så skulle jag i så fall skänka den till vem som helst som vill ha den - hellre det än att gräva ned den!

köpa ungdjur är ingen ekonomi i, jag har 4 tackor som ger ca 9-10 lamm och vi är tre i familjen och två lamm räcker till kött för oss en dag i veckan. jag har allmogefår i bevarande syfte så jag säljer det jag kan till avel och några lådor till kompisar (min man tycker lamm en gång i veckan räcker själv skulle jag kunna tänka mig detta kött 7 dagar i veckan)
Du har ett PM om slakteriet jag använder
#4: Jag såg det sedan - tack!