Vill bli vegan, tips?
Vill verkligen inte längre äta djur och undrar om det finns några tips på hur man sakta kan anpassa aig till ny kost?
Den här sajten är inaktiv och handlade om allt annat än veganism när den var aktiv. Gå in på vegan istället 🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Första frågan är: Vem lagar mat och handlar hemma? Om man bor med andra som äter kött så får man räkna med att de kanske inte orkar laga ytterligare en maträtt, ett tilltugg eller liknande.
Nästa steg är att läsa på om vad man måste ta hänsyn till. Vilka ämnen får man i sig i mindre mängd av? Vad är en bra vegetarisk eller vegansk kost? Avråder från att försöka fortsätta äta rätter som baserar främst på kött och andra animaliska produkter och istället välja recept som är tänkta att vara vegetariska eller veganska.
Om det främst är köttet som är ett problem kanske du kan börja med att dra ner på mängden och byta ut några måltider mot något vegetariskt. Tänk även på att besöka en läkare för att kolla värdena. Är lätt att om man inte äter rätt att man inte får i sig det kroppen behöver. Efteråt kan du göra samma sak från vegetarisk kost till vegansk.
Något jag avråder från är att bli vegan eller sluta äta kött om man inte gillar linser, bönor och annat som är en bra bas inom vegetarisk och vegansk kost. Känner nog ”kräsna” personer som inte äter kött och främst lever på ris, läskedrycker och tomater eller snabbmat.
Nu är jag inte själv vegan men äter inge kött och har av intresse även läst på om vegansk kost så mina råd är mer grundläggande.