Köp en get- ett moraliskt dilemma?
Vid jul kommer reklamen ifrån Action Aid om att man kan köpa en get, några kycklingar eller en åsna i present till fattiga i den tredje världen för att ge dom redskap till att kunna ta sig ut ur fattigdomen.
http://www.presentermotfattigdom.se/
Såg för några dagar sedan några som skrev att det var synd om djuren och att man inte skulle stödja detta, då de i de länderna inte har samma nivå på djurhållningen som vi har.
Hur resonerar ni?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
blir alltid o fundera på vem som tjänar pengar på dom där må bra till jul kampanjer för nån måste ju sälja alla dessa getter o höns.
men tror inte att djuren nödvändigtvis har det dåligt hos deras nya ägare i 3e världen
men såg lite om unicef`s get utplaceringar i ett program verkade riktigt bra deras system dom startar upp uppfödnings center och anställer lokalt
deras utplaceringar är avels par och det gör en skillnad ge en bonde en get och den har en gräsklippare ge den 2 o den har en inkomst

Deras djur mår nog inte sämre än våra. Men jag tror inte att det är lösningen för fattiga länder. Minska barnafödandet genom upplysning och preventivmedel är bättre. Många barn är många bekymmer för tyvärr så kan de inte leva på kärlek allena.
Beror mycket på hur det går till imo. Läste att nån organisation tex tillhandahåller veterinärvård vid behov och sådär. Minns inte mycket av texten eller ens var den kom från, men det lät bra och som nånting jag kunnat stödja. Tror mycket skulle bli bättre om folk faktiskt fick möjlighet att försörja sig själva.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Nej nej… ingen get eller så här… Kommer från en mindre stad där en kvinna hade kontakt med nån by i Uganda, där hälsade hon på år efter år och hon sålde getter här i Sverige och så fick man bestämma namn på geten och fick ett certifikat på att man ägde en get som skulle finnas i denna by. Och folk köpte getter och gör troligen fortfarande.. och jag kan ju säga att skulle dom där getterna existera så är dom x antal tusen getter om inte 100.000 getter där idag…
Nej… sånt går inte Sessan på. Och jag tror inte så mycket på dessa getter och höns man kan köpa på annat sätt heller.
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
#4: Nu är det ju en rätt stor skillnad mellan en privatperson som troligen är bedragare och en organisation som faktiskt kan kontrolleras.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#5 Hon hade en organisation som drevs i detta. Men bara för att det är en organisation så betyder ju inte det att saker är vad det verkar. Vad hände med rädda barnen exempelvis som alla litat på i alla år? Och dom är ju knappats ensamma.
#6: Organisationer går fortfarande att kolla upp :P
Ingen aning, vad hände med Rädda Barnen? Har inte hört om något fuffens vad jag kan minnas, vad har jag missat?

De kanske inte har samma djurhållning som vi, men där kan djuren vara skillnaden mellan liv och död för en familj. Här har vi djur för att det fyller ett känslomässigt behov för oss.
Jag avstod från att köpa julklappsgetter sedan jag insett att getter bidrar till ökenspridning. Det beror förstås på var getterna hamnar, men när jag hörde det valde jag att ge filtar och tält till flyktingar i stället.
#9 Getter o höns fyller knappast något känslomässigt behov hos oss, men de fyller våra magar, precis som deras.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#12 Skillnaden är att vi inte måste ha getter och höns för att överleva. Det kan vara ett moraliskt ställningstagande att köpa svensk/föda upp kött själv, men vi överlever ju utan också i vårt samhälle. Hade man inte tyckt att getter/höns var trevliga djur och hade man inte trivts med bondelivsstilen så kan man välja bort den delen. Det valet har man inte i hela världen.
#7 ja där också var det fuffens med pengarna.
Mm Det går inte att kolla upp tillräckligt väl för min smak. Jag väljer att hjälpa på hemmaplan istället med att köpa faktum, skicka in kläder till second hand butiker och liknande eller bjuda på ett mål mat om det är någon jag känner igen som jag vet bor på gatan.
#14 Det var den Svenske generaldirektören som förskingrade stora summor från organisationens Svenska avdelning. Brott är alltid svårt att skydda sig mot.
Ah, att det förskingrats låter bekant. Ser inte hur det skulle betyda fuffens hos Rädda Barnen dock, i det fallet är ju organisationen ett offer för en brottsling och inte tvärtom. Men #14 kanske menade något annat som kommit fram? Kan du länka till en artikel eller så isf?
Det där med getterna är väl "hjälp till själv hjälp"?
#17 jo om jag har förstått det hela rätt ska det vara det
Jag stödjer endast svenska organisationer.
Vi har en hel del att få rätt på här i Sverige innan jag tycker vi ska lägga pengar på andra länder.
Hälsningar Malin
#19 vad individen väljer att lägga sina pengar på/döva sitt samvete med måste vara frivilligt
#20 Har jag sagt något annat?
Hälsningar Malin
#19 Problemet är ju att vi genom vår livsstil förstör chanserna att kunna försörja sig i många länder. Trots vårt överskott av pengar, så vill vi köpa så billigt som möjligt.
Det finns många exempel på hur man lobbat för att dessa länder ska odla de grödor vi vill ha stora mängder av så kilopriset dumpas, där grödorna i sig inte lämpar sig för den jordmån som finns i landet.
Är det inte dags att vi vänder på kakan och ger dom tillbaka det vi tagit?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#22 Då är det väl bättre vi tänker på vad vi handlar?
Jag anser att vi har djur, barn, äldre, hemlösa, handikappade osv i sverige som inte får vad dom behöver.
Om vi inte kan hjälpa våra egna, hur ska vi då kunna hjälpa andra?
Nej, mina pengar stannar i Sverige.
Hälsningar Malin
#23 Dom pengarna vi redan har här, har vi just för att vi "stulit" dom från de fattiga länderna.
Visst ska man handla rätt saker, men det kommer inte ge tillbaka det vi redan tagit, utan de får man ge tillbaka på annat sätt än genom sin konsumtion.
Om man tittar globalt så har djuren, barnen, de äldre, de hemlösa och de handikappade i Sverige det otroligt bra. Alla har råd med sjukvård, några av de grupperna har högkostnadsskydd på tandvården, djuren skyddas av djurskyddslagen osv.
Jag har haft förmånen att få arbeta i västafrika, det är en hel annan verklighet där, slår skörden fel då svälter du, det finns helt enkelt inget skyddsnät att falla tillbaka på.
#24 Jag hade inte tagit upp dessa människor i sverige om dom faktiskt haft det bra.
Jag jobbar som assistent, tro mig, vissa har det långt ifrån bra,
Jag har jobbat på äldreboende, samma sak där.
Men visst, om vi ska jämföra med "barnen i afrika" så självklart har vi det bra i Sverige.
Men mindre dåligt gör inte det hela bra i mina ögon.
Men visst kan du rättfärdiga det hela med att det finns dom som har det sämre.
Men det kan inte jag.
Hälsningar Malin

#24 Vet en som jobbade på äldreboende en av dem inlagda äldre ströp sig med telefonsladden, tror inte hon hade det så bra.
Säger som enbartmalin, mina pengar stannar i Sverige! Sjukvård, a-kassa m.m. börjat gå åt helt fel håll här! Jag hade aldrig skänkt ett djur till någon utan att veta hur det kommer få det.
Jag tror på "hjälp till självhjälp" som princip. Jag tror man kommer längre genom att ge hjälp i form av verktyg (som förutsättningar, utbildning etc) för eget försörjande.
Samtidigt så är jag ju även av princip emot att ge bort djur till osäkra förhållanden (klassiskt exempel är ju den där undulaten många envisas med att köpa och ge bort i 40-årspresent eller liknande). Men samtidigt kan man ju aldrig få en djurhållning med bättre djurvälfärd om man inte kan bygga upp den någonstans ifrån.
Paulina
Jag känner mig ungefär lika kollektivt skyldig till att ha stulit från andra länder som jag som hundägare känner mig skyldig för att andra hundägare inte plockar upp bajset efter sina hundar i stan.
När man får en get via IM så utbildas dom som får geten i hur man tar hand om dom, dom får inte bara en get utan att få veta nått alls.
Däremot tycker man inte om det alls kan man ju ge en kaffebuske eller så istället.
l'm back