Helt vegetarisk skolmat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Trillade över det här klippet, ang en skola i amerikat som valt att servera enbart vegetarisk mat. Utmärkt tycker jag, av samma anledning som nämns i klippet - utöka paletten hos ungarna så de äter grönsaker odyl i skolan och fortsätter med det sen också :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
intressant projekt men verkar bygga på ett gammalt tankesätt som har visat sig vara felakigt, det att om du tvingar ett barn att äta nått det inte tycker om så kommer den lära sig o äta det. fast samtidigt så har dom ju vana att ta med sig mat hemifrån i staterna också så finns ju sätt runt det men det är bra att dom låter barn prova på olika vegetabilier. så är lite delad om det hela bra att utöka vad ungarna äter mindre bra o tvinga dem att äta sånt dom inte tycker om
#1: Fast de tvingar ju inte ungarna att äta sånt de inte tycker om, tvärtom ska det tydligen vara ett väldigt omtyckt projekt - och i mina ögon är det skitbra då en bred palett i barndomen leder till samma sak i vuxenlivet. Men, då är det i ett land där skolmaten kan bestå av en bit dålig pizza dagligen - säger inte att det skulle bli lika populärt här. Skulle däremot gilla om man införde någon köttfri dag i veckan i skolor och kommunala kök här också, inte en vegetarisk dag eller så utan helt enkelt en köttfri dag eller två. Inget fokus på köttfriheten utan bara mat som råkar vara utan, kort och gott. Så sån mat kan bli lika accepterad som typ pannkaka som folk aldrig drar vegetarian-kopplingar till, och sen kanske ingår i folks diet.
Personligen gillar jag även att de kallar det "meatfree" istället för "vegetarian". Ordet vegetariskt är tyvärr stigmatiserat, och skulle säkert skapa en del protester bara för ordets skull.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Är ägg, skaldjur, fisk etc. tillåtet på "köttfri" dag? Ordet öppnar för viss begreppsförvirring.
Jag vet att det var dagar då det var ugnspannkaka eller ärtsoppa i skolan när jag gick där, men det var ingen som kom på tanken att understryka att det var vegetariska eller köttfria dagar. Den enda drycken var mjölk (jag vet inte hur det är numera), och det är ju köttfritt men inte vegetariskt.
På det hela taget bra, men kanske mer för att det visar ungarna fräsch, färsk mat än just för att det är köttfritt.
Jag skulle överlag önska att man ändrade på rutinerna för "utfodring" av barn i förskola och skola. Jag är mer för bufféservering där barnen kan välja mellan (hälsosamma) alternativ från de olika födogrupperna. Jag tror inte minst att det skulle kunna underlätta för många småbarn som ofta ogillar att maten blandas ihop.
Min son (och han är inte den enda) kan ha enorma problem att äta en sallad. Ta istället alla beståndsdelar och lägg dem i separata skålar så äter han utan problem. Samma sak med pastan och pastasåsen. Blanda så blir han misstänksam och petar i maten, lägg dem separat på tallriken så äter han utan problem.
#3: Beror på vad man räknar som köttfritt, precis som att somliga kallar sig vegetarianer fast de äter fisk. Men fisk är ju kött, likaså skaldjur. Ägg är inte kött, det är förvisso inte vegetabiliskt men det är inte kött.
Ja precis, det är precis det jag menar. Skippar man bara fokus på att maten är vegetarisk så kommer folk inte tänka på att den är just det utan äter ändå. Gillar de det de äter så kan de mycket väl fortsätta äta sånt hemma ibland också och det tror jag att vi kan vinna mycket på. Kalla det för vad det är däremot så blir resultatet ramaskri för att man "tvingar in ungarna i en ideologi" eller nåt och så är maten automatiskt äcklig.
Jag fick höra av en syster till mig en gång för många år sen att allt vegetariskt är äckligt, innan hon tog en tugga på sitt äpple. Tycker hon illustrerade hela grejen rätt bra :)
Jo precis. Jag skulle inte bua om man körde på enbart naturbeteskött eller så heller (och det däremot hade man ju däremot kunnat fokusera på - "här serveras bara kött från glada djur som är bra för miljön, visst är det mycket godare!"). Däremot är ju kött något som ingår som en sån standard i våra hushåll idag till den grad att köttet blivit en bas, så den där fräscha färska maten rimligen borde vara köttfri imo :)
#4: W00t, blandar de nuförtiden? På min tid, i alla skolor jag gått i, så var allt separerat. Funkade bra, nackdelen var väl mest att man ändå var tvungen att prova allt, inkl sill och annat snusk :P