Tortyrredskap får hästar att hoppa
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Jag tycker faktiskt de har en poäng här med kritiken. På den här höga nivån ska man inte behöva använda sig av smärta för att få hästarna att lyda. De aktiva måste inse att de är föredömen för nästa generation ryttare.
Sporrskador till exempel ska leda till omedelbar diskvalificering. Veterinärbesiktning efter ritten är lika viktig som innan. Spö har inget godtagbart syfte i ridgrenarna, men i körning fyller det en klar funktion i kommunikationen mellan kusk och häst.
#1 Visst har dom en poäng den skulle gå fram bättre om de var sakliga/kunniga. Lite hästisars tankar: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1188163
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Skrattretande imo. Och fullkomligt idiotiskt. Det finns problem inom hästvärlden som behöver tas tag i, som hästar med dålig hagvistelse, med för mycket kraftfoder och för lite grovfoder, som utsätts för rollkur, som rids med pessoa och dåligt anpassade sadlar, osv. Men att ta upp riktiga problem? Nä. "Jag vet inte varför hästarna vinklar bak öronen men det är säkert nåt dåligt!". Jävla lekstuga.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Det är många som inte borde ha häst…
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Vad jag vet är det redan så att blod på hästens kropp medför omedelbar uteslutning. I alls fall inom dressyr. #1. Spö är ett kommunikationsredskap även inom ridningen.

Tycker i allmänhet att det är så bråttom nu för tiden på de ridskolor jag känner till. Det ska upp på hästryggen nästan direkt och helst utan ledare. Små barn med dålig balans lär sig att hälla balansen i händerna och att "dra" hästen dit man vill ha den. Att ge eftergift fick jag på min ridskola lära mig först det tredje året (!). Alltså grunden i all hästträning..
Nej utopi ridskolan skulle ge ett år till markträning. Lära sig grunderna i kommunikation, respekt och hästskötsel. Därefter ska balansen tränas upp med ledare eller longering. Vill eleverna rida själva så får de göra det med halsring tills de har koll på sin kropp och sina hjälper först då kan man överväga att stoppa rylar i hästmunnen.
#5 Ja, i dressyren kan ett spö vara ett effektivt kommunikationsmedel. Men jag har aldrig sett det användas på dressyrtävlingar (på tv i alla fall), men på hopptävlingar används det då och då och vad jag kan tolka det som vid de tillfällen jag sett det användas så är det en direkt eller indirekt bestraffning.
Det stämmer också att blod innebär uteslutning i dressyrtävlingar. Hur det är på hoppning eller fälttävlan vet jag inte. Men det borde räcka med skav i skänkelläget för uteslutning om man inte kan visa upp veterinärintyg på att skadan har annan orsak.
#3 Tror du tävling hästar får vistas massor i en hage? De åker runt för att tävla står i box. O är för dyra för att de skall skada sig i en hage.
Ja e ingen häst expert men en häst fäller bak öronen när den är irriterad.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#6. Även i hoppning är spöt ett kommunikationredskap. Alla kommunikationredskap kan användas fel. Spö används inte på högre dressyrtävlingar, eftersom ryttaren -inte antas behöva vara så övertydlig om den är redo att tävla. Om man ska utesluta för skav i skänkelläget blir nog fler utan än med sporrar uteslutna gnetande, tjatande, tryckande skänklar nog sliter mer på pälsen än korrekt använda sporrar. Ridskolehästar är ett kapitel för sig - är det rätt att använda djur till att utbilda folk till att hantera djur? Ska hästmänniskor alls få finnas? Ska tamdjur få finnas? All tamdjurshantering är onaturlig och innebär tvång och alla människor som håller på med djur har någon gång sin första kontakt med dem. Det finns visst dåliga ridskolor. Men på den där jag går tar instruktören upp eftergiften på andra nybörjarlektionen (första nybörjarlektionen övar de bara på klargöring).. Samspelet mellan hjälper och eftergift ingår i hela utbildningen. Swdan lyckas förstås eleverna mer eller mindre bra - men allt bättre för varje pass.
#7: Tävlingshästar finns av många slag, en del går i stora hagar, en del i små, men mycket få står i box dygnet runt. Om en häst trycker öronen platt mot nacken är den rädd eller arg på något. Den kab ha öronen åt alla möjliga håll utan att det säger något om humöret. Bakåtvinklade öron är absolut inte detsamma som bakåtstrukna, utan betyder mer sannolikt att hästen lyssnar på ryttaren eller någonting bakom sig.
Jag menade stryker bakåt. Som en hund gör när den visar att den är vänlig. Djur vinklar vrider på öronen när de lyssnar ja.

#10 oftast är det som du säger. Men strukna öron är bara en del i kommunikationen, så att läsa bara öron ger en haltande uppfattning om språket. En häst som föser undan en annan häst kan stryka öronen. Den är inte arg eller rädd, bara säger tydligt "bort!". En sekund senare är öronen neutrala igen.
#8 Det kan säkert skilja från ridskola till ridskola med kvaliteten på utbildningen, jag red inte på en speciellt bra ridskola när jag började för många år sedan. Men jag står fast vid min idébild av den perfekta ridskolan.
Sedan så tycker jag inte att en hoppryttare i den högsta nivån lika lite ska behöva använda spö som kollegan som rider dressyr. Finns ingen anledning. Jag är själv långt ifrån en tävlingsryttare, så mina uppfattningar baseras till största delen på vad man ser på tv sändningarna från världscupen. Där har jag aldrig sett ett vettigt användande av spö utan bara några rapp efter en vägran eller ett eller ett par slag innan ett hinder (ofta efter en tidigare vägran).
#7: Jag skulle uppskatta om du läser vad jag skriver innan du kommenterar mina inlägg. Jag skrev precis att det finns problem med hagvistelse, och att det är korkat att fokusera på helt andra saker som inte är problem istället för bland annat bristen på hagvistelse.
Nej, det märks att du inte är någon hästexpert, precis som hon som skrivit för Djurens Rätt. En häst vinklar öronen åt det håll den har uppmärksamhet. Har den då en ryttare på ryggen som tex gör en halvhalt så vinklar hästen bak öronen för att den är uppmärksam på ryttarens hjälper, inte för att den blir så illa plågad.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#11: Hoppning handlar om att hästen tror på ryttaren när ryttaren säger att den kan hoppa över hindret - i alla fall på högre nivå och höjder. Att driva med spö är inte värre än att driva med skänkel, och korrekt använt handlar det INTE om att tillfoga smärta. Att driva extra på ett hinder där hästen tidigare tvekat är fullkomligt rimligt. Alla ni som tror att piska, spö och och sporrar handlar om smärta,hot och rädsla, var har ni lärt er hästhantering egentligen? Att använda spöt EFTER en vägran har jag däremot ingen förståelse för. Precis i vägringsögonblicket, ja, men inte eftetåt. Då har det ingen korrigerande verkan utan blir meningslöst, utom möjligen för att lufta ryttarens frustration. Och den ska inte hästen klä skott för. Och jo, det finns flera anledningar till att hoppryttare behöver spö mer än dressyrryttare. Dels är hoppning mindre finlir och har inte, som dressyren, till syfte att vida att man kan kontrollera hästen med minimala hjälper. Dels rör sig skänkeln mer i de farter och rörelser som förekommer i hoppning, varför man kan behöva vara tydligare med hjälperna. Dels gör de kortare stiglädren och den stående siysen det svårare att hålla om och hålla fram hästen, varför det - än en gång - kan behövas ett hjälpmedel för att göra hjälperna tydliga.
#12 läs då vad jag skrev i 10-. De är skillnad på att vinkla o stryka.
De flesta djur vinklar öronen när de skall lokalisera var ljudet kommer ifrån.
Styr man inte en häst fysiskt o inte så mycket med rösten.
tex.Man säger väl inte stanna till en häst som man gör med en hund eller snurra , framåt , höger, vänster osv.
#14: Det du skrev var ett svar på mitt inlägg som tog upp att Djurens Rätt gnäller på vinklade öron och hade inte ett skvatt med bakåtstrukna öron att göra även om du gärna påstår det i efterhand.
Styr inte så mycket med rösten? Det handlar inte specifikt om ljud utan om vart hästen riktar sin uppmärksamhet. Snälla du, sluta uttala dig om saker du har noll koll på.
Jösses. Både sporrar, spö och bett är till för att kommunicera med hästen. Visst kan man använda spöt till att slå hästen, sporrarna för att skada den och bettet för att dra sönder munnen på den. Men det är inte syftet och utrustningen brukas inte på det sättet..
Håller med #3, det finns väldigt många riktiga problem i hästvärlden, detta är inte en utav dessa. Denna Camilla Björkholm är tydligt inte en hästmänniska, varken insatt i hästens utrustning eller hur den påverkas av ridning.
"Det är nästan omöjligt att använda en sporre utan att orsaka smärta." - Va?!? Ridning baseras på tryck och eftergift. Dressyrhästarna som rids på den nivån är såpass känsliga att skulle man trycka så man orsakar smärta med sporren skulle förmodligen ryttaren flyga i luften. Samma sak om man skulle dra så pass hårt i bettet.
#14: Naturligtvis kan man styra en häst med rösten! Minst lika väl som en hund. Likaså med kroppsspråk, handsignaler eller vad du vill. De är mycket lättlärda.
#14 Men jag menade bakåt strukna öron. Men jag säger så om hunden o katten oxå. Förlåt så mycket att jag uttryckte mig fel.
Sen var de en vänlig fråga, en häst lyssnar väl inte så mycket på ryttaren som en hund gör på sin förare? De komuniserar väl på annat sätt. Vill inte du svara så kanske någon annan vill.
Visst är det som #14 säger.
Men vid ridning handlar det inte bara om enkla signaler man kan lära hästen med rösten, som att hästen ska stanna, sväga osv. Precis som du säger #18 så kommunicerar häst och ryttare på andra sätt också. Vid ridning kommunicerar man med tryck och eftergift(genom bett och skänklar), viktfördelning, balans, sin sits, hållning, röst och mm :) Många av signalerna är osynliga för människor som inte är hästvana :)
#18: Hästen hör varje andetag från ryttaren. Den lyssnar efter minsta ljud, en flämtning eller ett djupt andetag eller ett prassel av kläder. Den lyssnar på beröm och förebråelser. Den första förstärkningen av hjälperna, både drivande och förhållande, är alltid rösten. När något är okänt lyssnar hästen på ryttarens röst och andning för att få veta om den behöver bli rädd. Ljud från ryttaren är e n ytterst viktig del av kommunikationen vid ridning, och ännu mycket mer vid markarbete, där rösten är det enda man har för att tala om om man till exempel vill att hästen ska öka/minska farten eller byta gångart.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#14 Det går alldeles utmärkt att styra en häst med rösten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#18: Bakåtstrukna öron har fortfarande ingenting med varken mitt inlägg eller med ursprungsinlägget att göra. Så nej, antingen läser du in saker som inte står, eller så är det här med bakåtstrukna öron en efterkonstruktion. Whatever floats your boat…
Ställer du en fråga så lägg till ett frågetecken så det syns att det är en fråga också.
Jo, hästar lyssnar om man lär de röstkommandon. Precis som att en hund kan skita i röstkommandon om man inte lär den det. Ta exempelvis den klassiska smackningen som drivande och ptro för avsaktning. Men att rida en häst ordentligt med bara rösthjälper, det lär vara tämligen omöjligt. "Ahmen Brunte, sluta skjuta ut höger bak nu" liksom…
#21 Den videon bevisade inte ditt uttalande ;)
Den visade hur dom styr hästen med kroppen, handvisningar och rörelser :P
Hälsningar Malin
#22: I wish! Vad enkelt det vore då :-D.
Inte ridning, men här är hästar som styrs bland annat med rösthjälper.
#24: Ohja! Själv skulle jag bli av med min akilleshäl helt och hållet isf, fan vad skönt 😃

#23 nej med bara rösthjälper blir man nog inte tillräckligt nyanserad. Men ryttaren har ju sits säte och vikt också! Jag ska inte påstå att alla kan det eller att jag kan det själv (hoppas kunna en dag), men på elitnivå är det väll inte orimligt att man ska klara av det?
En rolig tanke skulle vara om huvudlag blev förbjudet i tex os (halsring är ok), då kan ingen hävda att det bara är den bästa hästen som vinner utan den också den bästa hästmäniskan👍
#25 Väldigt intressant.
Jag är ingen häst människa, men har hästarna inte huvudena väldigt tätt mot bröstet? Är det inte svårt för dom att se ordentligt?
Hälsningar Malin
#27: Det är ju just därför röst och spö är förbjudet på elitnivå.
#27 Finns några kända hästmänniskor som gör det dressyrryttarna gör utan knappt någon utrustning så visst går det!! Aldrig sett dem rida ett helt program dock ..
Dock är dressyrsporten (tyvärr) en sport som handlar om mycket mer.. det ska vara snyggt, dyrt och pampigt, finns strikta koder för hur man ska klä sig och bete sig som folk följer på blodigt allvar. Sporten är till sig harmonisk och vacker, och på något sätt hör utrustningen och dett yttre till och gör den till vad den är. Hästarna ska inte under några som helst omständigheter uppleva smärta av något utav hjälpmedlen.

#27 Nej de använder spö i hoppning i alla fall. Och att förbjuda röst är väll verkligen att gå åt fel håll? Och dressyren är ett kapitel för sig där man har krav på vilken utrustning man måste ha istället för att begränsa utrustning som har en ogynnsam verkan för hästen
#27: My point exactly :) Fast skänklar och någon form av träns (om än bettlöst) lär man ju behöva för en del rörelser på högre nivå ändå. Okej om man kan sitta hemma och köra en simpel galoppfattning, men jag antar att slutor, piruetter odyl blir svårt att göra utan att ens få använda skänklarna. Med betoning på antar - jag har dålig koll där, är inte ens i närheten av en så hög nivå själv. Jag tragglar med framdelsvändningar och ryggningar just nu och kan inte ens se hur man skulle klara det utan skänklar och tyglar, och det är ju ändå inte i närheten av lika komplicerat som diverse rörelser på världscup-nivå :P
Haha det skulle jag vilja se! Skulle sitta klistrad när det är dags för fälttävlan, bara för att få se magplask. Och vid dressyren, jag skulle älska om Kittel och resten av rollkursutövarna åkte av när de inte kan dra in mulen i bringan på sina havremoppar 😃
#28 Hästen ska gå med böjd nacke för håller hästen huvudet i någon annan ställning kan hästen inte bära rätt med ryggen. Huvudet ska dock inte vara böjt så den går under lodplanet, dvs mer än 90 grader.
Hästens ögon sitter på sidorna så de har ett synfält nästan runt om. utom två "fläckar", en mitt framför och en mitt bakom.
#31 Vem skrev du till? Svarar du till #27 så är det ditt egna inlägg :)
#13: Läs #13 om anledningar till spö i hoppning. Rätt använt är det ett hjälpmedel som är till nytta för hästen, i hoppning som i all annan ridning.
#28: Njae, vad jag ser är det en enda häst som drar in snoken, tvivlar på att han sitter och drar in mulen på en häst och inte resten. Men jag kan ha fel, det går lite för fort för att jag ska hinna se 😉
Annat är det här, det här är riktiga problem som såna som Djurens Rätt borde fokusera på istället för att gnälla över vinklade öron. Rollkur är bara bedrövligt och det görs inte tillräckligt för att bli av med problemet!

#34 Tack:)
Rekomenderar denna dokumentär. Kolla speciellt den fantastiske ryssen efter 21.01
#37 Ja, mycket bra och sevärd!!

Här är en med bara herr nevzorov för er som tvivlar på att det går att utföra avancerad dressyr utan huvudlag på hästens villkor. Det är så vackert!
#39: Han ser ut att ha det bra med sina hästar, men någon avancerad dressyr såg jag inte i den filmen. I alla fall inte om man menar tävlingsgrenen dressyr, väldresserade verkade de ju vara.
# 22
Jag har dyslexi. Så jag glömmer tex frågetecken i bland.
Men hundar har jag tränat många dessutom. O de är klart att de strunter i de om man säger ligg om man inte lärt dem vad de betyder. Inget djur förstår människo ord om man inte lär dem de. Men de är de många som tror.
Som tex nej o tyst.
På tal om att rida utan tyglar vs dessa tydligen jättehemska bett… Sånahär skills skulle man inte tacka nej till!
#41: Dåså. Det är likadant med hästar, de lyssnar på de kommandon man lärt in. En häst som inte lärt sig kommandot för en viss rörelse kommer inte göra den rörelsen heller, oavsett vilken sorts kommandon man använder.
Själv ska jag imorrn bitti upp på en häst med både bett, aachenträns och ridspö, och jag lovar att han kommer vinkla öronen bakåt under ridningen. Hemskt va 😃

#40 ja det beror väll på vad man menar med avancerad dressyr. För mig är det hög nivå av samling, lydighet och flexibilitet hos hästen vilket jag anser att de uppvisar. Att de dessutom gör det med glädjen och lekfullheten kvar är härligt. Han rider ju heller inte med avsikt att tävla, då han är emot hästtävlingar. Om jag har förstått det rätt så är hans hästar dessutom sådana "rescue horses", så de kanske inte riktigt har förutsättningarna som en välavlad gp häst har att utföra alla övningar.
#44: Nja, så väldigt hög nivå av samling var det väl inte, även om de kunde trava och galoppera ganska sakta. Det beror förstås till del på hästarnas kroppsbyggnad, men jag hade velat se betydligt mer aktion i ländrygg och bakben för att kalla det hög samlingsgrad. I den enda hörnpasseringen som gick att se var hästen varken böjd eller ställd och spårade inte korrekt, och det tycker jag är grunden för all dressyr. Men lydiga var de förvisso.
Men glädje och lekfullhet är inte något som automatiskt plågas ur hästar som arbetar med träns.
#21 I den filmen styrs hästen av att föraren visar med kroppen var hästen ska. Han springer med o "pekar" När hästen skall stanna håller han upp händerna. Hör inte ett ord.
#43 Har jag på stått de? Min undran var om man inte använder kroppen mest till att kominusera med hästen. Har aldrig hört att någon säger galopp o hästen går i galopp. Vanligast är väl att man använder benen?. Men de är klart att hästen inte galopperar om man inte lärt den att ett tryck´med benet fram o ett bak betyder att den skall börja galoppera.
#47: Nej, jag påstod inte att du påstått det heller.
Yes, om än inte bara benen. Skänklar, tyglar och vikthjälper brukar användas.

Nu har jag i och för sig inte hästar längre, utan åsnor vilka kanske är lite mer intelligenta. Men jag använder alltid rösten i första hand. "galopp!" räcker gott för att få rätt gångart. "Stanna betyder precis vad det låter som, men det använder jag när jag ska gå o hämta något och jag vill att de står kvar, inte i ridningen (där heter det ptroo, eller saaktaav om jag bara vill växla ner en gångart). Jag höll på att lära dem höger och vänster också för att bli riktigt snabba i agilityn, men det föll på att jag själv blandade ihop dem hela tiden😛
#47: Vid markarbete/lösarbete är det exakt det man gör - säger galopp när man vill ha galopp. Det tar man med sig upp i sadeln när man ska lära hästen galoppfattning.
Den här videon såg jag för ca 2 år sedan.
Så detta är inget nytt för mig 😐
Tycker de ska läsa på sin fakta, finns ingen regel i TR som säger att man måste ha sporrar och kandar? Är attityden som måste ändras, inte reglerna. Men jag håller med i övrigt, vad man ska sträva efter är hästar som vill jobba med en och inte mot en, vilket man jobbar mot i dagsläget😐

#52 ”Betsling vid dressyrtävling i lätta klasser tom Lätt A:4 skall vara träns.
I Msv C:1, Msv C:2, Msv B:1, Msv B:2, Msv B:3 och FEI:s Inledande program Msv B
är betslingen valfritt träns eller kandar, vilket bestäms av ryttaren.
I Msv B:4 och högre skall betslingen vara kandar."
#53 Varför har jag då sett x antal UTAN kandar? På tävlingar över MSV B? Ingen sa något om dem alls, har sett dem live på globen och de blev snarare uppmuntrande än diskade?

#54 det kan jag inte svara på. googlade mig till texten ovan.
RC1393; antingen har du sett fel eller så har någon gjort fel, men i de högre klasserna måste du rida på kandar. Detta diskuterades senast under Gbg Horseshow vid küren…
#14 Min häst lyssnar på kommandon precis som min hund 🙂
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#51 Vilken hemsk video. Och jag som minns att vi log på ridskolan hur min sköthäst när han var uttråkad på lösa tyglar riktigt tuggade på bettet.
Ridskötarlägret jag hade på samma ridskola år 2/3 där vi faktiskt hade en övning där vi turades om att vara hästen och hålla i bettet med händerna och faktiskt i munnen för att känna själv hur mycket de egentligen känner. Otroligt informerande och det är något som borde demonstreras 1 gång per år de första åren för att man ska förstå med vilka verktyg man ska använda på hästen. Man behöver inte dra i tyglarna hästen känner ändå.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings