Fel ägg i fel kartong
Jag vet inte om detta är rätt forum att skriva på men jag kunde inte hitta något annat.
Det finns en livsmedelsbutik i närheten där jag bor, och igår såg jag något chockerande (ur min synpunkt iaf).
Det har alltid funnits äggkartonger till salu i den butiken, med 30 st ägg. Kartongen är en vanlig äggkartong, utan märkning eller något sådant. Simpla ägg helt enkelt. Alla ägg i dessa kartonger är burhöns från Finland.
Men igår när jag var där med min mamma och skulle köpa diverse småsaker, så såg jag att det fanns nya äggkartonger, sådana som man brukar se på ICA och andra större livsmedelsbutiker (med lock och färg osv). Av någon anledning så ville jag kolla på äggen, och det var burhöns från Finland.
Problemet jag ser är att på självaste kartongen till dessa ägg så står det att det är SVENSKA ägg.
Jag tittade dock bara på 1 ägg, men jag gissar att alla paketen är fyllda med burhöns från Finland, trots att det står att det är svenska ägg på förpackningen.
De som inte förlitar sig på äggens märkning (som jag gör) blir ju lurade?
Ska jag anmäla detta? Var kan jag göra det? Konsumentverket?
JA, ring genast konsumentverket.
Ja, är det finska ägg ska det definitivt anmälas. Till vem är faktiskt en bra fråga. Ring din kommun på måndag och hör.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Jag ska skicka en anmälan på måndag istället, för att då ska jag gå till butiken och skriva ner namn osv, sen ska jag kolla igenom äggen i en kartong för att vara helt säker på det.
Ska även kolla kartongen i sig, vilket företag det handlar om osv. Tack för ditt snabba svar! 🙂
Akta bara så dom inte ser vad du gör och tar bort dom. Fuskar man på det fula sättet ska man banne mig åka dit för det.
#4 Om de frågar så säger jag att jag bara skulle kolla så att ingen av äggen var trasiga 😉
Butiken i sig är en utländsk "livs"butik. De som jobbar där är utländska. Vems fel är det? Företaget som äggen/äggkartongen kommer ifrån eller butiken som tog emot äggen? Jag tror inte att de har någon aning om vad märkningen på äggen står för.
#5 Det beror på. HAr butiken köpt in tomma kartonger för att dölja sina utländska ägg i är det deras fel. Är det äggföretaget som felmarkerat kartongerna så är det nog dom.
#6 Jag tänkte faktiskt också på det igår. Alltså att de som jobbar i butiken köpt in tomma kartonger och sen lagt i finska ägg, som finns i deras andra äggkartonger.
Är detta något som Konsumentverket då tar itu med? Jag känner inte att jag vill hamna i någon fejd med denna butik då de är utomordentligt trevliga mot de som kommer och handlar.
#7 Ja, det är dom som tar hand om det då. För det är inte lagligt.
Bra att du uppmärksammat det.