Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettetik-och-moral
Läst 2371 ggr
monstermash
0

Sveriges främsta djurskyddsproblem

Vad är Sveriges största djurskyddsproblem egentligen? Är det alla de 100 000 hemlösa katterna i Sverige som springer omkring lösa på gatan medans katthemmen tappert kämpar för att kastrera och fånga in dem, och sprida information om TNR? Eller är det kycklingindustrin som är det främsta djurskyddsproblemet vi har? Kanske någonting annat?

Vad kan vi göra för att minska djurskyddsproblemet(som du tycker att vi har)?

Cragan
0

ja du en svår fråga som har många nivåer endligt mig iaf  

höns industrin skulle ju kunna bli bättre men då krävs det nog att folk är villiga att betala lite mer för sin mat och där i finns det ju redan i dag problem  finns dom som köper så billigt som möjligt trotts att dom vill köpa de bättre alternativen men kan inte pga sin ekonomi.

men ett bra steg till bättre djurhållning i landet skulle vara fler djurskyddsinspektörer och konternuerlig vidar utbildning för dem så dom sitter på så uppdaterad information som möjligt men kan bli svårt o mjölka regeringen på slantar till det.

VildaVittra
2

Det största djurskyddsproblemet är nog ganska jämnt mellan trålning av fisk eller kycklingindustrin. De djuren har verkligen inget etiskt värde industriellt sett.

Hur man kan förändra? Ja,att sätta ett ansikte på djuren vore bra. Detta kan man göra så som jag har gjort, dvs att skaffa dom själv och utbilda folk. Kanske skulle det behövas vara obligatoriskt med djurkunskap i skolorna, kanske man skulle tillåta hushållsflockar av höns även i planlagt område? För har grannen en ståtlig tupp, så tänker man nog till när man väljer mellan billig kyckling och kyckling som haft det bra, när man står i affären.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
2

Det är svårt att rangordna men fjäderfäna har det ju verkligen vidrigt. Pälsindustrin med sina minkar, ytterligare en enorm skamfläck. Jag kan nog komma på fler saker som jag tycker är ett större djurskyddsproblem än våra hemlösa katter. Däremot så är nog katterna ett av de minst uppmärksammade problemen i media och vi sitter i situationen att om ingenting händer kommer vi inte bara ha 100000 hemlösa katter utan mångfalt flera.

monstermash
0

#1 Ja, visst är det svårt men förhoppningsvis kan det bli en bra diskussion iaf.

Fler djurskyddsinspektörer skulle helklart behövas, det håller jag med dig om.

#2 - Men alla har inte möjlighet eller överhuvudtaget vilja att ha djur, och även om fler kommer börja ha djuren (osäker på vilka djurslag du menar för övrigt, kan du specificera?) så förbättrar det ingenting för hur industrierna ser på djuren. Eller hur har du tänkt att det ska bli en lösning för industrihönsen? Ska så många i Sverige ha egna höns (och därmed ökar risken att de ändå får det dåligt för att folk inte har kunskap om hur de ska skötas, men vill väl från början) att industrierna behöver läggas ner? Ska alla föda upp sina egna kycklingar och äta eller ska folk sälja till vem som helst som vill ha? Det kommer ju inte gå runt i många hushåll att föda kycklingar på hobbynivå.

VildaVittra
4

#4 Det är inte industrierna som bestämmer hur djuren ska ha det, utan det gör konsumenten genom sina val. Ser man grannens tupp som en individ, så är chansen större att man även gör det med fabrikshönsen och vill att de ska ha det bra framför att de ska vara billiga.

Saken är att folk distanserat sig från tanken att köttet på tallriken varit en ko. Djuren behöver i större utsträckning integreras i samhället igen om vi ska komma åt kärnan i problemet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus