Framtidens avel.
Extremavel är ju numera ett ord de flesta som har med djur att göra har hört. Raser som förändras till det sämre och där sjukdomar blir vanligt förekommande.
Men hur tror du man ska gå tillväga för att förhindra att detta sker och att djuren faktiskt blir friskare?
Något jag skulle vilja ha inom hundaveln är ett fystest innan avel. En hund ska tex kunna trava en mil samt galoppera en kilometer. En hund skulle heller inte bli märkbart påverkad av 20 graders värme.
Jag skulle även vilja höja åldern då djuret får tas i avel, många sjukdomar visar sig ju inte förrän djuret är äldre, ändå avlar man på unga djur. Detta är också märkbart hos de äggläggande raserna hos höns, vissa där det mer eller mindre är en regel än ett undantag att hönsen får äggledarinflammation.
Rasavel i all ära, men jag skulle vilja att en obligatorisk öppning av stamböckerna införs med jämna mellanrum och det innan rasen anses som sjuk. För små stängda populationer får problem med sjukdomar och lyten.
Jag tror att vi där skulle gallra ut många individer som inte skulle tillföra framtidens husdjur något samt ökar på den genetiska variationen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Höja åldern när djuren får tas i avel kan nog vara en bra idé. Många katter t.ex får ju säkert ofta ungar på första löpet och min ena var knappt 6 månader när hon löpte första gången och hade knappast varit lämpligt för henne att få ungar i den åldern.
Minst 1 år skulle jag nog vilja se på katter eftersom det är då man verkar kolla efter HCM bland annat för första gången om jag fattat det rätt.
Skulle förstås även se det som en självklarhet att man inte ska få släppa ut sin katt så den får para sig fritt då man inte alls vet vem den parar sig med. Men i det där nya lagsförslaget finns ju något som kan hjälpa till på den biten.
Det är väldigt ovanligt att honkatter får kull före 1 års ålder. Annars gäller ju för honkatter, till skillnad från tikar, att de faktiskt lätt blir sjuka om de inte sätts i avel. Varken p-piller eller tomma löp är bra för honkattens hälsa. Förtjockad livmodervägg, cystor på livmodern och livmoderinflammation är relativt vanliga problem på okastrerade honkatter som får gå utan kull länge.
Vad gäller debuten av HCM så sker den sällan så tidigt som ens vid 1 års ålder så ur HCM-synvinkel är det svårt att motivera annat än en kraftigt uppskjuten avelsdebut, kanske inte förrän vid 3 års ålder.
TS:
Jag är för att man måste ha tillstånd från sin första kull, oavsett vilket djur man föder upp. För att få tillståndet ska du inte bara hålla djuren i en god miljö utan du ska även ha adekvat utbildning. Detta förhindrar visserligen inte extremavel men har du kunskap i artens anatomi, fysiologi och i genetik kan du inte påstå att du inte kände till riskerna med att avla efter extrema egenskaper och du kan därmed hållas ansvarig. Tillståndet ska vara tidsbegränsat och när det är dags för ett nytt ska dina djur, där du håller dem och din kunskap inspekteras igen.
En fördel med just kattavel, tycker jag, är att även om stamböckerna är stängda är det lätt att para ut med andra raser. SVERAK har visserligen försvårat detta men det finns andra förbund där du inte ens behöver ansöka om tillstånd. Jag har själv ett utparningsprogram igång och ska utvärdera F1an och F2an nu under våren med HCM-scan och HD-röntgen. PKD-test redan gjort.
#2 I seriös avel ja 🙂
och det med katternas hälsa är ju en viktig detalj också förstås.
Tillstånd vore nog det bästa!
Rent spontat förbjud hundutställningar.
Dock är jag medveten att det aldrig skulle gå.Kanske inför att alla domare ska vara någorlunda utbildade i zoofysiologi. Kanske ha med veterinärer på olika utställningar som kan undersöka om djuret kan springa och andas bra.
#4 Jag håller med dig. Det gör ont i mitt draghundsförarhjärta när jag ser SH i ringarna. Utställningsaveln har redan förstört minst en draghundsras, nu har de slagit klorna i huskyn också och börjat avla fram en showvariant.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Husky som är framavlade för utställningar och inte skulle kunna klara av en huskys arbetsuppgifter har det funnits länge. Jag är 25 år, och har många gånger hört mina föräldrar berätta om sina huskys som dom hade innan jag föddes. Enligt dom så hade dom arbetshuskys, sånna som inte skulle klara sig i showringen. Dom "utställningshuskys" dom stötte på skulle aldrig klarat av att jobba som deras huskys gjorde. Dom var alltså redan då, för över 25 år sen, påväg att bli förstörda.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag är väl inte emot utställning i sig utan kriterierna för att vinna, vad det är man går på.
Jag tror att bra utställnings kriterier dvs att hundarna ska vara sunda och friska framför snygga hade kunnat förändra avlen drastiskt.
Tror att det om något hade kunnat förändra då människan är tävlings inriktad och uppfödarna hade kämpat om att få fram den sundaste hunden istället för den mest "extrema"(Snyggaste var fel ordval)
Hälsningar Malin

Var på hundutställing i helgen och blev både arg och ledsen.Hur kan man tillåta hundar som knappt kan gå själv och knappt kan andas! Läste i katalogen om hur de bedöms och det är diskvalifierande om djuret har något anatomiskt fel som gör den blir funktionshindrad.
Alla dessa plattnosade djur och alla bulldoggar där underkäken är längre än överkäken, dessa ska egentligen diskvalifieras. Eller mopsar som knappt kunde gå själv utan bars runt bara för att de blev så andfådda.
Viss hundaveln är verkligen hemsk!
Undrar om människorna själva skulle vilja ha de felen som djuren har "för att det är så sött och rasen ska se ut så".😡
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus