Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: djurhållning-och-miljön
Läst 2214 ggr
gulzebra
3

Att avla på sina djur

Förra tråden blev för lång och avslutades mitt i diskussionen…
Länk: http://etiskdjurhallning.ifokus.se/discussions/5142fb21ce12c44e8c000a06-ata-kott-klara-slakt 

#295: Fast skapta för och skapta för… En råtthona är skapt för att få ungar var 3e vecka och blir utsliten och dör i förtid av just det hon är skapt för, och mår inte ett dugg dåligt av att inte få ungar. Samtidigt är människor skapta för att kunna få barn redan vid en sisådär 12 års ålder. Både djur och människor är skapta för att föröka sig/oss på sätt som inte alls är bra för oss, att man är skapt för att föröka sig på ett visst sätt betyder ju inte att man mår dåligt av att inte få lamm ett år.

Så ptja… Jag är fortfarande nyfiken på vilket sätt en tacka skulle må dåligt av att inte få lamm ett år? På vilket sätt skulle hon må dåligt av det?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

VildaVittra
1

Mycket bra att du bytte rubrik, tråden var ju inte helt on topic.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
6

Jag känner en tacka som är 7 eller åtta och har aldrig fått lamm. Att avlas på är verkligen inte en nödvändighet för får, de kan vara goda naturvårdare och sällskaps/hobbydjur endå.

Sync
4

Vi har många får och getter som aldrig har haft bebisar. De mår fintfint.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! Hjärta

Aviendha
5

Att inte få ungar är självklart något som kan stressa ett djur då driften till reproduktion är stark. Men, det finns ju en bunt andra beteenden som djur i fångenskap inte får utlopp för, exempelvis låter vi inte våra hundar hälsa på allt de vill, eller jaga allt de ser. Vi låter inte våra kor, hästar och andra djur ströva helt fritt utan att begränsas av stängsel eller liknande. Djuren kan inte ens välja ägare eller burkamrater. 

Att då enbart hänga upp sig på förhindrandet av att få en kull blir kanske lite skevt.

gulzebra
0

Precis, som exempelvis illrar som går och dör om de inte kastreras eller får en kull (nåja, vad jag fått höra från illerfolk iaf). Blev därför nyfiken på vilket sätt just tackor skulle må dåligt av att inte få lamm varje år, iom att jag har tex illrar i bakhuvudet, men det låter alltså inte så illa som det lät från början.

Självklart påverkar drifter, men hur de påverkar ett djur är ju inte alltid fullt så självklart (därav min nyfikenhet när tackorna kom in i bilden). Men att de alltid skulle må dåligt, alltså… Näe.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Fenix_Chicci
3

Tror inte att djuren mår dåligt av att inte få ungar, däremot kan de må dåligt av att få alldeles för många ungar under kort tid eller under dåliga förutsättningar.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

enbartmalin
0

En iller hona brunstar(löper) tills den blir parad eller kastrerad, dvs den kan få anemi och dö.
Nu är det ju inte så att alla får anemi och trilla pall fall, men det är en otroligt stor risk.

Detta är inte en bra anledning till att para en iller hona då du lika lätt som en parning kan ge den "kastrerings chip"(implantat) eller kastrera.

Hälsningar Malin