Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettlantbruksdjur
Läst 3850 ggr
VildaVittra
0

Balkongbonde

Kan man föda upp köttdjur om man bor i en lägenhet som kanske är i stan?

Ja, det kan man faktiskt, men en ko eller get blir nog svårt. Lämpliga djur är köttkaniner, sniglar, marsvin av rasen Cuy och vaktlar (dessa fåglar är dock med parentes, då jbv håller på att se över utrymmesreglerna för dessa marklevande minihönsfåglar ska ev bli djurparksdjur och då ska de ha 50 kvm yta med över 2 meters höjd).

Känner du någon om föder upp slaktdjur på balkongen eller i lägenhet?

Finns det fler djur som lämpar sig för det?

Skulle du kunna tänka dig att göra det?

En annan variant skulle vara att gå ihop med flera och tex ha höns på ett område de arrenderat från kommunen, ungefär som med kolonilotter. Skulle det vara något för dig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lorita
1

Som jag skrev i en annan tråd så finns det ofta mark runt bostadsområden som inte används som med lätthet skulle kunna användas för att kollektivt ha får, kombinerar man det då med att barn får vara med djur. Även hönor och kanin skulle kunna fungera, kanin är nog fortfarande svår då många har ett motstånd till att äta det köttet i dag.

Även om det var kanin kött som under andra världskriget räddade många familjer. 

Att föda upp kanin på balkong tror jag blir svårt och dyrt då man måste köpa allt foder till djuren och inte på samma sätt dra nytta av sommaren. Då tror jag det är bättre att satsa på att odla grönsaker på balkongen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

VildaVittra
0

Man måste ju inte köpa fodret för att kaninerna bor på balkongen, det är ju fullt möjligt att plocka maten till dom ute och ta med hem.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Hildegrim]
0

Kul att du tar upp marsvin också. :)

Jag skulle verkligen kunna tänka mig att föda upp egna djur som mat även om det inte är praktiskt möjligt i nuläget (balkongen är verkligen jätte liten) och husdjuren tar upp all ledig plats (eller mer då dom även börjat använda köksbordet lol). Men bodde jag bara lite större så vore det inga problem bara jag får lära mig slakta.

Framförallt vaktlar är av intresse pga jag har stort fågelintresse och skulle ha mer glädje av det än t ex kanin. Men marsvin skulle vara kul att testa på med. Dom verkar så tacksamma att hålla.

Om vi nu bortser från att det kanske blir "omöjligt" att hålla vaktel som privatperson (förutom kinesiska dvärgvaktlar då men det är nog inte speciellt mycket kött på en sådan). Hur skulle det fungera att hålla dem t ex i trädgården i en villaområde, radhus eller på balkongen? Jag tänker på grannar, galande och eventuell lukt? Tupparna låter väl en del och ska man föda upp som mat så räcker det inte med bara höns tyvärr.

Jag skulle tycka det var väldigt givande med en liten flock vaktlar i framtiden. Men är det verkligen möjligt att hålla den i tätbebyggt område?

VildaVittra
0

#3 Jag tycker inte att mina låter speciellt mycket och då hade jag dom inne i huset första månaderna. Tuppen "tutar" ett par gånger på morgonen, resten  av dagen är han tyst. Så jag tycker de passar i tätbebyggt område, herregud grannungarna låter avsevärt mycket mer.

Även de kinesiska dvärgvaktlarna är ju med i jbvs nya förslag tyvärr.

[Hildegrim]
0

#4 Är det japaner du har? Vi håller på att kolla på radhus och det vore väldigt kul med en liten flock i trädgården.

Jaså så kineserna ingår också i nya förslaget? Jag har inte läst jätte noga men jag tyckte det stod att det inte innefattade djur som ingår i L80. Och just kinesisk dvärgvaktel är en av dom arter som nämnas som exempel i L80.

VildaVittra
0

#5 Jag har uppfattat det så, men jag kan ha fel.

Jäpp, det är de underbara japanerna som jag har, skulle kläcka en massa nu i vår, men hoppade över det pga jbvs förslag. Kläcker ev senare i år om det inte går igenom, har inte den ekonomiska möjligheten att bygga så stort, dessutom så vill jag inte hålla de i för stora grupper då de pickar ihjäl varandra då. JBV har inte tänkt igenom det där ordentligt.

Det som är synd är att man inte kan ha dem lösa, men de är väldigt tacksamma att ha ändå. Jag tänkte ha nästa grupp tillsammans med kaninerna, sett flera som har det och de fungerar jättebra tillsammans.

[sakring2]
4

Så kaniner och marsvin kan tänkas att födas upp på små ytor men  det går absolut inte att hålla katter inomhus? Kaniner har vi gott om här men de är vilda och springer fritt. Katter är tama.

VildaVittra
0

Jag har inte skrivit något om små ytor eller inomhus.

[sakring2]
0

# 8 Nähä, det var bara de första månaderna.

Cragan
0

#9 vad pratar du om?

VildaVittra
0

#9 Tanken är ju att de ska slaktas när de når slaktvikt. Kaniner mår finemang utomhus året runt, marsvin kan vara ute en stor del av året, det är avelsdjuren man måste ha inomhus vintertid. Då Cuy är relativt stora går de att ha lösa inomhus, så små utrymmen är ju inte nödvändigt.

[sakring2]
0

# 11 Och vem har en balkong som är 50 kvm? Min grannes kaniner skulle inte ha mått så bra utomhus de var husdjur. När jag växte upp så hade en granne kaniner för matens skull och de satt utomhus i små burar som stod på stolpar. Detta trots att de hade stora arialer men de var rädda att räven skulle ta dem helt enkelt.

VildaVittra
0

#12 50 kvm? När den storleken nämndes i den här tråden gällde det JBVs förslag för vaktlar, en storlek som är på tok för stor för dessa, vilket man vet om man är insatt i hur de lever.

Ja, räven är ett problem om man har djur utomhus, därför har jag hönsen frigående som jag tidigare skrivit till dig i en annan tråd. Kaniner rymmer, därför måste man ha de inhägnade. Jag har heller ingenstans skrivit att de ska sitta i små burar. Man kan faktiskt ha de lösa på balkongen om man säkrar den och bara dela av så de inte parar sig med varandra.

Alla kaniner mår bra utomhus, de klarar sig till och med vilt i alla fall i södra och mellersta Sverige.

[sakring2]
0

Nej alla kaniner klarar sig inte  under vintern, så enkelt är det. Det sprids också kaninpest så det är inte alltid så roligt att vara kanin. Men du vidhåller ändå att det går att ha kaniner på en balkong men att katter måste få gå lösa? Underlig syn måste jag säga.

P.S Statens jordbruksverk heter det och förkortas SJV.

VildaVittra
0

Det sprids stora magmasken hos fåren också, ska vi sluta att ha dem ute menar du? Hos fjäderfä finns det också massa dödligt, de kanske har det bättre inomhus?

Och jo, alla kaniner klarar sig under vintern utomhus om de bott ute sedan sommaren. Aldrig hört eller upplevt något annat.

Självklart måste man inhägna djur som annars rymmer för gott i inhägnader där de kan få utlopp för sina naturliga behov, förstår inte vad som är så svårt att förstå med det? Katter rymmer extremt sällan om de får mat, respekt och lärt sig vara ute sen de var små.

[sakring2]
0

Vildkaniner som inte får mat klarar sig väl för höga farao inte under vintern precis som en katt inte gör det fast den senare är enbart ett tamdjur.

Cragan
3

#16 om dom inte får mat spelar det någon roll vart dom bor då?

fast visste inte om att den vilda kaninpopulationen dog ut varje vinter

VildaVittra
0

#16 Handlar denna tråden om vildkaniner? Nope, det gör den inte. Du får gärna starta en egen tråd om det.

Sen överlever en hel del vildkaniner utan utfodring vintertid, se på de få som släpptes ut i Solna på 40-talet, de har ynglat av sig i mängder och spridit sig in i Sthlm och detta utan utfodring.

Men nog om det i den här tråden.

[sakring2]
0

# 18 Naturligtvis så klarar sig alla kaniner som får mat under vintern förutsatt att det inte är för kallt. Det var just vildkaninerna som jag avsåg se mitt inlägg i # 7.

[TheoA]
2

Måste bara berätta. Högst upp på vår vind finns utrymmen ovanför rummen. Låga, kanske 150 cm i nock. Där är det sågspån, som isolerar rummen under. I sågspånet finns mycket kaninbajs. Så antagligen så hölls det kaninen där under krigstider.. Då kan jag tänka mig att man höll djur där det gick att ha djur.

VildaVittra
1

#20 Nu måste jag ju nästan upp på min vind och titta. 😛

Lorita
0

#20 jag tror du har helt rätt efter vad min far berättat om krigsåren

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

vallhund
1

Får mig att tänka på ett program jag såg på TV ang nya odlingstrender i USA, främst New York. Där odlas det massvis på tak, ofta i sinnrika amplar. Samt på nedlagda spårområden som görs om till odlingar.

En restaurang odlade alla sina grönsaker o örter på taket.

Hur mycket bly dessa grödor innehåller förtäljde inte historien.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

91Marran
0

Jo fast vildkaniner har väl genom evolutionens gång utvecklat sig för att kunna klara de påfrestningar som finns under en kall vinter. En "husdjurskanin" som fått vara ute hela sommaren och hösten, kan klara vintern också beroende på ras, men de klarar inte hur kallt som helst.

Att jag själv skulle föda upp djur till mat känns inte helt okay för mig, men samtidigt så vet man ju då hur djuren har haft det och att de har haft ett bra liv, förutsätt att man ger dem det. så egentligen så borde jag gilla idén. är mest rädd för att jag kommer se dem för mycket som "individer" och inte som en "produktion".

Mvh
Mig

Cragan
0

#24 det är en risk att man blir att se djuren som keldjur  

men känns det inte rätt så ska man nog inte göra det bättre o köpa från någon med kunskapen och intresset.  även fast jag själv tror att dom flesta kan lära sig om viljan eller rätt motevering finns men inte alla som vill

[Emma--]
0

På balkongen kan det ju vara knepigt då många hyresvärdar åtminstone är ganska noga med att det inte får skräpa alls. Vilket kan vara ett problem. Skulle det ha varit lämpligt hade inte min sällskapskanin fått flytta ut på landet.