Äta kött = klara slakt?
En del människor anser att man ska klara av att i alla fall närvara vid en slakt om man ska äta kött.
Annat blir "falskt". Kommer inte på rätt ord just nu.
Tycker du det är rätt att äta kött, trots att man inte klarar av att se det eller slakta själv?
Självklart kan man äta kött även om man inte klarar av slaktbiten själv. Man får ju bära kläder även om man inte kan sy eller väva själv.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
tycker det är bra om man lär sig iaf men det tycker jag även om att odla saker.
men håller det inte emot någon om den inte kan eller vill
Jag förstår tanken bakom det men tycker inte resonemanget håller. Jag vet däremot människor som inte klarar av tanken på att det kött som ligger i i kyldisken i butiken kommer från djur, men ändå äter kött. De vill bara inte konfronteras med tanken på att det där köttet en gång var en del av en levande varelse. för de vill inte "äta djur". Då tycker jag nog att man börjar vara ute på hal is.
Paulina

Förra hösten brottades jag lite med den tanken, jag har varit med vid slakt många gånger men aldrig ätit det djuret som slaktas.
Förra hösten var första gången jag körde mina egna djur till ett slakteri, jag valde ett litet slakteri i närheten och jag valde att slakta på slakteri för att där vet dom vad dom gör och det finns en veterinär som kollar köttet.
Jag hade då beslutat mig för att om jag inte kan äta det kött jag tar som återtag, då ska jag aldrig mer äta kött, nu är köttet nästan slut och jag är en av dom som har njutit av köttet från Annemon och Amazon. Det känns bra att veta vad jag äter för kött och att dessa varit lyckliga lom lamm.
Det hr också fått mig att få avsmak för dom anonyma tråg om finns på coop mm och har till min stora glädje hittat ett ställe där dom föder upp nöt så som jag har lamm och som slaktar på samma slakteri. Dyrare ja vist men jag vet att djuret mått bra och slaktats på ett bra ställe.
Bilden är på två av dom lamm vi fick i vår som har en lång härlig sommar framför sig med mycket kli bakom öronen och härliga hagar att skutta och beta i ❤️
#3 håller med
Jag anser att du bör vara med eller åtminstone ha sett en slakt om du ska äta kött.
Du ska veta hur du fick din mat.
Om du efter att ha sett en slakt kan äta kött, go for it.
Du behöver inte kunna göra det själv.
Tycker det är lite dubbelmoral att inte vilja veta hur maten blir till och sen ändå äta den.
Hälsningar Malin
Jag tycker man har rätt att äta kött även om man ej klarar att vara med på slakt.
Men säger som #6, inte dumt att vara med på någon slakt, av något djurslag :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har svårt med biten att avliva. (Och jag har fortfarande svårt med att komma överens med mig själv om jag ens ska äta kött eller inte :P Varit veg i 3 år men pga problem med mina värden har jag börjat äta annat igen. )
Men förutom biten med avlivningen så har jag sett när älgar slaktats. Och inte haft något större problem att se det heller.
Har även ätit kött från ett djur jag sett levande, även om jag nu inte hade någon relation till djuret.
Jag skulle inte säga att det är ett måste, men jag tycker inte heller man ska blunda för vad det är man faktiskt äter. Då tror jag många skulle bli noga med vad dom köper hem för kött.

Det är dubbbelmoral att vara "emot" slakt om man äter kött som många är. De säger rent ut att det är hemskt, men i nästa sekund glufsar de i sig en sydamerikansk hamburgare.
Men man måste inte vara med själv på slakt om man tycker det är otäkt. Det räcker att man förstår vad det innebär och tar ansvar för vad man köper.
#8 precis så har jag det med. Jag läser till (bl.a) djurskyddsinspektör och i en av våra kurser ingick besök på slakteri. Jag var med på allt - utan större problem - förutom själva avlivningen. Det gick inte. De var bakom en såndär "skyddsvägg" så jag hörde smällen av bultpistolen och såg klövarna på kvigan, samt även när blodet när hon avblodades, när hon flåddes och blev urtagen. Och de bitarna har jag inga större problem med alls. Men av någon anledning har jag jättesvårt för själva avlivningen, som sagt. (Sedan satt jag i personalens matsal ochgrinade halvt ihjäl mig, häh. Men det kom en last med kvigor som vi hjälpte till att fösa in och… Ja. Det ÄR jobbigt med slakt, tycker jag ju. Men jag vill ju ändå äta köttet… Om djuren haft det bra etc etc osv osv)
Jag har också brottats lite med frågan, särskilt som jag själv har så himla svårt just för avlivningen. Men… Näh, som någon skrev: Jag är helt värdelös på att sy och väva, men har ju ändå kläder på mig… Typ. Eller något ditåt.
Jag håller med #3 tror jag bestämt. :)
Själv äter jag inte rött kött eller fågel, men jag har förståelse för att andra väljer att göra det. Det jag stör mig mer på är mängden och bristande insikten i vilket kött folk väljer att äta.
Jag kan tycka att det är helt ok om någon väljer att äta exempelvis ekologiskt kött en gång i veckan, men jag kan inte förstå varför vissa måste äta massproduserade djur 3ggr per dag.
Jag förstår faktiskt inte att man med gott samvete kan äta kött om man inte skulle kunna vara med vid slakt. Jag skulle inte kunna slakta ett djur idag, alltså får jag klara mig utan kött idag. Skulle jag i framtiden kunna nacka en höna, då kan jag med gott samvete äta köttet. Så resonerar jag.
Jag minns när vi i skolan höll på att garva skinn från en liten fårbesättning som vi själva varit med och sett hur de levt, varit med vid klippning etc. När en klass kom ner till oss på studiebesök skrek en tjej rakt ut och kallade oss barbarer och "hur kan ni leva med er själva?! Stackars får!"
Om hon åt kött? Ja, naturligtvis. "Men då ligger de ju i lådor på Ica."
Sånt blir jag fruktansvärt irriterad på - vi som köpt skinn från en lokal småbonde som tar mycket väl hand om sina djur, vi är barbarer medan hon köper Ica basic-kött flera gånger i veckan utan att ens reflektera över saken. Usch.
Jag förstår inte hur vävning kom in i bilden. Att lära sig sätta ihop trådar till ett tyg har väl inte så stor koppling till klara av att döda en annan tänkande varelse?
Jag är av samma åsikt som #12.
Ska man äta kött tycker jag man ska klara av att vara med vid slakt.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Jag kan faktiskt hålla med i resonemanget, tycker man ska klara slakt om man ska äta djuret som blir slaktat.
Min syster skulle inte klara slakt, hon kan inte äta sånt som "ser ut som djur". Hon är nog på god väg att bli vegetarian tror jag. Jag försöker pusha på henne lite också, fast utan att tjata då.
Själv klarar jag slakt alldeles utmärkt. Jag var med när dom slaktade mammas häst (det var inte meningen att jag skulle se, men det gjorde jag.) Och jag har själv avlivat och styckat djur, dock ej för egen konsumtion. Men jag äter faktiskt inte alls mycket kött. Och när jag gör det försöker jag köpa så bra kött som möjligt, så jag kan äta det med liiiiite bättre samvete.
Min dröm är att själv kunna föda upp min mat. Mest kycklingar då, och kaniner. Kanske något lite större djur också.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Om man ska ta emot vård bör man klara att bevittna hjärtkirurgi? 😉
Skämt åsido, jag tycker snacket om dubbelmoral är överdrivet: anledningen till att människor som äter kött inte vill vara med på slakter är väl snarare att undvika obehag än något moraliskt ställningstagande?
Och att tycka det är synd om djur som blir slaktade behöver ju inte betyda att man tycker slakt är fel eller att det är fel att äta kött.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Äter man kött ska man vara väl medveten om vilken branch man stödjer tycker jag, men det behöver väl kanske inte innebära att man måste vara med vid slakt.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Min personliga åsikt är att personer som inte klarar av att närvara vid slakt självklart ska få äta kött ändå. Nu har jag inga större problem med att bevittna avlivningar, och inte heller att skära i döda djur, men vet att det finns de som har problem. Alla klarar inte allt, så är det bara.
En fundering här från min sida. De som menar att om man ska äta kött måste man kunna klara av slakt, vid vilken ålder ska detta resonemang gälla? För t ex småbarn, som får kött i barnmat osv, de klarar knappast av slakt. Ska de fatta det beslutet att inte äta kött då? Kan de ens fatta det beslutet på en mogen nivå? Skulle vara intressant att få lite vidareutveckling på den fronten, hur man tänker.
Slutligen, är jag av åsikten att det räcker gott och väl om man som vuxen människa inser vad som sker, hur det sker och skillnaden mellan hur småskaligt producerade djur och massproducerade djur levt. Det är det som är det viktiga, inte om man klarar av slakten eller inte.
Jag anser att det viktigaste är att människor tar ställning och om de ska köpa kött, köper bra kött. Djur som inte fötts i ett land, slaktas i ett annat och sedan fraktas hit för försäljning. Dels för djurens skull och dels för miljön.
Själv äter jag inte kött och kommer aldrig göra, skulle inte kunna se djur tas ihjäl på ett slakteri.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#15 Det var ju en liknelse som heter duga :P
Tar du emot vård vet du vad som händer och ska hända? Eller?
Det är väl knappast så att läkaren gör saker utan att berätta?
Det är knappast någon som sätter på dig en ögonbindel när du blir dålig och efteråt säger: Tada! Nu är du hel igen!
Om vi nu ska jämföra dvs ;)
Hälsningar Malin

#19 Visst, liknelsen är inte exakt.
Liknelsen var bara menad att belysa att även om man inte principiellt är emot slakt eller hjärtkirurgi så kan man vara ovillig att bevittna det. Att inte vilja se när djur dör behöver inte betyda att man har moraliska invändningar mot att djur dödas precis som en ovilja att bevittna kirurgi inte innebär att man har moraliska invändningar mot sjukvård.
#20 Att se EN slakt är väl inte helt fel att begära?
Jag tror ju nu faktiskt dom flesta har sett på tv eller vet hur hjärtkirurgi går till. Men det är många som blundar för slakt på djur.
Som jag skrev tidigare i tråden, men behöver inte göra det själv eller vara med varje gång. Men att faktiskt se hur ens kött blir till EN gång är inte fel.
Hälsningar Malin
Detta kan ju liknas med det mesta i vår vardag; vi bär kläder utan ha vidare insikt i produktionen, vi använder städartiklar och andra kemikalier utan att veta hur de framställs, vi köper smycken, mediciner smink mm mm utan att veta hur produktionen ser ut och hur dessa produkter kan påverka människor som arbetar med det. Vi äter bananer, dricker kaffe och äter choklad. Jag tycker inte att man måste vara med på slakt för att äta kött (äter det själv inte) men man ska vara medveten om vad det är man stödjer! Och ju mer medveten man är desto bättre för då kan man vara med och påverka och göra aktiva val.
Sajtvärd på Iller.ifokus
http://debatt.svt.se/2013/01/23/med-korkort-for-kottatare-far-vi-respekt-for-djuren-som-slaktas/
ett förslag som rör diskussionen
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Jag hör till dom som tycker att man ska kunna vara med vid slakt om man ska äta kött. Hade inte våra förfäder kunnat döda djur hade de inte ätit några. Alltför många vill inte tänka på att det där gulliga lammet senare är vad som ligger i en plastförpackning på ica och som hamnar i deras kök.

Kravet jag ställde påp min man, när vi flyttade till gård:
Ska du fortsätta att äta kött, får du klara av att slakta djur här hemma.
Han klarar i dagsläget av att slakta hönor och kaniner. Nu närmar sig första gårdsslakten på förra årets bagglamm. Han kommer att få vara med, även om han inte sköter själva avlivningen.
Bor man på gård och äter kött, anser jag att man ska föda upp djur under bra förhållanden, och sen äta dem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Självklart ska man väl få äta kött utan att behöva närvara vid slakt? två olika grejer som inte ens är lika i hemskhetsgraden att uppleva - haha fint ord.

Jag har sett många djur dö, här hemma och hos veterinären. Älskade husdjur. Det har varit lika hemskt varenda gång! Jag är glad över att veterinären ställer upp på att avliva mina sjuka djur, eftersom jag inte klarar att göra det själv. Får jag ha husdjur ändå? Jag äter djur och är så tacksam att det finns folk som kan tänka sig att döda dem åt mig. Liksom jag är tacksam över att det finns folk som orkar jobba på sjukhus tex. Jag vill inte själv lägga om någons variga liggsår (inte titta på heller!), men kommer absolut låta någon lägga om mina när den dagen kommer. Alla människor är olika, det finns utrymme för alla! Att köttindustrin är ett fruktansvärt djurplågeri påverkar man bäst genom att vägra köpa deras produkter, och hålla sig till ekologiskt istället!
Frågan är ju egentligen inte om man skulle kunna se på när djur dör utan istället; kan du stå för att du äter djur?
Jag förstår inte folk som gör så stor skillnad på djuren vi har som husdjur och de vi äter? Både min hund som ligger bredvid mig i soffan är en individ med egen personlighet precis som grisen i ett slakteri.
Som hysterin med hästkött bland nötfärs. Spelar det verkligen någon roll? Äter du kött kan du lika gärna äta allt kött. Att normalisera vissa beteenden är dumt. Det är "normalt" att äta kött, alltså du behöver inte göra ett aktivt val.
Om folk hade läst på mer och varit mer intresserade utav djuren, miljön och hälsan hade fler varit vegetarianer/veganer.
#28 De som jag känner som reagerade, reagerade inte på vilket kött det var, utan på att det inte fanns med i innehållsförteckningen.
#28 Jag säger som Hera, de flesta verkar vara av åsikten att det är lögnerna och felmärkningarna som är det hemska. Inte själva innehållet. Många hade ätit det utan problem, men då ska det också redovisas i innehållsförteckningen.
Vad jag har läst så är det av båda sorter, dels att det inte står och sen att det just är häst, vilket enligt många inte ska ätas utan ridas på.
Sedan är det mycket som innehåller "äckliga" saker men som folk inte vet om för att det antingen är dolt utav ett E-nummer, eller är otänkbart. Till exempel korv, där har du i princip alla delar av ett djur som är malt tillsammans med tillsatser, låter inte särskilt gott men folk äter det på grund av okunskap.
#31 Men det är ju inget dåligt att man tar vara på allt ätbart, tex hjärta, lungor och lever. Alla E-numren kan man ju dock säga vad man vill om… :) Jag förstår verkligen inte varför folk tycker sånt är så äckligt, och varför skulle det vara mindre äckligt att käka muskler?
Kram Elsa

#32 "Jag förstår verkligen inte varför folk tycker sånt är så äckligt, och varför skulle det vara mindre äckligt att käka muskler?"
Pratar du om E-nummer eller lever? Oavsett så är väl svaret personligt tycke och smak.
#32 kanske samma anledning som att många tycker att det vore äckligt att äta hund, katt eller kanske marsvin. Kött som kött? Det har nog mycket med tradition att göra.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#34 Fast traditionellt har vi ju ätit inälvsmat, men det var "fattigmansmat", tror nog folks avsky har snarare med det att göra att det fått en stämpel på sig, för hur många har ens smakat på grismage och då kunnat bilda sig en uppfattning?
Den smakar verkligen inget konstigt, kycklinglever är riktigt gott och har en underbar konsistens. Njurar har jag dock svårt för, men det kan ju ha och göra med att jag åt det i Wales, en plats som till och med skulle kunna förstöra smaken på ett glas vatten till helt odrickbart.
Och jag ska nämna att jag aldrig fick sådan mat hemma, utan jag har smakat som vuxen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#33 Jag pratar om lungor, lever och hjärta mm. Och jag syftade inte på folk som ogillar smaken på det, även om mitt inlägg kanske kan tolkas så. Det jag menade var alla dessa människor som tycker att det är oäbart och äckligt bara för att det är organ. #34 Ja, det har säkert med tradition att göra, men jag tycker att det är tråkigt att vi slänger mycket som är fullt ätbart bara för att det är "äckligt" (och nu menar jag inte äckligt till smaken). Det är ju ganska lustigt att folk bara någon generation tillbaka åt detta utan några problem, men tydligen har organ blivit oätbara nu.
Kram Elsa
#35 Det är mycket möjligt att det är så. Men nu för tiden är det väl mest på lyxresturanger sådant serveras. :)
Kram Elsa
Ja det är klart att man kan äta kött även om man inte klarar av att slakta dem, så länge man är medveten om att det just är djur som man äter.
Jag har inga problem med slaktbiten, vilket förmodligen är för jag är uppväxt med det. Jag har varit med om slakt åtminstone tre gånger om året så länge jag kan minnas. Jag föredrar att köpa mitt kött på en lokal gård med eget slakteri och är då med när köttet grovstyckas för att kunna bestämma hur jag vill ha det. För mig finns det inget bättre sätt att få kött.

#36 "Och jag syftade inte på folk som ogillar smaken på det, även om mitt inlägg kanske kan tolkas så. Det jag menade var alla dessa människor som tycker att det är oäbart och äckligt bara för att det är organ."
Men att tycka något är oätbart för att det har tilldelats ett E-nummer av Europeiska unionen är OK? 🙂
Hur som helst, det sägs ju att insekter kan vara något för framtiden. Då skulle nog de flesta klara slakten, men det skulle nog krävas betydligt mer träning än lever för att få någon att äta det 🤢
#39 Det har jag väl inte sagt något om? Men jag tycker det är onödigt att tillsätta E-nummer från första början. ;) Haha, och det skulle nog kräva rätt mycket jobb för att skrapa ihop till en måltid av insekter. Men annars finns det säkert insektssorter som är goda, skogsmyror (tror jag de kallas) går ju att äta råa, har själv smakat. Jag minns det som ganska gott. =)
Kram Elsa
Alla E-nummer är inte farliga eller onyttiga. Däremot verkar det vara vanligt att man generaliserar på det viset. Exempelvis E 440, som är pektiner (finns naturligt i t ex vissa frukter), E 160 a, som är karotener, (dvs det som ger morötter deras färg) eller E 160 d, som är lycopen, (som finns i tomater).
Men alla får ju ha sin uppfattning. Att direkt säga att E-nummer är dåliga är nog lite förhastat. Vissa är det, många kan vara tveksamma, men inte alla är dåliga automatiskt.
#41 Nej, det har du rätt i. Det blir lätt att man drar alla över en kant. :)
Kram Elsa
Jag tycker att det borde ingå i grundskolan att se och närvara vid slakt.
Sen behöver man inte kunna äta just det köttet man sett eller alltid närvara.. men människor bör vara medvetna om var kött kommer ifrån - på riktigt. Klart att man vet att de kommer från djur, men har man förstått att det kommer från djur? Det är ju just den förståelsen som gör att slakten blir jobbig - man vet det men har inte förstått vad det innebär hela vägen på något sätt.. förstår ni hur jag tänker?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#28 ''Spelar det verkligen någon roll? Äter du kött kan du lika gärna äta allt kött.''
Det spelar stor roll. Skulle jag äta en häst skulle jag lika gärna kunna äta min syrra.
Medarbetare på Hundparkour.ifokus

#44 jag äter allt kött utom rovdjur och utrotningshotade djur, för utom mina egna djur som är av en utrotningshotad sort där det att jag föder upp dom hjälper rasen att överleva.
#44 Det är ju verkligen inte samma sak.
Däremot förstå jag om man inte vill äta sin EGEN häst.
#46 det kanske känns som samma sak för wezza, det kan ju omöjligt du veta.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jo, men det är för mig helt ologiskt att blanda in mänskliga relationer.
#48 för dig ja, men du kan inte säga att det inte är samma sak för någon annan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag ser det som ologiskt att blanda in mänskliga relationer när det handlar om djur. Det är vitt skilda saker och hoppas att alla vet det.
**Anmäl-funktionen:
I den här tråden har hela 9 inlägg blivit anmälda!
Jag har har gått igenom allihopa och ser inga fel i inläggen, ingen bryter mot några regler eller gör påhopp?
Är det något jag missat?
Eller är det så att folk misstolkar "anmäl-funktionen", den är inte tillför att trycka på så fort något inte har samma åsikt.
Du/ni som tryckt anmält får jätte gärna skicka mig ett PM om varför, så jag kan förstå och se vad jag missat i alla dessa inläggen.**
Hälsningar Malin
#51 Tyvärr missbrukas ofta den funktionen. Folk anmäler inlägg för allt. För att personen inte håller med, för att man inte tycker om personen som skrivit inlägget osv osv.
Jäkla tråkigt.
#44 Men att äta grisar eller kalvar är helt okej? Jag förstår inte människor som bara ser djurets yttre och sedan kan bestämma att det är för fint/gulligt/intelligent för att ätas medan andra djur visst går väldigt bra att ha ihjäl för sin egna njutnings skull i form av kött. Låter för mig helt ologiskt.
#53 Jag njuter verkligen inte när jag slaktar. Men jag måste äta animalier för min hälsas skull samt så har jag köttätande djur som hundar och katter, så de ska ju ha sin mat och då gör jag det bästa av situationen då jag vill veta att de djur jag och mina djur äter har haft ett bra liv samt en stressfri och plågofri död.
#50 den här diskussionen har vi haft förr och jag anser fortfarande inte att man kan säga hur andra människor tycker och tänker då vi alla är individer. Ologiskt för dig kanske är fullt logiskt för någon annan oavsett vad du själv tycker. #53 det behöver inte vara så att man endast ser till djurets yttre utan det kan handla om relationer, traditioner etc. Har jag tex en stark relation till grisar kanske jag skulle ha svårt för att äta just gris medan jag kanske inte har någon relation till höns och därför kan äta det. Att vi särskiljer pga relationer och traditioner är inget konstigt då vi tex känner mycket mer för vår egna hund än för någon annans eller för den sakens skull, känner mycket mer för våra egna barn än för andras. Och det har ingenting med gullighet eller djurets utseende att göra. Många har en relation till tex kaniner och hästar och många av dessa relationer kommer från då man var barn och något man inte kan förbi se som vuxen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#55 Ja, då har man relation till sin hund, sitt barn, sin katt och inte andras. Precis som man har relation med sin gris, sin häst eller sin ko, inte alla andras.
Och har man en relation till en häst har det ingenting med ens syster att göra.
#46 Kanske inte för dig, men det är samma sak för mig. Hästar är för mig familj, älskade och respekterade på samma sätt som din mänskliga familj är för dig.

Jag skulle personligen inte ha något emot att komma till användning när min tid är över. Kanske som hundmat? varför inte, jag älskar mina hundar och unnar dem det. Nu är inte just det lagligt. Men hellre komma till användning än att bara förgås i en brännugn och spy ut en massa gaser det sista man gör på jorden. Lika tänker jag om mina, och andras djur.
..nu blev det lite mycket OT😛
#36: Och jag som äter korv just för att den innehåller sådana delar av djuret som betraktas som "oätliga" av okunniga! Men jag väljer med självklarhet bort korv gjord på muskelkött.
Man kanske inte behöver vara närvarande vid slakt för att få äta kött, men jag tycker det är fel att äta kött samtidigt som man vägrar låtsas om att man äter döda bitar av något som en gång var levande djur. Jag tycker att man ta till sig det innan man väljer om man vill äta kött eller inte.
#53, Vi människor väljer vilka djur vi vill äta, absolut har tradition med mera med det att göra. Frågan är ju då om vi borde fortsätta med det av den anledningen att vi är uppfostrade så? Min familj äter kött men jag slutade när jag var tretton för att jag insåg att det inte finns något hållbart argument till att hålla och föda upp djur för mat.
Tänket jag ofta ser runt det här är - "jag har alltid ätit kött" eller "människan har alltid ätit kött" Och? Bara för det är det bra? Människan har alltid våldtagit, mördat, krigat, men dessa anses idag oetiska.
#57 Jag behöver inte ha en nära relation till något djur för att inse att detta lider under slaktförhållanden. Alltså respekterar jag alla djur, hästar, grisar, kycklingar med flera.
#60 Jag respekterar alla djur jag med.
Men jag gör också skillnad på tex en egen gris som jag har om husdjur och en gris som jag inte känner.
Och nej, alla djur lider inte vid slakt.
Djur som slaktas i lugn och ro hos en kunnig slaktare som bryr sig om djuren lider inte.
# Jag anser inte att man respekterar något man äter för sitt nöjesskull, lika lite som man respekterar en elefant på cirkus.
Det är självklart inte bara vid slakt djur lider, utan när de växer upp, transporteras och tillsist slaktas.
#62 Jag äter inte för mitt nöjes skull, jag äter för att jag behöver det.
Visst finns det djur som lider vid de tillfällen du skriver om. Men jag som konsument kan faktiskt välja bort dessa djur och välja de som haft det bra både i livet och vid slakt.
#63 Jag har inte slutat äta sedan jag blev vegetarian.
#64 Nej det hade ju varit konstigt.
Men MIN kropp behöver kött och det nyttiga innehållet.
Jag mår inte bra på enbart veg. kost. Och jag tror verkligen inte att det är meningen att vi ska äta det heller.
Men det bli utanför ämnet.

#62 du är välkommen ut och klappa mina älskade "lidande" lamm om du vill, så kan du få se vilket "grymt" liv ett fribetande småskaligt djur lever innan slakt.
Orkar du dig upp klockan fyra en morgon i november så kan du få känga med på en slakttransport också, anledningen till att vi går upp klockan fyra är för att djuren inte ska var över natten på slakteriet utan åka tryckt med sina kompisar och sen så snart som möjligt slaktas.
#65 Om man läser på klarar man sig minst lika bra på vegetarisk/vegansk kost
#66 Jag pratar självklart om större "gårdar" som föder upp djur i första hand. Jag hade gärna gosat med små lamm och jag attackerar inte dig personligen. Men frågan jag ställer är om det är rätt eller fel exempel: Hur gamla skulle dina får kunna bli om du inte slaktade dem i november, hur många år tidigare behöver de dö för matens skull?

#67 dom kan bli 12-15 år och jag bor i GBG så du är välkommen att klappa mina lamm om du vill.
Dom dör inte in dag tidigare för att jag äter dom, dom lever en sommar (älskade) som dom inte kulle ha levat om jag inte valt att ha just får på gården, jag kunde ha valt att plantera skog också 👍och då hade inga får levat här någon liten sommar 🤫
#67 Nej, det håller jag inte med om att man gör.
#67 Nej, alla gör inte det även om de studerat näringslära på högskolenivå.
#68 Du kan inte jämföra med om de inte hade levt överhuvudtaget. Hur gamla är de då när de slaktas?
#69 Har du testat? Finns många vegetarianer/veganer som är friska och lever länge. Jag själv har aldrig mått bättre, perfekta blodvärden och blodtryck (jobbar på sjukhus så kan kolla ofta ;) ) enda skillnaden nu sen för 10 år sedan då jag åt kött är att jag gått ner i vikt, inte ohälsosamt utan lite mullig till normalvikt.
Ja, jag har testat, annars hade jag ju inte sagt att det inte passade mig.
#72 Under hur lång period? Många säger att det inte fungerar för just dem, beror ju också på hur motiverad man är.
#73 Det beror också på om det passar en. Det passade inte mig eftersom jag inte mådde bra. Försökte under 8 månader.
Dessutom saknade jag köttet väldigt mycket, vilket jag tog som ett tecken på att kroppen behövde det. Kroppen är nämligen fiffig såsett, den kan ge oss signaler om vad vi behöver.

#68 det kan jag för hade inte jag köpt föräldradjuren så skulle dom varit vackra skinn i dag.
Lammen är ca 8 månader vid slakt (en sommar gamla) ca 10-20% kan jag sälja till liv och dom kommer troligen om dom blir får var friska leva tills dom är 12-15 år.
#74 Jag saknar kött i den mån att en Big mac var något av det godaste jag visste. Precis som att du är sugen på godis exempel är det ingenting du behöver.
#76 Det går inte att jämföra sockerberoenden med kroppens signaler. Lyssnar man på sin kropp kan man som jag efter mens få ett plötsligt sug efter leverpastej, något som jag egentligen avskyr.
Du tror inte att det finns något i leverpastejen som jag behöver då?
#76 Verkligen inte samma sak.
Att vara sugen på en burgare är inte att vara sugen på kött.
Det är att vara sugen på salt och socker. En helt annan sak.
När jag säger kött menar jag rent kött.

#77 du behöver järn som finns i lever 😊
#76 Big mac är det kött? det smakar ju inte och är ofta från stora gårdar.
När jag pratar kött på jobbet så ser mina arbetskamrater ut som russin när jag pratar om att man kan känna var djuret har betat på smaken och när djuret är slaktat vår/vinter/höst/sommar. Men det är några som tänker provbeställa från det lilla slakteri som jag anlitar för att prova om jag har rätt.
jag vill ha kött jag vet mått bra inte Big mac
Förlåt men Mc Donalds är väl ändå bara så äcklig mat? :/
Det är dessutom konstaterat att dom har socker i all sin mat, ÄVEN salladen :P
Så när din kropp begär Mc Donalds tror jag inte det är köttet som lockar utan sockret :) (Tror, jag vet inte för jag känner inte dig)
Hälsningar Malin
#79 är ju tyvärr inte många som smakar på sitt kött dom flesta dränker ju bara allt i kryddor 🤔 men bra att du fått dina arbetskamrater att vilja smaka på köttet o inte bara kryddorna
Har varit vegetarian 8 gånger, ena gången i mer än ett år. Följt alla råd, fått proteiner från bra källor osv och lagt mig vinn om en bra kost men för mig funkar det inte så bra. Jag överlever men kroppen har mer ont och humöret är inte på topp utan viss del kött.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Kroppen säger inte "du behöver kött" utan "du behöver salt, socker, vitaminer, järn med mera"
När jag var 12 älskade jag Mc Donalds, men det var innan jag tagit åt mig fakta om både företaget och köttindustrin.
83, alttså säger kroppen att den behöver ämnena som finns i köttet om jag plötsligt får ett sug efter kött.
Dessa ämnen finns i andra saker också, förutom b12.
#85 Om våra förfäder inte ätit kött så skulle mänskligheten inte finnas. Hur förklarar du det?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#86 Om våra förfäder inte hade krigat skulle inte olika länder finnas.
Vad är det för argument egentligen, och vad spelar det för roll?
"Vår köttkonsumtion har ökat med 40 procent sedan 1990-talet"
85 vilken sak i grönsakslandet innehåller alla ämnen som kött? Du nämde redan en sak som saknas. Jag väljer hellre en produkt än flera för att få i mig samma ämnen.
#87 ganska viktig sak då köttet är det som hjälpt oss med hjärnans utveckling så utan det så hade vi troligen varit mer i klass med dom andra primater som finns. att konsumtionen har gått upp är väll inte av godo endast dock säger den som troligen står för mer parten av den höjningen 🤫 fast det med krig o länder så frågan är ju vilket kom först grupptillhörigheten eller kriget intressant filosofisk diskution som inte hör hemma i denna tråd dock
#88 Du sa ju själv att du hade läst på om detta? Jag äter hellre en varierad kost utan djurförtryck. Men vi är väl olika.
#89 Jag ser gärna källor på det du skrev om hjärnans utveckling. Sedan tog jag krig som ett exempel för visa att människan alltid gjort hemska saker, som för det mesta är förbjudet idag (pedofili, mord, våldtäkt) men när det kommer till att äta djur vilket inte är etiskt försvarbart då är det okej för att "människan alltid gjort så"
Om vi ff hade varit primater hade vi inte kunnat ha denna diskussion, vi hade levt i trädkronorna i Afrika.
http://scholar.google.se/scholar?q=the+importance+of+meat+in+the+brain's+development&hl=sv&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ei=uZRLUfTdDZDHtAaU44CwCQ&ved=0CCoQgQMwAA
orkade inte leta rätt på den jag själv har läst lite i men finns en hel del där
#91 Du kan gärna hjälpa Cragan att hitta den faktan.
#92 Kom tillbaka när du hittat nått
#93 kan ta ett par dagar innan jag har tid och ork o göra det har kläck på gång här av höns. men har bla göra med fettsyrorna arachidonic och docosahexaneoic som är lite problematiska o hitta i växt riket
Har du läst artikeln själv?
Milton said that her theories do not reflect on today's vegetarian diets, which can be completely adequate, given modern knowledge of nutrition.
"We know a lot about nutrition now and can design a very satisfactory vegetarian diet," said Milton, a professor in the Department of Environmental Science, Policy & Management.
The brain is a relentless consumer of calories, said Milton. It needs glucose 24 hours a day. Animal protein probably did not provide many of those calories, which were more likely to come from carbohydrates, she said."
Den säger att en vegetarisk diet funkar toppen
#96 "Kan vara" står det, inte att den alltid är.
den säger att med dagens kunskap i näringslära så kan vegetariska dieter vara tillräckliga
hade dom den kunskapen för 250 000 år sen eller ens för 200 år sen?
korrigera ett litet fel 2,5 miljader år hörde hemma i en annan diskution jag för men en om ett annat ämne som inte hör hemma här
#97 Om du följer riktlinjerna så är den så gott som det. Om du får i dig exakt samma ämnen från andra ställen än kött säger det sig självt att det inte är något problem
#98 Och lever du nu eller för 250 000 år sedan? Frågan är om Du behöver äta kött Nu, inte om de behövde det då eller inte.
#99 jag personligen behöver det då jag inte hittat en endaste grönsak jag kan äta utan att spy och va ju inte nutid vi prata om heller med forskningen utan det var köttets betydelse av hjärnans utveckling
och inte ens i dag kan vi ersätta alla essentella fettsyror med växter vad jag vet om iaf men har du kunskap om att utvecklingen kommit längre tar jag gärna del av den
Du vet om att det är farligt för hälsan att inte äta grönt va?
http://www.veggiemind.com/mat-halsa/
Vad var det du trodde vi inte kunde ersätta?
fettsyrorna arachidonic och docosahexaneoic
och jo till skillnad från dom flest som inte äter balanserad bland kost (som människans matsmältnings organ är anpassat för) så vet jag att min kost inte är speciellt hälsosam
dem första människorna åt inte kött, dem var vegetarianer, studier av deras tänder visar att dem inte var ämnade för kött. dem var samlare och trots detta utvecklades deras hjärna.
senare människo apor har man funnit att dem har tänder som är lämpade att tugga kött, men knappast några kor eller grisar. människo kroppen kan ha utvecklats till att äta kött, men då vilt och i väldigt små mängder. det var inte huvudfödan.
köttdjur har "skapats" för att göra kött mer lättillgängligt och i stora mängder.
Människo kroppen är inte gjord för att äta rött kött, och inte i den mängd vi konsumerar i dags läget heller.
jag tror inte att man måste äta kött i dagens samhälle där vi har en uppsjö av köttsubstitut som innehåller gott om proteiner.
jag tror att man äter kött för att man tycker det är gott och inget annat.
jag älskar smaken av kött, men jag har valt att inte äta det och jag anser det onödigt att ett liv ska behöva släckas för att stilla min hunger när jag i dagens samhälle kan hitta en uppsjö av mat som ger mig likvärdig näring.
och jag anser heller inte att någon slakt går fridfullt och stilla till, jag har sett sådana slaktningar och jag tror att djuren känner av blodlukt och alla andra dofter. djur känner av sinnesstämningar och jag tror dem även känner av när ett annat djur har dött där tidigare. jag ser inget fridfullt med att fösa in ett djur i ett rum fullt av blod och skicka 10 000 volt genom hjärnan på den och sedan hissa upp den i taket för att sedan fösa in nästa i samma rum. Nej, det är inte värdigt.
Sajtvärd på Perser iFokus
och plus, människan liksom djuren måste anpassa sig till utvecklingen. om vi skulle fortsätta äta kött i samma mängd men då från vilt som vi är ämnade för skulle vi snart inte ha några djur kvar, ja så vida vi inte börjar föda upp älg och ren i större skala ;)
#101 Ett blogginlägg utan källförteckning? Bättre källa tack.
Sen är det ännu ohälsosammare att inte äta alls.
"Arakidonsyra (omega6) finns i kött, mjölk och skaldjur, solros- majs- soja- och jordnötsolja. AA är bra för minnet men ökar inflammation i kroppen. Inflammation bidrar till höga homocysteinnivåer. Hög nivå av homocystein är en markör för nedsatt metylering vilket bidrar till att kolesterol oxideras och fäster sig i kärlväggarna." Kommer från: http://www.naringsterapeuten.se/Kokosolja.asp
Eller angående Dokosahexaensyra
Denna fettsyra måste tillföras kroppen genom kosten, och då vanligtvis i form av linolensyra, vilket återfinns bland annat i linfröolja (58%)
#105 Är det farligt att inte äta menar du? Vilken nivå har vi sjunkit till egentligen? Hotade jag hen till att sluta äta i mitt inlägg så var det inte meningen.
#107 nä du länka till en sida full med information om saker jag redan berättat att jag inte kan äta pga att den kommer i retur.
så för mig är alternativet äta kött och få naringen min kropp behöver eller äta grönt o hulka ur mig allt inklusive vätskan kroppen behöver
men skulle va tacksam om du inte länka till veganpropagerande sidor i inlägg till mig då jag verkligen inte kan överleva ens på sådan kost och jag är en han inte en höna
på #106 så får jag lov o återkomma efter lite sömn kan ha länkat till fel fettsyror 😴
Jag är en kött-tok ;)
Men jag vill inte vara i närheten vid slakt eller veta exakt hur det går till… När huvud/skinn/inälvor osv är borta har jag inget problem att gå in för att stycka men själva slakten håller jag mig långt ifrån…
90 ja, jag vet att det inte existerar en likvärdig grönsak. Jag väljer alltså kött eftersom det är himla gott och för att det är bra för mig.
#108, Jag sa inte att du var en höna utan en hen, då jag inte visste eller tyckte kön var särskilt relevant.
#110 Du äter kött för att det är gott och du orkar/vill inte utveckla en bra kost till dig utan djur. Men då är väl diskussionen slut? Jag tycker djur har mer rätt att leva än så och skulle inte ta döda på någon för njutningsskull.
#111 Handlar inte om att orka.
Du förstår ju inte att jag behöver kött för att må bra. Så ja, diskussionen är nog slut där. Lev du i villfarelsen om att alla mår bra på veg. kost.
#112 Jag är övertygad om att alla mår bra på vegokäk, bortsett från de med speciella allergier. Om allt som finns i en kött bit också finns i broccoli, svamp, oliv-/linfröolja, nötter med mera så säger det sig självt att det inte spelar någon roll om du äter köttet eller det andra eftersom du får i dig samma näringsämnen. Det är gott och det tror folk ger dem än rätt att döda djur för deras skull.
#113: Du är övertygad, men det betyder inte att din sanning är världens enda sanning.
#113 Att du är övertygad förändrar inte verkligheten.
#114 o #115 "Om allt som finns i en kött bit också finns i broccoli, svamp, oliv-/linfröolja, nötter med mera så säger det sig självt att det inte spelar någon roll om du äter köttet eller det andra eftersom du får i dig samma näringsämnen"
Det talar inte för sig själv?
#113 Du kan inte mena allvar? Du har flera som varit vegeterianer och blivit tvungna att sluta för deras kroppar inte karat detta. Och ändå sitter du och säger att alla kan även dom som faktiskt inte kan? Är detta ett skämt?
Hälsningar Malin
#116: Men nu är det ju inte så att "allt som finns i en kött bit också finns i broccoli, svamp, oliv-/linfröolja, nötter med mera så säger det sig självt att det inte spelar någon roll om du äter köttet eller det andra eftersom du får i dig samma näringsämnen". Och bortsett från det är det inte möjligt att få i sig ens i närheten av erforderlig mängd protein och fett med nyttiga fettsyror från vegetabilier utan att samtidigt få in sig orimligt stor mängd kolhydrater. Så acceptera nu att du och din övertygelse inte är vägen, sanningen och livet för alla.

#115 "Att du är övertygad förändrar inte verkligheten."
Förutom din egen övertygelse så har du har väl inte presenterat några bevis för din ståndpunkt heller? Så att kalla den "verkligheten" är kanske förhastat.
#117 "Du har flera som varit vegeterianer och blivit tvungna att sluta för deras kroppar inte karat detta."
Jag antar att du menar att de fick sluta med just den variant av vegetarisk kost de åt. Det betyder inte att det inte finns någon vegetarisk kost som skulle passa dem. Eller?
Det här känns ganska långt från trådens ämne. Någon Medarbetare kanske kan sätta ner foten och starta en ny tråd?
#119 Vad jag läst(kanske inte bara i denna tråden) så har iaf en testat verkligen allt med hjälp av läkare och ändå inte mått bra på veg-kost.
Hälsningar Malin
http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.1767261-flera-halsovinster-med-vegetarisk-kost?m=print
http://www.hälsa.se/Templates/Pages/Article.aspx?id=17664&epslanguage=sv
https://reumatikerforbundet.org/reumatism/egenvard/kost/vegetarisk-kost/
http://www.newsmill.se/artikel/2012/04/06/det-r-den-som-ter-k-tt-som-ska-ifr-gas-ttas
119 maten talar för mig. Ingenting i växtriken kan jämföras med kött innehållsmässigt. Och som någon påpekade angående kolhydrater.
Jag har inte läst allt på tråden här. Men jag har slakta också. Jag slakta ett lamm i tisdags. Lite kallt i vedbon. Fågel har jag inte slakta. Men det kan vara svårt på fjäder med fingerar.
Jag vet att bara äter växtriken går inte för alla människor. Du måste ändras livet helt. Äta enbart växtriken kan du inte arbeta med "tungt" liv. Då ska du ändra med livet och arbete.
Människor har aldrig äta enbart växtriken i historien. "Aporna" är köttäta innan det blir människor.
Långt tråd.
Afasi
#123 Ett enkelt sätt om man tycker det är jobbigt att plocka fågeln är att flå den istället. 🙂
det stämmer inte alls att människan alltid varit köttätare.dem allra tidigaste människo aporna var vegetarianer ;)
men jag emotsätter mig inte alls att dagens människo kropp är gjord för köttätande, dock tror jag inte att vi i dagens samhälle med en uppsjö av substitut måste äta kött för att överleva. men anser man att man mår bättre av att äta kött så får man ju göra det, man känner sin kropp bäst. men tror inte att det generellt är nödvändigt att äta kött.
#125 Människan åt animalisk föda långt innan vi blev människor. Den animaliska födan de åt är orsaken till att vi har en så pass välutvecklad hjärna som vi har.
för att kunna äta kött krävs det att man kan jaga, för att kunna jaga krävs det att man kan tillverka vapen, vilket dem tidigaste människorna inte kunde. detta skulle innebära att dem var asätare. Tittar man på dem tidigaste människornas tänder är dem gjorda för vegetarisk kost, dem kunde med andra ord inte tugga rått kött .
människans resa började för 20 miljoner år sedan och man har bara hittat belägg för att människan ätit kött i ca 1,5 miljoner år, en bråkdel av hela vår evolution.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/aldsta-bevisen-for-kottkonsumtion-funna_7551022.svd
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#128 Nej, för att äta animalier krävs det att man har en pinne.
då talar vi om omnivorer och inte renodlade köttätare ;)
termiter är en del av shimpansens kost men en väldigt liten del. att likna dagens köttkonsumption vid att äta termiter är inte korrect.
men om du läser mitt tidigare inlägg så ser du att jag inte anser det vare sig fel eller konstigt att äta djur om man anser att man behöver det, och jag skrev också att dagens människo kropp är gjord för att äta kött, men att säga att alla människoarter sedan 20 miljoner år sedan åt kött (uteslutet insekter då) är inte baserat på vetenskaplig fakta då forskarna själva inte vet exact vad dem tidigaste människorna åt, men av deras tänder att döma var det inte en biff de tuggade på utan bär och rötter.
och läs gärna artikeln, att man har en övertygelse betyder inte att man alltid har rätt i alla lägen.
#130 Jag opponerade mig emot ditt tidigare inlägg där du hävdade att de tidiga människoaporna var vegetarianer, vilket uppenbarligen inte är sant, då levande insekter tillhör djurriket.
För 1,5 miljoner år sedan dog ett 2 år gammalt barn av brister pga för lite animalier. Du tycker inte att de tyder på att vi åt animalier långt innan 1,5 miljoner år sedan?
Ni som vill får äta kött, vi som inte vill behöver inte äta kött. Och man kan få i sig precis alla näringsämnen via vegetarisk kost förutom B12. Allt beror på hur man sätter ihop sin kost och från vilka grödor man hämtar proteiner, fetter och kolhydrater. Hur vi än vänder och vrider på det så lever majoriteten av de som äter vegetariskt ett hälsosammare liv än de som äter blandkost, ändå blir det bara snack om vad man missar hit och dit om man hoppar över köttet, inte om man gör tvärt om trots att det är många blandkostare som äter en dåligt sammansatt kost. Varför är det mer okej att diskutera hur "dåligt" det skulle vara för kroppen att Äta vegetariskt (oavsett hur man sätter ihop den) än att diskutera hur dåligt det kan vara för kroppen med en blandkostdiet som inte är väl sammansatt..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Känns som att jag bombat tråden med fakta som inte många vill läsa. Kunskapsförakt är också en väg att gå.
#134 Nej, jag har läst allt. Jag kan också sålla källorna som man ska lyssna på.
för det första vill jag bara säga att du med flera på detta forum ofta tar till agressiv ton när någon har en annan åsikt och det gör det väldigt otrevligt att vistas på detta forum och att diskutera.
vad är det i mina inlägg du känner dig hotad av som gör att du måste hävda dig med näbbar och klor?
Jag tror ingenting och jag vet ingenting, allt är spekulationer och du kan också bara spekulera. du levde inte på den tiden och du är inte forskare, du och jag har valt att tro och lyssna på olika forskar studier, kan man inte respektera varandras tro?
jag respekterar att du vill äta kött och att du är övertygad om att din kropp behöver kött. men det finns inget belägg i modern forskning för att vi alltid ätit kött, hur mycket du än vrider och vänder på det. vi an ha ätit kött i 2 miljoner om du så vill men det säger ändå inget om hur vi åt för 20 miljoner år sedan. artikeln jag hänvisade till skriver att man försöker hitta belägg för att man ätit kött genom alla år och man har hittat 1,5 miljoner år bakåt, men det diskuteras också i artikeln i vilken utsträckning och ja, denna forskningsrapport har fastställt att vi för 1,5 miljoner år sedan åt så pass mycket kött att vi fick blodbrist om vi inte åt det, men säger fortfarande inget om hur vi åt i början av vår utveckling. man kan ju inte hitta på fakta bara för att den låter rimlig för en själv.
jag trodde inte vi diskuterade insekter här utan kött? det är skrattretande att du drar till med något sådant. då är det ju insekter vi bör äta och inte kött! frågan var ju om vår kropp var ämnad från början att äta kött, då har insekter inget som helst med det att göra då det inte krävs några rovtänder för att tugga en fluga.
det var mitt sista inlägg, har läst i så många trådar här inne nu där det är så otrevlig ton och folk som inte tycker och tänker som er dumförklaras, omöjligt att föra diskussion med sådana låga svar. och ni lär ju säkert ta bort det här inlägget men det struntar jag i.
#135 Du kan inte välja att endast tro på den faktan som går överens med din "kunskap" om ämnet. Då är det ingen idé att diskutera överhuvudtaget.
#137: Mycket sant - tillämpa gärna den tanken! #136: Naturligtvis bör vi diskutera insekter här, de är en utmärkt lösning på problemet med att på miljömässigt hållbar sätt producera kött till alla som behöver det!
#138 Vad är det du tycker jag inte har tagit till mig?
#137: De inlägg som framhåller fakta och åsikter som avviker från dem du förfäktar.
#140 Du menar att det finns fakta i den här tråden som säger att du inte kan leva ett fullgott liv som vegetarian? Då missade jag nog den, du får gärna länka på nytt i så fall.
Jag skulle inte klara av att se slakt, men jag äter kött av alla de slag, är det fel? Äter dock absolut inte häst!
#134 m fl
Vart är det du vill komma nånstans?
Man förändrar världen i små, små steg, man gör så gott man kan o försöker så ett frö hos andra om andra sätt att tänka, äta, producera, konsumera osv…
Hur långt kommer du? Bakåt förmodligen eftersom du har en så aggressiv attityd.
Frälsare som försöker omvända andra brukar sällan lyckas.
Jag har många vänner som är veganer o vegetarianer, precis som jag har vänner som är aktiva katoliker, muslimer o judar. Den dan nån försöker frälsa mig så är det adjöss!
Det finns inte bara en väg, det finns miljarder vägar, att fördöma alla som inte går på den väg man själv anser är den enda leder till ett liv i ensamhet, eller möjligtvis omkramad av en sekt.
#143 Bortredigerat. Vi för en diskussion om kost, och jag har visat att man kan leva ett fullgott liv på vegetarisk föda.
Bortredigerat.

#144 om man nu inte vill "mörda" djur hur kan man då ha hund eller annat köttätande djur är inte det en väldig dubbelmoral.
Att du väljer att inte äta kött det kan jag först men så länge du kan tänka dig att mata hunden med kött så kan jag inte förstå varför du tycker att alla andra ska sluta äta kött för att spara liv.
Jag värnar liv genom att äta kött och dom som jagar för kött jagar också för att hålla nere mängden trafikolyckor med vilt.
Sen är jag emot jag på varg.
#145 Min hund kan inte välja att sluta äta kött, hundar/vargar har alltid varit rovdjur och skulle inte klara sig utan det i sin föda. Medan det är bevisat att människor kan det. Hundar eller andra rovdjur har heller inte samma intellektuell som människor, vilket gör det svårare för dem att visa och känna empati.
Jag vill inte att djur dör för att jag ska kunna käka en god filé när jag lika gärna kan käka en god filé utan att djur har plågats.
Vi kommer fortfarande behöva djur i den form att de ska beta vissa marker, om du läst igenom tråden så står det där att när dessa djur sedan blir gamla och inte kan ha ett bra liv, slaktas dessa och blir kanon käk för hundar och katter. En idé som skulle kunna funka.
tycker inte att jakt hör ihop med den här diskussionen, så tänker inte säga något om det.

#146 du kan välja att sluta föda upp "mördare" och så länge föder upp djur utan empati så ska du inte säga ett knyst om oss som föder upp djur till kött, du föder upp djur som äter kött
vad får ni 7 valpar om året? = 140 döda lamm 😮 140 lamm som ni varit med att döda med er avel för era lyxdjur 😭
Ja!
#147 Som jag även skrev i andra tråden är kenneln min mammas och jag hjälper henne med den. Föder inte upp under mitt namn och tänker inte göra heller. Men min mor vill och det är hennes hobby och då hjälper jag henne, anser själv att det finns för många hundar redan som inte har hem. Men vad hon vill och gör tar jag inte ansvar för.

#149 då går du väldigt hårt ut om du tycker att vi gör fel som föder upp slaktdjur och själva äter kött-
när du hjälper din mamma och skriver om dig själv
"Hej, Jag är en tjej på 24 år.
Jag hjälper min mor med uppfödning av rasen Keeshond under namnet Bergareds.
Själv har jag en tik som heter Zelda som är nio år och jag tog även över en mopskille vid namn Olof i februari -13."
Dödande som dödande har man nöjesdjur som äter kött så äter man ju indirekt det köttet själv och vad jag kan läsa mig till så har du två egna kötttätare är du så emot att döda djur för att äta så bör du avstå egna köttätande nöjesdjur.
#150 Som jag skrivit innan så gör jag mitt yttersta men kan inte göra allt. Köttkonsumtionen i detta hushåll är ändå betydligt mindre eftersom jag och sambon är vegetarianer men inte hundarna. Hundar behöver äta kött för hälsan.
Det absolut bästa man kan göra för att inte skada något levande är att inte finnas, om vi ska vara drastiska. Men nu är jag här och gör mitt bästa. Men all världens ansvar är verkligen på mina axlar märker jag, tycker nog inte att det är rättvist.
Uppskattar om du inte hänger ut information från min profil i en tråd.
#151 Du hade kunnat ha en köttkonsumtion på 0 om du inte haft dina hundar. Punkt.
Din profil är öppen för alla att se.
Hälsningar Malin
#152 Det vet jag mycket väl om, men att klippa in den i en tråd är inte okej.
Så jag är den värsta miljöboven här? Med två köttätande hundar? Vad gör du för miljön?
#153 Det har jag inte sagt något om. Det jag påpekat är din dubbelmoral.
Bryr mig inte om att du har hundar egentligen.
Hälsningar Malin

#153 du kan få veta vad jag gör för miljön
jag återställer just nu gammalt kulturbete till vad det var innan en snubbe planterade gran på marken. Det betyder ett mer varigenom djurliv och att gamla nästan ut döda ärter kan komma tillbaka.
Jag föder upp och bevarar en utrotningshotad art av får.
Jag lever 6 månader om året på egen odlade grönsaker och rotfrukter.
Jag har inte hund.
jag åker till största delen kollektiv men är ägare till en liten miljöbil.
Jag källsorterar allt mitt avfall, vist glas återvinner jag själv.
Jag köper alltid rättvise märkt kaffe.
Äter i första hand mitt egen uppfödda kött i andra hand kött från vår lokala slaktare.
Jag undviker att flyga och att flyga på semester kommer inte på tal.
OSV.
Sen är jag på en punkt miljöbov då vi har en gammal nostalgi bil som vi kör enbart för nöjes skull 😇
#154 Då jag förklarat hur vi skulle kunna få kött till våra husdjur en och två gånger så tycker jag att det är fel av dig att säga att jag har en dubbelmoral.
Det hade varit dubbelmoral om mina hundar hade klarat sig utan kött lika bra som människor men ändå inte gett dem vegetarisk kost.
#156 du vet om att det finns vegetariska hundfoder väll inget jag själv skulle få för mig o ge till en hund men det finns och hundar överlever på det
#156 Då du sitter och skäller och gnäller på folk om kött.
Du är helt emot att avliva djur om jag förstått dig rätt?
Och ändå har du hund. Du tycker vi ska sluta äta kött för att dra ner konsumtionen och ändå har du djur som konsumerar.
Du kan välja att inte skaffa djur som äter kött om detta nu är så extremt viktigt för dig.
Det kött jag äter är SÅ mycket bättre än det dina hundar äter.
Jepp, dubbelmoral är det allt.
Hälsningar Malin

#156 hade du inte haft dessa köttätande lyxdjur så hade du varit trovärdig nu låter du ett dödande vara bättre än ett annat, bara för att det är ett lyx hus djur.
skrivet
#157, Det vet jag mycket väl, men anser inte att jag ännu har den kunskapen att göra ett rovdjur vegetarian. Men funderar absolut på det men har ännu inte läst tillräckligt.
#158 Varför skulle jag ha något emot att avliva djur?
#159 Jag har förklarat hur utfodringen av husdjur skulle kunna gå till utan onödigt lidande i ett samhälle där människor var vegetarianer.

#160 jag vill inte vara vegetarian det samhället vill jag inte leva i och jag utfodrar mina husdjur med hö och jag tror inget djur lider av det.
Lammen får skutta en hel sommar och 10% kan jag sälja till liv, resterade 90% dom slaktas av ett noga utvalt slakteri och hamnar min och arbetskamraters frysar.
jag och mina husdjur släcker alltså färre liv än vad du och dina husdjur gör, med enkel matte så kompenserar jag mitt köttätande med val av husdjur + att mina husdjur (får) på flera sätt är bra för miljön det inte hundar.
#161 Så om alla vill äta djur, hur ska vi kunna försörja dem utan att det blir massproduktion, vilket är lika med djurplågeri?

#165 man kan ju börja med att ta bort alla lyxhundar 😉
#162 Genom att folk börjar ta ansvar för var de animalier de gagnar kommer ifrån samt börjar föda upp själv. Man bör också öka produktionen av hållbara arter som tex sniglar och kaniner. sen bör man ge folk rätt att fiska signalkräftor, en art som den svenska naturen skulle må bra av att den utrotades.
Det var några sätt.
#163 Ja, det är en väg. Om du får folk att sluta skaffa hund. Hundmaten kommer i största mån ifrån rester från det som slaktas till människor. Tuppkycklingar mals ner och blir hundmat eftersom tuppkött inte är lika gott som höna.
Så behöver ett bättre förslag.
#164 Alla människor har inte råd att bo på landet och föda upp egna djur. Sedan kommer mycket mark tas upp av alla som börjar producera eget kött, väldigt många bor i storstäder där det inte finns plats.
#165 du tänker för stor skaligt på djuren en ko har inte alla plats med inte heller en get men sniglar kan du förda upp i en glass låda om du skulle vilja det kasta bara lite rester från salladen så har sniglar o äta ett tag
#166 Skulle du vilja föda upp och äta sniglar? Och hur många sniglar behövs för att föda en familj på 5 personer som bor i lägenhet?
#167 skulle mitt alternativ vara att sitta o spy upp grönsaker så jovisst men jag har turen att bo så pass att jag kan ha höns och vaktlar och har inga planer på att någonsin bo i en lägenhet bor hellre under en sten i skogen då. men tog sniglar som ett exempel finns ju marsvin kaniner o massa andra små djur som inte behöver ta så stor plats, även om jag själv ger så stor som möjligt till mina djur.
#168 Alla har inte den turen att ha råd att bo på landet.
En stor familj som äter fyra-fem gånger om dagen kanske behöver slakta lika många marsvin, du kan ha tre marsvin i en bur på 120x50 (är inte hundra på måtten men på ett ungefär)
Du behöver bo i en ganska stor lägenhet för att få plats med burar till alla marsvin och allt hö marsvinen ska äta.
#169 En Cuy skulle nog mätta den familjens proteinbehov under två dagar.
Tja, jag tror att 5-6 sniglar per portion är lagom och de lägger några tusen ägg, så det skulle inte vara något problem.
Fisk kan man till och med fiska inne i Sthlm.

#165 om all människor slutar äta kött så finns inga rester till dina hundar.

#165 Vill bara rätta en faktamiss. Tuppkycklingar äts lika mycket som honkycklingar av broiler-ras. Det är bara tuppkycklingarna av värp-ras som kasseras redan i fluffåldern.
#172 kan lägga till på din fakta korregering att det inte är smaken som gör att tuppkycklingar av värpras ej får växa till sig ren ekonomi där dom växer för sakta helt enkelt
#169 jag pratar inte om vad som skulle mätta familjen rent proteinmässigt. Familjen gillar kött och vill äta kött varje måltid helst (som det ofta fungerar) De vill inte ändra sina vanor.
Sedan vill de heller inte äta sniglar eftersom de fina människor på landet käkar lamm. Sniglar, det är bara de fattiga lägenhetsfolket som äter som inte har råd och plats med kanin- (eller annat lämpligt djur) uppfödning.
#171 Nu var det insnöat. Om vi bygger ett samhälle där alla är vegetarianer kommer vi behöva betesdjur ändå, när dessa blir gamla, slaktas de och går sedan till för husdjurs mat, tada! Vi kan också ta med djur som blivit överkörda i den kosten.
#172 Tack så mycket, det var jag som skrev för snabbt. Uttrycket fluffåldern var ju helt underbart!
#173 Tackar dig också. Men mals till hundfoder görs dem i alla fall. Hur går det att få ihop köttkonsumtionen för familjen jag berättade om?
#174 som du fick som svar från vilda så en cujo eller va dom nu hette duger nog till 2 dagar för dem o 5 eller va det nu var med sniglar per portion om man hellre vill ha det och bara för att man äter kött så behöver man ju inte äta det 3ggr om dagen bästa är en blandkost och råkar även vara det vårat matsmältnings organ är anpassat för.
och i dagens läge är inte sniglar en fattigmans kost men om man kollar på insekter så finns det gott om oslagbara proteinkällor där bara att vi är ovana med det formatet på vårat protein i västvärlden
#174 Nu är det ju så att sniglar serveras bara på dyra restauranger, så jag skulle inte kalla det fattigmansmat.
En cuy väger faktisk en hel del.
#175 och #176
Jag menar att om vi bildar ett nytt samhälle där man födde upp kött för egen konsumtion (eller köpte från bonden man är granne med) hade fint kött som lamm varit en statussymbol eftersom fattiga familjer i en hyresrätt i förorten inte hade haft plats eller råd att föda upp dessa djur och hade då fått nöja sig med sniglar.
Och jag vet inte med er, men jag skulle inte äta sniglar, eller andra insekter, även om jag faktiskt inte var vegetarian.
I dagsläget äter folk för mycket kött, men folk tycker det är gott och vill inte ändra sina vanor. Och då blir det svårt att mätta deras hunger utan massproduktion.
#177 själv är jag nyfiken på insekter men inte haft råd o beställa (ja lite feg är jag allt som inte bara går ut o letar)
fast skillnaden mot dagens samhälle hade ju bara varit marginell då folk redan prioriterar olika saker o i ett sådant sammhälle skulle nog några prioritera att bo billigt o spara pengar o köpa lam under tiden andra skulle vilja bo lite bättre o kanche få äta sniglar eller råttor (även om dom skulle ha plats för större djur men då inte ha råd)
men behöver få tummar ur o beställa lite insekter nån gång o prova på om inte jag tycker om det kan jag ju alltid mata hönsen 👍
#177 Sniglar (som de felaktigt kallas, då de är snäckor) är inte insekter, de tillhör molluskerna, så de är närmare släkt med bläckfiskarna.
Det här forumet handlar just om att få folk att tänka på hur djuren haft det. Jag har tex skrivit en artikel om hur man kan minska på sin konsumtion genom att fylla ut.
#178 Berätta för mig hur det smakar sen ;)
Problemet är att vissa inte ens kan prioritera så. Vi har fattiga i Sverige som blir satte i en lägenhet och lever på existensminimum. Att de ska börja föda upp kaniner eller sniglar tror jag inte de kommer sätta som prio ett, då kommer det vara ett klassproblem. Vilka har råd med bra kött och vilka har inte.
Dessa kommer istället behöva köpa billig mat, så som potatis, lök, linser med mera, en vegetarisk kost. De kommer då också bli sjuka, enligt er. Och där har vi en riktig klassklyfta.
Sedan finns det människor som inte ska ha djur, för deras brist på empati, eller annat. Tycker inte att någon som inte har ett dugg intresse för djuret, förutom köttet, ska föda upp det utan kunskap. Sniglar kan de kanske "ta hand" om, men som sagt denna människan tycker att sniglar låter äckligt, vilket jag tror många gör, så det är inget alternativ.
Problemet är att vissa inte ens kan prioritera så. Vi har fattiga i Sverige som blir satte i en lägenhet och lever på existensminimum. Att de ska börja föda upp kaniner eller sniglar tror jag inte de kommer sätta som prio ett, då kommer det vara ett klassproblem. Vilka har råd med bra kött och vilka har inte.
Att föda upp ett hållbart djur själv är avsevärt billigare än att köpa samma kvalitet i affären. Så dessa som lever på existensminimum kommer tjäna på detta. Visst falukorv är jättebilligt, men du betalar överpriser på något som snarare borde definieras som späck.
Sniglar kan de kanske "ta hand" om, men som sagt denna människan tycker att sniglar låter äckligt, vilket jag tror många gör, så det är inget alternativ.
Det är just där som människor behöver förändras, vad är det som gör att det är äckligt att äta en snäcka, men inte att äta en mussla?
#181 Kött är extremt billigt att köpa i affären, så tror inte folk hade valt att föda upp gnagare hemma som kostar i utfodring och spån, tillkommer också en äcklig odör om man inte tar hand om och städar hos djuren.
Jag tycker i och för sig att musslor är ganska äckligt också. Människor behöver förändra sitt förhållande till kött, det håller jag med om. Men, nu kanske jag bara är pessimistisk, jag tror inte du kommer få folk att ge upp sina chicken nuggets för sniglar. Tyvärr, det hade varit en bra idé annars.
#182 Det går alldeles utmärkt att förändra folks åsikter genom att föregå med gott exempel och sen föra det på tal med jämna mellanrum.
Tex så kan jag när jag gjort i ordning mina sniglar ta en bild på dom och skriva i en "vad åt du idag"-tråd att jag åt jättegoda sniglar. Många kommer de första gångerna att rynka på näsan, men postar jag det fler gånger kommer någon att bli nyfiken och prova på.
Jag kan också ta bilder på snigelinhägnaden (som jag inte byggt än) och berätta att jag odlar sniglar. Då tänker någon "Kan man göra det själv? Jaha!"
Man förändrar inte världen genom att kräva att någon ska ändra sig och det över en natt, utom genom att vara ett påläst föredöme och ta allt med myrsteg.
#183: Då måste det också finnas några sniglar, eller råttbiffar, eller marsvinsfiléer att få tag i, så man kan prova på. För det sitter nog långt in att sätta igång hela uppfödningen bara för att få ett smakprov.
#183 Lycka till att ändra hela världen du, jag står bakom och hejjar.
Sedan tror jag att folk kommer tröttna på att bara äta sniglar, eller bara äta kaniner. Folk vill ju ha variation i sin kost, och gärna annat kött. Men de som klarar att leva resten av sina liv på bara sniglar, förutom om de blir bort bjudna till (fina familjen på landet) och får käka kyckling, gör ett mycket bra jobb.
#185: Varje snigelmiddag är ju en kotlettmiddag mindre, och det gör också skillnad 🙂.
#184 Vinbergssnäckor finns i konserver som din butik kan ta in åt dig, dock får du nog be om den felaktiga termen sniglar. Annars lever de vilt i södra och mellersta Sverige, man plockar in några och låter de rensa magen på sådant vi själva äter innan slakt, annars smakar de gräs.
Råttbiffar har jag aldrig hört talas om, men marsvin ska nog gå att hitta i butiker med sydamerikansk mat.
Inte klimatsmart mat, men är det bara för att prova på en gång så är det ju okej.
Sniglar hittar du i välsorterade gourmet butiker.
Bistår med några recept: http://www.alltommat.se/sok?q=sniglar
#186 Absolut. Men var inne på att människor äter för mycket kött allmänt, men att de inte vill ändra sina vanor. Kött kommer i det här samhället säljas av de som föder upp utan mellanhänder, vilket kommer få fattiga att bara kunna käka sniglar varje måltid.
Det var så jag förstod frågeställningen.
Varifrån kommer din uppfattning att icke vegetarianer äter kött varje måltid?

Alla behöver inte själv född upp sina djur, jag har mark så jag kan föda upp kött till ca 4 hushåll och jag vet flera gårdar här som har outnyttjade marker med som också dom kan föda upp kött till 4-6 hushåll på just deras mark. Att det skulle löna sig att ta in djur skulle kräva aktiva konsumenter som själva letar sina gårdar, för marknadsföring blir för dyrt även om vi var många som gick i hop. Samtidigt så finns det mar kring bostadsområden som skulle vara lämpligt att gå samman för att ha djur, djur som också skulle ge ett mervärde till de boende.
#190: Varifrån kommer din uppfattning att jag har en sådan uppfattning?
#192, jag skulle våga påstå att det blivit fel skrivet om du läser inlägg #189:
Låter som det är riktat dit. :)
Hälsningar Malin
#192 ☺️ Det där med sexor o nior…. åtgärdat.
#194: Då förstår jag. Jag är inte så bra på siffror själv alla gånger 😞.
#190 De människor jag känner som äter kött äter i 9 fall av tio, rätter med kött eller fisk. Jag jobbar på sjukhus där vi beställer mat till de patienter som är inneliggande på avdelningen, i 95% av fallen finns inte vegetarisk kost att välja mellan (två alternativ till både lunch och middag) Om du är vegetarian så beställs denna mat för sig.
#196: Jag är en av de där förkättrade LCHF:arna, som brukar anklagas för bisarr köttkonsumtion, och jag äter inte kött/fisk/skaldjur till varje måltid, eller ens varje dag.
#191 Att till exempel du och andra med köttdjur kan utöka förstår jag eftersom det skulle bli en större marknad. Men jag tror inte att du och alla andra som håller och föder upp djur till slakt kan komma upp i 80 miljoner djur varje år. Det är det jag menar. Så länge folk äter kött i den utsträckningen de gör idag så måste vi ha en massproduktion.

Dom flesta djur som äts i tredjevärden de är födda i små besättningar Köttfabriker kommer aldrig kunna lösa matfrågan för det är ett väldigt slöseri på åkermark där mat till mäniskor skulle kunna odlas istället för mat till köttdjur.
#196 Jaha, Och? Vad säger det om hur de komponerar sina veckomenyer när de är hemma?
Jag arbetar oxå på sjukhus o här finns vegetariskt att välja på även om man inte krävt att få alla rätter vegetariska.
Ytterst få, om ens någon av de människor jag känner/umgås med som inte är vegetarianer äter kött/fisk/skaldjur/osv varje dag, ännu mindre 2 ggr/dag.
Du vet det där med kartan o kompassen…
#199 "Köttfabriker kommer aldrig kunna lösa matfrågan för det är ett väldigt slöseri på åkermark där mat till mäniskor skulle kunna odlas istället för mat till köttdjur."
Det är precis det jag har försökt säga hela tiden. Alltså, ge inte djuren det vi odlar utan människorna. Mer mat till fler människor.
#200 Du påstår ju själv att människor äter kött mer sällan än vad jag tror utefter din vänskapskrets?
#201: Men vad vi säger är att man ska låta djuren omvandla näring vi inte kan tillgodogöra oss till former som vi kan tillgodogöra oss.
#202 Vilken näring är det omöjligt för mig att få i mig, enligt dig?
#203: Jag har inte uttalat mig om huruvida något skulle vara omöjligt för dig att få i dig, utan om vad människan kan tillgodogöra sig. Människan kan till exempel inte tillgodgöra sig näring ur cellulosa, vilket ganska många andra däggdjur kan.
#204 Så, om jag kan få i mig samma sak genom min kost som du kan få i dig i din. Är det inte bättre då att låta alla människor äta än att låta några äta djur?
#205 varför utesluta nått om man kan låta alla äta 🙂 sund och balancerad kost är ju det bästa sen att folk inte äter sunt eller balanserat är ju en helt annan historia och att vi är förmånga på planeten iaf om vi ska försöka bibehålla någon sorts ekologisk balans (bortser totalt nu att vi har skjutit den ekologiska balansen i sank för länge sedan)
Jag bara kontrade med ditt lika ovetenskapliga påstående " De människor jag känner som äter kött äter i 9 fall av tio, rätter med kött eller fisk."
Tål du inte att få svar med samma mynt? Eller är dina erfarenheter mer relevanta än mina?
#206 "varför utesluta nått om man kan låta alla äta" Vi kan för tillfället inte låta alla människor äta, eftersom stora resurser går till som djurfoder för att vi vill äta kött.
#207 Jag har aldrig sagt "det är så att människor äter så och så mycket kött" det vet jag inte, att jag skrev att fattiga kommer få äta sniglar till varje måltid var inget fakta baserat utan ett påstående.
Har försökt hitta hur ofta en medel Svenssons måltider består delvis av kött, men har inte hittat något. Du får gärna försöka hitta för nu blev jag nyfiken.
#205: Misstolkar du avsiktligt eller försöker du bara byta ämne? Att använda djur för att omvandla cellulosa till människoföda har ingenting att göra med din tro att vegetarisk kost täcker alla behov. Djur som föds upp på mat som människor INTE kan tillgodogöra sig konkurerrar INTE med människan om maten och man kan INTE utesluta djuren och ge maten till människorna direkt.
En annan aspekt, om vi nu ska byta ämne, är att det behövs inte mer mat i världen, det behövs färre människor. Problemet är inte att föda den växande befolkningen, utan att förhindra att befolkningen växer. Jorden behöver inte större skördar, utan fler kondomer.
#209 Pratar du med mig nu?
Var du har fått din överbefolkningsstatistik ifrån vet jag inte, men faktum är att vi har mer än nog med mat för att föda hela världens befolkning. Det är bara att alla inte kan betala för den, så ingen infrastruktur byggs för att föda dessa.
Det finns inget "överbefolkningsproblem". Det finns fattigdom, svält och hemlöshet, men inget av dessa beror på överbefolkning. Det beror på kapitalism.
#210: Jag skriver till dig i det stycke som är adresserat till 204, där jag borde ha skrivit 205 (ändrat nu). Resten av inlägget är generellt, och hade du läst det hade du vetat att jag inte någonstans har andragit någon "överbefolkningsstatistik".
#208 sluta slingra dig!
Du skrev:
" De människor jag känner som äter kött äter i 9 fall av tio, rätter med kött eller fisk."
Jag vet inte hur mycket kött/fisk/diverse animalier folk äter i snitt per capita o det var inte heller det jag svarade på eller avsåg, jag svarade på ditt ovetenskapliga påstående.
Folk äter för mycket animalier, men de äter oxå på tok för mycket kolhydrater.
#210 Överbefolkningsstatistik hittar du om du tittar på hur många procent av landets födoämnen som måste importeras. Japan leder den statistiken då de importerar hela 75% av sin mat (är inte hundra på den exakta siffran).
Att alla blir veganer kommer inte hjälpa mot att fattiga svälter, de rika kommer inte dela med sig mer av sin mat för det. Att vi blir veganer kan däremot stjälpa många fattiga länder som vi importerar animaliska produkter ifrån istället.
Ska vi hindra att fattiga svälter, så måste vi titta på en hållbar lösning i deras eget land.
#208 det att vi inte kan låta alla äta stämmer inte riktigt då vi i västvärlden har en grov överproduktion på det mesta men det dumpas hellre än att användas till o föda folk som inte kan odla dom mängder som behövs för den lokala populationen och finns ju en hel del djur som skulle kunna användas bättre för köttproduktion o så utfodras ju dom som går för köttproduktion nu för snabbast möjliga tillväxt men stora åker areal som blir uppbundna på o tillverka det fodret till djuren som följd, lätt o hitta fel i dagens mat produktion dock (gäller både animalisk o vegetarisk) det svåra projektet är ju o rätta till dem
#212 Men vad är problemet?
De jag känner äter såpass mycket kött, som jag skrev. Alltså är det ett helt korrekt påstående utefter min umgängeskrets.
#213 "Måste importeras"? Japan importerar mest för att de har den rikaste befolkningen, och har en enorm tjänstesektor i förhållande till industrin.
En hållbar lösning för fattiga länder är att inte tvinga in dem på den globala marknaden där de måste konkurrera med utvecklade länder (jämför Malis boskapsproduktion med EU, där jordbruksbidrag per ko i EU är högre än BNP per invånare i Mali.) Blir vi veganer i Sverige slutar vi importera kött från länder som tvingas hålla nere sina priser p.g.a. vår överdrivna bidragpolitik mot europeiskt jordbruk. Istället kunde de då äta sitt eget kött och voila: mindre svält!
Undras om alla vegetarianer är medvetna om vilka miljökonsekvenser deras soja medför? O samma med vad vegetabiliska oljor i diverse produkter har för konsekvenser för vår globala miljö, om de nu ens vet vad den görs av.
#216 Eftersom endast några ynka procent av soja odlingen går som mat till människor och resten till djuren för att föda köttätare, så kan du besvara den frågan bättre än vad jag kan.

har både närvarat vid slakt & fått nödslakta ett får,(jag var den enda närvarande som hade "mage" att göra det) så jag kan "glatt" säga att jag har förtjänat "köttätarmedaljen"
You can't spell Bitchy without Itchy
#216 just soyan är som Persifone skrev inte vegeanernas mörka hemlighet.
men du kolla innom rätt område odlingarna är ju som den där fantasin om att jorden kan föda en 3ggr så stor population som i dag på vegetarisk kost (tor det var 3ggr iaf) samma rapport som sa det glömde praktiskt nog o säga vad som händer med planetens ekosystem
#219 Och vårt ekosystem som är så bra i dessa dagar. Vad skulle hända om vi inte hade massproduktion av kött utan endast åt det som odlades?
#220 Så det ska bli värre?
Naturbeten är positivt för den biologiska mångfalden, medan monokulturer är enormt känsliga biotoper.
#220 total systemisk kollaps av eko systemet inte för att vi är så långt i från det i dagens läge heller men på nått vänster har vi sluppit i från det än så länge kan kolla sånt ganska lätt ta en blåbärs odling bara för att ta nått på måfå så dom större av dem kräver att bin körs dit för det finns inga polinerande insekter kvar vid dom odlingarna, o samtidigt så är en svinstia full med insekter
#221 Det behöver inte bli värre, vi tar bara bort köttproduktionen och klart! Mindre farliga gaser från djur, ingen farlig avföring (eftersom djuren får mediciner de inte behöver i förebyggande syfte) och inte lika mycket transport (från stallet=slakteriet=affären, vilket inte ovanligtvis är i olika länder)
#222 Ser att du inte svarat på min fråga i #180, vill gärna ha svar på den också.
Som jag skrev ovan, om vi tar bort själva produktionen av kött så skulle det inte skada miljön lika mycket då vi sparar in på mycket energi.

#223 naturbetare fiser inte på samma sätt som USA-fabriks-kor sen är inte djurens avföring farligt det är gödsel som ersätter kemisk gödsel……….för låt detta var tvärt om
Djur i en sund djurhållning som är den om finns till största delen i vårt land får inte mediciner i förebyggande syfte för det gör köttet okänsligt.
Tar vi bort betesdjuren i naturen så skulle vi göra en enorm skada och i vårt land så måste vi öka mängden betes mark för att rädda och återställa naturens balans.
#223 kan inte hitta någon fråga i den texten men kan säkert bero på min dyslexi men formulera om den eventuella frågan till ett mer lättförståligt format så ska jag svara efter bästa förmåga :)
o med lättförståligt så menar jag fråga följd av ett ? du behöver inte oroa dig att den blir för tekniskt svår
#223 Monokulturer är värre. Djurens foder odlas inte enbart i monokulturer, utan de äter en hel del vallväxter. Slutar vi ha djur, kommer vi sluta att ha vall.
#224 och #226
Jag vill inte ta bort alla djur utan ha endast för bete, den diskussionen har kommit på tal inte bara en gång i antingen den här tråden eller "föda upp djur till slakt"-tråden.
Jo, jag undrar hur vi skulle försörja jorden med kött utan massproduktion, vi pratade om sniglar och jag såg det som en möjlig klassklyfta.
#227 klass klyftor är extremt svåra att komma i från inte ens komunistiska regier har lyckats då vissa är mer jämnlika än andra i dem. men annars kan man göra som kapten cook gjorde med maten när dom vanliga besättningsmännen inte villa äta nån mat så vart den exclusiv för officerarna o då ville dom plötsligt ha det. tyvärr glömt va det var för mat men va nått nyttigt iaf.
#227 Okej, jag skriver så här:
En man äter 3000 kcal om dagen varav 1500 kommer ifrån animaliska källor som äter vall, en dag får han för sig att bli vegan och måste då öka kalorierna han får ifrån de vegetabiliska källorna till 3000. Han kan inte äta vall, så då måste bonden odla 1500 extra kcal m dagen för att han ska få i sig tillräckligt. Dvs monokulturerna måste öka.
Förstår du nu vad vi menar på?

#227 om man bara har djur för bete DÅ tär man på resurser som skulle kunna ge mat till dom fattiga.
Att har djur för nöje det är landslyx
Vilka djur som skall gå till slakt i Sverige medicineras i förebyggande syfte o med vad?
#231 Vart skrev jag Sverige?
Jag tycker att om man får chansen så bör man försöka närvara vid slakt så man ser hur det går till. Och så kan man dessutom ta ställning till det på ett annat sätt. Har varit med en del själv och tagit hand om slaktdjur, varit med vid slakt och även när det flåddes. Och yes, jag kan inte säga att jag njöt av att se det men nu vet jag hur det går till och jag väljer mitt kött med omsorg, inte bara köper något för att det ska vara så eller det är billigt. Helst köper jag från bonden i sig direkt, plockar hem ägg från svärföräldrarna eller så. Men handlar jag i affären så är det Svenskt kött, slaktat och producerat i Sverige, från frigående höns utomhus, och ekologisk mjölk osv osv. Ni fattar ^^
Nej, jag tycker inte man ska äta djur om man inte klarar av att döda djuret själv, eller ens närvara vid slakt. /Quickeman, vegetarian.
Nej, slakten blir inte OK bara för att du bevittnar den/utför den. Slakt är alltid fel oavsett vem som är slaktaren.
235 så även slakt av skadat djur är fel enligt dig?
#236 Ja, självklart. Skadade individer ska man hjälpa, inte döda.
Men avlivning (dödshjälp) av döende djur är jag så klart för. Om det var det du undrade.
237 menar djur som aldrig kommer kunna leva ett tillfredsställande liv igen.
#71 Jag har toppenvärden, blodtryck mm också, fastän jag äter kött 😉
#239 Bra för dig, jag har det utan att plåga djur.
#240 Man behöver inte plåga djur.
#241 Det vet jag mycket väl, därför tar jag avstånd från den industrin.
Återkom när dina husdjur äter odlat kött.
#243 Du kan återkomma när du gör mer för köttdjuren än vad jag gör.
#242 du missförstår mig nu. Jag menar att man behöver inte bidraga till djurplågeri bara för att man äter animalisk kost.
Vilket jag inte tror är möjligt.
#246 Om vi som slaktar säger att det är möjligt då?
#242: Sålänge man ger en hund hundmat så kan man knappast påstå sig ta avstånd från industrin. Hur många djur äter en hund under sin livstid egentligen? Det går ju definitivt åt färre liv om man avlivar hunden och låter hundmaten leva.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#240 Jag plågar inte djur heller.
Alla djur plågas inte innan dem slaktas osv.
#248 Hundmat är för det mesta spill från industrin till människor, vilket hade slängts annars. Exempelvis tuppkycklingar. Hade jag ansett mig ha kunskap att ge min hund vegetarisk kost hade jag gjort det.
Tycker det är mycket fokus kring vad jag gör och inte gör för att stoppa en fruktansvärd industri, vad gör du själv?
#249 Att se sina vänner slaktas innan man själv blir slaktad anser jag som plågeri. Visst kött är "bättre" än annat, men hela befolkningen äter tyvärr inte det "bra" köttet.
#250 Nej tyvärr gör itne alla det, men jag är en av dem, som inte köper t.ex utländsk kött, osv.
#250: Och industrin tjänar pengar på din hundmat, alltså tar du inte avstånd från industrin. Att sen istället ge vegetariskt till en hund är bara sjukt ärligt talat…
Jag struntar i vad du gör och inte gör, lite är bättre än inget i mina ögon - min poäng är att du påstår att du tar avstånd från industrin fast du inte alls gör det. Att påstå att du tar avstånd från industrin är ren lögn, för det gör du inte.
Vad jag gör? Det har inget med saken att göra för jag har inte påstått mig ta avstånd från en industri jag stöttar. Men fine - jag är vegetarian sedan 13 år, fast utan att sitta och påstå att jag tar avstånd från en industri jag stöttar för även om jag ogillar slaktindustrin så stöttar jag den ändå då jag bland annat har djur som äter kött. Jag är den där sorten som gärna diskuterar köttets vara eller icke vara utan att höja mig själv till skyarna som någon slags messias och utan att kalla folk djurplågare för att de äter kött. Sånt trams höll jag på med när jag var 14, sen växte jag upp.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#252 Jag tar avstånd från köttindustrin via min kost, och det var kosten vi pratade om inte våra husdjurs.
Att kalla folk djurplågare var det du som gjorde.
Jag är inte en djurplågare för att jag äter kött.. Långt ifrån. Tyvärr så väljer människor inte lika nogrant som vissa av oss vilket kött man äter. Men jag väljer själv vilka djur, och vilket kött jag ska äta. Jag kan slakta ett djur, ja. Inte är jag en djurplågare för det. Jag kan flå ett djur och jag är ingen djurplågare för det. Jag kan stycka ett djur om någon vägleder mig men jag är fortfarande ingen djurplågare för det. Jag väljer mitt kött med omsorg, och kan jag slakta själv, ja då gör jag det också. Dom djuren jag väljer mitt kött ifrån skall komma direkt från slaktaren och jag ska se hur dom har det, uppleva hur dom har det och känna att det är försvarbart hur dom har det. Jag ska kunna äta mitt kött med gott samvete. Jag äter vilt, nöt,fläsk, kyckling, gås. Osv osv. Är med vid slakten, deltar och ser hur dessa djuren föds upp. Inte vilt då men ni fattar. Jag tar också avstånd från köttindustrin, iallafall den som behandlar sina djur som produkter. Vilket dom faktiskt är. Dom ska få behålla sin värdighet i att bli min mat genom att bli behandlade med kärlekt och respekt. Det är inte direkt så att jag står utan tårar i ögonen när man slaktar ett djur. Inget jag skrattar åt utan det är jobbigt. Men jag vet också att djuren jag har på min tallrik har mått riktigt bra innan det kom dit. Och det är det som är viktigt för mig. Och då tänker jag äta det med gott samvete också.
#253: Du skrev att du tar avstånd från industrin vilket du alltså inte gör, plain and simple.
Jag har inte kallat någon djurplågare nu nej, det är det du som gjort i bla inlägg #240.
#255 Sa jag till en person att denne var en djurplågare?
#256: Eh ja, det är precis det du gjorde.
#257 Förlåt, jag kan faktiskt inte hitta det i mitt inlägg. Jag skrev att jag har bra blodvärden utan att plåga djur. Klumpigt skrivet, menade utan plågade djur. Jag tror inte fridaakesson går runt och plågar djur, ber om ursäkt om det togs så.
Men ordet djurplågare har jag inte använt mot någon.
#258: Man behöver inte använda ordet djurplågare för att kalla andra för djurplågare. Man kan göra precis som du gjorde också, även om det inte var så du menade.
Det är helt otroligt så plågade dessa djur är… 😮
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Och sen har dom ihjäl dom också…
Jag antar att folk som väljer att köpa kött från dessa djur är lika mycket djurplågare dom. Dom bryr sig ju uppenbarligen om djuren, så egentligen kanske dom borde sluta äta kött helt istället. Problemet är väl då att företag som dessa kommer gå i konkurs, vilket lämnar plats åt mindre nogräknade slaktare som säljer till folk som inte bryr sig. 🤔
//Lamina
Men det är etiskt försvarbart att kalla köttätare för mördare o anse att eskimåer/inuiter skall flytta dit där de kan odla avokado som rättskaffens djuraktivister?
När blev man helgon bara för att man är vegan?
#262 så där skulle det va i alla slakterier till o med jag kunde ju se stoltheten han tar i sitt jobb och även hur jobbigt just dödande är för han
#263 Vet inte om din fråga var vänd till mig. Nej, tycker inte man ska gå runt och kalla människor mördare.
Men det är inte etiskt försvarbart att äta djur heller.
#265 Tack för svar.
Vad som är etiskt försvarbart är inte universellt, det är personligt. Jag respekterar dit val, du kanske skulle göra samma?
#266 Kan du försvara det?
#267 Jag kan. Kan ta några vänner till min syster t.ex. Dom är allergiska mot det mesta. När min syster skulle planera en vegetarisk måltid åt en av dom höll hon på i 2 dagar innan hon insåg att det inte gick. Hon hade varit tvungen att servera en tråkig jäkla sallad utan nånting i om han skulle ha kunnat äta det.
Går det att leva på sallad? Skulle inte tro det… Hur klarar man en vegetarisk kost om man är allergisk mot t.ex. baljväxter?
Eller som jag då. Jag är sjuk, har reumatism. Det är otroligt viktigt för mig att hålla en vettig kost. Jag har försökt många gånger att gå över till bara vegetariskt. Faktum är att jag själv lagar sällan/aldrig något med kött i (men blir bjuden på det då och då hemma hos föräldrarna.) Men redan innan jag blev sjuk insåg jag att det går inte, jag klarar inte av den kosten. Men att bli helt orkeslös, ha ont överallt och dessutom dras med återkommande magkatarr kanske är något jag borde stå ut med..?
Jag ser det som etiskt försvarbart att äta kött, både för mig och för dom andra exemplen jag tagit upp.
//Lamina
#268 Allergier är extremfall, tror inte att alla människor har dessa allergier som anledning till att inte sluta äta djur.
http://www.netdoktor.se/reumatism/artiklar/vegetariskt-mot-smarta/
Hittar mycket information att en vegetarisk kost är bra för någon med reumatism.
#269 En vegetarisk kost som innehåller mjölk och ägg är dock inte mer hälsosam än en blandkost. Ofta menar man ju lakto/ovo vegetarisk när man talar om vegetarisk. Ps. Jag har inte läst länken, det kanske är ren vegetarisk kost de talar om där.
#268 Du skulle nog att glädje av Dr Campbells råd. Har du sett filmen Forkes over Knifes?
Ska man då respektera ett dåd för att personen som utför det anser det etiskt försvarbart även om det skadar andra individer?
#270 De talar även om ren vegetarisk kost :)
#267: Tom jag som inte ätit kött på 13 år kan försvara det. Köttätande är etiskt försvarbart av den enkla anledningen att det inte är fel. Dött djur lider inte, plain and simple.
Så det är etiskt försvarbart enligt dig att använda päls för "dött djur lider inte"? Bara att ett djur utnyttjas och i extrema fall, flås levande, inte gör något för när det väl är dött lider det inte?
#273: Päls och kött är inte samma sak, päls har således inte ett dugg med saken att göra. Men visst - dött pälsdjur lider inte heller. Däremot lider de levande i industrin. Pälsdjursindustrin är för mig inte etiskt försvarbart, av den enkla anledningen att hela industrin bygger på att man är tvungen att plåga djur. Hade samma sak gällt i köttindustrin, att man faktiskt måste plåga djur för att gå runt, då hade det inte varit etiskt försvarbart det heller - men nu är det inte så utan det går alldeles utmärkt att ge djuren bra liv innan.
Själv då, hur försvarar du hållandet av husdjur om man inte får utnyttja djur? Du utnyttjar ju både din hund och hundens mat. Hur är det etiskt försvarbart?
#272 Byt ut djur mot jude så låter du så här:
"Judeförintelsen är etisk försvarbar av den enkla anledningen att det inte är fel att döda judar. Död jude lider inte, plain and simple."
Det finns biologiska skillnader mellan människor och andra djur (precis som det finns skillnader mellan människoraser), men de är endast biologiska, inte moraliska. Vi har inte rätt att utnyttja och döda icke-människor "bara för att de inte är människor". Vi bör respektera dem eftersom de är kännande varelser, för det är allt som spelar roll.
#274 Att döda en individ som har det bra, som njuter av livet, är lika hemskt som att döda en individ som misshandlas.
Dock, det du skriver stämmer inte alls. Djuren inom animalieindustrin plågas minst lika mycket som djuren inom pälsindustrin.

#273 all päls flås inte levande, man få se till att köpa från rätt land och/eller rätt djurslag. Jag tar till vara på alla skinn efter mina djur allt annat skulle vara slöseri.
273# Jag jämförde kött-/pälsindustirn eftersom det är två industirier där vi utnyttjar djur, vilket som jag förstår det enligt dig, inte gör så mycket då "ett dött djur inte lider"
Hur menar du med "hela industrin bygger på att man är tvungen att plåga djur." angående pälsindustrin?
Du tror inte att det är fullt möjligt att ha djur för päls som har ett bra liv (likvärdigt liv som med en höna i hönsindustrin) och sedan döda dem för pälsen?
Men det är möjligt att ha grisar ( nu menar jag inte ett 20-30-tal grisar på en gård på landet utan 500-1000-tal grisar) som har ett fullgott liv?
Det kan jag inte försvara, i ideal världen ska vi väl inte hålla husdjur. Har faktiskt inte tänkt igenom det tillräckligt för att yttra mig, kanske en ny tråd?
274# Jag skrev "i extrema fall, flås levande, " så har inte sagt att det händer alla djur.
#270 Såg dokumentären du tipsade någon om (Forks over knives), den var grymt bra!
#277: Utnyttjande gör inte mig nånting sålänge man tar hand om djuren på ett bra sätt. Döda djur lider inte så att utnyttja de även för kött har jag inga problem med.
Jag menar att pälsdjur inte kan skötas på ett bra sätt om man samtidigt ska tjäna pengar på de. Med tanke på vilka utrymmen exempelvis en mink kräver för att må bra, att de dessutom ska ha vattendrag och grejer, så blir det omöjligt att bedriva pälsdjursuppfödning på ett djurvänligt sätt och samtidigt tjäna pengar på det. Utan pengar finns ingen industri, så industrin är beroende av att kunna plåga sina djur.
Ja, det är möjligt att ge grisar bra liv, jag har sett det med egna ögon - bifogar en video från en grisgård jag besökte förra sommaren. Därmed inte sagt att de flesta faktiskt får bra liv, och det däremot är inte försvarbart alls.

Jag kom på mig själv att säga en konstig sak, men inte så konstig när jag tänkt efter
"Jag vill att mina lamm ska födas tidigt på året så dom får längre tid på sig att skutta och vara lyckliga"
Det är ju så hade inte jag skikta dom jag inte kan sälja till liv till slakt så skulle jag inte kunnat ha får.
Då skulle varken tackor eller lamm kunnat skutta och vara lyckliga, jag har valt slakteri med omsorg, just för att slutet bara ska bli ett slut som att somna, dom är bara inte där längre utan att veta känna något före.
#278 Ja, visst är den bra 🙂
Jag vet inte om du känner till Gary L Francione?
En av våra främsta djurrättare. Skickar dig en länk till hans sida. Han är fantastiskt duktig och sidan är superbra.
#280 Varför skulle du inte kunna ha får utan att sälja och slakta dom?
Vad är det för fel med att rädda/adoptera några får som behöver ett hem och låta de leva ut sina liv på bästa möjliga sätt? Då skulle dom kunna få skutta och vara lyckliga mycket längre.
Om du nu har fåren enbart för att du älskar dom och inte för att tjäna ekonomiskt på dom vill säga.

#282 nej jag har dom inte för ekonomins skull utan för naturens skull och för att få älskat kött och för att rädda en gammal ras, jag säljer dom jag kan till liv resten går till slakt så som det varit i alla tider.
Jag ger dom massor med kärlek och värme när dom lever och när det är dags för slakt så ser jag till att det sker mjukt utan stress
#284 Då räddar man inte rasen.
#285 Nej, man räddar djuren.
Jag tycker inte att man kan säga att man "räddar" någon när man föder upp och bevarar en art eller ras till att bli för evigt utnyttjad av människan.
Vill man verkligen rädda djur så tycker jag man ska ta hand om de djur som finns och låta de leva ut sina liv.
Nu ligger det förstås ingen ekonomisk förtjänst i det.
#286 hur räddar man djuren genom att låta arter dö ut?
o vet inte om Lorita gör någon ekonomisk förtjänst på sina lamm djuren ska ju ha mat hagar osv så gissar att hon i bästa fall går +-0 om man räknar med tiden dom tar också
#286 Vilka djur ska beta markerna hade du då tänkt dig? De stora vilda hjordarna är ju ett minne blott och utan betning finns ingen odling.

"De stora vilda hjordarna" fick inte plats när vi började hägna överallt. Ingen förändring i naturen sker över en natt (annat än naturkatastrofer), det behöver tid.
Jag tycker personligen inte att vi borde gå tillbaka till helt ohägnade marker, för jag vill ha djur både för kött och hobby, men jag tror ändå principen skulle fungera. Vi är mer anpassningsbara än vi tror även om det kan sitta långt inne ibland för vissa.
#289 Problemet är ju att djuren är mer eller mindre utdöda.

Hjordar av vilda russ skulle kunna fungera. Läste även i tidningen häromdagen att uroxen var ett av de djur de försökte återuppliva med gott hopp.
#291 skulle ju vara trevligt men ej genomförbart då vi har trafik o sånt att ta hänsyn till nu och tror inte bönder skulle gilla iden med att få mer vildsvin som hjälpte dem med myllan 😇

Jag får inget för mitt arbete mer än glädjen att få var med mina djur, sen säljer jag kött och förra året så blev mina köttlådor ”gratis” efter in ut och kostnad för slakt. Så man kan säga att jag fick ca 20 kg fantastiskt gott kött som betalning.
Övriga omkostnader för djuren hoppas jag kommer att täckas lite med försäljning av skinn, nu kostar det rätt mycket att bereda skinnen ca 600 kr styck så, så mycket in får jag inte för skinnen heller.
Sen får jag 150 kr i EU bidrag och vuxet djur + 800 kr för att jag håller rasen och tar lamm efter dom, det är samma summa som det kostar mig att vara med i Elit Lamm + föreningen och det måste jag vara för att få bidraget, snacka om at flytta pengar ****
Det är så att på den här lilla gården, levde de på samma lilla flock får som jag har fyra tackor + två kor och där har jag häst i stället, fram till 1967. 1968 köpte förra ägaren marken och planterade gran, marken är inte lämpat för gran och han röjde inte som man ska så det blev mer en vildvuxen mörk sörja utan direkt liv. 2011 tog vi ner skogen och direkt flyttade massa fåglar hit, ny/gamla insekter kom hit och som ett sista led i återställande ska nu djur ut och beta som djuren betade förr.
Detta att djuren kommer ut och börjar beta kommer om jag har tur och det inte är försent så frön som legat i jorden i nu 46 år att så sakteliga gro och då få marken bli som den nar varit odlad sen i alla fall stora jordfallet på 11-hundratalet, troligen tidigare också men då var vi en ö och fram till 1967.
Ett mervärde i detta för mig är att jag får gott kött som jag vet har levt ett bra liv och jag kan bevara en gammal allmogeras. Eftersom tackor inte mår bra av att inte få lamm varje år och eftersom, men inte kan ta lamm på gamla tackor som inte lammat tidigare så måste man ta lamm varje år man kan inte vänta tills tackorna är 7-8 år och flocken behöver förnyas.
Mitt mål är att bevara det gamla som fanns på gården och återställ förutsättningar på för friskt liv och natur på vår mark. Eftersom jag är köttätare så har jag inget emot att äta kött och föredrar kött som jag vet var ifrån det kommer och jag vet att någon (jag) klappat och värnat om. Djur som bidrar till ett friskt öppet landskap och kött som smakar mer och godare då det både har växt långsamt och betat naturligt och varigerat.
#293: Nyfiken fråga, hur kommer det sig att tackor inte mår bra av att inte få lamm varje år? På vilket sätt?
Vet att illerhonor som inte kastreras måste få en kull, har inte haft en tanke på att det skulle kunna gälla fler arter :)

Dom är skapat för att få lamm vaje år och så är det för många av våra lantdjur.

#295 Det är hästar med i så fall men det är få som låter de få föl år efter år
#192 visst skulle det ske trafikolyckor, men inte fler än med älg/rådjur/vildsvin.
#295 Men en tacka mår inte dåligt bara för att man hoppar över 1 år att ta lamm på henne. Inte alla.

#295 så är det inte med hästar det är ett av dom djur man kan vänta väldigt länge med att ta föl efter, dom blir aldrig förgamla för att få föl första gången.
#299 Jo det finns rekommendation även på hästar, när man kan ta första fölet osv. Menar, är inte lämpligt att ta föl, speciellt inte på ett sto som är kanske 25 år gammal, som förstaföderska. Vannsinne i mina öron.
If Not You, Who? If Not Now, When?