Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: övrigt
Läst 4050 ggr
VildaVittra
0

Heliga kossor och gulliga kaniner.

I olika kulturer runt om på vår jord finns olika tabun mot vilka animaliska källor som man får använda. Vi har ju tex i en tråd på denna sajt sett att vissa inte kan tänka sig att äta häst och i en annan så ser man ner på sniglar.

Har du några arter du skulle vägra att äta? Vilka är det och varför? Tycker du att det är fel av andra att äta just den arten?

Notera att detta inte är en tråd om huruvida man får konsumera animaliska produkter, utan om vilka animaliska produkter som man får äta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2

Jag skulle inte äta råttor fångade i det vilda, just för att de tål gifter i hög grad och jag tror inte att dessa gifter är direkt nyttigt för mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wellcraft
2

Äter ärligt talat allt som är gott och inte innehåller något farligt.

Ekologiskt ska de självklart vara med.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vallhund
2

Insekter skulle jag förmodligen inte äta frivilligt, om jag hade valmöjlighet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

VildaVittra
0

#3 Fast insekter finns ju redan i mat, de syns bara inte. De är ofta färgämnen.

Varför kan du inte tänka dig att äta insekter?

Karmatarerskanise
1

Jag skulle inte heller kunna förmå mig att stoppa i mig en insekt som är hel. Har fobi mot dom så det skulle vara omöjligt.

Vilka insekter har i vi mat? Vet att löss agerar färgämnen, och en lus skulle jag nog kunna äta hel också. Men insekter med ben är big nono.

VildaVittra
0

#5 Det finns or i ost som exempel men jag menar just på färgämnen.

Varför är insekter på ben ett stort nono? Alltså, en del liknar ju räkor i sitt utseende.

Cragan
0

#5 även skalbaggar används som färgämne

Karmatarerskanise
2

#6 Eftersom jag har fobi mot insekter som har ben, som jag skrev.
Räkor går bra, antagligen för att jag lärde mig äta sådana redan som barn. Hade vi ätit insekter hade jag antagligen inte utvecklad en fobi mot dom.

#7 Just det ja. Men som sagt, ser jag inte benen är det lugnt för min del.

Gronstedt
2

Jag skulle äta vad som helst som smakar bra om det inte syns vad det är. Jag skulle ha svårt att äta grodor/paddor au naturel, eftersom jag har fobi för sådana, och jag skulle ha svårt för att äta insekter hela. Jag vill nog helst ha de mest "alternativa" proteinkällorna som färs eller pulver. Fjolligt, javisst, och det skulle nog gå fort över om jag svalt på allvar, men med fjärrvärme och fast inkomst är incitamentet för att avfjolla sig mindre 😛.

Intehärutandär
4

Jag är vegetarian sedan barnsben och lever uppenbarligen, men var det tala om ren överlevnad - så skulle jag äta det jag fick tag på. Om det så var en slemmig larv eller råtta osv…

Aviendha
1

Det beror ju en del på "beredningsformen". Jag kan väl mycket väl äta insekter, malda som färgämnen, eller grodlår som är rensade och ingår i en gryta. Insekter i "naturell" form vette sjutton, inte om de har ben i alla fall. Men det har ju mer med obehagskänslor inför själva djuret i sig att göra.

Det första jag kommer att tänka på är dock krabbor, humrar och kräftor. Aldrig i hela j***a he****e att jag någonsin skulle ens få för mig att äta sådant i sitt "ursprungsskick", just för att jag har regelrätt krabb-kräftfobi.

VildaVittra
2

Dom här har inga ben, eller jo, men dom är pyttemå och många. 😃

http://extremefood.se/default.asp?lid=5&ulid=22&uulid=34&show=1

Silvestris
1

Rent etiskt har jag inga heliga kor. Hälsomässigt finns det dock mycket jag skulle undvika: val, isbjörn, lever från rovdjur och en del andra djur som tenderar att samla på sig miljögifter.

Chieko
0

Jag har aldrig ätit häst, kanin, katt och hund av de djur som är "vanliga". Mest för att jag har känslor för det. Sen är det sniglar osv som bara verkar äckligt, slemmigt. 

Men jag har funderat på att äta kanin eftersom jag har en kompis som eventuellt ska ha köttdjur. Då skulle jag vara säker på att de haft det bra. Jag drömmer också om en gård och funderar på att äta kött som jag själv producerar. Eller så blir jag vegetarian och nöjer mig med ägg och mjölk från egna djur.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

VildaVittra
4

#14 För att få ägg eller mjölk så måste man tyvärr slakta.

[Qimsid]
0

Om jag blev tvungen att äta kött igen skulle det definitivt bli fisk jag skulle klara mig på. Det vet jag hur man bereder och är enkelt nog att fånga!

Något jag skulle avstå från skulle vara typ bärfisar? Möss och råttor, dem kan ugglan ta. Är väl mest senor på dem ändå, inte mycket kött för oss så det skulle krävas så stora mängder! Fast det beror väl på om man kompletterar med växtligheten. Men nä, har aldrig tyckt om riktigt rött kött, skulle nog hellre svälta lite.

Kanske inte är så smart o leva på as eftersom dem kanske dog av sjukdom…

Mantissa
0

Jag är kräsmagad så mycket går bort om det är slemmigt eller "benigt", men har inte direkt några etiska preferenser så länge djuret haft det bra.

vallhund
0

#6 Med insekter avser jag nog typ som huvudingrediens, Chokladglaserade myror. Där tar fantasin slut.

Lever o njure klarar jag inte av, oavsett vilket djur de kommer ifrån. Klarar inte konsistensen o absolut inte lukten när det tillagas.

Ögon o testiklar hoppar jag över, dock får hunden det.

Hjärna har jag blivit serverad en gång, typ som flytande i spad/soppa. Kräksmilie.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Chieko
0

#15 Haha ja det är sant. Eller sälja till sällskap eller slakt. Får tänka en runda till. Tur att jag har många år på mig!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

AkaiTsuki
0

Aldrig i mitt liv skulle jag ätit insekter, om inte för att överleva. Det är bara inte naturligt för mig att ta upp en myra åh va gott och käka upp den. Fast om den inte ser ut som en eller har inte form som en så skulle det väl vart en annan sak (Som i färgämnen)

Dock de flesta däggdjur+ fisk skulle jag lätt äta kött från

Jag har ätit 

• Ko, gris, kyckling, får
  • Kanin
  • Krokodil
  • Springantilop
  • Känguru

Och jag har inte ens vart utanför skandinavien, höhö. Näe men jag prövade faktiskt ExtremeFood på Metaltown, de tre sista i listan :) Kan säga allt utan krokodilen var rätt okej att äta ändå 🙂

//Joanna

Mantissa
0

#20 haha, hur smakade krokodil? Det bör ju vara ett ganska lämpligt kött för de delar av världen som passar miljömässigt för det. Lätt att föda upp och energisnålt.

Å andra sidan så kan det ju gå som i den där byn någonstanns i afrika där flera tusen krokodiler spolades bort från en farm under en översvämning till bybornas fasa..
http://www.guardian.co.uk/world/2013/jan/24/thousands-crocodiles-loose-south-africa

AkaiTsuki
0

#21 Oj tog fel. Det va krokodilen som var god! Det är ett ljust kött

Har inte riktigt koll på vilken som var vilken av de andra men någon var riktigt mörk och besk

//Joanna

VildaVittra
0

Kängurun jag åt var inte besk, så kanske antilopen?

AkaiTsuki
0

#23 Det var det nog eftersom jag googlat runt lite och antilopkött ser mest likt det mörka och beska jag åt

//Joanna

gulzebra
0

Jag vägrar alla arter då jag redan är vegetarian och äcklas av kött överlag. Men vore det inte för mina äckelkänslor (som är största anledningen till mitt kostval idag) så ser jag faktiskt inga som helst fel i att äta vilka djur som helst och skulle glatt prova allt möjligt själv, förutom typ sniglar, tjocka larver, inälvsmat och sånt som helt enkelt vore äckligt. Jag är kräsen, men smakar det bra så äter jag.

Undantaget i min värld är utrotningshotade djur. Allt annat är bara att äta om man känner för det, varesig det är en gris eller en katt. Kött som kött.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Cragan
3

grönsaker av alla de slag kan för mitt liv inte motivera mig vara sig etiskt eller moraliskt till att äta dem o sno maten från min mat

Lamina
2

Utrotningshotade djur är ett big no no för mig. I övrig skulle jag, rent etiskt, kunna äta vadsomhelst. (Förutom människor då…)

Nu är det inte så enkelt för mig. Jag skulle nog aldrig klara att äta insekter. Jag klarar inte av konsistensen på fisk och skaldjur är jag visst känslig mot. Gris funderar jag på att utesluta från min kost då jag börjar inse att jag faktiskt inte tycker om griskött. Förutom skinka då, älskar skinka…

Fast helt ärligt skulle jag helst av allt bli vegan. Men med min sjukdom, och totala oförmåga att hålla en vettig kost så är det i princip en omöjlighet. Så en vacker dag blir det till att börja föda upp egen mat istället.

Vart föresten erbjuden valkött av min farbror i höstas. Men det tackade jag nej till. Han kunde inte svara på om det överhuvud taget fanns några valar som man fick jaga… 🤔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Paopao
1

Hund, Apor & Katt - känns bara fel

Grodor & Paddor - Jag börjar kallsvettas, mina ben viker sig och kan börja gråta om jag ser en i verkliga livet. Så aldrig att jag skulle kunna äta en.

Gris - Det är äckligt kött. Äter det kanske 2 ggr om året och då är julskinkan medräknad.

Larver & Maskar - Samma som grodor egentligen. När det regnat ute får jag gå på gräset för att inte börja kräkas utav alla maskar. Faktiskt något som är skitjobbigt :(

Utrotningshotade djur.

Och egentligen alla köttätare, Lejon, Isbjörnar, Jaguarer, Pumor.
Det smakar säkert skit.

[NinaCrown]
0

Jag skulle nog kunna äta flera olika insekter om jag verkligen var tvungen till det så länge det inte är någon art jag är rädd för. Men tex gräshoppor, inga större problem.

Grodor vore inte heller nå jätteproblem så länge de är grillade, förutom att jag har fått beskrivningen att de liknar kyckling i smaken… Tycker verkligen inte kyckling är gott…

Jag skulle ha mycket svårare att äta större köttdjur då det av någon ologisk anledning känns som att jag "skulle döda dem mer". Jag vet, låter totallt ologiskt (och är troligen totalt ologiskt med) men är svårt att förklara känslan.

Skaldjur, fisk och ägg äter jag redan än dock väldigt sällan. Därav att jag inte identifierar mig som vegetarian.

[NinaCrown]
1

Fortsättning på #29, hade lite "publiceringsglada fingrar" 😇

Jag har dock fått en och annan riktigt arg kommentar då jag öppet och ärligt sagt att jag inte har några totala blockeringar mot att äta människokött om jag absolut var tvungen, då jag har ungefär samma obehagskänslor inför det som inför att äta exempelvis en ko, get, hund eller häst.

Angående vad andra äter, så bryr jag mig inte speciellt. Det enda problemet jag har är när folk inte bryr sig om vart deras kött kommer ifrån och när de äter otroligt stora mängder. Jag har inga problem med att vissa väljer att äta kött för att må bra, vissa behöver det för att få i sig den näringen de behöver. Men utöver det kan jag höja ögonbrynet lite och fråga varför, jag försöker dock inte tvinga folk att ändra sina matvanor.

lillalycka
0

Skulle aldrig någonsin äta hund. Att äta hund skulle kännas i princip lika äckligt/moraliskt fel som att äta en människa för mig.

Mantissa
1

Valar, apor och elefanter går bort för mig:)

Persifone
0

#26 Du är inte seriös väl?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Cragan
1

#33 äter inte en endasta grönsak sen om det är för att spara min födas föda eller för att dom kommer i retur direkt är väll mindre viktigt 😛

Persifone
0

#34 Reagerade mest på det argumentet, som näst efter "stänger vi ner alla slakterier kommer ju alla grisar springa på gatorna" är det dummaste jag hört.

Tycker nog det är ganska relevant vad man har för anledningar för det man gör. Har mer förståelse för det senare.

Cragan
1

#35 roligt argument vart hitta du det (kan ta det via pm för o slippa hänga ut någon)

Persifone
1

#36 Sa inte att jag citerade dig ;) Diskutera med någon som inte är insatt så kommer de mest idiotiska argumenten fram. Borde kanske samla så det kan bli bok.

Cragan
0

#37 va därför jag undra vart du hitta det 🙂  o jo skulle va kul med dumma argument på som orsak till att bibehålla dagens köttproduktion och dagens monokultur på åkrar (finns ju dom som helt ärligt tror den är bra för miljön)

Persifone
0

#38 Ja, folk tror bra mycket dem :)

[NinaCrown]
0

#37 Något OT, men jag vill ha den boken 😃

Persifone
0

#40 Absolut, signerar den till de 50 första köparna!

Nu, slut på OT :)