Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettövrigt
Läst 4945 ggr
VildaVittra
0

Djurkunskap i skolan

Skulle folks inställning till djur och animaliska produkter förändras till det bättre om man hade djurkunskap som obligatoriskt skolämne redan i grundskolan?

Tycker du att det skulle vara något bra?

http://www.svtplay.se/klipp/1039009/djurkunskap-pa-sportlovet?dela=1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lorita
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur som så hade det varit trevligt om folk slutade tala om för mig hur fina/trevliga getter jag har.

Det är ungefär som att säga till en hund ägare att den har en fina katt🤦‍♂️

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

VildaVittra
0

Fast det kan man ju ändå förstå att den oinsatte har svårt för att hålla isär dessa då vissa getraser är så väldigt lika får.

Ex http://www.vikamohair.se/angorageten.htm

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lorita
1

#2 jag hade nog ändå gissat får om jag såg mina i första hand 😉

Gronstedt
3

Nåja, en gång när jag tagit hyrgeten med på promenad mötte vi ett par där mannen mumlade högt "Vikken jävvla ful hunn!".

Lorita
0

Hund har inte min blivit beskyllda för att vara ändå så går dom i koppel😃

Intehärutandär
1

Absolut. Det räcker ju faktiskt bara med att barnen får åka på studie-besök på en bondgård. Och då inte bara klappa alla "gulliga" djur, utan besöka slakteriet också. Själva dödadandet kan man väl hoppa över till högstadiet - men att se djuren hänga där och bli styckade till sina delar - och förpackande. 

Likväl kan de få följa skinnet och päls till sitt.

Jessicahagstrom94
1

Jag skulle vara glad om jag fick ha djurkunskap i skolan, skulle lätt vara det intressantaste ämnet. :)

Lorita
3

Jag hade fem killar på spontan besök idag, lite snabb lektion om djuren och dom bad att få komma tillbaka och få se på när dom klipptes 😃allt behöver inte barn lära sig i skolan 🤫

enbartmalin
1

Ni klagar på att era får blir kallade getter, då ska ni veta vad mina illrar är enligt samhället:

Katt
Hund
Ekorre
Säl
Grävling
Kanin

Kan nog komma på fler om en stund :P

Hälsningar Malin

VildaVittra
3

#8 Det är ju inte många barn förunnat att fått varit med om fårklippning. En bekants 11-åring var med mig en gång och bad om att få testa att klippa själv. När min bekanta kom in i boxen så höll denne på att svimma över att jag låtit honom hantera den sylvassa saxen. Men det gick bra, förutom att fåret fick en lite speciell frisyr. 😃

Cragan
0

#8 låter ju underbart

VildaVittra
0

#9 Hahaha!😃 Ekorre lät gulligt!

[TheoA]
0

Pappa säger att mina vaktlar är järpar.. Har ingen aning om vad han har fått det ifrån… :P

grodprinsessa
4

för att gå tillbaka till frågan så kopplar jag till miljöundervisningen som skulle förändra hela miljösynen och rädda världen… Det gick åt helvete… 

Men ett problem jag ser är hur barn och en del vuxna behandlar djur i vardagen när de möter hundar på stan eller liknande. Och där kom min dröm in att ha en hund i klassrummet…

Barns kontakt med djur har endast positiva effekter på många sätt och däribland förmågan till att visa respekt och ha empati. Jag tror att det kan vara en nyckel till ett mer okej beteende mot djur och ett bra sätt att kunna släppa löjliga saker som "gula hund" och så.. ush vad jag avskyr det. Alla hundar ska mötas med samma respekt.

Problemet med djur i skolan är ju dock den ökande allergikvoten =( Så jag kommer troligen få jätteproblem med att få igenom min dröm..

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

VildaVittra
3

#14 Fast man behöver ju inte ha djuren i klassrummet, de kan ju vara utomhus, sen kan man också satsa på att använda sig av reptiler för de som inte klarar av djur utomhus heller.

grodprinsessa
1

#15 visst kan man det men det vet man inte om det har samma effekt. I så fall skulle det vara att man har möjlighet för barnen att ha ansvar för ett djur i närheten någon gång i veckan.

Forskningen har mest gjorts på fluffiga djur och framförallt hund. (kanske självklart) Så då är det djur som är inne i klassrummet och barnen läser för hunden och räknar matte med hunden osv. Så det är ett väldigt nära samarbete.

fidojunior
1

Det hade väl varit bra men istället för att bara fokusera på djur tycker jag att man borde ha ämne i skolan om etik och moral, typ vad som är rätt och fel. Det finns tyvärr de barn som inte får lära sig av föräldrarna vad som är rätt och inte t.ex. hur man behandlar djur eller andra människor.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

enbartmalin
2

#17 Ska etik och moral läras ut måste man nog använda sig av lagen eller liknande.
Moral och etik skiljer sig enormt, det ser du bara genom att titta igenom några trådar på detta forumet.
Ingen har rätt eller fel egentligen. Så det är lite svårt att lära ut eftersom det helt enkelt ses så olika.

Hälsningar Malin

[Qimsid]
1

Vadå det gick åt helvete med miljöundervisningen? Det gör det ju inte, det är först nu på senare tid, nu när vi (eller vissa) inser att miljön behöver räddas som vi gör något åt det, och det är en lång process som nog aldrig blir avslutad! Jag tror inte vi kan rädda världen, men det är som med alzheimers, det finns bromsmediciner. Att ha undervisning med djur kan göra stor skillnad för hur vi ser på djuren och det går att rädda det vi har kvar under en längre period. Jag tycker verkligen folk behöver bli mer medvetna om djuren och deras beteenden och vad dem kräver för omvårdnad och vilka djur som helt enkelt inte är gosedjur. Barn behöver lära sig hur man kommunicerar med djur och att dem inte är leksaker. Det finns gott om vuxna idag som behandlar sina djur som leksaker eller plågar dem omedvetet (t.ex. genom att ej sätta på sina chihuahuaor kläder på vintern, deras stackars byggnad kräver det) Har också sätt många riktigt smällfeta djur. Ja, jag vill ha mer ämnen om djur i skolan och ja, jag tror det kan förändra en hel del, också om hur människor ser djuren och djurindustrin, produkter och varor!

Aviendha
1

För att spinna vidare på enbartmalins inlägg #9

Mina illrar har, utöver hennes lista, kallats:

• bäver (pappa med barnvagn stannar och pekar "kolla Emil, en bäver")
  • orm (?!)
  • (kamp)råtta - en man som seriöst frågade mig om jag ägnade mig åt kampning, som hundkamp med tanke på tänderna på "råttan".
  • mus
Aviendha
5

Och på tal om etik och djur i skolan - det finns ett material framtaget av djurskyddet sverige som kallas REDE (respekt, empati, djur, etik) som är tänkt att kunna användas i skolan för att lära ungarna mer om djur och lära dem ett empatiskt och respektfullt synsätt mot djur.

[Qimsid]
1

#21 Hurray 🙂

Gronstedt
1

Djurkunskap och etik är ju rätt olika saker, även om man kan använda djur för att lära ut empati (snarare än etik). REDE verkar bra, tycker jag, men det verkar som om det tillämpas på ganska olika sätt beroende på varje skolas inställning (bara en känsla jag fått, inte faktabaserat).

Men det vore dumt att bara använda gulliga djur - de får ofta empati ändå just för att de är gulliga. De "fula" djuren och de osynliga har nog större behov av människor med empatiutbildning.

Silvestris
3

REDE är jättebra. Min mamma är lärare (6-10 åringar) och är flitig brukare av REDE. Hon tar dessutom ofta ut barnen i skogen och undervisar om djur och natur ute på plats.

grodprinsessa
1

#19 jo det gick åt helvete i och med att det inte idag är säkert att alla barn får miljöundervisning som ska genomsyra alla ämnen och vi skall fostra barnen till individer vilka kan ta etiska beslut utifrån miljö och natur. Ofta är undervisningen i ett miljöperspektiv (som det ska vara idag) ofta också bara sopsortering, inget mer. Det är få lärare som lägger ner energin på att ha miljöperspektivet i sin undervisning. Och de som gör det känner inte att de har fått rätt utbildning. 

Gällande Etik och moral så står det också i Lgr11 att eleverna ska utveckla dessa förmågor. =) Så det är något som ska göras. 

Men just djurundervisning tror jag knappast det finns tid till eller så. Då får man stoppa in det i något större projekt… och vad det skulle vara vet jag inte. Kanske koppla till engelska och lära sig om de vanligaste djuren i ett engelsktalande land.

indra-bus
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Djur kunskap ja de tycker jag. De är säkert många barn som som inte vet att de är dött djur de äter.

I en del skolor serveras endast hala slaktat kött.

I går när ja va ute med misse kom en gammal dam o frågade om hon fick hälsa på den söta hunden. De tyckte jag var gulligt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

db-2
0

#26 vad anser du problemet är med halalslakt?

indra-bus
0

#27 Har du sett en hala slakt så förstår du. Annars har du en total avsaknad av empati.

De är ett fruktansvärt sätt att slakta på. O tack o lov förbjudet i Sverige . Men de går o importera tyvärr.

VildaVittra
5

#28 Halalslakt är inte förbjudet i Sverige, för det är inte förbjudet att vända ett djur mot Mecka och läsa en bön över det.

indra-bus
0

Jo man måste bedöva de. O de gör man inte vid hala slakt.

VildaVittra
4

#30 Du blandar ihop halalslakt med kosher. Halalslakt har inget emot bedövning innan avblodning.

db-2
6

# 28/30

Allt blir så mycket lättare om du vore "lite" mer påläst och inte bara kastade ur dig en massa där du saknar fakta hela tiden. Se svaren i  #29/31.

[NinaCrown]
1

Tycker det är en jättebra idé men den är svår att få in i skolan på ett bra sätt. Det jag kan tänka mig är att det blir en del av Naturkunskapen, med speciella temadagar eller något dylikt.

Dock kommer man få problem med bland annat allergiker men även föräldrar som vägrar inse värdet i undervisningen. Det handlar inte bara om att vissa barn inte kommer kunna delta ordentligt i utbildningen, de kommer även pekas ut från resterande klasskamrater och kan skapa sociala problem mellan eleverna.

VildaVittra
0

#33 Fast den stora delen behöver ju inte vara praktisk, utan att läsa om de vanligt förekommande djuren samt hur de ska ha det för att må bra. Ex vad kossan äter, hur den ska bo och leva sitt liv.

Den praktiska biten kan man ha utomhus samt med reptiler.

[NinaCrown]
0

#34 Tror tyvärr inte att barn som inte redan är väldigt djurintresserade kommer ta del av lektionerna ordentligt om de bara är teoretiska. Jag tror man kommer få mycket bättre effekt om barnen faktiskt får se djuren irl och umgås med dem.

Jag tror att det bästa med idén är att kicka igång ett djurintresse hos barnen och därefter vidareutveckla det till ett tryggt intresse där barnen vet vad som förväntas av dem med och inte bara ser djuren som söta gosedjur som lever.

Och bara för att man är utomhus så betyder det inte att barnen kan umgås med djuren. Min lillebror var tex så allergisk när han var mindre att han inte kunde möta mig ute på gatan efter att jag varit i stallet, då han reagerade på hästhåren och mjällen som satt på mina kläder.

Reptiler är nog inte heller det ultimata då de är ganska "macho" som många lär sig att ska vara rädda för. Känns lite som att ta en tarantella till skolan och inte förstå varför halva klassen står och gråter av skräck.

VildaVittra
0

#35 Hur många är intresserade av matte? Förutom jag då. ;)

Reptiler behöver definitivt inte vara macho, sköldpaddor är ju ett exempel på det. Dessutom är ju just fobierna orsakade av okunskap.

Det finns många djur på ex 4H-gårdar att stå och titta på. Det behöver ju inte vara just den man är allergisk emot.

Silvestris
3

Många muslimer accepterar reversibel bedövning dvs. bedövning med koldioxid eller el. Således kan halalslakt ske i Sverige och det finns halalslakterier här, som slaktar helt lagenligt. Bedövning (nästan alltid el) och sedan avblodning via skäktning (precis som vanlig slakt). Slaktaren är muslim, vänder djuret mot Mecka, ser det i ögonen och ber en bön/lägger en välsignelse (vad det nu är de säger).

[NinaCrown]
2

#36 Matte handlar inte om att ge andra levande varelser en högre samhällsstatus, men utöver det kan jag förstå det exemplet och kontrar med att många inte väljer att läsa mer matte än de absolut måste. Vill jag in på en vidareutbildning som kräver matte B, och tycker att matte är astrist, så sitter jag inte och pluggar matte C eller D på komvux bara för att.

Jag känner ingen kvinna eller tjej som någonsin haft en reptil, sköldpaddor där till, det har endast varit "de coola killarna". Men ja, det är ett utlåtande från mig baserat på min erfarenhet. Jag vet att det finns "mindre coola" som har reptiler men min erfarenhet säger att det inte är lika vanligt.

Fobier är inte heller baserade på okunskap. Jag har fobi för nålar och kanyler, detta trotts att jag vet exakt vad de är till för. Jag vet även gott och väl att läkaren som ska ta blodprov från mig har gjort detta 983453 ggr tidigare och vet vad den gör och kommer inte random börja hugga mig i ansiktet med kanylen. Jag är ändå otroligt rädd och har vid flera tillfällen svimmat vid blodprov.

Rätta mig gärna om jag har fel, men min erfarenhet säger att folk i regel inte endast är allergiska mot ett djur. Även om man har exempelvis kattallergi, så kan man få mildare allergiska reaktioner på djur med liknande mjäll.
Ditt exempel på H4-gårdar är även utomhus, där det lätt kan blåsa vilket kan föra de allergiframmkallande mjällen/salivbakterierna/vad-det-nu-är-personen-reagerar-på i vilken riktning som helst.

VildaVittra
0

#38 Nu vet du en kvinna som håller reptiler och sköldpaddor dessutom. Som aktiv inom reptilvärlden kan jag säga att det ligger ungefär på 50-50 i fördelningen mellan könen, speciellt om man räknar in amfibier.

Så din bror kan inte gå i en skog? Alla djur har inte päls, vissa har fjädrar.

Matte A-E läser man inte i grundskolan, vilket var mitt förslag med djurkunskapen.

Karmatarerskanise
2

indra bus; diskussionen om halalslakt har du redan deltagit på ett annat forum, ändå skriver du fel igen. Ta till dig det som skrivs? :)

Karmatarerskanise
2

Djurkunskap hade varit ypperligt att ha med i grundskolan. Från 1-9.
Och borde innehålla information i skolbänken samt praktisk utbildning bland djur.

Det är hemskt att se hur lite respekt många barn/ungdomar visar idag.

Lorita
0

#26 det är ingen hund det är en iller 🤪🤐🥵 en riktigt fin katt 😉

vallhund
1

Som redan påpekats så har fobier inget med okunskap att göra, man brukar benämna irrationell skräck för något som man intellektuellt vet är ofarligt som fobi.

kl

Djurkunskap i skolan vore bra, men hur urskilja det från miljö/ekologi/etc? Det är ju ämnen som är mycket besläktade o går in i varandra.

#40 Verkar vara ett lost case, en del anser att det är fel på kartan när den inte stämmer in på deras övertygelser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Qimsid]
0

#43 … men fobi kan visst ha med okunskap att göra! Vet man inte om att man antingen måste gå jätte nära en häst eller långt bort när man går runt den… *SPARK* Tadaaaa, i barndomen skedde en olycka med en häst som ledde till många år av obearbetad fobi!

Karmatarerskanise
3

44 det där är ingen irrationell rädsla, den ör ju helt berättigad. Det är stor skillnad på att vara rädd för något och på att ha fobi!!

indra-bus
0

De är många muslimer som inte tillåter bedövning vid hala slakt. Hörde ett radio program för inte så länge sen där de intervjua dessa. Därför importerar de kött.

Karmatarerskanise
1

46 då får dom göra så. Men svenskt halalkött är bedövat.

todde
0

Hahalkött är i Scan också. Inget problem alls. Det är med "prästen" med slakten.

[Qimsid]
0

#45 Det beror helt på hur barnet tar till sig av upplevelsen. Barn fungerar inte som vuxna människor, en negativ erfarenhet kan kopplas till något specifikt, som hästen själv. Rädslan som barnet fått av en häst associeras sedan till alla hästar. Behaviorismens teorier. Möjligt att barnet också kan bli rädd för alla djur som liknar vid hästar, som t.ex. kossor.

Gronstedt
3

#49: Det är fortfarande en rädsla som har ett tydligt motiv, nämligen att man en gång blivit skrämd. Att koppla en negativ upplevelse till det som orsakat den negativa upplevelsen är inte specifikt för barn, det gör även djur och vuxnare människor (kallas inlärning och gäller även positiva upplevelser).

grodprinsessa
1

Djurkunskap och slakt? gisses… kanske bättre att gå tillbaka on topic. 🤔

(Säger hon som är livrädd för zombies) Ska vi ta den diskussionen också här annars?😂

Jag är som blivande lärare intresserad av i vilka ämnen vi kan koppla in djur och hantering av dessa?

Gronstedt
3

#51: Slakt hör väl i högsta grad till djurkunskap? För inte ska vi låtsas inför ungarna att alla djur är gosedjur och kött växer på träd?

Karmatarerskanise
1

Håller fullt med #52

För många idag har ingen aning om var kött faktiskt kommer ifrån, och det är viktigt att man blir upplyst om detta i skolan.

grodprinsessa
2

#52 Visst har det det men sedan får man ju välja hur man skall introducera något också. Diskussionen var väll om "djurkunskap" inte vilken slakt som är okej och fobier? 

Det är ju inte direkt så man tar ett gäng mellanstadieelever till ett slakteri, utan det är något man troligen gör väldigt teoretiskt och inte speciellt ingående i hur slakten går till.

Gronstedt
1

#54: Varför skulle man inte ta mellanstadieeleverna till ett slakteri eller beskriva tydligt hur slakt går till? Om man bortser från aspekter som ekonomi och säkerhet då, men det gäller ju alla slags utflykter och studiebesök.

VildaVittra
1

#54 De barn som finns i min bekantskapskrets är med på slakten hemma, det har de varit sen de var riktigt små och de ser det som helt naturligt.

Är det inte vårt ansvar att se till att barn vet var maten kommer ifrån?

Karmatarerskanise
1

#54 Jag anser att man gör igenom slakt vid djurkunskap.
Fobier bör man gå igenom i andra ämnen.

grodprinsessa
4

#55 och #56 Därför att som ensam lärare med kanske 20 elever på ett slakteri och någon elev kanske får panik, eleverna klarar det troligen inte. man måste välja hur konkret man ska göra saker och  ting, för elevernas bästa. En elev som har det lite tufft hemma och ser ett djur dö kan få hemska kopplingar till separation. Att gå igenom hur det går till och visa vägen mellan kyldisken och hagen är en sak. men att ha barn som inte fått en kulturen hemifrån med på ett slakteri är inte etiskt vare sig mot barnen eller djuren. 

Som du skriver i #56 har dom varit med i den kulturen hela livet. LITE skillnad jämfört med en som aldrig någonsin mött döden ens hos ett djur som dött.

Karmatarerskanise
0

#58 Jag menar inte att det ska vara tvång att se djur slaktas.

Däremot att det ska ingå i teorin att gå igenom olika slaktmetoder, och ett studiebesök på ett slakteri utan att se djuren kan jag inte se som fel.

[NinaCrown]
1

#39 Kan ha missuppfattats men skrev att jag inte Känner någon med reptiler, inte att jag inte Känner Till att kvinnor har dem 🙂

Ja, som liten kunde han få problem när han gick runt i skogar, bland annat pga av sin pälsallergi. Fanns det exempelvis en hare gömd någon stans i närheten, kunde han reagera på den ifall dess mjäll blåste i hans riktning.

Även fåglar har mjäll, och det är ofta det allergiker reagerar på. Det kan dock även vara exempelvis saliv, men jag har ingen större koll på det området.

Matte C och D var ett exempel på att är man inte intresserad av ämnet, ger man inte mer energi till det än man absolut måste. Finns till och med de som väljer att helt strunta i de ämnena som inte intresserar dem, och går inte till de lektionerna alls, de bryr sig inte ens om att få godkänt i de kurserna även om det skulle vara av värde i framtiden. Jag är tyvärr ett levande exempel på det, något jag nu får lida av.

#44 Skulle inte riktigt dra slutsatsen att fobin utvecklats av okunskap i sådant fall, utan av en traumatisk händelse. Något som kan hända vem som hellst även om den vet vad det är den gör.

#51 Haha, då är vi två med den rädslan även om jag börjar få lite ordning på min ^^ Dock lite OT…

Men jag skulle gärna se att ämnet tas upp i tex No eller So, om man som sagt hittar ett bra sätt att genomföra den på utan att det blir fingerpekning då vissa elever inte kan delta. Tror att detta är något som måste anpassas ordentligt beroende på klassen i fråga. Har man inga allergiker, så är det ju inga större problem så att göra studiebesök på tex en bondgård.

När jag gick i lång/mellanstadie var det även många klassrum som hade fiskakvarium som barnen fick turas om att ta hand om. Vad jag kan minnas var det många som såg fram emot sin dag då de skulle få mata fiskarna 😛

#58 Jag kan se att besök på slakteri kan vara något givande för många barn med, om det är frivilligt och med föräldrars tillåtelse. Som du skriver skulle nog många ta det otroligt negativt och det skulle kunna bli smärre panik. Är barnen yngre har de även en förmåga att trigga varandra, lite "min kompis gråter och är rädd, så det måste vara läskigt och farligt!". Jag tror även att man måste vara väldigt noga med att tala om för barnen vad det är som kommer hända på slakteriet innan de åker dit så att de inte får en allt för stor chock.

grodprinsessa
5

Jo zombies är fasen det värsta… Men vi lär ju vara dom som överlever i en zombieinvasion. 😉 Teama ihop oss? ☝️

*plockar fram lgr11 och kollar om jag hittar nåt fint nånstans som man kan koppla till detta* Återkommer nog om en liten stund med fina citat… om det finns några 🤔

Akvarium vore ju något om man lyckas lura rektor och all ledning att gå med på det… Slutna ekosystem kan ju vara en liten basic grund också. vad behöver maskarna för att överleva, vad behöver gråsuggorna osv. Det är ju inte så många som försöker ha ihjäl djuren på den nivån om man gör så. 

Det kan det säkerligen, jag tror dock på äldre barn än min åldersgrupp och jag skulle inte våga ta risken att komma hem med traumatiserade elever… 😕 Men man borde ju kunna följa "bitar" på vägen till köttdisken. Lammet föds, lever såhär ( studiebesök) sedan när det är gammalt nog åker det iväg  till slakteriet (visa på karta vart det finns ett slakteri och prata om hur det går till där)… Sedan kan man nog hellre göra ett besök på ett styckeri eller som dom har på ica här ett styckeri där dom tar in hela djur och styckar på plats. Så tittar man på det och hur det förpackas och sen hamnar i kyldisken. 

Så kan jag tänka mig arbeta. för även hur mycket man pratar om det innan vet man inte hur man reagerar i verkligheten sen även om man inte ser själva slakten. Det är ju lite samma som hlr och sådär. många som kan det, när dom kommer fram till en olycka fryser dom och kan inte göra nåt.

dramaQ
1

Självklart behöver barn ingen kunskap om djur/djurhållning. Kött finns i kyldiskarna på Maxi.

Inte ska de behöva plåga sina små hjärnor, med sådant som alla vet i ett modernt samhälle.

Fast har de ambition att arbeta i exempelvis Colombia, vore det ju bra om de fick lära sig slakta iller eller marsvin 😴

D

grodprinsessa
1

Fröken is back med lite saxade citat från Lgr11 som man kanske kan koppla? 

"Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta ett personligt ansvar. Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar."

"Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling."

"visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv."

Hem och konsumentkunskap åk 7-9 "Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa."

från biologi "Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att hantera praktiska, etiska och estetiska valsituationer som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet."

"Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske."

Det var vad jag lite snabbt kunde hitta i läroplanen… känns ju tyvärr inte som så mycket att gå på =/

[LemonLime_]
0

I dunno de flesta människor som inte är insatta i djur har ingen större koll. Hamster och Marsvin förväxlas hela tiden, lika för änder - gäss, kaja - kråka mm

Skolan i sverige lär väl ut om naturens mest vanliga kretslopp och näringskedjor, samt om evolution? Känns som det inte blir så mycket djupare än så.

VildaVittra
1

#64 Du har helt rätt, de skummar knappt ens på ytan. 

Finns det ens skogsmulleskolor på fritiden nu för tiden som när jag var liten? Eller har de försvunnit helt?

[NinaCrown]
0

#65 Ingen aning, men ett av högstadierna jag gick i hade NO-inriktning. Så vi läste extra no samt hade tillgång till "djurrummet" där skolan hade en massa sälskapsdjur som eleverna kunde ta hand om och leka med.

Intehärutandär
1

Jag besökte Scan i Uppsala med skolan (livsmedelsprogrammet). Vi började på torra avdelningen och gick till den blöta. 

Dvs vi började med fika (en smörgås med skinka), sedan packning, finstyckning, grovstyckning - och sist valfritt själva "avlivningen". 

Det skulle majoriteten av barn klara - om man hoppar sista stationen tills högstadiet. 

Man går självfallet runt med en "guide" - och en bra klassföreståndare berättar innan vad man ska göra. Kanske med tema-arbeten om djur och miljö. 

Vet inte hur det är idag, för min son går i privat skola, men på min kommunala skola så skulle alla elever i sjuan dissekera (heter det så?) en fisk - och lokalisera alla delar.

I åttan tog vi blodprov på oss själv och kollade. I Nian skar vi i ko-ögon. Det har gjorts på den skolan åtminstone sedan (minst) 70-talet. Ungefär som i USA (enligt filmer) styckar de grodor.

[LemonLime_]
0

När jag hade naturkunskap i högstatied och skulle dissekera två gris inälvs paket, vi fick dock in för få så läraren vissade en del saker först (blåste upp lungorna, vissade olika delar)

Väldigt glad att vi slapp skära i ko ögon eller nåt, det verkar så tråkigt. Fler skolor borde få tag i lite större saker :3

[NinaCrown]
0

#67 För oss var det en frivillig lektion i nian, tror det var ca 5-6 elever från två klasser som dök upp på den lektionen. Dock inte jag, minns inte varför men kan ha varit sjuk eller haft nå möte.

Intehärutandär
0

# 69

Det var tråkigt. Det enda frivilliga vi hade var blodproven. Det fanns gamla att titta på om man inte vågade sticka sig själv. 

Nyttig lektion tycker jag. Det praktiska sätter sig oftare bättre än teoretiskt. Dessutom är praktiska övningar roligare.

# 68

Visst, skulle man ha större saker att undersöka. Omöjligt är det ju inte, fast man tar ju vara på mycket av djuret fortfarande i pölsa t ex. 

Koöga var mest kletigt. Då man skurit upp ögat, så kom all vätska ur - och det blev svårt att leta på innehållet.