Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettetik-och-moral
Läst 3627 ggr
indra-bus
2

Människor

Skulle vi inte kunna ta vara på vårat eget kött som ändå eldas upp? Vi skulle kanske kunna bli djur mat eller en skin jacka?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Itchy
9

med tanke på hur mkt läkemedel en genomsnittlig människa äter/får i sej så skulle iaf inte jag vilja käka människokött…och vem vet, aknske personen man skulle äta hade ngn smittsam sjukdom

You can't spell Bitchy without Itchy

vallhund
8

Jag är nog otjänlig som mat, däremot är hela jag donerad till att disponera fritt för ev transplantation o forskning den dag jag inte finns längre.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cragan
3

tja kan vi bara komma runt det med smittor o karens pga olika medeciner  soilent green ftw

[sakring2]
4

Som man gjorde i nazityskland menar du?

Cragan
1

#4 ja du ska bli intressant o se vad ts hade för tankar om det med sin tråd om någon

indra-bus
0

#4 Nej de menade jag inte. Varför tror du de ? De flesta människor krimeras Stavning ? 

Alla äter inte mediciner en del själv dör inte.

Vilka smittor?

Itchy
2

#6 har du ngn gång hört talas om HIV/Aids ??

You can't spell Bitchy without Itchy

Lorita
1

Vi är ju inte asätare, det betyder mord för att äta människa och vist det finns ett antal sådana rättsfall men inget att stå efter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

VildaVittra
4

#6 I nazi-tyskland gjorde man lampskärmar av mördade judars hud.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[sakring2]
3

Menar du att kremering är den vanligaste begravningmetoden eller? Så är inte fallet. Och det är människor som självdött av sjukdom det är frågan om i så fall. Olycksfall är väldigt få i Sverige.

Vill någon använda mitt skinn till något efter min död så går det bra, jag behöver det inte.

Kannibalism är inget att stå efter.

indra-bus
0

Jag skrev inte att vi skulle äta de.

Alla har väl inte hiv eller adis långt ifrån. 

Jag pratar inte om att mörda någon för att ätas.'

Vi donerar ju organ till andra människor.

Karmatarerskanise
2

#11 Inte bara sjukdomar som finns är farliga, utan nya sjukdomar kan uppstå om vi äter av oss själva.

[sakring2]
1

De allra flesta som dör gör det pga av sjukdom och att då ge köttet till djur vore inte snällt.

indra-bus
1

#12 Men snälla läs jag Har INTE SKRIVIT ATT VI SKALL ÄTA OSS SJÄLVA.Har inte skrivit att vi skall bli kanibaler någon stans.

Alla själv dör inte.

Karmatarerskanise
2

Aha. Dessvärre är vårt skin inte av sådan kvalitet att det hade varit lönt att göra tex kläder av det. Och med tanke på hur mycket mediciner de allra flesta äter under perioder av sitt liv så är det knappast bra att göra foder av oss heller.

För övrigt väljer man själv om man ska kremeras eller begravas intakt.
Tror det är ca 70% som kremeras i Sverige.

[sakring2]
2

# 14 Läs vad jag skriver. De allra flesta dör faktiskt av sjukdom  och har tagit mediciner anser du att det är helt OK att ge detta kött itll djur?

vallhund
1

Majoriteten döda kremeras inte, majoriteten människor självdör.

Karmatarerskanise
0

#17 Jo, det gör vi nog.
mellan 70 - 80% kremerades förra året.

[sakring2]
0

# 18 Inte i hela landet i Göteborg kremeraes 80%.

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=658811

Karmatarerskanise
0

2011 kremerades 78,6 procent av de 89 938 avlidna i Sverige.

Sedan att det skiljer sig åt i de olika kommunerna är självklart, men sammanlagt i hela landert var det den % av de avlidna som kremerades.

[Doglovers]
2

Man kan ju göra trummor av vårt skinn. Det såg jag på TV att dom gjort i en infödingsstam😉

[sakring2]
0

# 20 Hur många % var det? Du fick bara med %. De begravningar jag varti på och som jag läser om i tidningen är jordbegravningar.

Niiinah92
3

Vi har ju även anhöriga vi lämnar efter oss, många gånger kan det vara svårt att ens få dem att donera den dödes organ. Tror väldigt få, om ens någon skulle godkänna att man gjorde skinnjackor (om det ens är möjligt) eller foder av den döde…..

indra-bus
0

Vi kanske inte är den sundaste rasen på jorden o inte duger till varken mat eller kläder. De var bara en tanke jag fick. Men varför e de så tro?

Finns de något som kan vändas när jag kolat gärna för mig. Kanske studier på min adhd o ep hjärna skulle vara något.

Vad de gäller krimerig så har jag ingen fakta har bara hört att de är vanligast.

VildaVittra
2

#24 Gå in på socialstyrelsens hemsida så kan du registrera dig i donationsregistret. Sedan kan man själv ta kontakt med lärosäten och donera sin kropp till ex läkarutbildningarna,

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
1

#22 Man jordfäster kremerade också.

indra-bus
0

#25 De har jag tänkt länge, ska göra slag i saken nu. Men anhöriga vet i alla fall.

Karmatarerskanise
1

#22 Jag skrev hur många procent det var för hela landet. 78,6 procent .

Niiinah92
2

#25 Finns även donationskort man kan hämta på apoteket, där kan man kryssa i om man vill donera sina organ och/eller man ger tillstånd till att kroppen används för forskning eller läkarutbildning, sen har man den i exempelvis plånboken. 🙂

Gronstedt
3

Eftersom vi inte har päls och lever skyddade liv är vårt skinn tunt och röga slitstarkt. Det duger inte till annat än lampskärmar och liknande, och lampskärmar av läder är såååå 1970-tal ;-). Men man kan slänga oss i fjärrvärmeverken, det finns mycket energi i en människokropp och värmeverken har bra rökgasrening, som kan fånga upp tandkvicksilver ich andra föroreningar, och har rutiner för att hantera miljöfarlig aska.

VildaVittra
0

#29 Helkroppsdonation sker inte via donationsregistret. http://www.livsviktigt.se/OmDonation/helkroppsdonation/Sidor/default.aspx

Niiinah92
1

#31 så länge sedan jag kollade på mitt kort att jag glömt vad det stod, ber om ursäkt. Man kan välja om man vill donera organ och vävnader enbart till transplantation eller både det och annat medicinskt ändamål exempelvis forskning. Så nej du har rätt, det är inte hela kroppen.

Detta är Donationsrådets kort, jättelätt att ett sådant i plånboken varesig man vill donera eller ej (kan ju även kryssa i att man inte vill donera alls), så slipper anhöriga ta ställning om den dagen skulle komma. 🙂

VildaVittra
0

#32 Dock så räknas det inte  om du inte registrerat dig. 🙂

Niiinah92
0

#33 var har du hittat den informationen? 

enligt livsviktigt.se så har de samma värde.

indra-bus
0

Då skall jag se till att göra de i morgon dag. O inte skuta upp de.

vallhund
1

Planeten jorden består av mer än Sverige, iaf var det utifrån det som jag svarade.

Totalt OT

För ex antal år sedan då min mor förolyckades i Norge, där hon arbetade, skulle det ju bli begravning, eller snarare hon ville bli kremerad o blandas med min fars aska för att spridas i vinden.

Begravningsbyrån uttryckte mycket märkliga åsikter om mig som faktiskt ville få hit aska o inte en kropp.

enbartmalin
1

Jag är villig att låta min kropp göra nytta, absolut. Men hur är en annan femma :)

Hälsningar Malin

[Qimsid]
1

Människan är så dålig kvalité så den vill ingen äta, säger inte det en helt del? Haha. Det är rätt sorgligt…

VildaVittra
2

#38 Nog finns det djur som vill äta oss alltid. Lejonet som stod några meter från mig när jag var ute på savannen ville definitivt ha mig till lunch. Tack och lov var det ett stängsel mellan oss. 😃 En otroligt mäktig upplevelse som jag aldrig glömmer, de ögonen hypnotiserade mig.

Problemet är att vi är toppkonsumenter, samma problematik finner du i alla djurarter som är det som tex havsörnen.

Aviendha
5

Som sagt så kan man ju donera sin kropp/organ vid sin död, och då kommer man ju till nytta. Man kan ju, om man inte tycker att det räcker, även ägna sig åt en del saker under tiden man lever för att göra lite mer nytta, exempelvis kan man lämna blod. Om man nu ska gå på vad vi kan ge av våra kroppar, vad vi i handling kan åstadkomma för att göra nytta är ju utan gräns.

veggie4every1
1

#30 Vad har du fått det ifrån? Helt felaktigt.

Vad sägs om plånböcker, skor eller fina läderbälten? Fast smakar det så kostar det 🙂

http://www.humanleather.co.uk/humanleatherproducts.html

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lorita
0

Registrerat min kropp till donation ar jag redan gjort och använda mig till obduktion i utbildningssyfte skulle jag inte ha något emot heller.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
0

#40: Där ser man, det duger tydligen till mer än bara lampskärmar 😃. Men om människoskinn är "the smoothest, softest leather on Earth" tror jag inte det duger till vidare hållbara skor.

Undrar var de får sitt råmaterial ifrån … ?

veggie4every1
1

#43 Från privata donatorer. En del gillar väl tanken på att bli någonting så att säga. Jo, jag tror de nog gör finfina skor och helt cruelty free också 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vallhund
0

Berätta gärna var du fått det ifrån!

flis
4

Jag har inga problem med att bli en lampa och lysa upp någons hem eller att användas på något annat sätt. Eftersom jag inte är ung längre kommer ingen att vilja äta mej. Alldeles för segt och torrt och utspätt med alla läkemedel jag knaprat genom åren.

Istället för att ha en björnfäll kan skinnet av mormor hänga över fåtöljen. Byta ut djurhuvudet på väggen och placera min skalle där med ett vackert påklistrat leende. Möjligheterna är oändliga. Det finns säkert någon uppkomling bland konstnärerna som kan åstadkomma något uppseendeväckande.

Som sagt, en död människa lider inte. 😉

Denna kommentar har tagits bort.
Mantissa
2

Skinn är ju en överskottsprudukt i dagens samhälle. Mycket fina djurskinn slängs för det finns inte intressen att ta det tillvara. Inget djur slaktas enbart för skinnets skull (päls undantaget men där tillför människan inget).

Jag håller med om att det är ett slöseri att bara kremera alla som dör. Jag vill själv inte att mitt enda bidrag till naturen ska bli ett gäng mindre hälsosamma gaser ur en förbränningsugn.
Men det finns ju alternativ som blir fler och vanligare. Frystorkning verkar spännande. Tanken att kunna användas som gödning under familjens gamla äppelträd känns fin på något sätt. Och inte alls kannibalistisk.

Som reglerna ser ut idag så får man inte använda självdöda, sjuka eller behandlade (med vissa läkemedel) djur till någon form av livsmedel eller djurfoder pga smittorisk. Vill man fortfarande använda människors kött eller organ till detta så kallas det mord när det sker med människor, och det är inte accepterat i dagens samhälle.