Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: sällskapsdjur
Läst 6989 ggr
mallabralla
9

Rätt att hålla fåglar i bur?

Jag undrar vad ni anser om att hålla fåglar i bur, nu talar jag inte om hönshägn utan sällskaps fåglar som bor i bur i hemmet.

kan vi verkligen tillgodose fåglar det dem behöver i fångenskap? att hålla småfåglar i voljärer är ju en utopi som i verkligheten inte fungerar i var mans hem utan det är en bur på ett bord som oftast gäller. 

Jag tänker ofta och mycket på stora papegoj arter så som ara som vi gjort till våra axelvärmare. Ser man hur deras naturliga miljö och livsstil är så skiljer den sig så grovt från hur vi håller dem i fångenskap. att dem får komma ut och sitta på axeln kan knappast kompensera att flyga fritt i flock över regnskogarna.

ofta vingklipper vi också fåglarna för att dem inte skall flyga iväg, för mig är det lite av stympning av vad just en fågel är ämnad för, just att flyga.

Många stora papegojor blir otroligt understimulerade och vid könsmognad så ohanterbara att dem säljs runt till olika hem.

det finns heller inte mig veteligen någon lag på att man skall hålla fåglar minst 2 och 2? så som tex med marsvin. dem flesta sällskapsfåglar vi har är antingen par fåglar eller flock fåglar men ändå säljs dem hej vilt som ensamfågel för att vi människor vill att dem ska ty sig så mycket som möjligt till oss.

vad är era åsikter om detta?

Sajtvärd på Perser iFokus

[Qimsid]
1

Fakta, fåglar i bur lever ett kortare liv än fria fåglar. Är de ensamma blir livet för dem ännu kortare. Står mig inte positivt till fåglar i bur, däremot är vissa raser mer anpassade till ett liv i bur. Fåglar som man fångar i naturen har en stor risk för att dö i chock, det är en försvarsmekanism dom har. Nej, fåglar är inte menade för bur, det är synd om dem. Har dock tagit hand om fåglar som skadat sig ute i det vilda, deras blir inte heller så långt, något år, men det är väl bättre det än att dö av svält i några dygn 😕

mallabralla
4

det är mig veteligen strikt förbjudet att fånga in djur från naturen för att ha som sällskaps djur, viltrehabilitering är ju en annan sak.

Mantissa
5

#1 Världens sämsta försvarsmekanism i så fall!

Nej burfåglar är inte god etik i mitt tycke. Flygande fåglar ska ha voljärer alt ett inrett rum. En bur är något som man transporterar fåglar i, eller har kortare tid som karantän. Stora papegojor tycker jag överhuvudtaget inte hör hemma i lägenhet, då de förutom obefintligt flygutrymme ofta innebär en sanitär olägenhet för grannar med sin ljudvolym

[sakring2]
0

Personligen skulle jag aldrig skaffa mig en fågel som sällskapsdjur. Detta  säger jag efter att jag som tonåring haft undulater som dessutom fått undulater.

När vi var hemma fick fåglarna flyga fritt inne i huset, när ingen var hemma så fick de vara i mitt rum och dörren var stängd pga att vi hade en katt😃På nätterna  fick de däremot sitta i en bur med ett skynke över sig. Buren satt på väggen så att katten inte skulle ta sig upp.

Jag tror inte att undulater som är uppfödda som sällskapsdjur saknar  sin frihet och jag betvivlar att fåglar utomhus lever länge än vad de  gör som är inomhus. Jag såg på Djurakuten härom kvällen där de hade en papegoja som fick åka på behandling emellanåt då den fick vax i öronen och klorna blev för långa. Den var 40 år och den vetten sa att det blir de inte i ute i naturen.

Silvestris
5

Jag växte upp med nymfparakiter och de flög fritt i hemmet. Visst hade de en bur, men den stod öppen och in i den flög de när de skulle äta eller bada.

Jag har noll förståelse för de som köper en fågel och bara låter den sitta i en bur hela tiden. I regel små burar de knappt ens kan flyga i. De bör som minimum ha ett eget rum.

Jag förstår inte "burdjursfenomenet" alls. "Vi köper ett djur, sätter det i en bur och har något gulligt att titta på."

[Hildegrim]
1

Jag tycker det är fel att hålla flygande fåglar i "traditionella burar" (jag säger flygande för att särskilja dem från marklevande fåglar). Det går väl ann ifall buren är öppen hela tiden men ifall fåglarna behöver spendera några timmar om dagen däri för att ägaren måste iväg på jobb/skola så behöver dom större utrymmen.

Jag personligen tycker nog att våra minsta fåglar (finkar, undulater) behöver åtminstone ett par kvadratmeter stor yta ifall dom ska vara där några timmar om dagen. Och ju längre tid dom måste spendera i utrymmet desto större bör det vara utformat. 

Men sen vart gränsen går mellan bur och voljär är svår att säga och det  verkar skilja mycket från person till person. Och såklart så spelar arten i fråga roll. Sen är frågan om alla arter verkligen är lämpade för hemmamiljö? Jag tänker t ex på stora aror. Även om den får vara utanför buren mycket (alternativt att dom får ett eget rum som bur) så är det inte speciellt mycket utrymme för en sådan stor fågel. Hur många vingslag hinner en stor ara ta genom ett vardagsrum liksom? Inte speciellt många. Stora fåglar bör nog ha tillgång till större utomhusvoljärer (alternativt artanpassat inomhusutrymme) och inte bo hemma i en vanlig lägenhet/hus. Då finns det mindre arter som passar bättre.

Jag är absolut inte emot fågelhobby som sådan men jag tycker inte det är några Svensson djur. Vem som helst ska inte ha fåglar, det är aktiva flygande djur och BEHÖVER utrymme där efter. Något som tyvärr bara en liten del av alla fågelägare verkar erbjuda.

Själv så är jag väldigt intresserad av fåglar och skulle gärna ha ett par. För att vara ärlig så har jag gått och längtat i 14 år utan att skaffqa några. Och det beror på mina åsikter. Jag har aldrig bott så jag kunnat ha voljärer hemma. En vanlig liten fågelbur skulle jag såklart ha plats för men anser som sagt att det är fel.

[Hildegrim]
2

Och förresten så är det härligt med ett forum där man kan ta upp sådana här saker. Jag finner det rätt så svårt att diskutera t ex burstorlek på andra forum då det ändå bara är 10% (eller ännu förre?) som har vettiga ytor till sina fåglar.

Fenix_Chicci
2

Att hålla fåglar ensamma i små burar och att vingklippa dem tycker jag är helt fel. De bör få kunna utöva ett av de mest naturliga beetenden som finns för dem, att flyga. En fågel som inte kan flyga är inte en hel fågel. De får ofta dåligt självförtroende, blir deprimerade och vill inte ta sig för med något trots att de ha buren full med leksaker. 

Och alla fåglar som är par eller flockfåglar måste få bo med minst en artfrände för de har så mycket igen av varandra. En ensam fågel som får en kompis även om den bara varit själv en kortare period blir så mycket gladare. Att hålla fåglar ensamma är nog ännu värre än att vingklippa dem. man kan ju tänka sig själv om man som människa skulle bo ensam ett helt liv och aldrig träffa en enda människa att samtala med. Då mår man verkligen inte bra. 

Helst av allt bör flockfåglar få vara i flock. Trots att de mår bra även av att bo i par så blir de så mycket gladare, busigare och piggare av att leva i flock. 

Jag har fyra undulater själv. Men de är varken ensamma, sitter i en liten bur eller är vingklippta. De får flyga fritt i två stora rum hela dagarna, de har lekträd och många olika leksaker att sysselsätta sig med och de är tillsammans och kan utöva sina flockbeteende. 

De får varierad och näringsrik kost och även om jag har en bur så är den stor och de sover endast i den. 

Har faktiskt funderat på att ta bort buren helt då de är i den så sällan men tycker ändå det blir enklast att ha maten där och att de sover i den. De sätter sig själva i buren på kvällen när de vill sova på sina favoritgungor.

Så jag tycker inte att fåglar har det sämre i fångenskap än andra djurarter med förutsättning att man tar väl hand om dem väl såklart.

Jag tycker det borde bli förbjudet att ha fåglar i bur på heltid, att det ska bli krav på att de måste ha en stor bur (alltså större minimummått än nu) och att de ska få flyga fritt x antal timmar per dag. Och dessutom att de ska ta bort kryphålet som låter folk ha ensamma fåglar om man umgås mycket med dem. 

En människa kan aldrig ersätta en artfrände och så är det bara.

Jag skulle aldrig ha fåglar om jag såg att de mådde dåligt i fångenskap men det gör de inte, de är glada, hittar på en massa bus tillsammans och är alltid upptagna med något nytt att pyssla med. Så beter sig inte fåglar som mår dåligt. 

Men sen tycker jag nog att allt för stora fåglar inte hör hemma i fångenskap just för att det blir för liten yta att röra sig på. Och de är i större utsträckning ensamma och vingklippta och utvecklar ofta stereotypiska beteenden och börjar plocka sig.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

mallabralla
0

håller med dig fullt i det ;)

dramaQ
0

#2 Helt rätt! Med undantaget för grävling och tamiller som är godkänt att ha som hobbydjur i Sverige, hur sjukt det än låter.😎

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

1 kap § 5

/D

Mantissa
3

#10 bara om de är födda i fångenskap. Du får inte fånga en vild iller eller grävling och ha som husdjur och för grävling gäller djurparksgodkända hägn

[Hildegrim]
0

Bara för att förtydliga så är vissa vildfångade djur tillåtna. Fiskar, insekter osv. Tror till och med man får ta in och behålla t ex aborre.

Men vad gäller fåglar (som tråden handlar om) är det förbjudet med vildfångat.

Mona22
0

Nej jag gillar egentligen inte tanken på att ha fåglar instängda. När vi hade zebrafinkar bodde de i en bur på en meter men flög fritt på dagen så deras "bur" var då 140 kvm .

enbartmalin
1

#12 Jag tror bestämt du har fel där.
Inga svenska viltfångade djur är lagliga.

Hälsningar Malin

[Hildegrim]
3

#14 Så här står det i L80 (sida 5):

4 § Viltfångade djur får inte hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och hobby eller för att användas som foderdjur. Detta gäller dock inte fiskar förutom de arter som omfattas av fridlysning. Detta gäller inte heller ägg (rom) och larver (yngel) av de arter av grod- och kräldjur som i enlighet med undantag i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 1999:12) om artskydd får hållas under en begränsad tid för studier av utvecklingen, men inte som vuxna. 

JossanH
1

Jag blir så ledsen av fåglar i små burar :( Samma sak med kaniner och andra burdjur iof.. Har man fåglarna på ett sådant vis att man kan tillgodose deras behov ser jag inget större fel i det, inte mer än det faktum att vi har andra djur i bur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
0

#15 Ah, se där ja :)
Tur någon orkar rota i lagen så här sent.
Övervägde att kolla upp det innan jag skrev men orkade inte :P

Hälsningar Malin

[Hildegrim]
0

Haha det är lugnt. Dock så har jag för mig (men är inte säker) att man måste ha tillstånd (från länsstyrelsen?) ifall man sedan vill sätta tillbaka den uppfångade fisken. Men det orkar inte ens jag dubbelkolla. XD

enbartmalin
0

#18 Det där har jag ingen aning om så det täcker jag tro på varesig du har bevis eller ej :P

Hälsningar Malin

Headturners
2

# 10 Jag tror det är rätt. Om man läser texten

flis
4

Tycker inte att man ska ha djur i bur överhuvudtaget. En fågel ska kunna använda sina vingar. Har aldrig förstått att en del människor tycker att det är rogivande att titta på fiskar som simmar fram och tillbaka på en oftast liten yta. Själv blir jag beklämd.

Oftast är det barn som får olika burdjur. Ofta tröttnar de fort och sköter inte om dem. Redan där får en del uppfattningen att djuren inte har så stort värde, de är utbytbara eftersom inköpskostnaden är liten.

gulzebra
2

Har inga problem med fåglar i bur, sålänge man tar god hand om de - de ska ha tillräckligt stor bur, få komma ut och flyga eller bo i bur som tillåter flygande, få aktivering, osv. Det svåra är väl de här stora, intelligenta gojorna, men klarar man att ta god hand om de så kör på liksom.
Att det är accepterat att ha ensamma fåglar är däremot illa. Flockdjur ska bo i flock, även om det är lite besvärligt för en själv.

Själv hade jag skrattduvor och finkar förr. Skrattduvorna flög fritt i lägenheten stora delar av dagarna, medan finkarna fick sitta i buren då en fink lös i lägenheten skulle bli tämligen omöjlig att få in igen eftersom det inte är tamfåglar på samma sätt.

#21: Är det en innekatt jag ser på din Avatar? Det rimmar isf rätt illa med att djur inte ska sitta i bur imo.

För övrigt är det väl för det mesta föräldrarna som sköter inköpet, barn antar jag inte har så mycket koll på inköpspriser. Själv hade jag då ingen koll alls på priser och kunde faktiskt inte bry mig mindre i priser på smådjur när jag var liten. Tvärtom hade jag som vilket barn som helst urdålig koll på pengars värde - den där hundringen jag vann på Bingolotto gjorde mig helt plötsligt rik, liksom. Min hamster var inte utbytbar för mig för att den var billig, jag visste liksom inte att den var billig. De den var utbytbar för var föräldrarna som lätt kunde skaffa en ny när den första dog, och jag sätter min högra arm på att det är bra mycket vanligare än att barn gärna byter ut sin billiga hamster.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Gronstedt
2

I sensomras såg jag vid ett köpcentrum i en mindre ort en man som cyklade förbi och ropade ett namn upprepade gånger. Jag tittade mig omkring efter den bortsprunga hunden, men hoppade till när en stor, färgglad fågel (papegoja eller något, stor som en rejäl kråka i alla fall) kom och lågsniffade över sin husse och sedan for upp på högre höjd och cirklade över honom där han cyklade iväg. Den pippin kan nog bo i bur på nätterna utan att det blir djurplågeri 🙂. Men hur många fåglar får sträcka ut sina vingar så?

Om jag skulle ha fåglar skulle de få en rejäl voljär, eller ännu hellre "lösdrift". Jag skulle inte välja fåglar som inte kan vistas ute på grund av klimatet. Jag tror att fåglar inte bara behöver få utrymme att flyga, utan de också också behöver frisk luft, träd att flyga runt, mark att krafsa och kanske jaga i, "naturlig" mat som de får jaga eller picka fram. Inte hela tiden, kanske, men de måste få prova på det ibland. Det är svårt att tillgodose om de bara får flyga inomhus.

enbartmalin
0

#23 Vilken lyx att få se något sådant, blir lite svartsjuk på dig allt! ;)

Hälsningar Malin

[sakring2]
4

Vi träffade en gång en kråka som kom gåendes på trottoaren med en mask i munnen. Min man kallade på en och kråkan kom fram och gav oss masken. Vi var väldigt förvånade då kråkan uppenbarligen var tam. Dagen efter var min man ner i parken där vi bodde då kom en man och hade en påse med sig. Då dök kråkan upp. Min man frågade då denne mannen om kråkan och fick då höra  att de hittat den när den var unge och hade skadat en fot. De hade då tagit med den hem och haft den på balkongen. Sen hade den gett sig iväg med en flock kråkor men kom fortfarande när husse ropade på den😃

JossanH
7

Tycker inte att man kan jämföra djur i bur med en innekatt. Hade man haft katten i en bur hade det gått att jämföra, annars är det 2 skilda saker tycker jag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Jessicahagstrom94
1

Det beror på hur stor buren är och hur mycket fåglarna får flyga fritt i hemmet.. jag skulle inte vilja ha en fågel just för att jag inte vill ha en liten bur till den och känna mig elak, plus att den skulle skita ner hela hemmet.

gulzebra
3

#26: Klart det går att jämföra. Ett hus, en bur, ett stall, ett rum, ett akvarie, ett terrarie, en inhägnad, alla är ställen där man kan stänga in ett djur - det som skiljer är vad väggarna består av.

Jag är alltså inte mot innekatter, tvärtom föredrar jag det. Men att ha innekatt och vara helt mot djur i bur rimmar rätt illa i mina öron.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

JossanH
4

#28 det är som att jämföra en hage på 4kvm med en hage på 4hektar. Hage som hage? Vart får hästen bäst möjlighet för utlopp för sitt naturliga beteende? Det som skiljer är inte alls bara vad väggarna består av för då skulle man lika gärna kunna ha en katt i en bur som i en hel lägenhet. Det som skiljer är möjlighet till att få utlopp för sina naturliga beteenden. En bur heter en bur sålänge den är liten sedan övergår buren till en gård. Storlek spelar stor roll. Burdjur lever oftast på relativt små ytor och har dålig möjlighet till ett naturligt beteende men i en gård eller i en lägenhet förbättras genast möjligheterna att röra sig och bete sig naturligt med hjälp av aktivering.

Sajtvärd på Iller.ifokus

gulzebra
2

#29: I get your point, storlek spelar absolut roll, men det är inte allt. Att en bur är en bur gör inte automatiskt att en bur är liten. Var drar du ens gränsen för när en bur blir till en gård? Det finns tex burar på ett antal kvm, som blir väldigt stora för exempelvis möss. Många burar är alldeles för små men det betyder inte att det är hemskt att stoppa djur i bur utan det beror på HUR man stoppar djur i bur - vilket djur man stoppar i vilken bur, hur man aktiverar djuret, osv.
Bokhylleburar är tex vanligt hos marsvinsfolk, kan inte påstå att det verkar speciellt trångt. 

Att ett djur bor i bur innebär inte automatiskt att det är utan aktivering och att ett djur har större yta än exempelvis en kaninbur innebär inte automatiskt att djuret har tillgång till bra aktivering. Det är inte ytan som ger aktivering, det enda man får av yta är mer plats att röra sig på. Aktivering är något man som djurägare måste tillföra, varesig man har en innekatt eller en hamster.

Kontentan är att burdjur stänger man in, och innekatter stänger man in. Hur stor yta de får beror på ägaren, hur mycket aktivering de får beror på ägaren. Gemensamt är att de alla är instängda - i vissa fall på för liten yta och utan aktivering, i andra fall på stor yta med aktivering.

godisgrisen
2

Tänkte att jag skulle skriva något klokt men kompå att jag håller med gulzebra på alla punkter… så det var inte mycket att tillägga.

Men jag kan säga att här hemma har jag fiskar i akvarium och jag skäms inte över det för de flesta arter som hålls i akvarium (åtminstone de som jag valt) är fiskar som ändå lever/kan leva i trånga vattendrag. Jag har marsvin i burar av olika storlek men det har jag inga problem med eftersom de får komma ut på golvrastning var och varannan dag. De som jag känner att jag stänger in och får dåligt samvete för är mina innekatter det är verkligen de som känns som burdjuren hemma hos mig… fast de verkar ju trivas trots allt. :-)

flis
2

#22 Du har så rätt, jag och min katt delar bur. 🙂Vi sitter här instängda och väntar på sol o värme. Men då kommer kopplet på och ut vi gå.

Jag tycker att det är stor skillnad på att ha katt i lägenhet mot att ha en råtta i en bur, men om råttan alltid får gå lös i lägenheten som katten gör då kan vi jämföra deras liv. Men hur många har det så? De flesta burdjur jag sett lever i väldigt små burar och många hanteras inte alls.

gulzebra
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#32: Nu är ju råttor och katter väldigt olika storleksmässigt, tar helt olika utrymme i anspråk och lever väldigt olika - så nej, det vore inte jämförbart. Jag har haft råttor lösgående förr om åren, kan inte påstå att det är ett dugg jämförbart med katt faktiskt. Numera har jag en flock på 8 hanar i en Royal Suite och halva buren används i stort sett aldrig av råttorna. Men det är alltså fel av mig, de får inte plats i sin bur för att de bor i en bur. Inser du inte själv hur dumt det låter?

Så du har sett burdjur som blivit felskötta, varför innebär det automatiskt att det är fel att ha djur i bur? Själv har jag sett felskötta innekatter, enligt samma bristande logik måste det ju då vara fel att ha innekatt. Felskötta utekatter har jag också sett så vi får väl förbjuda hållning av katt helt. Förstår du vart jag försöker komma? Det håller inte att sitta och generalisera som du gör, inte när du stänger in djur själv. Practice what you preach liksom.