Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: lantbruksdjur
Läst 5264 ggr
VildaVittra
0

Kaninkött- ett klimatsmart alternativ.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det har hänt en del de senaste åren när det gäller kaniner som föda. Från att ha varit i princip okänt så ser man det nu mer och mer i pressen om detta klimatsmarta och nyttiga kött. Tyvärr importeras en hel del av det, men jag tror att med fler som köper kommer fler i Sverige att börja producera.

Jag skulle vilja se kaninerna i större burar samt att de fick gå på bete på de bilder som visas.

http://www.unt.se/matochdryck/kaninkott-pa-menyn-2054891.aspx

http://www.sydsvenskan.se/sverige/onodigt-att-vi-importerar-kaninkott-1/

http://tidningen.djurskyddet.se/2012/03/okat-intresse-for-kaninkott/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4974651

http://www.svtplay.se/klipp/224884/kaninkott-kommer-igen?dela=1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lorita
1

Jag kommer startarta med kanin så fort det finns ett slakteri i närheten…men det lär väll dröja 😴

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

VildaVittra
3

Fast på slakteri måste dom slaktas med bultpistol, vilket är en urusel metod på kaniner, då risken att sikta fel är jättestor. 😕

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lorita
0

#2 jag får inte sälja köttet om jag slaktar själv och det är en vits med det då jag skulle vilja ha kanin i genbank och slakta dom som blir över. Sen vill jag inte äta kött som inte är kontrollerat själv så utan slakter inga kaniner.

Aviendha
1

#3 Varför får du inte sälja egenslaktat kött?

VildaVittra
1

#4 Slaktar man hemma för att sälja måste man bygga ett slakteri som är godkänt, vilket är fruktansvärt dyrt.

Aviendha
3

#5 Ja, jo. Det jag tänkte mer på är att mindre mängder hardjur (som säljs direkt till konsument eller begränsat lokalt och slakt och försäljing sker på gård) är undantagna förordning 853/2004 (förordningen om animalieanläggningar) enl livsmedelslagen. 

Animalieanläggningar ska godkännandeprövas och har livsmedelsverket som kontrollmyndighet och där gäller reglerna om officiell veterinär fullt ut.

För anläggningar som är undantagna, vart hamnar de egentligen? Under 852/2004 kanske och får kommunen som tillsynsmyndighet? Jag vet ärligt talat inte.

Man bör ju, oavsett om man säljer eller inte, arbeta på ett hygieniskt sätt vid slakt och styckning. Den styckningsanläggning jag sett har varit ganska enklel till sitt utförande och har mest hanterat enstaka helkroppar av älg och ren. 

Jag tänkte lite fel inser jag nu i efterhand. Tänkte att veterinärbesiktningen också skulle kunna undantas om anläggningen inte var en sk 853-anläggning. Men så är det kanske inte, närvaron av veterinär styrs av en annan förordning och jag vet inte hur småskalig produktion och det hänger ihop. 

Tusan vad trött jag är nu känner jag! Inte en enda rak tanke här inte 😛

Cragan
0

#6 kan ju vara värt o kolla upp för dem som håller för eget bruk  om dom eventuellt vill sälja lite

VildaVittra
0

Fast är det inte vilda hardjur de menar på?

Aviendha
0

#8 Jag tror inte det eftersom man skriver om "producenter" och det är under förutsättning att de har slaktats och producerats på gården (24 § föreskrifter om livsmedelshygien, H15)

Lorita
0

För att slakta för försäljning krävs en veterinär

"Kött som ska säljas måste vara veterinärbesiktigat  

Djur som avlivats på gården utan att en veterinär har närvarat får bara ätas av ägaren och dennes hushåll. Tänk på att skicka trikinprov för analys, detta gäller grisar och hästar. Det är inte tillåtet att sälja obesiktigat kött från djur som nödslaktats på ursprungsgården. Djuret måste ha besiktigats av veterinär före och efter slakt för att köttet ska få säljas."

Sen skulle jag behöva investera i för mycket pengar i byggnader, då väntar jag till att någon startar ett mindre slakteri för kanin och hänger på deras kostnader och veterinär tillfälle.

Aviendha
1

#10 Fast SJV's info där är ju väldigt generell och knapphändig. Det där är grundregeln såklart, men det finns ju ett undantag i föreskrifterna om livsmedelshygien för mindre mängder hardjur som jag sagt tidigare. I denna fråga bör man snarare vända sig till SLV eftersom veterinärkontrollen av köttet snarare syftar på att säkerställa livsmedelshygienen än djurskyddsaspekterna (vilka ligger under SJV).

Livsmedelsverket har gett ut en broschyr, försäljning av små mängder, där det (i mer klartext än lagstiftningen) framgår att man får sälja mindre mängder hardjur (mindre mängder är i EU-mått ganska så många, 10 000st/år) om det sker direkt till konsument.

LRF har gett ut guide till småskalig livsmedelsförädling där förljande står: Andra verksamheter som är undantagna från vissa regler är: u Små mängder kött, med en begränsning till 10 000 fjäderfän eller harar. Djuren ska slaktas hos producenten se avsnitt Fjäderfä och hardjur. Där gäller krav på redlighet och spårbarhet (EG 178/2002, artikel 16 och 18). Även de allmänna reglerna för hygien, lokaler och krav på registrering/godkännande (EG 852/2004) gäller. Däremot gäller inte de särskilda reglerna för animaliska livsmedel, med bl.a. krav på besiktning (EG 853/2004). (sid 11, min fetning)

I ett studentarbete från SLU's masterprogram i livsmedelstillsyn, små mängder primärprodukter, vad innebär det? sid 20 står det i korta ordalag att det redan innan 2006 (när "nya" livsmedelsgaen komm, att det fanns ett undantag för bla hardjur som gjorde att man kunde slakta egenuppfödda djur utan veterinärkontroll och att även de nya regerna tillåter försäljning av kött direkt till slutkonument (kan inte kopiera texten och klistra in här av någon anledning).

Man har, om jag tolkar det hela rätt, en del krav gällande utrymmen och hantering ändå, vilka man ändå bör följa för sin egen säkerhet om inte annat, men kaninslakt verkar inte vara lika svårt att få till på gården jämfört med exempelvis nöt eller får iom undantaget.

Lorita
0

#11 jag behöver fortfarande en veterinär och vägrar själv att äta kött som inte är besiktigat av veterinär även om det är mina egna. 

+ att jag har inte rätt lokaler för slakt.

Aviendha
2

#12 Veterinär tycks inte behövas (för besiktning av köttet) enligt de länkar jag lagt upp eftersom småskalig produktion (vid gårdsförsäljning direkt till kosument) är undantaget hygienföreskrifterna. Eller syftar du på något annat som jag är för trögtänkt att fatta? Jag skulle inte bli förvånad om det är så, magsjukan har inte släppt helt här än :P

Misstolka mig rätt, det är inte så att jag försöker tvinga dig att öppna upp ett gårdsslakteri! Även utan veterinärbesiktningskrav så är det ju fortfarande en registrering och kontroll från kommunen som behövs, och med krav på lokaler, hantering, egenkontroll osv.. Inte så "bara" med andra ord.

Mantissa
0

#11 Intressant!

AkaiTsuki
0

Sådant har jag planerat som vuxen när man har lite större att bo på och kunskaper om slakt, att ha mina egna kaniner som kan gå till slakt :)

Ifall jag slaktar själv finns det massa fördelar ekonomiskt, närproducerat, lättillgängligt och jag vet vad det är jag äter exakt. Även miljöfördelar, t.ex. kossor släpper ut metan vilket inte gynnar växthuseffekten alls + vi har så mycket kor i världen.

Många i min ålder blir helt hysteriska när jag säger att jag vill ha egna slaktkaniner, de förstår inte hur mycket bättre köttet man slaktar själv är än det du köper på ica eller coop. Dock så har jag ingen som helst lust att tjäna pengar på att slakta kaniner utan mest för min egna vinning, mat.

//Joanna