Djurförsök
I länken om vad jag tycker om djurförsök valde jag att det behöver satsas mer på djurfri forskning. De handlar om vilka djurförsök som görs i Sverige, hur de går till och vad det finns för alternativ. En handlar också om de djurtester som görs för hygienprodukter och kosmetika. Den är med av den anledning att det djurtestförbud som infördes för något år sedan innehåller en del kryphål som gör att vill man vara på den säkra sidan så är det fortfarande de produkter som är godkända av humane cosmetics standard (HCS) som gäller. De listorna finns på Djurens Rätts och Forska utan djurförsöks hemsidor. Kryphålen består i att de kemikalier som används i hygienprodukter och kosmetika och som också används i andra produkter kan behöva djurtestas pga en annan lagstiftning och de produkter som ska säljas till något land utanför EU som kräver att djurtester ska vara gjorda för att de ska få säljas i det landet. Dessa får också säljas inom EU.
När det gäller alternativ till djurförsök så har regeringen gett i uppdrag till jordbruksverket att inrätta ett 3R-center men inte skickat med några pengar. Det säger sig självt att om en ny verksamhet ska fungera så måste den vara finansierad.
När det gäller djurförsök i Sverige så måste de vara godkända av en djurtetisk nämnd. I princip alla djurförsök blir godkända och när ett djurförsök är godkänt anses inte djuren vara utsatta för lidande.
I § 19 djurskyddslagen står att
“Djurförsök får äga rum endast under förutsättning 1. Att det syfte som avses med verksamheten inte kan uppnås med någon annan tillfredställande metod utan användning av djur.
2. Att så få djur som möjligt används. 3. Att verksamheten utformas så att djuren inte utsätts för större lidande än vad som är absolut nödvändigt och 4. Att det vid verksamheten inte används andra djur än sådana som fötts upp för ändamålet”.
Det borde med andra ord finnas flera ansökningar som inte blivit godkända men så är tyvärr inte fallet.
Redigerade bort länkarna, då få kan läsa dom. Du får skriva vad du vill ha sagt här.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
TS, har jag förstått rätt att vissa ämnen, som finns i produkter som kräver djurtester enligt gällande lagstiftning, också används i andra produkter, som inte kräver djurtestning?
Om de testas på djur och utan ytterligare testning används i produkter som inte djurtestas, är det ju utmärkt - alla regler uppfylls och produkterna blir mer säkra utan ytterligare att fler försöksdjur drabbas.
Men jag kanske missförstår?

#2 Du har inte missförstått. Jag delar dock inte din slutsats.

#1 Texten i inlägget blir lite märklig utan länkarna. Det är rätt mycket text i länkarna så inläggen blir för långa. Om de inte får vara med får jag fundera på hur jag ska göra.
#3: Vilken "slutsats" - att det är bra att man kan använda ämnena utan förnyade djurtester? Det skulle jag inte kalla en slutsats, utan en reflektion eller åsikt.
Vad har du för åsikt om detta?