Fundering ang kattmat..
Är det någon härinne som har koll på någon kattmat som är både näringsriktig för katten och där djuren som används i fodret har haft det så bra som möjligt? Mina katter vägrar äta barf (rått kött), så de försöken har jag gett upp - men eftersom jag är en djurvän vill jag ge det bästa och mest etiska som går att få tag på.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Och jag som skulle säga barf haha! Färskfoder? mjau blötmat är faktiskt riktigt bra också! Annars applaws eller orijen om vi ska ta torrfoder :)
Jag missade din ena fråga men det är något jag inte har koll på, tyvär. Det skulle ju i så fall vara barf.. :)
Du kan ju i så fall faktiskt tillaga deras mat och ge tillskott av exempelvis torkat kycklinghjärta för taurinets skull.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Helt klart värt ett försök. Ska man börja med att koka köttfärs? (Självklart i rent vatten då.) Kan ta fram lite nötfärs ur frysen och se om det blir godkänt och isf köpa lite mera sorters köttfärs.
Kom gärna med tips på hur jag ska göra på bästa sätt.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#4 Som test för att se om dom äter kokt mat så absolut. Men det blir väl sedan att sätta ihop en meny på samma sätt som mat sätter ihop barf, med skillnaden att kalciumet och taurinet ska komma från en annan källa så att säga. Jag skulle inte koka för länge, bara precis så det ändrar konsistens.
Jag vet att Marie Sallander sätter ihop recept på mat till katter och djur som är tillagade, hon är (eller i alla fall var) Sveriges enda utbildade näringsexpert på katter och hundar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det är bra mycket billigare att köpa Salladers kattmatsbok än att köpa ett recept (tror det gick på runt 3000 kr) senast jag hörde. 2/3 spannmål och 1/3 kött till katt är hennes grund…. och gärna lite vegetabilisk olja på det.
Och hon är väl knappast den enda husdjursagronomen i Sverige. Hon har doktorerat på hund, hur de gör henne till kattexpert vet jag dock inte.
#6 #6 Jag skrev näringsexpert, inte husdjursagronom. Och är det inte dags att inse att boken hon skrev för 15 år sedan är baserad på det forskningen påstod då? Eller tycker du verkligen att forskare ska vara utrustade med spåkula?
#6 Kikade och 3000 kr var ju lite väl överdrivet av dig att påstå, 1000 kr tar hon.
#5 Provade med enbart kokt köttfärs och hittills ingen hit, så jag köpte lite av deras favorit-blötmat och ska se om de börjar gillar maten på det sättet..
Gick iaf lite bättre mot sist jag provade, så det kommer bli några flera försök.. 🙂
Men vad gör henne till näringsexpert på katt? All hennes forskning har gällt hundar. Och har hon ändrat sina rekommendationer till katt avsevärt på sistone?