Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettdjurhållning-och-miljön
Läst 2839 ggr
Vovisch nr2
1

Djur i läderindustrin

Om man som tex skulle köpa ett par ridstövlar i läder, hur behandlas djuren? Tvivlar starkt på att det är restprodukter från slakt. 😕 Är det samma sak som hos pälsindustrin? 

Tacksam för svar!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Gronstedt
1

Svin och nöt föds nog sällan upp enbart för lädret, däremot är jag inte säker på att alla hudar tas tillvara vid slakt av matdjur.

Cragan
1

läder är oftast restprodukt från slakt.
kan inte komma på att jag hört om nått ställe som har djur för läder ens.

tlover
2

Som jag har förstått så är det en restprodukt från slakt (ska dubbelkolla med min man som är läderhantverkare), däremot kan jag nog tro att tex krokodilskinn är annars tex.

Däremot fär både människors, djurs och miljöns skull bör du försöka hitta stövlar som är vegetabilgarvade. Dom blir dyrare men det är bättre för alla.

l'm back

hippoteket
1

Hur menar du då att de skulle ha fått tag i skinnet?

Det slaktas ju enorma mängder djur överallt i världen varje dag, så jag förstår inte riktigt varför man skulle avliva särskilda kossor bara för att komma åt deras skinn för stöveltillverkning?

Päls är kanske skillnad, eftersom det i många fall är djur där man inte använder något annat från deras kroppar än just skinnet.

(jag är bara nyfiken på hur du tänker)

Maleficum
1

Vad jag vet så kommer lädret från slaktade djur, det är inte som pälsindustri där djuren föds upp enbart för lädrets skull.

Det mesta från ett slaktat djur går till någon form av användning. Tex används klövar till att tillverka brandsläckningsskum som används vid bla flygplansbränder.

Finns en riktigt intressant brittisk tv-serie som jag tyvärr inte minns vad den heter där man fick se vart saker kom från och följa processen av det (bla läder men även andra saker som innehåll i hårprodukter som utvinns av räkskal).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

VildaVittra
1

#3 Krokodiler föds faktiskt även upp för kött. Ska dock tillägga att långt ifrån allt krokodilskinn kommer ifrån sådana farmer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#6 jag misstänkte att det kunde vara så men i alla fall förr var det väl problem med tjuvjakt för att få deras skinn?

Det finns andra väldigt ovanliga skinn men jag kommer inte på vilka nu.

l'm back

Vovisch nr2
0

#4 Tänkte att det var som för pälsdjur.

Men vilka förhållande har djuren om man bortser ifrån slakt? Vill såklart köpa helt veganska stövlar men finns inte att få tag på.

Gronstedt
1

#8: Det går nog inte att säga generellt, en del djur har det hemskt, andra har det bra och stressfritt ända fram till avlivningen. Du får nog fråga tillverkaren varifrån lädret i deras stövlar kommer från.

Det finns ridstövlar av  gummi, det hedrar dig att du inte vill använda det, när det finns läder.

VildaVittra
1

#8 En möjlighet är ju att beställa ett par stövlar ifrån en skomakare, då kan du ju få dom gjorda exakt som du vill ha, av de material du vill och anpassade till dina fötter samt vader. Sådana skor håller mycket längre än de i butik, men så kostar de skjortan också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#8 det finns svensk vegetabilgarvat läder, det borde vara från svenska djur och dom har det ju ganska ofta det bra. Men då gäller det ju att hitta nån som använder det. Enklast är nog att kontakta en skomakare.

l'm back

Vovisch nr2
0

Tack så mycket för svar. 🙂 Får tänka lite, om man skulle köpa måttbeställda från skomakare kommer det kosta säkert kosta dubbelt så mycket om man köper ett par från Hööks och det vill jag inte göra för ett par ridstövlar. Jag kanske kan gå in till butiken och fråga var skinnet kommer ifrån? Om det är från Kina som tex är jag säker på att jag inte kommer köpa iaf! 😉

VildaVittra
4

#12 Fast de du köper från skomakaren kommer att hålla mer än dubbelt så länge och är dessutom gjorda för att kunna lagas. Så i slutändan kan du komma billigare undan.
Det är nog få butiker som kan svara på den frågan, tyvärr.

Gronstedt
0

#12: Det är nog bättre att du frågar tillverkaren än att du frågar i butiken - större chans att de vet.

Vovisch nr2
0

#14 Man kan iaf börja med att fråga om de i butiken vet. Om inte kommer jag försöka få tag på tillverkaren.

Gronstedt
1

#15: Berätta gärna vad du får veta, det är intressant för flera 🙂.

Maleficum
1

Det finns ju också alternativet att köpa ridstövlar i konstläder.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vovisch nr2
1

#16 Ska absolut göra!

#17 Kan du länka om du vet någon hemsida? Har bara sett i gummi…

Vovisch nr2
0

Har inte hunnit gå till stan och fråga men kommer skriva när jag har tid!

Ixectrona
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är det kor som man bara får läder från, inget kött:

Vovisch nr2
0

Tack för videon Ixectrona, blir verkligen inga stövlar för mig! Orkar inte se framför mig hur djuren blir plågade 😭

Cragan
1

#21 ganska lätt att undvika det där lädret dock fråga vart ifrån djuret kom. händer dock även i dom delar av världen där vi har en hög nötkötts konsumtion att huden tas ifrån djur som ej blir föda men då beror det oftast på att köttet är otjänligt (vissa medeciner har tex livstids karens på sig)

vallhund
0

Om djuren behandlades bättre så skulle med törsta sannolikhet skinnet bli av bättre kvalitet samt innebära bättre inkomster.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Kaninagare
1

#22 Bra att du avstår från läder! :) Är väldigt onödigt att chansa och hoppas att djuren lädret kommer ifrån har det bra, när det finns andra alternativ. Earthlings visar ju tyvärr en del av läderindustrin och man vill inte ge pengar till de människor som gör såhär. 

#24 På vilket sätt skulle det innebära bättre inkomster och på vilket sätt blir kvalitéten på lädret bättre? Vart har du dina studier på detta?

tlover
3

#25 Bättre läder kostar ju mer att köpa (min man håller på med läderhantverk så jag vet att han lägger en hel del på bra läder).

Ett sätt som dålig djurhållning ger sämre läder är tex taggtråd gör så att man i princip inte kan använda lädret.

l'm back

Gronstedt
3

#25: Bättre läder än plast. Oljeindustrin är ingen miljövän.

Skadade djur i dålig kondition har hål och skador i skinnet, som då naturligtvis inte kan säljas lika dyrt.

Kaninagare
0

#26 Varför skulle det behövas taggtråd om korna inte ens får gå ut till exempel? Och varför skulle en ridsportsaffär vilja betala mer för sitt läder till de absolut billigaste läderstövlarna? Då stiger ju priset på stövlarna, och då dyker det inom kort upp en billigare ridsportsaffär som de som vill ha billiga stövlar handlar från istället.

Gronstedt
4

#28: Ingen gör ridstövlar av läder med hål i och skinn utan stora sammanhängande oskadade bitar är ointressant för alla som vill tillverka läderföremål.

Kaninagare
0

#29 Jaha? Uppenbarligen existerar det lädret redan, till ett bra pris på bekostnad av djurens välmående. Varför skulle en ridsportsaffär vilja betala mer för läder till sina billigaste ridstövlar, när priserna redan är pressade så hårt? Och på vilket sätt går lädret sönder om djuren mår dåligt?

Gronstedt
4

#30: Några enkla ekonomiska grundregler: Tillverkare tillverkar och affärer säljer det som folk vill köpa. Varenda ridsportbutik i hela världen köper det billigaste läder de kan sälja. Det är alltså upp till köparna, inte till tillverkarna eller säljarna, att sätta ribban för vad tillverkare ska tillverka och säljare ska sälja.

"Och på vilket sätt går lädret sönder om djuren mår dåligt?" Har du hört talas om sårskador? Ärrbildning? Infektioner? Nedsatt hudelasticitet till följd av nutritionsstörningar? Hudförtjockningar till följd av mekanisk belastning?

Vid industriell tillverkning kan man inte hålla på och klippa och måtta för att hitta oskadade bitar, så där behövs läder från hyfsat hela, rena och friska djur.

tlover
1

#28 Jag har ingen aning om varför vissa anser att dom behöver taggtråd, jag skrev att blandannat det gör lädret sämre eller till och med obrukbart.

Sen om du syftar på svenskt nöt så måste dom få tillgång till att gå ut under ett visst antal dagar under betessäsongen (det finns vissa undantag.

Varesig lädret är billigt eller inte så kan inte industrier och hantverkare använda läder som är förstört, hur billigt läret än är.

Sen när det gäller visst slags hantverk så är kraven på kvalité ännu högre.

l'm back

Kaninagare
0

#31 Ja men vilken köpare vill köpa en dyrare produkt när det finns billiga? Hur många är det som bryr sig om lädrets ursprung så pass mycket att de vill köpa dyrare ridskor? Den allmänna uppfattningen är ju att lädret bara är en biprodukt från svenska kor typ, vilket inte alls behöver stämma när man pratar om riktigt billiga ridstövlar tillverkade i kina. Men det blundar man gärna för när man köper ridskor. 

Och ett djur kan faktiskt må dåligt även om det får en bra kost och slipper skada sin hud. Handlar ju inte bara om det, faktiskt. Är väl relativt enkelt att sätta ihop ett foder som funkar och dessutom är jag rätt säker på att läder i Indien (som är en stor exportör av läder och är dåliga på djurskydd) eller Kina är billigare än Sveriges, annars hade det väl inte varit så populärt med skinn därifrån.

tlover
3

#33 Folk som vill ha kvalité betalar mer (för i längden betalar man mindre).

l'm back

Gronstedt
2

#33: Jaha? Om folk inte vill ta ansvar som konsumenter så vill de inte. Vad är det du vill ha fram egentligen?

vallhund
2

#35 Lufta sina veganska fördomar om blandkostare verkar det som.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.