SKAF under luppen
För er som inte vet vad SKAF är så är det en klubb för avel av kaniner. SKAF jobbar kontinuerligt med att sprida sjukdomar via utställningar (det är mer regel än undantag att flera kaniner dör efter att de vistats på en sådan) och barn får registrera sig som uppfödare dagen de fyller 7 år (ja, ni läste rätt).
När man påtalar dessa uppenbara brister så "vänder de ryggen till" och ignorerar problemet i tron om att de kommer framstå som mer seriösa då.
Inom sällskapskaninraserna blir det bara mer och mer vanligt med bettfel, kaniner dör om de blir skrämda, de är aggressiva och biter ofta sina ägare och SKAF-uppfödarna kan tydligen inte se sammanhanget med att låta barn som inte ens läst grunderna i genetik föra registrerad avel.
Tycker ni att SKAF verkar föra seriös avel?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
men fluffiga ju 🤪
låter ju mer som en samling med objekt som inte gillar att tänka 🤐
Jämför man med genbanksavel så vet dom inte alls vad dom håller på med kan jag säga.
(Man måste vara 18 år el mer för att vara uppfödare, man får inte fara på utställningar och sprida sjukdomar, alla sjukdomar/skador ska rapporteras in och även alla dödsfall pga olycka el slakt, föreningen uppmanar medlemmarna att göra obduktioner på djuren osv).
l'm back
Nej, det är mest stuntavel.
Många yngre människor gömmer sig bakom sin "registrerade uppfödare" titel och hävdar därmed att de är seriösa.
Det tas kullar till höger och vänster osv.
Jag tycker inte att man behöver vara 18 för att börja föda upp, men minst 15-16 år ändå.
Att det sprids sjukdomar på utställningar borde ju gå att förebygga eller hindra, känns det som.
Jag vet att i hamstervärlden ( i synnerhet guldhamster) så är vi väldigt försiktiga vid utställningar - det är sällan hamstrarna blir sjuka efter uts.
Nej, det känns som det finns en hel del slarv där som borde ses över.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#1 Det är synd att man inte får registrera angoror i genbank, även angoror ska ju ställas ut vilket är helt galet.
#2 Jo, de verkar ju tro att det är papperslappen med texten "Stamtavla" som avgör om aveln är seriös eller inte. En uppfödare skrev att om 7-åringar inte fick registrera sig som uppfödare, så skulle de inte bli medlemmar. Det är tydligen viktigare än kaninernas väl och ve. 😕
Stackars djur.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
" SKAF jobbar kontinuerligt med att sprida sjukdomar via utställningar (det är mer regel än undantag att flera kaniner dör efter att de vistats på en sådan)" Källa på det?
"och barn får registrera sig som uppfödare dagen de fyller 7 år (ja, ni läste rätt)." De får skaffa sig uppfödarnummer, men registrera sig kan de inte. För att registrera kaningård måste man vara 18 år, ha bedrivit vitsordad avel och utställningsverksamhet i minst 3 år och ha gått Jordbruksverkets kurs. Nu ligger ju hemsidan nere så kan inte dubbelkolla, men har för mig att man bara kan ha 1 uppfödarnummer/adress, tanken med detta är egentligen att barnen ska gå under föräldrarnas uppfödning, men det är en jättemiss att låta det vara som det är nu. Jag har dock inte skickat in någon motion på detta för jag upplever inte problemen som du TS hävdar finns. I min förening är jag t.ex. den enda som inte har en aktiv förälder (jag fyller 18 år i år). Övriga har föräldrar som i stora drag planerar aveln och involverar sina barn också så att de får känna sig delaktiga och ansvariga för sina kaniner. I längden gagnar det föreningen eftersom barnens intresse hålls vid liv. Jag upplever att det är de få undantagen som bedriver skitavel, de flesta har koll på sina linjer och vet att de har trevliga kaniner. Dvärghararna är ett guldexempel som de senaste 10 åren har gått från otrevliga monster till väldigt trevliga tävlingskaniner. Rötägg finns överallt och inte bara inom SKAF.
#5 Om du nu inte upplever att det är blir problem med barn som föder upp, hur kommer det sig då att bettfel sprids som en löpeld bland de raserna? Varför dyker inte bettfel upp i samma utsträckning bland andra föreningar där barn inte får föda upp?
Jag struntar helt fullständigt i om en förening får lägga ner pga bristande intresse, vet du varför? Jo, jag sätter djuren absolut först i den frågan.
Ditt sista stycke var ytterst juvenilt, jag råder dig starkt att radera det.
#6 Med glimten i ögat, med min mor som förälder så är det inte lätt att låta bli. Förlåt så mycket om jag är lite för knäpp, det bjuder jag på👍
Frågar återigen, källa på det? För jag upplever inte att det är via majoriteten av SKAF uppfödarna och framförallt inte hos barnen med vettiga föräldrar. Problemen är yngre tonåringar som anser sig kunna och veta utan att ta till sig information från oss som faktiskt gör det. Dessa är svåra att komma åt med dagens regler, men samtidigt ska regeländringar inte drabba de ordentliga barnen med förståndiga föräldrar. Du är hjärtligt välkommen att hjälpa mig formulera en vettig motion till stämman 2016 för att åtgärda detta🙂
Jag funderar på avtalsbiten, för jag antar att man säljer en del kaniner om man föder upp. Förstår en sjuåring vad ett avtal är? Kan en nioåring hantera en reklamation eller ett dolt fel? Kan en elvaåring kritiskt granska information från trettonårig uppfödarkollega?
Enda rasen jag har lite koll på är gotlandskanin, och de får visst inte vara med eftersom de avlar för mångfald och inte på att djuren ska se så lika ut som möjligt. Men den föreningen verkar klara sig rätt bra ändå ^^
Oj, jag hade ingen aning om att det är flera kaniner som brukar dö efter utställningar. Jag har ändå ställs ut aktivt i 5 år och har aldrig drabbats. Jag kanske har haft tur? Vilka utställningar är det som brukar drabbas av detta VildaVittra? Tänkte så man kan undvika dem.
Angående att barn får registrera sig som uppfödare vid 7 års ålder så har du nog tyvärr fattat det fel. Man får bli medlem och börja ställa ut när man är 7 år. Uppfödarnummer delar man på om man bor på samma adress vilket gör att det naturligt faller sig att det är dina föräldrar som ansvarar för den biten. Det är ju även dina föräldrar som bestämmer om du får bli medlem eller ej, eftersom barn inte är myndiga och råder inte över sina egna tillgångar innan de är 18 år (undantag om du är 16 år och tjänat pengarna själv). (Källa: FB kap.9 1§)
Dessutom kan inte en underårig ingå ett avtal heller utan sin målsmans tillåtelse som #8 verkar tro. (Källa: FB kap. 9 1§).
Jag tycker dessutom att du drar alla över en kant. Jag, med flera, skulle aldrig avla på bettfel eller ens få tanken på att sälja en aggressiv kanin eller avla på den. Vi är flera så kallade "SKAF-uppfödare" som själv slaktar de som inte lämpar sig för vidare avel, utställning eller kel.
Skrämmande att så många här inte kollar upp fakta innan man yttrar sig. Man måste alltid vara källkritisk 🙂
Just gällande bettfel så är det (av vad jag har hört) vuxna människor som ignorerar det. När man drar upp ämnet inavel/linjeavel (ett bra sätt för att kolla upp dolda fel såsom bettfel) så är det mest vuxna som tänder till (att yngre kan tycka att inavel verkar äckligt kan jag förstå, men att vuxna människor tycker det är äckligt och drar paralleller med incest fattar jag inte).
Att djur blir aggressiva kan en orsak vara för lite hantering, återigen tror jag det är ett problem som uppstår hos vuxna som kan ha väldigt många kaniner medan ett barn/ungdom kanske max får ha 10 st. Jag vet själv att när jag var yngre var mina kaniner mina kompisar och jag hanterade dem väldigt mycket.
Jag har ställt ut totalt 190 kaniner på runt 42 utställningar, inte en enda har dött🙂 (eller jo, förmodligen kaninen som var med när taket rasade på lokalen i Nyköping 2010, men hon återfanns aldrig bland de döda så hon kanske klarade sig i det vilda). I vår förening finns det handsprit till domarna och möjlighet att torka av bedömningsbordet med virkon, vi har också mellanväggar i utställningsburarna så att djuren inte kan ha direktkontakt där.
Och det är inte SKAF i sig som sprider sjukdomar, det är ägarna som medvetet tar med sig sjuka djur …
VildaVittra, vet du vilka utställningar som varit drabbade?
#12 Bara för att folk hunnit vara inne så betyder det inte att man hunnit svara, det är två helt olika saker.
l'm back
Men allvarligt talat, hur kan man häva ur sig sådana här saker som inte finns någon sanning i?
Ställt ut kaniner sedan 2004 och inte en ena kanin har dött.
Bettfel har jag råkat ut för och då kan jag säga att då tas avelsdjur ur avel och avlivas. Ungarna med bettfel avlivas.
Å som nämnts så är det knappast ensamma 7 åringar som är uppfödare och säljer sitt överskott. Det är en i de fallen en familjehobby.
Så ta reda på fakta innan!
"Inom sällskapskaninraserna blir det bara mer och mer vanligt med bettfel, kaniner dör om de blir skrämda, de är aggressiva och biter ofta sina ägare och SKAF-uppfödarna kan tydligen inte se sammanhanget"
Girl, är du seriös? 🤔
TS detta är förtal! Du har ingen fakta att backa upp dina påståenden! Se istället till kelaveln där bettfelen florerar pga dåliga kunskaper om genetik och genetisk spridning. Angående juniorer i SKAF så ska du veta vilket jättejobb de flesta gör och hur de aktivt utvecklar raser samt kommer med nya intryck och ideer till föreningen!
Som jag ser det nu är ni några medlemmar som riskerar att stängas av efter det otrevliga pm jag fick av en helt ny användare som skapats enbart för att skicka trätopm till mig. Vågar man inte stå för sina åsikter så kan man vara tyst.
Du har ett dygn på dig att ge dig till känna, sedan spärras alla, det är upp till dig om det ska ske.
Även sajtvärdar kan vara sjuka och ha mycket viktigare saker att ägna sig åt, förväntar mig en ursäkt.
#16 Dags att läsa på om hur lagen om förtal ser ut kanske?
Jag är Skaf-uppfödare sedan 90-talet och känner absolut inte igen det du skriver. Hos mig har ingen kanin dött pga att de blivit smittade under utställning, så att det är mer regel än undantag att de dör är ren lögn! Kommer det sjuka kaniner till utställning (det händer sällan) så blir dessa snabbt utplockade och allt desinficeras. Läskigt att man kan säga vilka lögner som helst och att folk tror på en! När det gäller att barn så är det så att man kan bli MEDLEM från 7 års ålder, tror att jag under alla dessa år aldrig sett en enda 7-åring som är uppfödare utan att en annan vuxen familjemedlem är inblandad. Det är ett jättebra sätt att få kaninhobbyn att leva vidare och få hela familjen inblandad i den. Att bettfel sprids ibland beror definitivt inte på våra juniorer, och oavsett ålder så tas (oftast) bettfel och andra defekter på stort allvar. Kolla däremot hur det ibland går till i kelaveln, där paras aggressiva honor ofta då de "kan bli bättre om de får kull". Bettfelsbärare räknas som friska och kan vara i avel. Nä, rikta du energin åt rätt håll istället för att förtala ett förbund utan grund!
Ljustadalens kaningård
#19 Som sagt, det kanske är dags för folk att lära sig hur lagen ser ut när det gäller förtal. Det går nämligen inte förtala företag, organisationer osv utan enbart privatpersoner, vilket en uppfödare inte räknas som.
Och enligt mannen som stod som kontakt på SKAFs hemsida (hemsidan ligger nere, känner igen hans namn när jag ser det) så är åldern för uppfödare 7 år, och för kaningård 18. Han vet alltså inte vad han pratar om eller är det ni som inte kan läsa reglementestexten? I och med att ni inte läst lagen korrekt så drar jag ju mina slutsatser.
Och hur kommer det sig att den avel Tlover ägna sig åt klarar sig utmärkt utan barnuppfödare? Ett mirakel?
#20 där handlar det nog snarare om ordval. En junior får stå som uppfödare på en stamtavla men i övrigt så är det fortfarande föräldrarnas ansvar precis som jag skrivit tidigare. Det är inte så att en 7-åring själv kan gå med och skaffa sig uppfödarnummer, eftersom till och med lagen reglerar det. Det är ingen som påstått att det inte går att bedriva avel utan barn. Jag respekterar fullt ut de som bedriver genbanksavel. Vilka utställningar är det som varit drabbade undrar jag fortfarande?
Ok, kalla det baktala utan grund då om det känns bättre. Jo, man får börja föda upp som 7-åring tekniskt sett, men åldergränserna som står (stod) på hemsidan gäller för medlemsskap i föreningen. Men jag förstår inte vad som är felet med det? Min 7-årige son ska snart få bli medlem och börja föda upp tillsammans med mig. Så är det i 99% av fallen när det rör så unga personer, att det finns en vuxen person med huvudansvar. Skaffar man sig två kaniner till sina barn, fixar medlemskap i Skaf och sedan lämnar djuren åt sitt öde och tror att barnen ska sköta dem så handlar det om bristande vuxenansvar och inte att det är föreningens fel. Och när det gäller äldre juniorer så finns det jättemånga som är duktiga och inte alls är orsak till någon oetisk djuravel där bettfel sprids medvetet osv. Bettfel har som sagt noll och inget att göra med att det är barn/juniorer eller vuxna som avlar. Det handlar om otur och om att det inte alltid tas på allvar. Och när det inte tas på allvar så kan uppfödaren vara Skaf-ansluten eller avla utan förbund i ryggen, det handlar om personliga värderingar och har inget med förbundet eller ålder att göra. Som sagt, det känns som att du har väldigt starka åsikter om ett förbund som du egentligen inte är så insatt i, och då är det ganska dumt att sprida fel information på det sättet.
Ljustadalens kaningård
#21 Ordval?
"Hej, jag undrar hur gammal man måste vara för att registrera sig som uppfödare hos SKAF?"
"7 år"
Man får alltså föda upp kaniner i er klubb om man är 7 år?"
"Ja"
Vilka utställningar som sprider sjukdomar? Alla. Det är just det som är problemet, eller tror du på allvar att mikroorganismer inte vistas på dylika tillställningar?
Och jag väntar fortfarande på ursäkten.
#22 "Som sagt, det känns som att du har väldigt starka åsikter om ett förbund som du egentligen inte är så insatt i, och då är det ganska dumt att sprida fel information på det sättet."
Det här var intressant, hur vet du det? Spåkula?
Och ordet du söker är syna, inte baktala eller förtala.
#23 fast redan där är det märkligt eftersom man registrerar sig som medlem och inte uppfödare. Jag kan ju tyvärr inte stå för vad någon annan sagt och det är ju olyckligt att det blivit ett missförstånd. Jag hävdar fortfarande de jag sagt tidigare, barn är inte myndiga och råder inte över sina egna tillgångar. Därför är det omöjligt för en junior att själv utan målsman bli medlem och skaffa uppfödarnummer. Nej absolut förstår jag att alla kaniner bär smittor, men jag undrade mer över dödsfallen. Jag ber om ursäkt, hoppas du kryar på dig! Nu lämnar jag denna diskussion i alla fall, tyvärr verkar du redan ha bestämt dig att ha agg mot SKAF men nu har jag fått säga min åsikt. Trevlig helg! :)
#23 Jag ser det på sättet du skriver iom att det finns så många fel. Det behöver jag ingen spåkula för att avgöra. Men nu lämnar jag diskussionen, står fortfarande fast vid att du behöver bli mer insatt i det du är så negativ över.
Ljustadalens kaningård
#25 Tack det samma. Du har ju som sagt en del att kolla upp, själv gör jag det innan jag uttalar mig (så återigen har du som sagt fel), men vi alla är ju olika.
#24 Du säger emot dig själv, först säger du att en 7-åring inte kan bli uppfödare, för att sedan skriva att dom kan det. Hur ska du ha det?
Jag har agg mot djurplågeri, är jag verkligen ensam om det? Att syna organisationer som plågar djur organiserat är något som behövs, vad sägs om att istället för att slå ifrån dig fundera på om det kanske går att kvalitetssäkra (vilket uppenbart går då andra organisationer kan det).
Ingen av er som vill ta ansvar för pmet? Moget av er, tiden tickar som sagt på.

VildaVittra, skulle du kunna ange en referens på att kaniner i regel dör efter utställningar?
#28 Jag stänger också av folk som skriver kränkande PM.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag tror även att Vittra ser vissa markanta skillnader som man ej gör om man föder upp i SKAF.
Hon har tydligen erfarenhet av bevarandet av lantraser och där sker all avel & uppfödning i högsta grad fullt seriöst, är man inriktad & van vid den synen & de reglerna vad gäller avel så är det inte konstigt att man reagerar på skillnaderna, som faktiskt är väldigt grova.
Bevarandet av lantraser handlar just om bevarande, en någorlunda rastypisk, trevlig kanin som duger för sitt ändamål, det är där det skär sig med många som föder upp under SKAF.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Inom lantraser finns ingen direkt standard man ska följa utan vitsen med genbanker är att bevara så många olika gener som möjligt för framtiden. Man vill alltså ha en stor genetisk variation och man får inte avla efter tex vissa färger. För någon som håller på med rasavel kan det upplevas som att man avlar lite hur som helst inom lantraser, men det finns ett syfte där med. För mig som är insatt i färggenetik så är lantrasavel en enda röra :P Det jag försöker säga är att avel med "rena raser" och lantraser har olika syften. Det gör dock inte den ena bättre än den andra. VildaVittra, om du vill får du gärna svara på frågan jag hade ovan, om referensen :-)
Känner lite förvirrad över hur TS beskriver SKAF och dess medlemmar gentemot min egna uppfattning om förbundet.
**"SKAF jobbar kontinuerligt med att sprida sjukdomar via utställningar "
**Hur menar du nu? SKAF har de senaste åren jobbat mycket med att försöka minska smittoriskerna på utställningar. Om jag inte minns fel så förespråkar förbundet att de som anordnar utställningarna har djurmottagningar före kaninerna placeras i utställningsburarna. På djurmottagningarna kollar man om kaninerna är snuviga eller har kvalster. Skulle kontrollanterna hitta något får domarna (kan till och med vara så att det är chef-domaren, är lite osäker) kolla igenom djuret. Skulle djuret då vara sjuk, a.k.a. inte i utställningsskick, bärs kaninen ut och allt den har varit i kontakt med rengörs och spritas.
De som anordnar utställningar brukar vara duktiga på att informera om man har djurmottagning eller inte, vilket gör att medlemmarna/uppfödarna/utställarna kan välja vilka utställningar man vill ta sina djur till.
**"(det är mer regel än undantag att flera kaniner dör efter att de vistats på en sådan)"
**Har själv aldrig varit med om att mina djur dött pga utställningarna, eller hört om andra uppfödare som varit med om detta hemska öde. Enda gången som jag vet att djur dött i samband med utställning är när taket rasade in under landsutställningen i Norrköping 2010, dock var ju detta en hemsk engångsföreteelse som jag inte anser att man kan beskylla SKAF för.
**"barn får registrera sig som uppfödare dagen de fyller 7 år (ja, ni läste rätt)"
**Som många andra skriver handlar det i de flesta fall om barn till uppfödare som registrerar sig som medlemmar när de är 7 år.
**När man påtalar dessa uppenbara brister så "vänder de ryggen till" och ignorerar problemet i tron om att de kommer framstå som mer seriösa då.
**Nu drar du alla uppfödare över en och samma kant, vilket för mig är väldigt stötande. Vet att väldigt många gör allt vad de kan för att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper till nybörjare, andra uppfödare och "de gamla rävarna" som kört sitt race sedan tidernas begynnelse, allt för att främja att vårat intresse, kaninerna, ska få ha det så bra som möjligt.
**"Inom sällskapskaninraserna blir det bara mer och mer vanligt med bettfel, kaniner dör om de blir skrämda, de är aggressiva och biter ofta sina ägare"
**Vilka raser syftar du på?
Viktigt att komma ihåg är att kaniner faktiskt är otroligt känsliga djur. Det är inte för intet man ska vara försiktig vid foderbyten, kontakta veterinär så fort något är onormalt och vara ofantligt restriktiv med att söva ned kaniner.
De dör inte enbart av att någon kommer fram till deras bur och tittar på dem, men kanske om en hund (om de aldrig träffat hundar tidigare) springer fram till buren och skäller som en tok och gör anfall mot buren.
Att de blir aggressiva har både med arv och miljö att göra. Vi som uppfödare bör inte avla på otrevliga djur och sälja ungarna till kel (många av dessa kan såklart bli trevliga med rätt hantering) och keldjursköparna måste såklart hantera sin kanin korrekt. Om man som kaninägare endast kastar in mat och vatten hos kaninerna är det ju ganska självklart att djuren i fråga hyser noll respekt och tilltro åt sina ägare.
Sen ska det såklart nämnas att alla kaniner som florerar ute i detta land inte är uppfödda/sålda av SKAF-anslutna medlemmar, många köper via djuraffärer eller från personer som parar sina kelisar bara för att det hade varit gulligt med kaninungar. Att då beskylla SKAF för att "sällskapskaninraserna" inte håller måttet är ju inte helt korrekt.
**"SKAF-uppfödarna kan tydligen inte se sammanhanget med att låta barn som inte ens läst grunderna i genetik föra registrerad avel."
**Av mina personliga erfarenheter är det inte juniorerna som bidrar till att kaninerna blir sjuka/bär defekter. I de flesta fall handlar det om vuxna människor som bagatelliserar detta, vilket är djupt beklagligt!
**"Tycker ni att SKAF verkar föra seriös avel?"
**Ja det tycker jag. Självklart kan SKAF, som mycket annat, bli bättre. Det är ju något som vi alla ska sträva efter: att vi imorgon är bättre än vad vi var idag.
TS - är du ansluten i SKAF? I så fall kan du (kan vara via läns-/lokalföreningen du är ansluten till, är osäker) skicka in motioner med sådant som du tycker bör förbättras. Om du inte är det, gå med så att du kan förändra! :)
#33 "Hur menar du nu? SKAF har de senaste åren jobbat mycket med att försöka minska smittoriskerna på utställningar."
Fast hur man än vänder och vrider på det så är det en stor smittorisk.
Träffar man inte andra kaningårdar så finns inte smittorisken där men proppar man in flera kaniner från olika kaningårdar så blir det automatiskt en stor smittrisk.
l'm back

#35 TS har förmodligen använt ett lite felaktigt ordval. Det det låter lite som att hon menar att skaf aktivt arbetar för att öka smittspridning, men det hon menar är nog att skaf genom att arrangera tillställningar där kaniner kan komma i kontakt med varandra bidrar till smittspridning. Det är ju sant att smittor lättare sprids om djur från olika gårdar träffas, men skaf arbetar ju såvitt jag med att hålla smittspridning nere. Nu har jag under mina 12 år som medlem inte hört att det spridits smittor i någon nämnvärd omfattning, utom möjligen lite kvalster, om det kan räknas som smitta. Det är ju ingen sjukdom direkt. TS inlägg blir lite som att man skulle komma och säga att svenska regeringen arbetar för att sprida smittor mellan barn genom att föra skolverksamhet. Så är det förstås inte, men faktum är att smittor sprids om barn träffas mycket.
Så, nu har jag lyft på skrivförbuden efter att jag nu listat ut vem det var som skickade otrevliga anonyma pm till mig. Det var en admin på en kaninsida som gjorde bort sig här nu i morse och råkade visa att det var denne, tråkigt nog sket denne i att andra drabbades för dennes dåliga beteende. 😕
#36 Att jämföra skolan (som behövs) med utställningar (som absolut inte behövs) går inte.
Risken för smitta är stor nog att jag som genbank tex inte får ställa ut (i blandras tävling skulle det då vara med tanke på att SKAF inte räknar Gotlandskanin som en egen ras). Inte för att jag skulle vilja det.
Har SKAF Förresten koll på vad alla anslutna kaniner dör av så att dom vet hur stor effekt tävlingarna har? (I genbank så skickar man in en årsrapport med info på blandannat djuren i kaningården dött av, om nån dött och det sammanställs varje år).
l'm back
Svordomar och fult språk är inte tillåtet på denna sajt. Jag tar bort de inläggen.
Jag är en av de skafmedlemmar och reagerar ganska starkt på hur TS har skrivit angående SKAF.. Kan TS….. ta reda på fakta och kollar upp det en gång till för det stämmer inget av dom..
HAR aldrig hört ngn som har dött efter utställningar Men har varit med om att de dog några dagar Via köpet efter är det att man inte fick övergångsfoder till ex ..
Men egna kaniner man har ställt ut har jag aldrig hört att de har dött efter det..
När det gäller sjukdomar bla annat är det skafmedlemmarnas EGNA ansvar att ta med sina djur o ställa ut sina och sen ställa dom i karatän när man kommer hem..
Sjuåringar ( min son som är medlem i SKAF som är 8 år. ) Sen har jag en dotter som är på 17 år.. Har varit det sen från hon var 10 år.. Han tycker det är så roligt att komma till utställningar o ställa kaniner för att umgåsa med folk med SAMMA intressen Och självklart kan han inte allt om kaniner ännu men att de blir medlem är för att de skall lära sig o det tar ju flera år innan de kan ALLT.. Dottern kan inte allt ännu men försöker lära sig så mycket som möjligt..Jag som har varit medlem i 8 år hos SKAF kan jag erkänna att jag har fortfarande kvar att lära mig inom Avel.. Man jobbar mycket med avel och försöka göra sitt bästa som möjligt för att få fram friska och godkända avelsdjur.. De med bettfel elle de som har defekter tar jag bort direkt från avel och inte fortsätta avla på de med bettfel linjer / eller de som har defekter tar jag bort det..
SÅ undrar jag vad det är sanning inom de med dödsfall. Och vill gärna veta varifrån Källa / Referens står om detta för jag vill ju lära o veta mer!!!
Tacksam att skriva länkar så vi alla kan läsa mer om detta eller är det bara påhitt från TS?
Då börjar vi om igen då!
Tänkte börja med genbank som skulle vara så bra, fick dåliga djur med bettfel och smittan coccider, sjuka och dåliga djur från en genbank som skulle vara så bra bevarande. Tröttnade på den aveln och börja avla utställningsdjur istället och fått mycket friskare djur med mycket bätte avel enlig min mening, Smittspridning i djurhållning är inte helt säkert vare sig det 'är på en utställning eller genbank, nya djur kan bära med sig sjukdomar och även att låna andra djur för parning kan sprida smitta i en genbank, det skall alltid vara krig bland dessa två kanin avels program och det är tråkigt, Utställnings djur har ju med en smittrisk men den kontrolleras nästan på vrj utställning nu mere för att MINSKA smitta, hade skaf viljat sprida smitta hade det inte funnits kontroller.
Det finns både bra och dåliga uppfödare i utställningsavel och även i genbank annars hade jag inte fått dåliga och sjuka djur, detta med bettfel så förekommer det väldigt mycket bland "köksavel bland söta blandras kaniner" som inte har en koll på fel i lijner eller inte bryr sig om släkten har bettfel bara så länge inte hanen eller honan som har det avlas det hel vilt, och det ser man bra på blocket vad som är köttavels.
Och inga av mina kaniner har dött på en utställning eller dött av min avel heller!
Backegårdens Dikor & Kaniner.
Kan folk börja uppföra sig? De som är otrevliga är ni, inte jag.
Varför tar du bort det man skriver?
Det står redan. Läs texten korrekt.

VildaVittra, jag väntar fortfarande på referensen ;-)
#47 Att ta bort alla risker för smitta går inte, tex så smittar ju vissa sjukdomar via mygg, det är också tex svårt att avla utan att köpa hem djur. Däremot så kan man ta bort onödiga smittorisker tex utställningar.
l'm back
Ser att det var flera av oss som bad om källa eller referens men har fortfarande inte fått?? Vad beror det på?? Då betyder det kanske att det INTE finns källa eller referens??!!!
#57 Eller så är det att jag inte svarar så länge folk inte kan bete sig moget.
Hur kommer det sig att även du svarar i denna tråd 6 minuter efter att du registrerar dig och dessutom loggat in 2 ggr? Ytterligare en som inte vågar stå för vem dom är månne med ett annat nick på sajten? 😃
Jag behöver ingen baksätesmoderering tack.
Som sagt, jag behöver ingen hjälp med modereringen. Hädanefter spärras man från alla mina sajter. Kanske det motiverar er till att bete er moget? 🙂

VildaVittra, på vilket sätt har min fråga varit omogen? Frågar bara efter en referens… Kan upprepa frågan lite trevligare. Hejsan! Skulle ni vänligen kunna ange referensen på att det är mer regel än undantag att kaniner dör efter utställningar?
#67 Jag har redan skrivit att jag inte deltar i tråden så länge folk beter sig illa. Du får helt enkelt hoppas på att de upphör med sina juvenila beteenden.
Det är nog tyvärr ingen mening att slösa energi i denna tråden, vi kommer aldrig få svar /förklaringar som inte finns av TS.
Jag är inte insatt i kaninvärlden alls och äger inte ens en kanin, men blir lite fundersam: Har kaniner lättare för att dra på sig smittor än andra arter? Eller är det så att ni som är emot kaninutställningar även är emot tillställningar där flera okända individer samlas även för andra arter? Till exempel utställningar, tävlingar och organiserade träningar.

Ok, så för att du ska svara på hur du vet att kaniner i regel dör efter utställningar så måste jag vänta på att folk slutar ha andra åsikter än dig? Har du ens en referens eller är det påhitt?
Är också nyfiken på vilken utställning det dött kaniner på?
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#81 Smart att länka tråden, då förstår ju alla vilken tråd support-tråden fockuserar på. Det är väl knappast tillåtet att outa nån sådär?
Nu har jag suttit och tänkt på den här tråden, och jo jag vill faktiskt veta varifrån det kommer att kaniner i regel dör efter en utställning. Mina kaniner betyder jättemycket för mig och om det helt plötsligt har blivit så att de dör efter utställning nästan allihop, trots att det inte varit så någon gång under historiens gång, så kommer jag aldrig mer att våga åka! Att bli "smittad" av kvalster är en risk jag kan ta då det är lätt att behandla och inte livshotande, men att de blir smittade med sjukdomar som gör att de dör… Nej, finns det att läsa någonstans den underökningen? *känner mig orolig*
Ljustadalens kaningård
#84 SKAF råkar inte ha statistik? (föreningen gotlandskaninen har statestik om varför alla genbanksanslutna gotlandskaniner och mellerudskaniner dör så jag tänker att SKAF borde ha nått liknande)
l'm back
Enda gången jag hört om ett dödsfall efter utställning var en angora som dött någon vecka efter hemkomsten efter en LU utställning. Orsaken vet jag inte. Annars har jag aldrig hört att någons kanin dött eller blivit sjuka efter hemkomst efter en utställning, mer än utbrott av kvalster och det kan dem få utan att träffa andra kaniner eller byta hem.
"SKAF jobbar kontinuerligt med att sprida sjukdomar via utställningar (det är mer regel än undantag att flera kaniner dör efter att de vistats på en sådan)" Om nu detta var fallet skulle det ju ganska snabbt inte finnas några kaniner kvar att ställa ut och det skulle bli näst intill omöjligt att få en Champion titlad kanin (som säkerligen många uppfödare strävar efter). Dessutom har utställningar ställts in pga utbrott av smittor i området där de skulle hållits, allt för att minska smittspridning.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Hann lägga ut det på värdsajten innan jag uppdaterade mig här.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
pga vad som är allvarliga hot som har kommit i samband med denna tråd så är modereringen väldigt hård i denna tråd tillsvidare ber om ursäkt till eventuella oskyldiga som blir drabbade.
våra förhoppningar är att kunna gå igenom det borttagna vid ett senare tillfälle och lägga tillbaks det som försvunnit av bara farten.
men tråden kommer ej att låsas även om det hade varit den enkla vägen ut för oss
Vilken märklig diskussion :P
Vildavittra. får man fråga frågor om huvudinlägget nu?
Eftersom du inte verkar ha källa ditt påstående "att sprida sjukdomar via utställningar (det är mer regel än undantag att flera kaniner dör efter att de vistats på en sådan)" så antar jag att du menar utställning i allmänhet?
För all form av utställning eller tävling, oavsett djurart är en ökad sjukdomsrisk/smittorisk. Hundutställning, kattutställning, kaninutställning, marsvinsutställning, hästutställning, osv.
Men även tävling är en fara för sjukdomar tex hästhoppning, dressyr, agility med hund, lydnad med hund, osv.
Och även träningar/kurser är farliga, tex rida för instruktör i ett annat ridhus än sitt eget, eller åka till brukshundsklubben är ju förenat med livsfara 😮
Och det vet nog dem flesta om, men om du menar att deras kaninutställningar är smittsammare än andra så bör du nog plocka fram lite bevis på det innan du säger så ;)
Jag är nämligen också nyfiken på var så många kaniner dött. Har hört om att det varit ovanligt mkt kvalster senaste året/åren, men det är väl inget de dör av? Ser att det redan är många som frågat, men hittar inget svar (?) Vem/vad är källa på uppgiften, att de i regel dör? Tack på förhand :)