Värphöns
Vart köper ni ägg?
Jag köper endast kravmärkta ägg.
Köper? 😎 Jag producerar själv.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
1# Har du sån där äcklig gård med 50 000 höns i brukar eller är du aningen friskare? =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Hur tror du att sajtvärden på Etisk djurhållning håller sina höns? 😉
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
3# Good point!
Jag längtar tills jag kan skaffa mig ett hus och ge djur ett värdigare liv.
#4 Vaktlar lägger jättegoda ägg och går att ha som sällskapsfåglar. Så man måste inte bo på en gård.
5# Jo fast jag bor i lägenhet. Jag anser att djur ska kunna vara utomhus, ;)
Att vara inomhus är människan påhitt.
#6 Ingen balkong? Vaktlar tål -30 grader.
Jag ser på saken som en skala. Min typ av hållning är bäst då de springer helt fritt, efter det kommer att ha en lagom stor grupp med inhägnad gård/bur utomhus, efter det kommer att ha en liten grupp inomhus. Alla dom är avsevärt bättre än den hållningen som är med stallar på 10000 djur. Som vaktelägg i produktion kommer ifrån djur som hålls väldigt många tillsammans, medan de vaktlar jag har haft fått vara i små grupper. Jag har aldrig haft ens ett enda slagsmål, något som tillhör vardagen i produktionen där vaktlar pickar ihjäl varandra.
7# jo det har du rätt i. Värphöns industrin är vidrig och jag tycker ibland att det är jobbigt att människor är så ovetande om hur ägget hamnar på Ica. Och när man berättar så tror de en inte, eller anser att man överdriver. Nej vi har tyvärr ingen balkong. ):
Jag köper ägg från en liten gård i närheten av mina föräldrars sommarstuga när jag är där på besök. :)
Var på ett "Öppet hus" dag på olika gårdar i Närke förra året. Känner en som har ett stort hönseri. Sprillans nytt och topp modernt med frigående höns. Jag stog och smyglyssnade på folk som kom och ställde frågor. Man blev helt mållös när dom kommer med påståenden om hur ägg kommer till. En vägrade äta stora ägg på grund av att hönan var avlad för att få enorma ägg och hon fick ont i röven…Hon fick rätt information till slut och allt blev frid och fröjd. Men hela tiden dök det upp helknepiga frågor. Men dom bemöttes på ett mycket bra och psykologiskt sätt, så personerna i fråga behövde inte känna sej bortgjorda. Men efteråt när dom slog igen för dagen, skakade dom på huvudet och sa att dom aldrig trott att så många skulle vara sååå okunniga.
Med andra ord så är dessa "Öppet hus" dagar enormt viktiga. Både för att sprida sin kunskap och för de som blir itutade en massa löst dravel från folk som inget kan eller vet😎
Hälsning från en stor djurvän
Är en stor äggälskare och får mina ägg från mina föräldrar, de har egna höns 🙂
Min familj har egna höns i liten skala. Fött upp några själva samt tagit emot några från större gårdar som inte duger längre, men hos oss är dom välkomna. ❤️ Dock har jag nyligen flyttat hemifrån så då måste jag köpa ägg. Självklart kravmärkta.
Jag köper ägg från en närliggande gård som har glada höns och undviker allt annat, läser innehållsförteckningar på allt jag äter och står det ägg så undviker jag det om det går.
OM jag skulle köpa ägg från affären så blir det KRAVmärkt, det är det bästa av det sämsta enligt mig.

Jag köper ekologiska. Dock fick jag veta för en tid sen att det endast är krav på att ekologiska höns ska få gå ut på sommaren, medan konventionella höns som är frigående utomhus ska kunna gå ut året runt. Lite märkligt tycker jag.
När jag bodde hemma hade vi egna höns och ägg, men sedan kom en rovfågel och tog några höns, då började vi ha dem i hönsgården och bara ha dem ute när vi var ute med dem, men då kom ett rovdjur och tog sig in i hönshuset och bet ihjäl allihopa. Samma sak hände en kompis, kom ett rovdjur och bet ihjäl allihopa utom typ 3. Nu bor jag i lgh så har inte egna höns utan köper i affären, vet ej om jag kommer klara av att ha egna höns igen när jag väl bor på gården, för vill ha dem lösgående men är för rädd för rovdjur och rovfåglar :(