Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettetik-och-moral
Läst 883 ggr
Em_
0

Polishundar

Förra veckan blev en polishund påkörd av en tjuv på moped javascript:nicTemp();
Det verkar inte vara helt ovanligt att de skadas i tjänsten 
2014 - javascript:nicTemp();
2012 - javascript:nicTemp(); , javascript:nicTemp();
2011 - javascript:nicTemp();
Eller till och med dör (2009) javascript:nicTemp();
I en annan artikel säger Blekingepolisens informatör Eva Nordén att det är"mycket ovanligt att en polishund blir skadad" javascript:nicTemp();

Vad tycker du, är det etiskt försvarbart att utsätta hundarna för vissa risker, med tanke på nyttan de gör?

VildaVittra
7

Ja, det tycker jag, för de räddar otroligt många fler liv än vad som spills. Dessutom har de väldigt kul medan de jobbar, polisjobb är ju det bästa dom vet. Det är samma sak som med mina draghudar, en och annan hund dör ju faktiskt i draget, det kan vara allt ifrån en stroke till att ramla ner i en glaciärspricka, men de hundarna blir helt galet lyckliga när man tar fram selen, ska vi verkligen förneka dom det bara för att rädda ett fåtal individer?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wellcraft
3

Hundar dör av mycket.
I IPO t.ex är det inte helt ovanligt att hundar bryter nacken när de går på figgen, ganska mörkbelagt dock.
I agility har hundar, trampat snett, fallit & skadat leder, ben osv.
Polishundar behövs, de har de i majoritetsfall bra. Polisjobbet för dem är en lek och de älskar det, absolut etiskt försvarbart.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vallhund
0

#2  I min värld så är hundar fullt kapabla att skilja på arbete o lek. För BCs är t ex vallning arbete o agility lek/fritidsaktivitet. Polis o andra tjänstehundar har förmodligen samma slags diskriminerande urskiljningsförmåga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Wellcraft
1

#3 Polishunden lärs från början att allt är lek, det är därför de tar det på så stort allvar. 
Att springa och bita i en figge är lek (annars skulle inte hunden uppskatta att kampa vidare med ärmen), att söka upp föremål är lek osv.
För polishundarna är det allvar på lek, så att säga. 
Tänker inte uttala mig kring hur vallisarna arbetar då jag inte har särskilda kunskaper i det området.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund