Signalera djurs värde via priset
Hur kommer det sig att katthem, som hela tiden påstår att de jobbar för att öka katters värde, så tydligt visar att de tycker att långhåriga katter ur samma kull som korthåriga har ett högre värde genom att ta mer betalt för dom?
Dubbelmoral när det gäller den egna fickan? Är inte rätt hem viktigare än vem som kan lägga ut mest pengar?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Katthemm har otroligt dåligt med pengar. Varje chans Att tjäna mer tas
#1 Och de gör man genom att visa för konsumenten att korthåriga katter inte är värda något? De vill alltså att de hamnar på gatan sedan så de får nya katter att tjäna pengar på?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Priset man betalar för en katt från ett katthem täcker nog precis bara deras kostnader, och knappt det. Om du tror att det finns pengar att tjäna på förvildade katter har du nog fått det hela runt baktassen. 😃
Det låter konstigt att de skulle ta olika mycket betalt för olika katter dock…
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#3 Ja det låter konstigt, men konstigare saker har ju hänt… Någon därute som har koll på hur vanligt detta är?
Det låter ganska galet i mina öron. Alla katter borde kosta lika mycket. Kan förstå skillnader mellan kattungar och äldre katter men thats it.
Det kan inte vara så att den långhåriga katten krävt mer tid och omvårdnad (typ pälsvård) ?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#6 Kattungarna i fråga är inte ens infångade ännu.
#7 Okej, ptja skumt & inte direkt särskilt seriöst.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Svår fråga. Katthem har en tight ekonomi och behöver varenda slant de kan dra in, samtidigt kan man självklart ta det för dubbelmoral att långhåriga är dyrare än korthåriga.
Men varför skulle inte katthem få ta marknadsanpassade priser? Jag föder upp raskatter och vi sätter också olika priser på de katter vi säljer. Ibland enbart av estetiska skäl (jag gör inte det, men det är inte ovanligt inom raser där man avlar för bra färg och mönster).
Säger också att det är en svår frågeställning..
Jag personligen tror att olika katthem gör olika, jag vet att en del tar mer för långhåriga - men jag har för mig att jag sett andra ta samma pris oavsett..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
låter som en strålande ide som inte allst kan missbrukas av nån som tjäna pengar
avliva alla som är korthåriga direkt o sälja dem med lång päls för dyra slantar en helt ny affärsmodell som ser dagens ljus snart 🤐
Det finns redan den typen av buskavlare men de behöver inte avliva korthåriga kattungar eftersom de med en enkel googling får reda på att de bara får långhår om de använder långhåriga avelskatter…
För det kan knappast vara katthem du talar om. De tjänar inte pengar. De drivs dessutom (iaf de allra flesta) av eldsjälar som undviker att avliva katter in i det sista. Ibland in i absurdum.
#12 underskatta inte folks idioti när det gäller att tjäna pengar kan dom få andra att komma in med katter till dem som dom sedan kan sälja så kommer det att ske och om nu katthemmen väljer att göra det lätt för dem genom att signalera att långhår ger hyfsat betalt. (o man ska ju inte tro att det kommer va dyr vetrinär dom använder för avlivningar)
inte svårt att få ihop 1+1 där o sen lite bidrags pengar på det så kommer nog snart bli ett lockande affärs område för dem som inte ser nått annat än pengar, nyttja system till max för minimal egen investering o blir det för mycket klagomål så byter dem bara namn o vem som nu råkar va olycklig nu att ha sitt namn på stället. (kan nästan se arbetet ligga ute på platsbanken kattfångare sökes ju mer du fångar desto bättre betalt)
#12 Det är just det som är grejen, det finns inga pengar i att ta hand om förvildade katter. Som Silvestris sade, det är eldsjälar som driver det på ideell basis. Om de har någon effekt alls så gör de det troligen svårare för uppfödare att tjäna pengar då marknaden för raskatter blir mindre.
#14 "Om de har någon effekt alls så gör de det troligen svårare för uppfödare att tjäna pengar då marknaden för raskatter blir mindre. "
Tvärtom. Vi tar exemplet med smuggelhundar. Varför tror du att det smugglas in dvärghundar som kostar multum i Sverige, när det är större efterfrågan på schäfer och labrador som kostar mindre?
Om dvärghundsuppfödare slutade avla på kasst material och slutade ta fantasisummor för sina hundar, så skulle smugglingen upphöra.
Det är priset på djuren som orsakar problemet. Många uppfödare saltar sina "vi tjänar inga pengar"-upplägg rejält, exempelvis tagit med utställningskostnader som är i andra delar av landet, när det mycket väl går att ställa ut i närområdet.
Behöver vi samma problem hos katterna, så visst, fortsätt att ta mer betalt för djur som är "gulligare".
Nu handlade det ju inte om uppfödning av raskatter utan om katthem för förvildade katter. Och där kan jag lova dig att där inte finns några pengar att tjäna.
Du blandar ihop det rejält. Uppfödare verkar väl inte genom något "vi tjänar inga pengar"?! De tar väl ut vad de kan för sina produkter. Ser inget problem där alls. Folk betalar vad de gör för en hund eller katt. Att sedan själva djuret är den lilla kostnaden kanske inte alltid är så tydligt som det borde vara för förstagångsköpare är en annan sak.
#16 Mekanismerna bakom människors önskan om att tjäna en hacka är desamma oavsett djurslag. Du undviker bara att ta till dig.
Ja visst får de väl göra det, men tar man stora summor, bidrar man rakt av till att buskavlare kan tjäna pengar. Vi som tar det som det verkligen kostar att föda upp ett djur gör inte det.
Du föder alltså upp sällskapsdjur men har likväl inte fattat vad som driver människor som engagerar sig i t.ex. katthem? Du tror att det är ekonomisk vinning?
#18 Du har uppenbarligen missat att läsa ts.
Jag föder dessutom upp lantdjur.
Du pratade om "katthem". Menade du inte ideella hem för bortsprungna och förvildade katter? Om du menade komersiella uppfödare missupfattade jag (tillsammans med resten av tråden skulle jag tro).
#20 Läs om och klura på vad frågeställningen är.
Du får gärna ge mig den ekvation som visar hur katthem kan tjäna pengar genom att ta 800 kr för långhårskatter och 500 kr för korthårskatter (eller som du tänker dig, att korthårskatterna avlivas). Katthem omplacerar katter veterinärbesiktigade och vaccinerade. De får antagligen bättre priser av sina veterinärer än privatpersoner men jag har ändå väldigt svårt att se hur de kan få någon ekonomi i det.
Katthem som avlivar katter lite hur som helst får dessutom väldigt snabbt dåligt rykte. Det anses i allmänhet inte som en acceptabel metod för att minska antalet hemlösa katter.
Iofs en helt annan diskussion men eftersom du tar upp den skulle jag vilja veta hur vi raskattuppfödare saltar våra priser? Vet du ens hur kattutställningar fungerar? Du kan inte meritera din katt genom att bara ställa den i närområdet. Du måste börja ställa ut katten utomlands redan efter att katten har tagit sina 5 första certifikat (inom SVERAK som idag är störst). Du kan få en katt till champion/premier genom att ställa den i närområdet, det krävs 3 certifikat från minst 2 olika domare. Ska du ha upp katten till internationell champion/premier måste du plocka minst ett certifikat utomlands. Ska man sedan fortsätta krävs det allt fler certifikat som plockas utomlands. Förr räckte det med att svenskarna åkte till Norge men sedan EU har harmoniserat sina regler angående att resa med djur inom EU krävs numera att man måste ta sig till minst 2 andra länder för att nå högre titlar.
Och det är inte du som bestämmer vilka utgifter uppfödare får räkna in i sin verksamhet, det är Skatteverket. Tar man med de utgifter Skv godtar (och varför skulle man inte göra det) så hamnar man helt enkelt på ganska höga summor om man sköter allt seriöst.
Buskavlare tjänar på människors okunskap och på att helt enkelt inte ens göra det mest grundläggande.
#22 inte så svårt 800 för lång hår och korthår lever i max 30 min när dom kommit dit säljs direkt eller grävs ner/släpps ut någonstans. kan säkert få med ett papper med lite text på o nån vetrinärs namn (tro inte att dom kommer betala för namnet bara) mat kostnader blir dom ju stående med men räkna med billigaste skiten som går o hitta o så lite av det som bara går.
tänk pengar över allt annat så kan du nog upptäcka hur det helt plötsligt kan öppnas en marknad där, lagar o sånt inget att bry sig om när man använder bulvaner på företaget vem bryr sig om dom blir fällda för div olika brott
o får dom dåligt ryckte så byter man personal eventuellt hittar en ny lokal eller ny stad o sätta upp i (behöver bara se korrekt ut när lokalerna besiktas 100% svart bygge med extra fusk behöver inte synas)
Jag tycker det är hemskt hur du misstänkliggör katthemsverksamhet i Sverige. Det du beskriver är typiskt för buskavlare.
Tänker jag pengar över allt annat tänker jag öht inte på att driva kattverksamhet. Då är det rimligare att satsa på hundar och hästar om det nu tvunget ska vara en djurverksamhet. Katthemsverksamhet i Sverige bedrivs som regel ideellt utan anställda. Bara volontärer. Det finns enstaka undantag men de är få.
#25 problemet är att dom element kommer dyka upp i omplacerings verksamheten för katter om dom ser att dom kan tjäna på det. finns redan i hundvärlden även om många vägrar att inse det o hävdar bestämt att ställena jobbar för hundarnas bästa utan minsta tanke på vinst.
volontärer utnyttjas fullt ut av dom mindre seriösa med varför betala för arbetskraft om man kan få den gratis o i vissa fall till o med få betalt för att folk ska komma o jobba där
så kämpa för att hålla bort dom krafterna från katterna inget gott kommer från dem eller jobba för att släppa in dem genom att höja priser för gulligare det är helt valfritt för katthemmen hur dom väljer att göra.
De krafterna finns reda i form av buskavlare så lägg inte den skiten på katthemmen. Buskavlarna jobbar vi redan för att stävja och det gör man bäst genom att strypa tillgången på katter till dem så de kan sluta med sina "exklusiva" blandningar som kostar inget att föda upp men som säljs dyrt.
Skillnader i pris kommer alltid finnas beroende av många faktorer varav efterfrågan bara är en av dem. Det är skillnad mellan arter, raser, mellan uppfödare för att man satsar olika (hälsotester, importer, utparningar, utställningar, utfodring, försäkringar osv.).
Oseriösa krafter bekämpas bäst mha. information till konsumenter och via reglering t.ex. via djurskyddslagstiftning.
#27 tror du verkligen katthemmen är imuna mot girbukarna? är ett moment 22 för dem dom behöver mer pengar men ju mer pengar som rör sig i branchen desto mer kommer dom få se konkurenter som ingen vill ha i närheten av ett djur. o tro mig dom spelar i en helt annan liga än buskavlarna
vill du se framtiden för katthemmen titta på hundarna finns bra ställen men finns även hur många som helst som enbart ser pengar ser mer än gärna att jag har fel på det men är ytterst tveksam till det
Jag tror att girigbukarna inser att det är vansinnigt svårt att göra pengar på katthem.
Den möjlighet som skulle kunna ge pengar är om man lyckas håva in ett avtal med polisen att stalla upp katter som har omhändertagits via Länsstyrelsen. Då är bara problemet att det krävs en omfattande investering bara för att fixa det som behövs för att du lagligt ska kunna stalla upp katterna. Sedan ska du lägga dig lägst i budgivningen så att du vinner avtalet. Därefter måste du hålla katterna så länge som polisen anger, de kanske skriver över katterna till dig efter 10 dagar och därefter kan du göra vad du vill med dem. Och då är frågan om det verkligen är billigare att avliva de korthåriga katterna och dra på sig det taskiga rykte man får (vilket försämrar möjligheterna att sälja) än att vaccinera, veterinärbesiktiga och sälja dem billigt.
Finns det många dåliga hundhem i Sverige som tjänar en massa pengar?
#29 hundomplaceringen går ju tyvärr över landets gränser allt för att få folk o lätta samvete och plånboken samtidigt.
det att du tar upp det där om ryktet hela tiden får mig att tro att du missar hur dom värsta arbetar, då dom ej är långlivade nog att ryktet hinner gå ut väl nog.
när pengar dalar ner under en kritisk punkt för dem så slår dom helt enkelt igen dörrar eventuellt tar dom med det bästa av lagret till nästa ställe om dom har ett nytt i startgropar.
o ja i dagens läge kan det nog va vansinnigt svårt för dem att få in pengar i den takten dom vill men gå upp i pris på katter som är sötare så kommer du nog snart få se ställena ploppa upp. som sagt ett moment 22 för dom seriösa aktörerna dom behöver pengar o börjar pengar finnas så är dom oseriösa där snabbare än snabbt
Ja, men vi kan ju inte styra över verksamhet i andra länder utan där handlar det ju verkligen om att informera allmänheten om riskerna med att t.ex. köpa gatuhundar från Rumänien. Lösningen på sådana problem är ju inte att seriösa uppfödare ska sänka standarden på sin djurhållning för att kunna sänka priserna och därmed kunna konkurrera med oseriösa aktörer.
Katthem föder upp inte upp katter utan de omplacerar hemlösa eller omhändertagna katter. Katter som nästan alltid saknar något slags härstamningsbevis och därmed betingar ett mycket lågt monetärt värde. Katter som ofta kräver någon slags veterinärvård och därför kostar betydligt mer än vad bara vaccinationer och veterinärbesiktning (samt kastrering) kostar. Även om de kan ta lite mer för långhåriga katter (vilket inte alla gör) så handlar det om några hundralappar. Det handlar inte om att de säljer långhåriga huskatter för tusenlappar. Det handlar inte om att de tjänar pengar, det handlar om att de försöker gå så lite back som möjligt.
Kan man tjäna pengar om man startar en kattfabrik? Alldeles säkert men då är vi ju inne på buskavlare, inte på katthem.
#31 går o göra på omplaceringar med förfalskar du bara allt vad pappers arbete heter pengarna i fickan o kör så länge det håller. så länge priset ligger under tippnings gränsen risk/belöning har dom ej nått intresse av katthem när gränsen är nått så kommer girigbukarn säkrare än ett brev på posten
Vore det så lätt att göra pengar på huskatter, som är bland de lägst värderade djuren i Sverige, skulle sådan verksamhet redan vara i full gång. Shit, det är ju bara ut och fånga in de där tusentals katterna som behöver hem eller annonsera efter katter som folk inte vill ha kvar.
Men eftersom man inte får in några pengar på huskatter (eftersom folk inte är beredda att betala för något de kan få gratis) funkar det liksom inte.
#32 dagens pris är nog för lågt för risken (du vet myndigheterna tycker inte direkt om när man inte lämnar korrekt bokföring) men fortsätt du o leva i tron att det aldrig kommer kunna hända för katthem att oseriösa aktörer tar sig in i branchen för "snabba" pengar. hoppas du aldrig behöver se den utvecklingen dock
Jag har mycket svårt att se den utvecklingen när det gäller katthem. Däremot ses den utvecklingen bland buskavlare. Just pga. det elände de ställer till med och för att djurskyddsfall prioriteras lågt brukar jag rekommendera folk att anmäla buskavlare till Skv istället för till Lst.
Varför skulle gå vägen via katthem när det är enklare att dra igång sin egen lilla kattfabrik i garaget?
hemma i garaget så är det i deras egna namn företag startar dom med bulvaner är den enkla skillnaden men så länge inte belöningen är tillräckligt hög mot risken så håller dom sig borta iaf.