Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettlantbruksdjur
Läst 1219 ggr
VildaVittra
2

Dansk fläskfilé backar

Den danska grisen får återigen på trynet när svenska konsumenter väljer svenskt. 

http://www.atl.nu/lantbruk/bakslag-f-r-danskt-grisk-tt

🥳

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Farwuq
0

Djurhållningen i Danmark har lite att lära.
Deras grisar behandlas sämre än på denna sidan sundet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

VildaVittra
2

#1 Jupps. Jag jobbade på en bondgård i Polen och våra grisar hade det strålande jämfört med de danska. Och då är Polen ett väldigt fattigt land där man måste hålla i korvörena och där djur inte alls har samma lagmässiga skydd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ElisabethB
0

#2 Berätta gärna i en tråd om den polska djurhållningen. Skulle vara väldigt intressant, har själv ingen aning om hur det är för de polska köttdjuren.

Den danska djurhållningen har jag relativt bra koll på. (Brukar i möjligaste mån välja gårdslaktat från bönder jag känner så att jag vet hur djuren har haft det när de levt.)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Thiah]
0

Maken äter knappt griskött så vi har slutat handla det och de få gångerna vi handlar har vi råd med inhemskt och ekologiskt. Finemang :)

[AnimeV4]
0

Såg en dag lite statistik på hur många gårdar det fanns i diverse länder, samt hur många ton kött som exporterades och lite annat intressant. Om jag minns rätt är Polen och Tyskland de länder som har väldigt många grisgårdar. Stämmer det? I sådana fall undrar även jag över hur djurhållningen är om det nu är så många. Kanon att er gård var bra! Man får hoppas att Polen har bra djurhållning generellt, för då är det mycket positivt att de har många :)

VildaVittra
0

#5 Generellt sett är nog tyvärr hållningen ganska dålig i Polen. Men där beror det på att folk är väldigt väldigt fattiga, här beror det istället på att konsumenterna som ändå har pengar är snåla. Så jag skulle hellre köpa kött från Polen än ifrån Danmark om jag var tvungen att välja.

[AnimeV4]
0

#6 Har de inte tillgång till samma bidrag ifrån EU som vi i Sverige? Och ja, de danska bönderna verkar ju ha valet, men billigare kött säljer mer..

VildaVittra
1

#6 Jo, det har det, men om du tittar på vad den polska konsumenten har råd att betala sedan för produkten så ser ju saken helt annorlunda ut. Deras arbetslöshet är skyhög och socialbidraget består inte utav många hundralappar.

[AnimeV4]
0

#8 Då förstår jag! Synd att det ska vara så 😕

ElisabethB
0

#8 Jättetråkigt verkligen! 😕

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉