Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: lagar-och-regler
Läst 1917 ggr
VildaVittra
6

Kamp mot djurterror prioriteras

Igår klubbades det för hårdare tag mot djurterrorister. 40 miljoner extra avsätts nu för att skydda deras offer.

Tänk att de 40 miljonerna hade kunnat användas till i forskningen om hur man bäst ger djur vettiga liv, men enbart för att en del lågintelligenta idioter envisas med att påtvinga andra deras sneda ideologier, så får djuren vänta…igen. 

http://www.atl.nu/lantbruk/kamp-mot-djurterror-prioriteras

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

Fast kanske är det ett sätt att ge djur ett bättre liv. Kanske slipper djur "omplaceras till kärleksfulla hem" (dvs släppas ut i det vilda för att frysa, svälta och jagas) med hjälp av det där.

l'm back

Jycklos
7

Hade inte Människan varit så fåfäng och så osäkra i sig själva så hade man väl knappast haft minsta lilla skäl till att ex klä sig i mink, käka anklever och sova på dun. hade det behövts såpass många djurrättsaktivister som tar "lagen" ii sina egna händer då?? Håller helt och hållet med om i hur hög intelligenskvoten verkar vara i det som skrivs i din länk. Va ska man säga liksom.. det är sorgligt att oskyldiga liv, djur med själar och som är minst lika mycke individer som oss ska behöva lida

VildaVittra
4

#2 Nu är det ju inte de som plågar djur som är idioternas främsta mål, utan småhållare som mig och Tlover.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
3

#2 Så det är därför som dom stjäl (sällskaps)kaniner av privatpersoner och släpper ut dom i naturen ("omplacerar dom till kärleksfulla hem")? För att djur har själar och inte ska lida.

Jag håller med, djur har själar och ska inte lida, dvs dom ska inte stressas mitt i natten (stjälas från kärleksfulla hem) för att sen dö en långsam död i det vilda ("omplaceras till kärleksfulla hem" är kod för att släppa ut djuren i det vilda).

l'm back

Cragan
1

får fäll hoppas på att pengarna gör någon sorts nytta i att minska ner på antalet nötter på fri fot iaf, men beklämmande att det ska behöva gå så långt att massa extra pengar sätts till pga att vissa inte kan visa minsta lilla tecken på tankeverksamhet (skulle nyttja dom för organtransplantion ist så skulle dom va till någon sorts nytta för samhället iaf)

indra-bus
1

#1 Vem släpper ut kaniner i de vilda? Inte är de några djurrättare i alla fall.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

VildaVittra
4

#6 Så DBF m.fl. är inte djurrättare alltså? 🤔 Och det var inte dom som kvävde flera tusen höns när de inte lyckades ta sig in i stallet? 

Givetvis är det djurrättare, det vet du också.

tlover
3

#6 Vissa (som i alla fall kallar sig) djurrättare gör sånt. Blandannat folk inom DBF.

Sen finns det andra idioter av alla former och tillhörigheter som gör samma.

l'm back

indra-bus
0

Hur vet du att de släpper ut dem? Var hat du fått den uppgiften ifrån? Minkar släpper de ut ja men inte tamdjur.OBS!!!!  Nu förvarar inte detta med att ta djur. Men vet du va DBS är de är? De släpper inte ut tamdjur de omplaceras faktiskt.

tlover
3

#9 Info har jag fått av folk som blivit bestulna av DBF.

Sen det faktum att dom har grova faktafel på deras utlänska hemsida ang "djurbefrianden" så litar jag mer på brottsoffren än de kriminella.

l'm back

Gronstedt
4

#9: Är det på något sätt bättre att släppa ut minkar? Det kanske är ett led i att "befria" tamdjur som höns och kaniner - de blir helt enkelt dödade av de etiska minkarna som inte kan överleva på att jaga vilt, men som kan fördröja sin plågsamma död genom att ta tamdjur?

OBS! Ironi!

indra-bus
0

Men snälla de gör de inte,  de ve jag. Klart de bestulna kastar skit. Varför har de inte filmat o satt dit dem om de "sett de" Tror du inte skogen skulle vara full med kaniner om de släppes ut, Som katter som "vanliga" människor kastar ut? Vet du vad dbf är????

tlover
6

#12 Så du har varit med på varje kriminell handling som DBF gör så att du vet att dom inte gör det? (Ifall du är det så har ju även du begått kriminella handlingar om så bara genom att inte anmäla de kriminella).

Skogen är full av kaniner (tills majoriteten dör), det är så vildkaninen kommit till stora delar av Sverige.

Jag vet vad DBF är, DBF är några som tar lagen i egna händer och försvårar för vettiga veganer och vegetarianer genom att begå brott.

l'm back

VildaVittra
6

#9 och #12 Jag förslår dig att du går in på deras egna hemsidor och läser där de skryter om sina kriminella djurplågerihandlingar. Det är ju knappast offren som skriver där. 

Ja, vi vet alla vad DBF är, som köttdjursuppfödare är det ett svart moln över våra huvuden hela tiden. Men vet du det? Det verkar inte så. 

Hur man vet att de släpper ut dom är genom att en del djur traskat hem igen.

Gronstedt
6

#12: "Tror du inte skogen skulle vara full med kaniner om de släppes ut …" Du vet väl att viltlevande tamkaniner är ett allt större problem på många håll?  Läs till exempel här: http://www.bt.se/nyheter/boras/kaninerna-invaderar-boras(740223).gm

Det finns många fler liknande berättelser, om man bryr sig om att leta.

indra-bus
0

Ja frågade om ni visste vad de var. Dbs är inte en grupp utan enskildada individer som gör en "aktion" Oftast "snorungar".Som man stöter på ibland som oftast  går att tala tillrätta, ja stöter på såna. De vinns filmer på när de tar djuren o när de placerar dem. Många tonåringar gör en massa ofog. olika katigorier . Men när de mognar fattar de att de är fel. Några fortsätter att vara kriminella som i alla katigorier. Kan ju hända att någon smiter om de tar djuren eller hur. Varför springer inte alla hem då tror du varför är inte skogen full med kaniner de förökar sig snabbt.  De brukar ofta filma sen filmar de när de placerar kaniner.

Gronstedt
7

#16: Brotten förvinner väl inte för att du skyller dem på "tonåringar"? Det ursäktar knappast DBF:s dumheter om folk slutar med dem när de blir äldre?

Förresten har du inte förklarat det etiska i att släppa ut minkar ännu - se #11.

"varför är inte skogen full med kaniner". 1: De dör otroligt fort i "riktig" skog med vilda djur. 2: Det är fullt med kaniner i vissa tryggare biotoper - se gärna länken i #15.

VildaVittra
6

#16 Skogarna är fulla av kaniner, kanske inte där du bor, men du kan inte tänka dig att det kan bero på att ingen släppts ut där? 

Jag är förvånad över att du tror att DBF inte släpper ut djur. Det är fakta att de gör det.

indra-bus
0

Nej ja skrev inte att jag försvarar de. Lika lite som jag försvarar lägenhets inbrott. Vill ni kalla kalla de som gör lägenhets inbrott o tar annan egendom för terrorister oxå stöl är de med.. De står att de där 40 gå till lägenhets inbrott oxå. miljonerna skall Ja vet att de inte släpper ut dem. Men du kanske kan bevisa motsatsen. JA FÖRSVARAR INGET AV DETTA!!  M;en ja vet att kaniner inte släpps ut.

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
3

#19 Varför man inte kallar inbrottstjuvar för terrorister är för att de inte är det, vilket DBF osv är.

TERRORIST anhängare l. utövare av terrorism, urspr. använt ss. benämning på anhängare av skräckregimen i Frankrike åren 1793--94, numera nästan bl. om person som i politiskt syfte använder sig av våldshandlingar; äv. i försvagad anv., om person som gm sitt agerande väcker olust l. irritation

TERROR 

sammanfattande, om (organiserade o. systematiska) (hot om) våldshandlingar (ss. mord l. mordbrand l. sprängattentat o. d.) använda i politiskt syfte för att sprida skräck o. därvid uppnå vissa mål; jfr SKRÄCK-VÄLDE . 

Källa: SAOL

Som du ser så stämmer det där helt in på det DBF m.fl. utsätter oss för, medan en inbrottstjuv inte har politiska syften. 

Du behöver alltså mer bevis på att de släpper ut djur än de nya arter som minken som nu finns i vår fauna? Jag tycker du ska bevisa att de inte gör det, för hur du kan helt hoppa över alla de döda djuren som finns i minkens framfart är helt oförståbart för mig.

Gronstedt
1

#21: Redan in inlägg #9 framhöll indra-bus att de släpper ut minkar, så det är vi i alla fall ense om. Jag tror det bara är kaninutsläppning hen förnekar.

tlover
4

#16 Du beskriver dom ungefär som jag så uppenbarligen vet jag vad dom är. Ingen har tex anklagat veganer i den här tråden, jag har inte heller sett att folk klagar på djurrättsaktivister, däremot djurrättsterrorister.

Bara för att dom filmar när dom placerar om en el två kaniner så betyder det inte att alla blir omplacerade, eller hur?

Att alla kaniner inte lyckas ta sig hem beror nog på många saker, många dör (det gör många kaniner som rymmer också), vissa kanske inte kan ta sig hem för att dom inte hittar tex, vissa kanske inte ens försöker ta sig hem, vissa kanske hittas av snälla människor som tar hand om dom och några få kanske till och med omplaceras.

En stor anledning till att många inte tar sig hem är vad jag förstår att dom ser till att släppa ut kaninerna nog långt bort.

#19 Inbrottstjuvar försöker inte tvinga folk att byta livsstil el liknande. Citerat från wikipedia "Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar"

l'm back

indra-bus
0

Nej de använder inte våld o de filmar alla plasseringar.. Inbottstjuvar använder  våld. Ge ett ex på någon skada vi kanin stöld. För de är de ja pratar om. Sen finns de de som tröttnar på kaninen o släpper ut dem oxå.

tlover
6

#24 Nog använder de "våld eller förstörelse" alltid. Det är en hel del som tex har förstörda burar efter att DBF

Du får gärna visa mig var dom lägger ut filmer då som placerar om alla kaniner som dom stjäl. Särskilt från kaninstölden i oktober då dom stal 18 st kaniner men lyckades omplacera 20 st av dom 😃

Duktig på matte är dom då inte.

l'm back

VildaVittra
4

#24 Länka till dom flera tusen filmerna tack. 

Vilken politisk agenda har inbrottstjuvar? 

#25 Den är verkligen bäst, de kanske såg dubbelt av näringsbrist? 😎

Gronstedt
3

#24: Menar du att det är OK och lagligt att släppa ut minkar?

VildaVittra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är detta kärleksfulla hem Indra-bus?

Taxelina1
0

#28 Det är väl ändå förjäkligt hur dom gör med dom stackars kaninerna. Kaniner finns inte naturligt i stora delar av landet. Hur sjutton ska dom här stackarna överleva? Och hur går det med naturen om dom som överlever börjar föröka sej? Syrrans kanin fick två kullar på 4 veckor. När första kullen kom förstog dom att den ena kaninen var en hane fast uppfödaren bedyrat att det var en hona. Hon tog tillbaka den men då var det tydligen redan försent. Kaninmamman var redan betäckt igen.

Jag vet inte riktigt hur kaninerna fungerar, men harhonan blir parad direkt efter födseln.

I Stockholm har dom stora problem med kaniner.

Hälsning från en stor djurvänCool