Jakt
Hej! Min granne har byggt en damm som han lägger ut fågelmat vid, samt olika ugglebon osv och han har grävt ut diken han sitter i och skjuter fåglarna… Får man verkligen göra så?
Om han har jakträtt där och fåglarna är lovliga att skjuta så. . . Ja.
Men vad menar du med att han lägger ut ugglebon?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja, om han har som #1 skriver…det vill säga jakträtt.
Hälsning från en stor djurvän
Ja, man får anlägga våtmarker, bygga bon och tom. mata viltet. De är en del av viltvården jägare ägnar sig åt. Och har man jakträtt får man jaga.
#3 Precis. Det är en form av viltvård.
Så länge det är säsong på de fåglar han skjuter och han har jaktlicens/jägarexamen, samt att det är tillåtet att skjuta inom det området så är det helt ok!
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Nu vet vi ju inte om anledningen till detta är viltvård.
Tyvärr finns det de som endast har som avsikt att locka dit fågel som de kan skjuta.
Vilket är fullt lagligt så länge man inte utfodrar för nära grannens jaktmarker. De flesta jägare viltvårdar ju för att få vilt att skjuta. Det är liksom en del av det hela.
#6 Viltvård får man bedriva alldeles intill grannen såvida inte syftet är att locka dit vilt och skjuta det.
Fast du och jag har tydligen olika syn på vad viltvård är. En damm med foderplats och häckningsplatser, men UTAN färdigställda gömslen för jägare, DÅ är det viltvård i mina ögon.
Här lägger vi ut massor av pengar och utfodrar djuren när det blir svårt för dom. På den här hyffsat stora marken skjuter vi kanske 2-3 rådjur per år. Och en älg. Några gäss som äter upp det bonden sått. Och allt detta äter vi upp. Inge går till spillo.
Senast igår skrämde jag iväg tusentals med gäss. Luften blev alldeles svart. Rätt häftigt att se och höra, men bonden tycker det är mindre häftigt😉
Hälsning från en stor djurvän