Djurrätt = ren dubbelmoral
Jag har så svårt att förstå hur man kan påstå sig vara djurvän och sätta sig själv på en piedestal, när ens livsstil har ihjäl fler liv än vad en ekologisk blandkostslivsstil har.
Är man vegan får man nämligen inte utnyttja djur (ekologisk odling kräver djurprodukter i form av betning samt gödsel) utan det är mat som odlats i monokulturer (bara här svälter miljontals djur ihjäl) och gödslats med konstgödsel (som i slutändan har ihjäl miljontals vattenlevande djur som fiskar) som är det personen är hänvisad till att äta.
Skulle man nu hitta vegansk mat som inte gödslats med konstgödsel, utan med kompost, så är det fortfarande en utarmning av marken, då inget tillförs den marken där man hämtat kompostmaterialet.
Så hur kan man kalla sig för djurvän, när man har ihjäl så extremt många djur? Är det att insekter och vattenlevande djur inte är gulliga? Har de ett mindre värde?
Jag drömmer om den dagen när folk tar hänsyn till alla djur och inte har ihjäl djur i onödan, när det finns ekologiska alternativ.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#0: Utöver detta, glöm för all del inte alla rådjur, harar, kaniner, grodor, paddor, ormar, smågnagare, insekter, maskar med mera som stryker med under plog och harv och av bekämpningsmedel - och alla de arter som skulle ha levat av dem. För att inte tala om alla jordens mikroorganismer som svälts ihjäl i jordar som bearbetas för djupt och inte får någon naturgödning tillbaka. Och alla djur av alla slag som trängs undan eller förgiftas vid utvinning av råvaror för konstgödningen.
Och är där inget animaliskt avfall i komposten (och det är det knappast i en vegansk kompost), så är den ändå så mineralfattig att den inte är till någon större glädje för den utarmade jorden. En sann vegan kan väl knappast tillåta sig kompost, för övrigt, den är ju beroende av att djur bryter ned växtmaterialet.
#1 Precis!
Har dock sett en vegan som ansåg sig tala för alla veganer/vegetarianer skriva att insekter var osv en annan sak, så tydligen får man döda dom utan någon godtagbar orsak.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vissa saker som sker pga "djurrätt" är bra (tex skrev jag nyss under en namninsamling om att sluta ha ägg i Quorn och dyl, jag tänker på alla äggallergisker som inte kan äta det nu, då jag själv inte kan äta mjölk vet jag hur surt det är när saker innehåller saker man inte tål i onödan).
Men ofta blir det bara fel och det kan få folk att bli väldigt anti.
Själv tycker jag att det är lika illa att microdjur dör som en gris (fast jag måste erkänna skulle valet vara mellan min gris och ett okänt microdjur så skulle jag välja att min gris skulle leva om ni förstår vad jag menar).
Däremot kan man odla hållbart utan att hålla djur (jag skriver håll djur för djur finns fortfarande i systemet) men det är riktigt svårt så min man tänker inte ge sig in på det trots utbildningen han har nu (dom tog upp det på permakulturutbildningen).
l'm back
#3: Du har rätt, visst finns det djurrättsverksamhet som är både legitim och nödvändig. Men somliga tar sig rätten att använda den etiketten till att skyla de mest bisarra saker. Kanske man ska kalla den vettiga delen av tänkandet för "djurskydd"? Jag ansluter mig i alla fall till tänkandet att man inte kan ha rättigheter utan att ha skyldigheter, varför "djurens rätt" egentligen är ett juridiskt omöjligt begrepp.
Förresten trodde jag att quorn var vegetariskt - och så är det ägg i det?
#4 Japp det är ägg i det och i många andra "fakeprodukter" det är också mjölk i massor av dom så jag kan inte äta en hel del av dom.
Problemet är ju att ägget ofta är helt onödigt (ett märke som heter Anamma har alla deras produkter utan ägg tex) det är det som gör mig sur som att man har mjölk i många chips 🤪
l'm back
#5 Fast just chips så skulle det ju vara lögn i så fall att skriva sour cream som smak.
Ungefär som jag skulle sura över att det är räkor i en räksallad. 😎
#6 Jo dom förstår jag men varför måste man ha laktos i dillcips? (det har jag i alla fall sett förut, dom kan ha ändrat nu)
l'm back
#7 Inte för att jag förstår hur någon frivilligt kan vilja äta dillchips,men kan tänka mig att laktosen har en speciell egenskap, antingen konserverande ,smakmässig eller konsistens. Enklast är ju att fråga företaget varför.
Skulle jag nu plötsligt bli sugen på dillchips, så skulle jag köpavanliga chips och göra en dilldipp till istället.
#8 Vad jag förstår så är det för att höja smaken, men då förstår jag inte varför man använder ett socker som många inte tål.
Men det är många andra onödiga ställen som laktos, mjölkprotein etc används där det är onödigt och man skulle kunna använda nått mindre allergent istället.
l'm back
Min erfarenhet är att många blir veganer genom grupptryck. Kompisar blir och så hänger man på . Tror också det är en slags ätstörning…den kommer ofta i tonåren när mycket händer i kropp och knopp😉
Hälsning från en stor djurvän
#10 Det är ju inte en ätstörning, däremot lockas många ätstörda av att bli veganer eftersom då har man "rätt" att inte äta allt som bjuds, eller vad man ska kalla det.
När jag blev ovo-vegetarian var det då inte pga grupptryck, när jag blev det var ingen jag kände vegetarian och jag hade funderat på det i 10 år och pluggat näringslära i några månader. (jag var också 22 tror jag, dvs vuxen)
l'm back
#11 Men dina personliga orsaker att bli ovo-vegetarian är inte allmängiltiga för t ex alla veganer.
Självklart finns det veganer som gjort mycket väl genomtänkta val o vet vad de sysslar med, tyvärr finns det många fler som blir det för att det är "inne" osv i djurrättsaktivisternas gemensamma värd, de som utfodrar sina hundar o katter med vegansk mat o inte har problem med att deras kläder o skor inte är animaliska, att de produceras av biprodukter från oljeindustrin är oväsentligt i deras värd. Så för många är det säkert en ätstörning som Taxelina1 skriver i #10
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#12 Jag tror snarare det beror på var man bor, härikring är man rejält udda om man äter vegetariskt då alla i princip är jägare och/eller bönder. Så här är det nog inte majoriteten som blir veganer el vegetarianer, i staden kan det däremot vara helt annorlunda.
När det gäller ätstörning så är frågan vad som kommer först som jag skriver i #11 antagligen kommer ätstörningen först och man blir vegetarian el liknande för att kunna slippa äta med andra tex men att äta veganskt eller vegetariskt är inte på nått sätt ätstört om inte alla (även blandkostare) är ätstörda såklart.
l'm back