Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettsällskapsdjur
Läst 3338 ggr
KaninTjejTrettonÅr
0

Kanin i stallet

Hejsan Hejsan. Jag är en tjej på 13 år som eventuellt kommer att få en kanin framöver. Men mina föräldrar säger att den måste vara i stallet. Och när jag säger att den måste vara i stallet så menar jag Att den kommer få ha en box som en bur. Kan kaninen ha det? Eller blir det alldeles för stort?? Är det för kallt? Snälla svara,kram.❤️

Evelina!
3

En kanin kan absolut bo i stallet och en box är fullt tillräckligt för en kanin, tror den kommer ha det toppen där! Det enda som kan vara viktigt att tänka på är att kaninburen (om den står ute) ska vara upphöjd, men utgör buren en hel box i ett uppvärmt stall tror jag inte att det har någon betydelse. 

Angående för kallt behöver du inte alls oroa dig för! En kanin som bott ute hela året har satt ordentligt med päls när vintern kommer så den kommer klara sig galant i stallet! Tycker det låter som en superfin tillvaro för en kanin så som du beskriver.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

tlover
4

Kaniner kan inte få det för stort, det kan möjligen bli för stort för husse/matte (när det gäller städning) men är man van att mocka ur boxar annars tror jag inte en box är för stort även för husse/matte 🙂

Våra kaniner är ute i 30 minus och klarar det galant, faktiskt bättre än när det är 20 plus för då är det för varmt tycker dom.

Det enda jag kan komma på är att enbox inte är helt säker från rovdjur om man inte har nått slags tak där. Jag tänker mest på katter (japp dom kan ta kaniner om dom får smak för det) och råttor (när det gäller råttor är dom mest bara en risk för mindre kaniner/kaninungar). Men jag har hört om många som har kanin i box utan problem man ska bara komma ihåg att det är en risk.

l'm back

[Thiah]
3

Min första och enda kanin bodde i stallet tillsammans med en kompis. De hade en box som var för liten för hästat (tror den hade använts till nån gris förut, vet inte riktigt) men den var lyxig för dem. Dom bodde där året runt och trivdes som fiskarna i vattnet.  Dessutom var det jättemysigt att sätta sig inne hos dom och kela på deras villkor.

[JeanetteK]
1

Jag har också haft kanin i en box i stallet. Han hade det jättebra där. Vi hade mycket halm på golvet så han kunde bädda och fixa som han ville. Jag satt ofta inne hos honom i spiltan och det var jättemysigt.

Nallemillan
0

En kanin måste ha något form av hus/koja där den kan gömma sig. golvet blir ju väldigt kallt på vintern och skulle själv inte rekommendera box på vintern utan då ha en riktig bur. 

Man kan köpa en inne bur (sådan till inne kaniner/marsvin) och ha i boxen och kanske lägga en filt över och runt om som isolering på natten/kvällen.

Jag Tror din kanin kommer få det toppen :)

VildaVittra
3

#5 Med halm på golvet i boxen så går det utmärkt vintertid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
3

#5 Kaniner måste inte ha ett hus men dom föredrar det, men för att ha ett hus behöver dom inte alls ha en bur att ha dom i. Man kan tex göra en lite låda i trä (el göra en ingång i en befintlig trälåda).

Med strö så behöver det inte alls vara kallt på vintern, kaniner behöver inte ha det uppvärmt el liknande kaniner som sagt klarar av kyla bättre än värme .

l'm back

Wellcraft
2

Kaniner behöver både möjlighet att hoppa omkring och att gömma sig för att må bra. I kaninens bur eller annat utrymme ska det finns en hylla som djuren dels kan sitta på, dels gömma sig under. Storleken på hyllan ska anpassas efter antalet kaniner och alla djur i buren ska kunna sitta samtidigt på hyllan.

Hyllan kan exempelvis vara taket på en bolåda. Dvs så är det lag på någon form av sitthylla, tänk på det TS.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund