Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettvilda-djur
Läst 2848 ggr
Taxelina1
3

Visent

Jag startar en tråd om Visent vi började diskutera i tråden med vargar. Bättre att ha en separat.

Jag hittar inte just den artikel jag letar efter men här har ni så ni själva kan kontakta och ställa frågor omkring visenter. Mycket intressanta djur som jag verkligen gillar. Men ha dom frilevandes i skogen i min närhet…? nja. Vi i sverige är ju unika när det gäller allemansrätten så där kan det kanske bli problem. Och med våra rovdjurs spridning över hela landet kan det bli katastrof om det åker med en eller annan kalv då det tagit så pass många år att bygga upp stammen. För min egen del är jag inte orolig då dom inte kommer hamna där jag bor😎

http://www.visenter.se/hem.html

Googlar man på visent får man upp massor av intressanta klipp och artiklar😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Wylde
4

Hur många artiklar jag än läser hittar jag ingen information om dessa visenter som enligt dig skall släppas ut i södra Sverige, och tro mig jag har letat eftersom detta i högsta grad kan komma att påverka mig och min familj eftersom vi dels vistas väldigt mycket ute i det fria, och dels håller oss med tamboskap.
Jag tycker det är väldigt märkligt att det inte någonstans går att finna exakt vart dessa visenter skall sättas ut, hur många det rör sig om och vart man vänder sig med frågor om hur det är tänkt kring det hela. Jag skulle tex vilja finna ut huruvida man vet hur dessa djur agerar om de kommer i kontakt med tamboskap, finns det risk att de går igenom elstängsel, osv osv…

Taxelina1
2

Det finns ju så du kan kontakta personer på sidan. Det var därför jag satte in just den här länken.

Hoppas dom kan svara dej😉

Wylde
3

Skall maila naturvårdsverket istället. De om någon borde veta.

Taxelina1
0

Litar du inte på dom som jobbar med visent? Är det några som kan fakta så måste det ju vara den aktuella pesonalen.

Wylde
8

Det borde väl även naturvårdsverket göra? Om det nu som du säger skall placeras ut visenter i Sverige så borde rimligtvis naturvårdsverket veta något om detta då det väl är de som isåfall har godkänt en sådan ansökan.

Taxelina1
2

Jag satt precis och läste i länken. Proppfullt av fakta. Visst får du göra som du vill, blev bara lite förvånad då det fanns kontaktuppgifter på sidan ;o}

Wylde
6

Det är inte svårt att få kontaktuppgifter till naturvårdsverket heller.
Ang sidan du länkat till - visst finns där mycket fakta men jag ser fortfarande inte svaren på mina frågor så om du nu hittat dem kan du ju dela med dig. Jag vill gärna veta - När skall dessa visenter placeras ut, vart skall de placeras ut och hur många individer rör det sig om?

Ixectrona
6

Allemansrätten betyder att man får gå och vistas på andra människors mark, det ska väl inte betyda att vildmarken ska förvandlas till en park som är bekväm och ofarlig för alla att gå i?

Och är visenten/europeisk bison som jag är van att kalla dem, verkligen farligare än Sveriges idag farligaste djur; älgen? Eller björn och vildsvin?

Gronstedt
3

#8: Den stora skillnaden mellan älg och visent är att visenten är flockdjur. Älgar är farligast i trafiken; visenter väger upp till dubbelt så mycket som älgar - du kan själv räkna ut vilken som är "bäst" att krocka med om de blir lika vanliga som älgar.

Taxelina1
0

#9 Visenten är väl som myskoxen. Och den ska man hålla sej på avstånd ifrån.

#8 Att jag tog upp allemansrätten är för att vi i sverige har rätt att vistas på andras mark. I dom andra länderna får dom väl inte det. Då kanske det är lättare att ha stora djur i markerna. Min tanke bara.

Taxelina1
0

Raderat pga upphovsrätten /mod

Wylde
0

Du debatterar extremt oärligt måste jag säga, du menar alltså att hela ditt tvärsäkra uttalande i #58  om att visenter skall placeras ut i södra Sverige bygger på citatet ovan?

VildaVittra
5

#11 Återigen så måste du länka till var du hämtat texten. Du får en timma på dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jossan84
4

Just detta ska jag skriva mitt examensarbete om nu i vår. Det ligger nu som förslag hos naturvårdsverket att sätt in dem i södra Sverige, så det ska bli intressant. Ska titta på hur visenter fungerar i naturvårdssyfte och för- och nackdelar med att plantera in dem i Sverige.

I Polen ska man i sommar sätta sändare på visenter för att se vilka naturtyper de uppehåller sig mest och titta efter liknande platser i Sverige.

jossan84
2

Kan tillägga att enledningen till dessa planer är för att barrskog håller på att bereda ut som över landet, delvis till följd av att vi har färre betesdjur inget skogsbete. Detta innebär att öppna lövskogar som är viktiga habitat för många arter, speciellt insekter, kommer att försvinna. Visenter betar från marken, precis som nötboskap. Älgar beter från träd och kan inte hålla skogar öppna på samma sätt.

Dem senaste skriften man hittat om visenter kommer från 1100-talet, då de utrotades i Sverige någonstans där. Förmodligen pga jakt.

Gronstedt
2

#14, 15: Mycket intressant! Berätta gärna med här vartefter arbetet fortskrider!

jossan84
2

#16 Jag kan försöka komma ihåg att göra det :) Det är en litteraturstudie så jag ska läsa in mig en massa och har redan nu lite kontakt med både SLU och jägareförbundet.

Nu har jag inte fått arbetet godkänt än och kursen börjar inte förrän om en månad. Men jag hoppas att det blir så :)

Wylde
5

Då fick jag nu då precis bekräftat från naturvårdsverket att det i dagens läge INTE inkommit någon förfrågan till dem om utplantering. Däremot så pågår det ett arbete med att ta fram ett förslag.
Det som står i #58 är inte sant vad beträffar vild visent i Sverige.

#14 och #15 Mycket intressant, hoppas att du håller oss uppdaterade om hur arbetet fortskrider.

Taxelina1
1

#18 Vad fint att du fick fram rätt info till slut😉

(jag är så sällan inne på iFokus så jag har inte hängt med riktigt hur det gått)

jossan84
1

Jag glömde bort, men nu kom jag på det. Här är arbetet om visenter :)

http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:722290/FULLTEXT01.pdf

Gronstedt
0

#20: Tack för det! Ska titta närmare när jag hinner.

Taxelina1
0

#20 Är det du som skrivit om Visenten?

Mycket bra och informativt.

Jag har lite frågor…

1)  Vilka länder mer än oss har allemansrätt?

2)  Varför ska man hela tiden sätta in djur som skadar djurägarens arbete och slentrian mässigt betala ut ersättningar? Det räcker väl med att skattebetalarna får betala miljontals med sina slantar på vargen.

3)  Den biologiska mångfalden kan skötas om tamboskaps ägaren får sköta sitt med sina djur, som det gjort i generationer utan vare sej Varg eller Visent? Som det nu är kommer ytterligare mark att läggas igen på grund av vargens fram marsch.

4)  Det sägs flera gånger att den ska åter introduceras i skogslandskap…men förstör hela tiden odlingar då den söker sej till öppnare jordbrukslandskap?

5)   Visent som jaktbart vilt…det finns väl ingen jägare som tror på detta!!! Det kommer ta flera generationer innan den blir jaktbar. Och när det närmar sej kommer den att stoppas ändå. Men man tror väl att det  är ett smart sätt att få med sej jägarna😎

6)  Turism…?  Det du skriver skrämmer mej. Jordbruken i vårt land slås hela tiden ut genom att våra inhemska producenter har så stora och dyra krav på sej att dom nästan går på knäna medans utländska producenter kommer billigare undan. Här kommer alltså fler hot. Hur mycket förorenad mat ska vi behöva äta för att en del  människor får för sej att åter introducera ett utdött djur? Vi jobbar för ett ekologiskt jordbruk där vi kan få fram mat på bordet åt människor samtidigt som vi är rädda om naturen…🤔Och hela tiden dyker det upp hinder.

I Bialoweziaskogen i Polen har man fått god nytta av visenten som turistattraktion. I områden kring skogen i princip kollapsade jordbrukandet efter att området fått en ikonisk status som följd av återintroduktionen av visenter. Området besöks årligen av 140000 turister och lever idag på turism relaterad till visenterna (Hofman- Kaminska & Kowalczyk 2012). 

Kanske ska tillägga att jag är positiv till Visent. Absolut. Men i mycket stora hägn, och inte vilt. Det räcker med att andra djur ställer till det för jordbrukarna och tamboskaps ägare. (Vildsvin och varg)

jossan84
0

#22 Ja det är jag som skrivit. Har du läst hela? En del av dina frågor besvaras i artikeln. I stora drag handlar det om att ge bättre förutsättningar för en naturmiljö som pga. vårt brukande av naturen håller på att försvinna, och många arter med den. Tycker man att människornas välfärd är viktigare än det så kan jag förstå att man tycker att det hela är en dålig idé ;)

Det finns inte tillräckligt mycket boskap i Sverige som kan uppehålla sig i den miljön. Det är ju delvis pga att de betande tamdjuren minskat som skogen växer igen. Mjölkkor måste ju alltid finnas nära gården eftersom de mjölkas 2-3 ggr per dag. Så det är i princip nötköttraser, lamm och hästar som kan beta längre i från gården. Men de är ju i princip bara ute på sommaren och dessutom vill många bönder ha sina djur på med frodig mark så att de ska växa bättre.

Jägareförbundet är positivt inställda till visenter i Sverige.

Den sista frågan förstår jag inte riktigt. På vilket sätt förstör vi för inhemska livsmedelsproducenter om vi använder visenter inom turism? Det som nämns är ju ett exempel som visar att visenter är populära inom turism. Vi ska inte rasera jordbruket för det ;) Vi har ju älgarna som turistattraktion :)

Jag vet inte vilka länder som har allemansrätt, men tror att det är ganska speciellt för Sverige.

Taxelina1
1

Det var som jag sa jätte bra skrivet🙂Jag läste varenda ord. Mycket intressant faktiskt.

Att det inte finns tillräckligt med boskap som betar är ju mycket på grund av vargproblematiken och att våra inhemska mjölkproducenter går på knäna och till slut inte orkar längre och lägger ner. Är det så illa att man måste sätta in extra betande djur för att våra egna inte räcker till? Vargen går på de flesta tamboskap och man får knappt skyddsjakt!!! Varför inte värna om dom som redan finns. Det är det jag menar. Stödja våra egna producenter som vill ha djuren beta på skogen och på mer otillgängliga platser utan att riskera att få djuren dödade och lämlestade. Och när dom ändå vågar går det inte att sätta upp 5 trådiga stängsel och när olyckan är framme så "får dom skylla sej själva" Dom jobbar hela tiden i motvind.

Tror visst att jägarförbundet är positiva…men någon jakt kommer det aldrig någonsin bli.

Att jordbruket raserades skrev du själv.

Just det, Sverige är unikt angående allemansrätten😎 I de andra länderna där det fungerar bra med utplantering har dom heller ingen allemansrätt som gör att folk knallar runt i skogarna. Alltså finns det heller inte många som råkat på dom. Allt säger sej ju självt här. Frågan är ju hur det kommer se ut här med 1000 visenter i skogarna. Eller rättare sagt ute på markerna då dom tydligen föredrar öppnare platser.

Men allt det här har ju inte kommit igång än och frågan är väl när myndigheterna gör allvar av det här eller om det stannar i sin vagga.

VildaVittra
5

#24 "Att det inte finns tillräckligt med boskap som betar är ju mycket på grund av vargproblematiken och att våra inhemska mjölkproducenter går på knäna och till slut inte orkar längre och lägger ner. "

Nu får du sluta att försöka föra böndernas talan, de som stör sig på vargen är jägarna och inte vi. Och orsaken till att mjölkbönderna går på knäna är Arla, inte vargen. Vad mer ska ni skylla på vargen? Den globala uppvärmningen också kanske?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taxelina1
1

Vi är bönder…alltså för jag böndernas talan🤔Och många många bönder är påverkade. Varför skulle dom inte det?

Att man inte vågar ha djuren på bete för att vargen går på dom är väl ändå sant. En man i Värmland blev av med en scharole (stavning) och det är våra tyngsta raser. Till råga på allt hände det ännu en gång till. Samma ras. Hästar som blir attackerade och så vidare…och så vidare.

I Dalarna efterlyser länsstyrelsen bönder som vill släppa djuren på bete på grund av att den biologiska mångfalden. Samma länsstyrelse som var villig att ta emot vargar. Här har dom varit så pass kloka att dom förstått allvaret.

Och njaaa…kanske kanske kan vi hitta något mer att skylla vargen för😎(skämtar)

Jag gillar vargen, men inte det den ställer till med…

Gronstedt
0

Fanns det speciellt många som höll nöt på skogsbete innan vargarna började komma tillbaka?

Taxelina1
0

#27 Absolut. Alla som till exempel driver fäbodbruk. Dessa djur gör ett enormt bra arbete när det gäller den biologiska mångfalden.

Även vi har djur på skogsbete men här är det inhägnat i enormt stora beten. Alla kvigor och sin kor går på bete.

Gronstedt
0

#28: Hur stor andel av den svenska djurhållningen var då fäbodbruk före vargstammens återökning? I vilka geografiska områden förekom det? Hur mycket har det minskat sedan vargen började sprida sig?

Taxelina1
0

Vill du ha fakta får du googla och leta själv. Fäbodbruket har en gammal kulturtradition här i landet och något vi måste värna om. Att ha djur på skogen har funnits i alla tider och finns ännu idag men minskar kraftigt på grund av rovdjuren.

Jag blir faktiskt lite förvånad då du ställer dom här frågorna. Jag trodde ni visste mer om detta🤔

Men vi kanske ska starta en ny tråd om fäbodbruket så vi inte kapar den här tråden. Synd att tappa bort Jossan84 fina arbete.

vallhund
2

#26 Tala för dig själv, jag har oxå varit bonde o inte tusan för du min eller andra bönders talan. Du är totalt fixerad med vad du läser på vargfakta.se så att du inte ens kan tänka dig att de faktiskt inte publicerar alla fakta objektivt, de publicerar bara sådant som framställer vargen i dålig dager.

En bonde borde kunna stava till charolais, om du nu är bonde v.s.

Vad gäller skyddsjakt p varg så var det i Rialavargens fall inte bönder som begärde skyddsvakt, det var den personen som arrenderar jakträtten i väldigt stora områden här i Roslagen. Förmodligen hyr han ut jaktsafaris etc åt rika stadsbor o turister.

Ingen i tråden har motsatt sig att individer som ställer till problem skall få skjutas.

Av nötboskap är det f.f.a. Highland Cattle o Fjällkor/kullig boskap som kan tillgodogöra sig näringen som finns i magra skogsbeten. Soom bekant (?) så hålls de flesta Fjällkor/kullig boskap som mjölkkor. Det går alldeles utmärkt att ha dom på skogsbete, under förutsättning att man har duktiga vallhundar, av de raser vi har i Sverige duger bara BC´s o WK´s.

Av fårraserna så är det i princip alla utom de som hålls för att ta ull från, ull från får som gått på annat än putsat bete måste rensas för hand o tvättas innan det kan användas o efterfrågan på skandinavisk ull är minimal.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Taxelina1
0

#31 Jag skrev att vi skulle starta en ny tråd och inte förstöra den här. Då är det väl väldigt dumt att fortsätta…

Och som vanligt får jag väl be om en trevligare ton. Det börjar bli rätt tjatigt nu. Och så stavas oxå med också🤔

vallhund
2

#32 Ja det är tjatigt att du påstår dig föra bönders talan, lika tjatigt som att du ständigt använder dig av vargfakta.se som faktareferens.

Din ton mot mig är allt annat än trevlig i trådar som berör ämnet varg.

Du kanske är för gammal för att ha förstått att internet stavning skiljer sig från hur man stavar IRL.

O ja, jag tar mig friheten att dra fram din ålder eftersom du själv i en väldigt nedsättande kommentar uppmanade en som du trodde, ung, medlems inlägg med typ "kom tbx när du vet vad du pratar om" = "klappa på huvudet samtidigt som man yttrar: Lilla vän"

Taxelina1
0

#33 Nu har jag startat en ny tråd. Skriv där i stället för att sabba den här så är du snäll😎

VildaVittra
2

#26 Vet du att räven är ett avsevärt större problem för bönder än vad vargen är? Ändå kommer inte jägarna springande och ska föra vår talan i den frågan. Du kan inte klura ut varför? Eller är lamm och höns inte lika mycket värda som en och annan häst och ko?

Taxelina1
1

#33 Alla här vet väl att man inte ska använda förkortningar då det finns många synskadade på iFokus som använder sej av datorer med talsyntes. Och kom för gudsskull inte med lögner. Varför urartar det alltid när du kliver in i en tråd som från början fungerar hur bra som helst.

Skillnaden mellan dej och mej är nog att du är en före detta bonde, som du skriver. Och jag är det nu.

#35 Självklart vet jag vad räven ställer till med. Alla rovdjur måste äta. Alla djur är lika mycket värda i mina ögon

VildaVittra
1

#36 Du svarade inte på frågan om varför inte jägarna kommer springande när det gäller räven.

Gronstedt
1

#30: Nåja, om du vill att någon ska tro på det omfattande skogsbetesbruket som vargen har förstört, så får nu nog lägga fram siffror själv. I mina ungdomstrakter förekom mycket lite skogsbete ens i början på 70-talet och där jag bor nu ligger stora arealer som betats för cirka 50, där nu ingen vistas utom skogstraktorerna. För 50 år sedan var vargen inget större problem häromkring.

Jag har ett par hektar naturbete (inte ens skog), men det är svårt att få djur dit, för ingen vill ha sina djur på mark som inte är platt som ett salsgolv och inte plöjs och sås om minst vart fjärde år. De enda som är intresserade är några få hästägare, som fattat att naturbete är att föredra för dessa djur.

vallhund
1

#36 Anklagar du mig för att ljuga? Anklagar du mig för att trolla o förstöra trådar? Det kanske är du som skall skärpa dig!

Taxelina1
0

#37 På räven är det jakt. Även på ungar.

VildaVittra
4

#40 Du undviker frågan. Hurså? 

Jägarna kommer inte snyftande och säger hur synd det är om bönderna för att det finns räv, där är de ärliga och säger att räven tar "deras" vilda byten. Men när det kommer till vargen så känner dom plötsligt ett stort behov av att skylla på andra.

vallhund
2

VildaVittra
2

#42 Den var verkligen fin om än kortfattad, kanske borde de visa den eller liknande på jägarutbildningen, så de förstår hur viktiga alla bitarna är i en näringsväv?