Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: lantbruksdjur
Läst 2218 ggr
VildaVittra
0

1/3 per år ser aldrig lantbruksdjur

Skrämmande läsning. http://www.atl.nu/lantbruk/kunskap-om-djur-och-natur-varierar

Hur tycker du att man ska motverka detta? Eller tycker du att det inte är något problem?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
5

När jag var liten så for vi i vår klass några gånger och besökte mjölkbönder osv, kanske inte varje år men vi visste då var maten kom ifrån (vilket vissa inte verkar veta). (däremot for vi till djurparken varje år i låg/mellanstadiet och där har dom massa lantdjur också)

Jag tror såna saker skulle säkert hjälpa, även om det säkert är enklare för en byaskola så borde det gå att skolbarn får kontakt med lantdjur.

Sånt sätter ju (positiva) spår till det vuxna livet.

l'm back

Jassan
2

Motverka det med kunskaper redan i skolan…man borde ha ett ämne där man lär sig vad djur är för nåt. För visst är det ett stort problem att människor inte vet vad djur är för nåt eller att mjölken faktiskt inte kommer från Konsum.

https://jazzans.wordpress.com/

monstermash
0

#1 - Det har dem fortfarande så vitt jag vet, att man åker ut till mjölkbönder och tittar på bondgårdsdjur och får lära sig lite.

tlover
2

#3 Vissa skolor fick ju inte ens det på den tiden vad jag förstår. Det beror nog på massa saker (lärare, budget, möjligheter osv)

Vi hade tur och for ut både i naturen ofta (fredagar brukade vi fara och grilla pinnbröd och lära oss olika saker tex skillnaden på mossor och lavar, hur olika kottar från olika träd ser ut osv), jag tror vi for fler gånger än bara en gång till olika bönder och en gång fick vi fara till ett mejeri för att se vad som gjordes av mjölken, vi for till djurparken varje år osv osv.

Men som sagt alla skolor hade inte en sån tur, vi hade helt enkelt helt underbara lärare.

l'm back

monstermash
0

#4 - Det är ju dels generationsskillnader på oss, och dessutom bor vi helt olika i och med att jag är stadsbo i en av Sveriges största städer.

[Thiah]
1

på mitt dagis försöker vi alltid göra våtutfärden (dagis budget står för hyrbussar) till zoo eller lantbruk så att barnen ska få se. Men jag vet att itne alla gör det och många barn (för många) tror att mjölken kommer från butiken.

VildaVittra
3

#6 Med tanke på budgetar, så kanske dagis skulle få åka gratis med kollektivtrafiken och genom det möjliggöra fler utbildande resor?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
3

#7 ja absolut, här betalar iof bara de vuxna i kollektivtrafiken. Tyvärr ligger många ställen (där jag bor) för långt bort fanns det finns ett par guldkorn. 

Själv hade jag turen att min pappa varit "sommarbarn" i småland och därmed fick jag möjlighet att följa med "farmor och farfar" till ladugården och ut i trådgårdslandet (man glömmer aldrig smaken av en nyuppdragen morot med lite jord på! ) 🙂 Jag hoppas min son får pröva på nått liknande, vi ska i alla fall försöka lyckas med det.

Taxelina1
8

Det är skrämmande…

När mina barn var små bjöd vi in varje klass och dom fick vara med på mjölkning, lära sej lite om kor och kalvar och smaka kalvdans. En slags ostkaka som görs på råmjölk. Dom var med när vi mjölkade med maskin och alla sa sej förstå var mjölken kom ifrån. Sen tog vi av mjölkorganet och drog ur lite mjölk för hand. Det gick en susning bland barnen. Då först förstog dom var mjölken kom ifrån. Från spenorna…wow !!!😃

Alla behöver lära sej våra djur och natur. Det är livsviktigt. Läste ett inlägg där en person skrev att det var otrevligt och onödigt att slakta djur, för det fanns massor i kyldiskarna i affären😎 Det är väldigt synd om den personen som inte fått mer kunskap om vår värld.

Genom att kunskapen inte finns om vårt svenska landbruk, gör ju även att dom inte bryr sej. Dom vet ju inte om det. Dom har inte kunskapen om vårt friska fina kött som inte är antibiotika behandlat. Sverige har världens finaste kött. Europas bästa djurskydd. Men allt kostar och tar tid. Och det vill inte någon betala. Så man väljer den utländska maten som innehåller allt möjligt skit. Det var som en person sa. När hennes barn blir sjukt vill hon att barnet får antibiotika från läkaren. Inte från maten. Folk utomlands har större problem med resistenta bakterier än här. Och det är min personliga uppfattning att det är genom maten.

Barnen behöver komma ut och se mjölkgårdar innan allt försvinner. Här i länet var det 3 gårdar som la ner sin mjölk produktion inom någon månad. Så det finns inte många kvar, så skynda er…😢

Hälsning från en stor djurvänCool

Tyrisen
0

Nu blir jag lätt vettskrämd här. Jag har inga barn så detta har jag inte hört, men menar ni att barn ofta tror att mjölken görs av butiker? Skrämmande!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

tlover
3

#10 Just mjölk har jag el min man inte träffat på nån (hans styvfar var mjölkbonde så…) men min mans kusin visste inte vad en oskalad potatis var då hon var 16 hon hade bara sett skalad potatis, så hon visste inte hur man skalade den heller (härikring lär man sig det i förskolan el tidigare).

Det känns lite som den där chips reklamen då mannen kommer till potatislandet och tror man friterar blasten för att få chips 😃(fast det var ju ett skämt men en bra reklam jag kommer fortfarande ihåg den).

Sen får man ju höra mycket på internet (tex #9) eller nån gång på tv eller så men som tur är så kan de flesta att fiskar simmar i vattnen eftersom dom själv fiskar, att potatisar växer i jorden och har skal osv osv…

i alla fall då jag var i en sån ålder att man kände fler barn.

l'm back

Taxelina1
3

Våra söner fick ofta förklara varför vår mjölk var vit. All mjölk är vit. Men när barnen talade om vad dom hade för mjölk hemma, så dom alltid att dom hade röd, blå, grön och gul mjölk. Och våra sa VIT SÅ KLART och betonade det. jag förstår inte varför dom serverar den klena blaskiga blå mjölken på skolorna. När barn växer behöver dom lite fett och det som kommer från mjölk, smör och liknande är absolut inte skadligt. Våra barn drack som kalvar och skalade av grädden när jag inte såg det. Hämtade en hink på 5 liter varje dag. Dom var mycket sällan sjuka och nu när dom är vuxna är dom fortfarande mycket sällan sjuka. Stora och starka.

Varga
2

Usch, det är hemskt! Jag har påpekat det i en annan tråd, i ett annat forum, att jag tycker att man verkligen borde åka på fler studiebesök med skolorna och att det ska vara obligatoriskt i utbildningen (då handlade det dock om kött i tråden, men det gäller egentligen för allt). För det är allmänbildning att tex veta var mjölken kommer från! Det känns som att jag i alla fall gärna betalar skatt för att alla barn i Sverige ska få uppleva en levande gård, gärna med gamla svenska lantraser.

Taxelina1
2

Vårens kosläpp har ju blivit en stor grej och det är jag jätte glad för. En kompis fick 5000 besökare under en dag med kosläpp. Det är ju ett evenemang som når ut till många barnfamiljer. Där vår kompis hade sitt släpp hade dom även provsmakning av olika mjölkprodukter och annat som barnen kunde lära sej lite av.

Jag har en känsla av att dessa kosläpp blir mer och mer populärt😎