Jaktfrågor
Hej på er! Jag kommer här ställa några frågor ang. jakt, till ett skolprojekt då.
Du som väljer att svara på frågorna får gärna skriva din ålder & om du bor på landet eller i stan.
Det är i princip bara ja/nej frågor men tar tacksamt emot motiveringar till varför du just tycker som du gör. Frågorna är kortfattade och kan därför verka luddiga, jag hoppas ni ändå förstår dem.
1. Föredrar du kött från produktionssvin eller vildsvin?
2. Tycker du jakt med hund är etiskt?
3. Tycker du de godkända jaktmetoderna i Sverige öht är etiskt?
4. Tycker du rovdjursjakt (skyddsjakt m.m) ska fortsätta i Sverige?
5. Är du rädd för att med misstag bli skjuten/få husdjur skjutet när du går i skogen under jaktsäsong?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
1. Vildsvin
2. Ja
3. Vet för lite om dem - utveckla gärna frågan genom att beskriva vilka metoder du menar.
4. Rovdjursjakt och skyddsjakt är olika saker, så det går inte att svara på-
5. Nej, jag bär mig nämligen vettigt åt, klär mig vettigt, pratar med jägarna så jag vet var de kommer vara en viss dag etc.
44, bor nära naturen i utkanten av ett mindre samhälle.
Tack för svar, fråga 4. menar jag all sorts jakt på rovdjur, även skyddsjakt.
Fråga 3 - http://jakttider.com/index.php/jaktmetoder , här står det om våra jaktmetoder.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
3. För många metoder för att det ska kunna besvaras med ja eller nej.
4. Kan fortfarande inte besvarar med ja eller nej, eftersom det beror på djurslag, årstid, anledning, jaktmetod etc.
1. Vildsvin
2. ja men som en bekant som är jägare säger han skulle aldrig i h-vete ta med en egen hund ut när det finns andra med vapen där än han själv.
3. är vissa avfångst metoder jag ställer mig frågande till bara
4. omöjligt att ge ett svar som täcker in allt med rovdjurs jakten för mig
5. finns vissa marker man inte går i närheten av under älg jakten iaf
Frågan om rovdjursjakt är väldigt simpel. Vill du förbjuda det i alla former?
Dvs att man aldrig får, oavsett orsak, årstid osv, jaga våra rovdjur i Sverige.
#4 Tack för svar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Fd stockholmare som nu bor på landet.
Vildsvin av två skäl, jag vill inte stödja för storskalig hållning av djur samt att de är ett miljöproblem i vissa delar av Sverige som vi borde äta upp. Men svin som hållits småskaligt och exempelvis även i markvårdande syfte är lika bra det.
Inte alltid tyvärr, men det är förarens fel som inte känner sin hund (tyvärr vanligt).
Inte alla och inte i alla situationer. Jag har sett när jakthundar hetsat klövvilt som varit totalt panikslagna, vilket inte är okej alls.
Nej, vi som håller tamdjur är inte de som gnölar, det är faktiskt jägarna som gör (även om de gärna "talar för oss"). Jag kan skydda mina djur istället, även om jag är medveten om risken (exempelvis är det mindre risk för räven om man väntar till runt 10-11 för att släppa ut höns).
Med utbildning om rovdjurens beteende och anpassning av de hägn där djuren hålls kan man minimera riskerna markant.
5. Är du rädd för att med misstag bli skjuten/få husdjur skjutet när du går i skogen under jaktsäsong?
Ja, min mamma blev skjuten på under en svamppromenad ( tydligen är gamla tanter iförd färgglada toppluvor förvillande lik en älg).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 Tack för bra svar!
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
50+, uppvuxen i stan med bor sedan 30 år på landsbyggden 1: Vildsvin, då vi till 90% bara äter vilt. 2: Jakt med hund är etisk. Utan hunden skulle vi inte kunna göra, effektiva eftersök på trafikskadade vilt. Jakthunden är likställd med räddnings, lik, ledar, assistans hund och så vidare. Den är ett redskap för att jakten ska bli effektivare då den ställande, ställer älg, den kortbente, jagar långsamt och den högbente snabbspringande stövaren driver jaren. Haren blåser stövare hela tiden… Men på grund av vildsvinens framfart har det tagits fram alltför skarpa vildsvinshundar som även går för fort fram. Men ändring är troligen på gång. 3: Jag skrev lite i 2, an angående den oetiska jakten. Har man en snabbsprungen stövare, ska den vara rådjursren. Det tycker jag även ska gälla andra högbenta jakthundar. Men som sakts. En ändring är troligen på gång. Finns inget härligare änatt höra på ett fint stövardrev en tidig höstmorgon. Har man tur ser man haren ett par gånger. Och den lurar hela tiden stövaren. Det är den svåraste jakten för en jakthund. 4: Ja, jag tycker det ska vara rovdjursjakt. Kan betona att jag inte vill ha någon utrotning, men problem individer behöver bort. Dom skapar verkliga problem på landsbygden och boskapsägaren. När dom ger sej på flera hundra kilo tung nötboskap är det ett problem vi måste ta på allvar. Även när dom går på får och hästar. Nu har det inte hänt i sverige, men i Finland lev en hund tagen i en hundgård. Dygnet efter var vargen tillbaka. Ett normalt beteende. Men folk med djur måste få känna sej trygga. Visst kan stängsel skydda en del, men inget är 100%. Vargen är ett mycket intelligent rovdjur som hela tiden lär sej nya saker. Dom klättrar, kryper och gräver för att komma åt djuren. 5: Rädd har jag aldrig varit. Däremot låter jag bli att gå i skogen första älgjakts veckan då jag tycker dom kan få vara ifred. Men sen går jag ut som vanligt och plockar svamp och bär. Men ser till att låta mycket och också ha synliga kläder på mej. En varselväst till exempel. Och det är lite för min egen säkerhet också. Skulle jag skada mej eller gå vilse och behöva hjälp så syns jag ju mycket bättre. Sen brukar jag hålla kontakt med jägarna. Vi måste ju inte springa på samma stigar just samma tid på dagen. Samarbete kommer man långt med.
Hälsning från en stor djurvän
1. Föredrar du kött från produktionssvin eller vildsvin? Vildsvin både för att de sannolikt lever "bättre" liv än produktionssvin i allmänhet men även för att det är godare.
2. Tycker du jakt med hund är etiskt? Inte grytjakt och drevjakt. I övrigt ja.
3. Tycker du de godkända jaktmetoderna i Sverige öht är etiskt? Se ovan.
4. Tycker du rovdjursjakt (skyddsjakt m.m) ska fortsätta i Sverige? Skyddsjakt i sin sanna definition, ja. Övrig jakt beroende på hur stora stammar vi har. Idag anser jag väl egentligen bara att ett verkligt behov av jakt finns på björn. Utöver skyddsjakt då.
5. Är du rädd för att med misstag bli skjuten/få husdjur skjutet när du går i skogen under jaktsäsong? Inte det allra minsta.
1 Vildsvin
2 Jag gillar inte grytjakt o inte heller åteljakt.
3 Se ovan, hetsjakt är visserligen inte lagligt i Sverige men med undermåliga hundar/utbildade hundar så blir det lätt det ändå, speciellt på gris.
4 Vilket slags rovdjursjakt? Björnar åtlas, absolut inte OK! Rävar skjuts, varför förutom när det är rävskabbsangrepp? Varför jagas lo? Järv, mård?
5 Inte speciellt, ser till att som #8 hålla mig i kontakt med ev jägare/jaktlag.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Inget av dom, men om jag åt kött så vet jag att vildsvin har det bättre
Nej, inte grytjakt och drevjakt. Det är otroligt stressande för bytet
Nej inte dom två jag nämde ovan
Vet inte, tycker det är okej om man skjuter för skabb och om t.e.x vargen är på tomten och dödar ens får. Men jag tycker det är helt fel att gå ut i skogen, riva upp dens hem och döda den. det har jag alltid tyckt. Och tycker att det är fel att jaga enbart för päls.
Ja det kanske man är, jag har ju en hund som är väldigt likt ett rådjur.
Bor i stan, men har bott på landet ett kort tag.
Dogs is my world ♥