Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettsällskapsdjur
Läst 2474 ggr
VildaVittra
3

Smittskydd med smådjur

Jag har sett att det råder en skrämmande okunskap hos uppfödare samt hållare om just smittskydd och smittvägar och tänkte då att detta kan bli en utbildande tråd om hur man ska tänka samt agera för att undvika att ens djur blir smittat eller hur man undviker att sprida smitta till andra delar av vårt land.

Tlover skrev en väldigt bra och snabb liten lista på hur man kan göra:

Tips för att minska risken för att ens kanin är sjuk

• Ha en ny kanin i karantän i minst 2 veckor, dvs låt den inte träffa nån annan kanin i dom kaningård innan den tiden gått. Ska du fara på utställningar eller liknande bör du ha kaninen i karantän i 2 veckor efter en tävling också.
  • Ha en karantänbur där du kan placera nya kaniner eller sjuka kaniner för att minska risken av smitta mellan kaniner i din kaningård (har du haft en kanin sjuk i cocciodos tex så har du ju inte en ny kanin där direkt efter däremot).
  • Ha god hygien för att minska risken för cocciodos och/eller mask. Dvs städa buren regelbundet, använder du djupströmetoden på vintern om du har utebur så se till att täcka över bajs med strö. En höhäck hjälper också för att slippa att maten är i kontakt med bajs.
  • Har en kanin dött av okänd anledning eller sjukdom eller att någon kanin varit sjuk sälj inte nån kanin i kaningården och far inte på utställningar eller liknande på minst 2 månader.
  • Avla aldrig på djur som visat sig ha nån sjukdom i släkten.
  • Har du stor kaningård kan det vara värt att ha olika delar där man har olika kläder, olika fodertunnor, olika städningssaker osv för att minska risken för att alla kaniner blir sjuk om du får in sjukdom i kaningården.

Det jag skulle vilja lägga till direkt är att man ska tänka på att karantänen även ska gälla andra djurarter samt om det finns vilda artfränder i området, så exempelvis är inte ett hägn lämpligt för att ha karantän för en kanin om det finns vildkaniner på orten. 

Många skriver saker som att det kommer att spridas även om folk slutar att resa mellan olika områden med sina djur, vilket inte är helt sant, många populationer med vildkaniner är relativt isolerade.

Man ska också tänka på att byta kläder under karantänen före samt efter skötsel eller hantering av djuret.

Är det något du vill lägga till?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
3

Jag vill då gärna ha fler tips, nu har jag inte varit med om nån smittsam sjukdom på vår kaningård eller vår hönsflock men kunskap tar ju så lite plats att det aldrig är dåligt med mer.

l'm back

Gronstedt
5

En sak som kanske är lite OT, men som jag skulle önska att fler tänkte på:

Du som besöker en djurbesättning, gå inte in till djuren innan du har pratat med den som är ansvarig för djuren och vet vad som är OK att göra. Antingen det är ett häst- eller kostall, en hundgård, en fårflock eller en kaningård. Även om du inte har någon smitta med dig, så vet du inte hur det ser ut i besättningen som du besöker. Det kan vara så enkelt som att du råkar öppna fel dörr eller komma i kontakt med fel ryktborste, så kan djurägarens karantänarbete vara förstört.

VildaVittra
1

#1 Ett sätt att lära sig mycket om smittskydd är att besöka ett hönseri, säga vad man vill om deras djurhållning, men smittskydd är de experter på. 

En sak till som är bra att ta upp är detta med vaccinationer. Visst, ditt djur blir skyddat mot sjukdom, men den kan fortfarande smitta andra om den haft kontakt med ett annat smittat djur. 

Vaccinationer är alltså inte alltid av godo, då vi med köttkaniner inte får vaccinera våra. 

#2 Mycket bra råd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#2 Bra sak att komma ihåg även om det är sällan jag besöker andra bondgårdar (m.m)

#3 Bra idé, jag tror inte vi har nått hönseri i närheten (och när mormor och morfar hade hönseri var det säkert inte samma regler/smittskydd)

Som tur är så har vi ingen "vaccinerbar" sjukdom som går här i trakterna och jag reser ju inte med kaninerna på tex tävlingar m.m. så jag har inte ens behövt tänka på vaccin tidigare.

l'm back

Taxelina1
2

Bra tråd😎

Vad jag vet får man absolut inte gå in i andras djurstallar.

Ska man besöka ett privatstall ska man inte ha på sej sina ridkläder om man varit på ortens ridskola till exempel. Skor och stövlar är extra viktigt att  man inte har från stall till stall. Eller kostallar. Svinstallar är väldigt noga och ska man gå in där måste man ha skoskydd och skydds kläder.

Om man gör besök i lagårdar får man absolut inte låta kalvar snutta på dina fingrar som många låter dom göra. Och det är väldigt noga att tvätta händerna efter alla besök på olika gårdar. Dels utsätter man kalven för bakterier vi har på händer och kläder, dels utsätter vi oss själva för deras bakterier.

När det gäller hundutställningar så går jag bara på en sån när det är utomhus. Och jag gillar inte när domaren går från hundmun till hundmun och räknar tänder. Tänk vad smittor det kan föras runt. Kennelhosta, magsjukor, noskvalster…

Hälsning från en stor djurvänCool