Vad är mest etiskt?
Visste inte var jag skulle lägga upp den här tråden men såhär är det:
Sedan ett tag har min tik (född 2007) gått i pension från aveln vilket innebär att hon får leva ett liv fritt från valpar och leva aktivt som familjehund. För tillfället äter hon ett foder som heter Best In Show fullkost, och har därefter fått "tillskott" av äggula (stekt, som mjölfri omelett, rå eller som mjölfri våffla) eller lite av min mat i små portioner om hon tigger (men hundanpassat såsom lökfri, potatisfri, saltfri, fri från växter hundar tål dåligt, osv). Nu är det så att jag börjar tänka att det blir lite slösaktigt med tanke på alla äggvitor man får slänga då jag själv inte kan äta det (är helvegetarian och är osäker på om jag vill äta industriäggvitor ens om det är KRAV) och min familj ser de som värdelösa. Jag ska även börja köpa hennes "tillskott" själv då jag vill ha den bästa möjliga kvalitet på det hon äter.
Den här veckan har Ica extrapris på fisk i form av:
¤ Laxfilé
¤ Torsk- och laxtärningar
¤ Torskfilé
¤ Hokifile
¤ Rödspättafilé
men det finns saker jag undrar över såsom: är det bäst med viltfångad eller odlad fisk? Då tänker jag i både djur- och miljösynpunkt. Är det någon av dessa som fiskar ur sjön eller dylikt dåligt? I vilken av industrierna får djuren den skonsammaste döden (och även levnad, men det är svårt att mäta)?
Sedan har jag funderat på viltkött men finns det i den här delen av året? Jag har hört om folk som inte velat köpa vilt genom butik, finns det någon nackdel om man köper från butik jämfört med om man köper från jägare?
Jag ser inte övriga typer av animalier såsom kött, kaviar osv som tillräckligt "okej". Industriella djur vill jag helst inte köpa personligen p.ga dels att de får vara inne en stor del av året, dels att de är hårt avlade och dels p.ga hållningen. Utländskt kött eller kött där jag med all säkerhet inte vet något om vill jag heller inte köpa åt hunden för mina pengar.
Vad är bäst näringsmässigt för hund och hållningsmässigt för djur: äggula/fisk/viltkött eller hundmat/godis? Detta kommer inte vara en sak jag ger exakt varje dag (det blir lite dyrt för mig, då jag har 400 kr/månad att leva på, går i högstadiet och lever på mina föräldrar) men ibland.
Varför ger du inte jycken äggvitan?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tror rå äggvita inte är bra för hundar, men är den kokt eller stekt är det inga problem.
Jamen koka eller stek vitorna då och pröva om din hund tycker om det.
Det går ju lätt att blanda ut med annan mat också.