Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: vilda-djur
Läst 1187 ggr
VildaVittra
0

Vildsvinsskinka till jul?

Den senaste vinterns milda väder har fått förödande effekter på Öland där vildsvinsstammen vuxit till sig. Ändå skriver jägarförbundet att de klarar vildsvinssituationen i Sverige med dagens lagstiftning.

Tycker du att situationen är under kontroll? Om inte, vad skulle du vilja att det gjordes åt saken?

http://www.atl.nu/lantbruk/j-gare-kritiska-till-foderf-rbud

http://www.atl.nu/lantbruk/b-kig-invasion-p-land

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
0

har jägarförbundet frågat bönder om vad dom tycker om hur vildsvinspopulationen har hanterats (fast vet att en del bönner fått för sig att dom ska få stora pengar för att låta jägare skjuta av vildsvinen på deras marker)

Em_
1

Har pratat med en del som tjänar hyfsat på jaktturism. En del andra har problem eftersom grannarna envisas med att skjuta största grisen i flocken, dvs. ledarsuggan. Då får de problem eftersom de orädda oerfarna unga svinen går på den lättaste maten, alltså det som finns på åkern. Så på en del platser beror problemen på att man jagar fel, men jag vet inte hur vanligt det är.

Gronstedt
2

Jag hoppas innerligt att folk faktiskt börjar jaga svinen på allvar. Jag skulle äta vildsvin alla dagar om det fanns att få tag. Eller i alla fall alla dagar jag äter kött 😉.

Wellcraft
2

Vad skönt det skulle vara att äta (viltskjutet) vildsvin istället för kött från våra slaktsvin som föds upp i fabriker… 
Som #3 sa, så hoppas jag att de börjar jagas på allvar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gronstedt
1

#4: Och vad skönt det skulle vara om grisarna inte stod som spön i backen i åkrar och i trädgårdar och framför bilar …

Wellcraft
1

Eller bli jagad av en gris som råkar ha en dålig dag ^^

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Taxelina1
1

Om det blev lättare att sälja vildsvins kött så fler fick tillfälle att äta det, så vore det bra. Reglerna är hårda på grund av att vildsvinen kan bära trikinsmitta.  Alltså kan man till exempel inte lämna in vildsvinskött för rökning som man kan göra med älg, rådjur med flera.

Ett trikintest kostar ca 156 kr/kropp. Svar får man oftast dagen efter. Vi testar alltid köttet. 

Att bönderna vill ha betalt för skyddsjakt, har minskat men var utbrett för några år sedan då vildsvinen inte var så vanliga. Men nu är det annorlunda.

Tänk att jägarna inte är vatten värda och får så mycket skit i media och på andra håll. Men dom är bra att ha när man får in vildsvinen i trädgården😎

Här jagas vildsvinen så got som dygnet runt. Till 90 % på nätterna. Även en "jägare" måste sova då den även har ett jobb att sköta dagtid. Den är svårjagad.

Att man skjuter ledarsugga är under all kritik. Och mycket oetiskt då dom oftast har kultingar.

Och jag kan lova er att vildsvinen verkligen jagas hårt. Men man får inte använda åtelkameror, för då kan allmänheten känna sej kränkta. Åtelkameror är annars ett väldigt bra hjälpmedel då man får reda på om och när och vilka djur som rör sej vid åteln. Markägaren har liksom inget att säga till om på sin egen mark tack vare allemansrätten. Finge markägaren/jägaren jaga effektivt utan allmans inblandning så skulle det nog fungera bättre. Men jagas, det gör det. Men som sagt. Vildsvinet är mycket svårjagat.

Hälsning från en stor djurvänCool