Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettetik-och-moral
Läst 1013 ggr
Rumblebee
1

Handla med rent samvete?

Under en tid så har jag varitnpå jakt efter hårprodukter som inte är djurtestade, men som även är godkända för balsammetoden. Ska erkänna att jag inte hittat mycket alls, okej visst jag kollade aldrig in de dyrare märkena då jag inte alls känner för att betala mer än 6 euro eller mer i styckpris för ett balsam och schampoo. (Bor i Nederländerna därav euro). När jag sökte runt så slog det mig hur många märken som ägs av företag som direkt eller indirekt utför djurförsök. Är det möjligt att kunna leva ett helt vanligt liv utan att stödja dessa multiföretag? Ta Knorr tex. De ägs av unilever som utför djurförsök, eller betalar andra för att göra det. Eller är det enda alternativet att flytta ut på landet och bli totalt självförsörjande ? Det gör åven att jag undrar hur veganer och vegetarianer som valt deras livsstil av etiska ich moraliska skäl gör. För jag tänker lite som så att vill man inte stödja köttindustrin så vill man säkert inte stödja djurförsök (för enkelhetens skull tar jag inte medicinska djurförsök i åtanke, flr det ligger i en väldigt rörig gråzon hos mig)

VildaVittra
1

Ägg är godkänt enligt balsammetoden, då behövs inget balsam. Dock vet jag inte hur de nederländska hönsen har det. 

Men ja, det enda sättet att fullt kunna försäkra sig om var produkterna kommer ifrån är att producera dom själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1

Jag tänker mer på miljön och hälsa än just etiska skäl men jag har kommit från djurtestade produkter i håret genom att köra WO (water only) och ev skölja med nått örtte (självodlad kattmynta oftast).

Kokosoljan är det enda jag köper för mitt hår (ekologisk från icke orangutang dödande odlingar.

Men ja det enda sättet är egentligen att vara självförsörjande, vilket i praktiken är omöjligt till 100%, det var man inte ens förr i tiden utan man var beroende av andra. Men man kan komma långt.

Det är därför vi satsar på att bli så självförsörjande som just vi kan bli, jag tror man vinner mer på det även djuretiskt än att köpa allt.

Däremot så kan man ju göra bättre än att inte bry sig alls, när jag lev ovo-vegetarian så tog jag vara för vara som jag kollade upp och lärde mig om, Det tror jag också är det bästa sättet, det blir en mer längdragen men enklare övergång (och eftersom människor är lata djur så måste det vara enkelt för att funka).

l'm back