Program anklagas för djurplågeri
Den danska tvkanalen Tv2 kritiseras efter att tvkocken i Go'appetit tillagat foie gras, där huvudingrediensen består av tvångsmatade gäss.
Det verkar som att Danmark inte direkt leder djurskyddsligan.
http://www.expressen.se/kvallsposten/program-anklagas-for-djurplageri--kritiseras/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Fy sjutton! 😡
Bra att man kritiserar, det finns inga förmildrande omständigheter!
BORT ska det!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag kan inte tala för gässen(jag visste inte ens att man hade gäss i detta syfte), men när ankor föds upp för foie gras handlar det inte om tvångsmatning(enligt uppgift), i allafall inte om man köper franskt. Ankor lägger ju naturligt på sig en himla massa fett för att sedan kunna flyga långa sträckor och säger inte nej till enorma mängder mat som skulle kunna hålla dem i luften ett väldigt bra tag. Jag hittade två videos på youtube som PETA inte lagt upp, och då kan man ju själv avgöra om det är plågeri eller ej.
#2 då är det inte högsta kvalitet på foie gras ju fetare desto bättre gäller där, och för att få levern så fet som det krävs för högsta klassen så kan inte fågeln flyga längre. men bra att det finns dom som gör av lägre kvalitet som faktisk är bättre för djuren 🙂
fast blir lite fundersam används mer än levern på fåglarna speciellt på dom tvångstmatade stackarna
#3 Det finns säkert dem som behandlar djuren illa, som i alla länder och alla typer av djur, men som regel försöker man hålla viss standard. 🙂
Jag tror dem tar till vara på större delen. Har sett många olika produkter med anka. Terrine de canard(konserverat ankkött), gesier de canard(njure) och cassoulet(gryta på bönor, korv och anka eller gås).
#4 tänkte mer på att det bör ju bli väldigt fett kött från dom stackarna som tvångstmatas o det ska visserligen finnas fett på både gås och anka men inte för mycket (myskanka undantagen då den inte lagrar fett på samma sätt som övriga ankor)
Här står om hur den franska delikatessen foie gras tillverkas och jag ser inget förmildrande:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Foie_gras
#6 Samma gäller ju kor som inte får gå ute, höns i trånga burar och grisuppfödning. Enda skillnaden ligger ju i så fall i tvångsmatningen.
#5 Nog är det feta saker alltid, inget snack om saken. När man köper hel anka petar man ju hål på huden så fettet kan rinna ut under tillagningen.
#7 Det är hemskt med all djuruppfödning på det sätt du beskriver. Att det finns (nästan) lika dåliga förhållanden för andra djur hjälper ju inte de tvångsmatade gässen.
Statusbetonad lyxmat till en kostnad av plågade, tvångsmatade gäss - nix…
#9 Enda sättet du kan vara till 100 procent säker på att djuret du äter inte varit lidande är att föda upp den själv. I övrigt får man antingen bli vegeterian eller lita på att produkterna kontrolleras enligt standard.
Så om ankor och gäss lider mer än andra mat-djur är tveksamt.
#10 Hur värderar man lidande och lidande gentemot andras lidande? Slutar man med tvångsmatad gås i trånga burar har i alla fall de gässen sluppit det lidandet. Svårare behöver det inte vara.🙂
#11 Lidande är lidande, oavsett i vilken form. Men enligt expressen och allmänna opinionen är det stora nyheter och skandalöst.
Reaktionen tåls att fundera på med tanke på att djur vi konsumerar varje dag kan lida rejält dem också, om än inte på samma sätt. I detta fall är det bara sättet av lidande som är sensationellt.
#12 Visst, man kan fundera på reaktionen och den vanans makt som får media och de flesta att acceptera så mycket annat.
Det var väl ett viss nyhetsvärde i detta, och/eller att det är så pass exklusivt.
Jag tycker i alla fall det är mycket bra att man reagerar på alla cylindrar.
#13 Det är iofs sant, att eftersom det är lyx så hade folk en bild av högre standard på uppfödningen.
Att folk reagerar är givetvis bra, så då kan det ju vara bra att samtidigt slå ett slag för de djur som plågas för vår vardag. 🙂
Hjälp! Mata dom själva tills dom blir runda och goa och sedan kan dom slakta varandra så blir det gott.