Förmänskliga djur
Anser du att det är att förmänskliga djur att erbjuda dom utevistelse? Skulle de må bättre av att leva inomhus hela sina liv?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nej. Det finns betydligt värre exempel på förmänskligande av djur.
Att se hur djur lever i sin rätta natur och ge dem möjlighet (så långt det går,) även i "fångenskap" att göra det, är väl att komma så långt ifrån att förmänskliga sina djur det bara går?
Att låta katter gå ut är väl det bästa man kan göra. Så länge det inte finns något som talar emot det för just den individen och/eller på den platsen?
Utevistelse i sig kanske inte är ett självändamål. En tropisk orm har det säkert bättre i sitt terrarium än ute i naturen här i Sverige. Inte heller blir väl en tunnellevande gnagare så värst mycket lyckligare av en timme i en kompostgallerhage mitt på en gräsmatta.
Men de flesta av våra tamdjur har det säkert bättre med så mycket frisk luft och natur som de kan få, anpassat förstås efter dess behov.
Men förmänskligande? Nej. Då är det väl mer förmänskligande att tro att alla djur vill ha kläder och bo i 20 °C med klimatkontroll.
Djur är gjorda för utevistelse. Att tro att de har det bättre att ständigt vara instängda är ju galet. Inte ens vi människor mår bra av att aldrig komma ut, så vem kan någonsin påstå att det är förmänskligande att anse att andra sorters djur också skulle må bra av utevistelse?
Dock är det kanske inte alltid möjligt att tillgodose sina djur utemöjligheter, beroende på djurart, boende, miljö, och så vidare.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hursa? Är det inte bara ett djurs enkla rätt att få se solen(om det nu är en art som må bra av sol)?
Förmänskligande är väl när man tillskriver ett djur egenskaper dem inte besitter, som att katten gillar desperate housewives, ta på sig kjol och målas med nagellack.
#5 Bara något jag läste som argument för innekatter idag.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det beror väl vilken anledning varför man tycker katten ska vara ute, eller när man anser att det är dåligt att katten inte får gå fritt.
Det är att förmänskliga att säga att "jag skulle inte vilja vara instängd hela dagen" och av den anledningen anse att innekatter pga det skulle må dåligt.
#6 Jag kan tänka att man inte vill släppa ut katten om det är fara för kattens hälsa, som katt-torterare eller tungt trafikerade vägar. Men att kalla det förmänskligande är bara svammel.
Om jag och TS läst samma så var det absolut inte sagt så att det är att förmänskliga när man erbjuder utevistelse. När det skrivs så utan resten av texten som förklarar vad som är att förmänskliga så blir det inte en rättvis bedömning

Jag har en känsla av att det var jag som skrev inlägget som gav upphov till den här tråden…
Det jag skrev där är att det just är förmänskligande som gör att många är kategoriska motståndare till innekatter, de använder argument som "fångna" och "skulle du själv vilja vara instängd i en lägenhet hela livet?", utan att tänka på hur katter egentligen fungerar och på vilka olika sätt det går att tillfredsställa deras behov.
En katt tänker i revir, den vet om ifall den har tråkigt eller inte, och den jagar genom att smyga och göra korta snabba utfall, den har ett behov av att gräva ner sin avföring, och även ett behov av att klättra, klösa och hålla koll på reviret.
Frågan är nu hur man kan tillfredsställa detta, och jag hävdar att det går alldeles utmärkt inomhus för de flesta katter så länge ägaren är engagerad, vet vad den håller på med och inreder på ett kattvänligt sätt. Sen tycker jag också att utevistelse är ett jättebra sätt att aktivera katten, med alla hörsel- och doftintryck det innebär, men det är som sagt ett sätt att aktivera katten och inget självändamål i sig, och det behöver heller inte nödvändigtvis innebära att katten springer helt fritt.
Det är mer sällan man ser förmänskligande argument för att ha innekatt, det brukar handla om att det är för kattens skull och inte vad man själv skulle vilja om man var i kattens situation.
Andra djur fungerar på andra sätt, men det viktiga är alltid att man lyckas tillfredsställa just det djurets behov, inte var man gör det. Sen är det vissa djur som behöver såpass stor yta att något annat än utevistelse blir omöjligt att göra det på, hästar till exempel.
Edit: och jag vill också säga att förmänskligande är farligt, för det finns alltid en stor risk att man stirrar sig blind på hur man själv skulle vilja ha det och inte klarar av att uppfylla djurets behov, men i och med att det verkar så bra ur ens egen synvinkel förstår man det inte.
#10 Jag har läst det du skrev i andra tråden. Det var på vippen att jag tolkade "till varje pris" som att det var du som önskade det och inte andra. Men sen läste jag om och förstod vad du menade. 🙂
#10 blev fundersam på det där med att gräva ner avföring mig veterligen gäller det katt mammor som gör så med ungarnas avföring för att maskera att det finns ungar, vuxna katter ser där emot gärna till att deras avföring är synlig och katter som inte tillåts växa upp ska ha kvar skydds betendet med att gräva ner sin avföring. eller har studier av katters betende gjort en helsväng sedan jag läste om det är ju hela 10+ år sen så inte helt omöjligt.
o ber om ursäkt om det hela ses som ot 🙂
Nej det är inte förmänskligande att anse att djur ska få vara i en så naturlig och stimulerande miljö som möjligt (oftast är det ute som passar bäst in i det)
Nu finns det ju vissa djur som inte passar i just den här miljön tex när vi hade dvärgpapegojor tog vi inte ut dom mitt i vintern däremot tog vi ut som på sommaren för att få se nått annat och främst för att få solsken.
l'm back
Ja, man ska absolut inte underskatta stimulansen av ljus och, för många djur, av lukter i vinden
. Jag är övertygad om att just luktstimulans är viktig, i synnerhet för rovdjur som jagar med luktsinnet. Det är extremt svårt att åstadkomma inomhus.
Vad har hänt med inlägg #9 förresten?

#13, För att spinna vidare på det där, för du har en vädligt bra poäng 🙂
Det du säger är inget förmänskligande, för du utgår ju är från djurets behov och inte dina egna känslor. Och exakt vad som krävs för att tillfredsställa djurets behov kan man ha olika åsikter om.
Grejen med innekatter är att många som är emot det som sagt drar upp "men hur skulle du känna?" och liknande argument, och det är ett förmänskligande, de utgår från sig själva och inte djurets behov.
Alltså:
"Skulle du själv vilja vara instängd i en lägenhet hela livet?" = Förmänskligande
"Jag tror inte att man kan ge en katt tillräckligt med stimulans enbart inomhus." = Icke förmänskligande
Forskningen har sedan många år visat att om avföringen grävs ner eller inte beror på vart i reviret avföringen ligger.

Jag förstår inte vad utevistelse har med förmänskligande att göra. Utekatter i koppel får oftast ett längre liv och slipper faror som jag som ägare vet finns. Jag jämför min katt med ett litet barn, ingen av dem är kapabel att klara sig utan tillsyn.
#18 Varför skulle inte din katt klara sig utan tillsyn?
För att katter inte instinktivt vet att bilvägar eller järnvägar är farliga. För att de inte instinktivt vet att taggtråd som ligger ihoprullad ute i skogen inte är farligt. För att de inte instinktivt vet att det är farligt att stoppa in huvudet i en öppnad konservburk som kastats ute i naturen osv.
#20 Katter vet heller inte instinktivt att det är farligt att tugga på elkablar, att det är farligt ovanpå spisen, att det är farligt att hoppa upp på en rank bokhylla, att det är farligt att hoppa upp i kristallkronan (förlorade en av mina på just det sättet). Ändock överlever arten även utan människans hand.
#20 konstigt då att vår katt springer och gömmer sig så snart hon hör en bil el liknande
eller försöker att få mig att gå bort från det farliga (min man när han fäller träd med motorsåg) tex (hon jamar tills hon får uppmärksamhet, går några meter, jamar igen osv osv tills man följer henne)
Hon var inte utekatt innan hon flyttade hit så det har inte varit några "Close calls" då hon skadat sig pga bilar el fallande träd.
Hon beter sig samma som med motorsågen med björn (om vi går på promenad och björnen är i närheten)
edit: även vilda djur har ju nog med vett för att undvika bilar, ibland kanske dom inte är snabba nog men kan dom så undviker dom ju bilar.
l'm back
Du missförstår mig om du tror att jag är orolig för katten som art, det är jag inte. Jag oroar mig för just de individer jag har i min ägo. De är min prioritet. Hur många individer stryker med där ute? Hur länge lever de? Survival of the fittest är ju inte direkt de villkor jag vill att mina katter ska leva under.
Det är bra mycket lättare att säkra inomhusmiljön än utomhusmiljön som är under ständig förändring.
Visst håller sig katter undan bilar, motorsågar, björnar whatever om de förvarnas men hur många katter stryker med i trafiken varje år? Den enda svenska uppskattning jag har sett är Trafikverkets rapport som gavs ut för en herrans massa år sedan och då uppskattade man att 44 katter dog i trafiken (på bilvägar och järnvägar) varje dag. Det finns betydligt fler katter i Sverige idag än då. Jag gissar att katterna inte låg och solade på vägarna utan att de kanske sprang ut på vägarna/järnvägarna för att de jagade efter någonting eller sprang ifrån någonting. Eller bara var på väg någonstans. Min 5-åring är ju inte korkad och ställer sig mitt på vägen och petar sig i näsan. Däremot kan han mycket väl springa efter sin keps om den tas av vinden, det är därför jag håller honom i handen när vi vistas i trafiken. Likaså kan katter mycket väl lära sig att vägar är obehagliga och därför håller de sig undan, men förvänta dig inte att en katt avbryter sin jakt bara för att det råkar komma en väg emellan katten och bytet.
Djur dör ju i trafiken hela tiden, det är inte bara katter som stryker med och det beror ju i allmänhet inte på att de är korkade (jag lägger in en brasklapp när det gäller renar, de verkar ju vara korkade på riktigt för de ställer sig ju hordvis och korkar igen både vägar och järnvägar) utan pga. att de kanske blir skrämda upp på vägen eller följer efter någonting.
#23 Varför opponerade du dig emot min fråga om varför Flis katter inte klarar sig utan uppsikt?
Sedan har du fel, du kan inte säkra ett hem så pass att koncentrationen av faror är färre än de utomhus. Ja, förvisso om du bodde i en vadderad stuga utan el, men då skulle du ju inte kunna delta här.
Därför att väldigt många katter klarar sig inte ute. Många katter stryker med. Många katter skadas allvarligt. Vi kan argumentera att barn klarar sig bra utan tillsyn också, genom tiderna har ju trots allt människan överlevt. Jag tror dock knappast att någon skulle ta det för ett argument till varför vi ska släppa ut ungar vind för våg.
Jag kan säkra ett hem oerhört mycket bättre än jag kan säkra mitt hem och x antal hektar mark som katten ska röra sig över. Du kan inte på allvar mena att du kan kontrollera utomhusmiljön lika väl som inomhusmiljön? En katt som håller sig både inomhus och utomhus utsätts för båda miljöerna med de olika faror de innebär och som sagt, utomhusmiljön är okontrollerad till sin natur. Även om du patrullerar marken ena dagen kan det se ut på ett annat sätt nästa dag.
#25 Jag behöver inte säkra tomten, koncentrationen av faror är lägre där än inne.

#19 Många katter har blivit överkörda i mitt närområde, den statistiken vill jag inte jag inte öka på. Kastrull med kallt vatten på varma plattor funkar bra mot matintresserade katter. Det är kanske dags att släppa gamla mönster och pröva något nytt, det fungerar bra med koppel på hund och det funkar lika bra på katt. Men det kräver mer av ägaren.
#27 Eller så gör man på det sättet som evolutionen format djuren till. Och inser att de är djur och inte barn.
#23 så du erkänner att katter har instinken att hållla sig borta från vägar m.m. (vilket du hävdade att dom inte har i #20)
Många djur blir påkörda blandannat för att folk kör för fort, dom vet att det är farligt (förutom renar, det har du rätt i, antingen är dom smart och vet att folk inte vill köra på dom eller så är dom dum och står kvar).
Djur är inte barn, dom kan faktiskt ta hand om sig själva. Att påstå att dom skulle vara barn är att förmänskligande helt klart (för att vara tillbaka till trådens ämne).
Jag tycker man ska välja var man släpper ut djur, är det en 110 väg just bredvid så är det kanske inte så smart men är det en 30 väg så funkar det betydligt bättre (då kan dom hinna undan).
l'm back
Koncentrationen beror på utomhusmiljön, men jag anser att koncentrationen faror är ett irrelevant argument. Räkna antal faror som katten utsätts för dagligen istället och en katt som går både inomhus och utomhus utsätts för både inomhus- och utomhusfarorna.
Barn har kommit till via evolution också, varför ska inte de leva efter devisen survival of the fittest?
Alla djur undviker sådant de upplever som obehagligt om de har ett val. Problemet är att inbland tar instinkter som tex. jakt eller flykt över och då tar inte katten hänsyn ens till inlärda faror. Blir katten skrämd sticker den på reflex och är det en bilväg i vägen springer den över den även om den i vanliga fall håller sig borta från vägar.
Jag vet att djur inte är barn (jag har båda delarna) men man kan jämföra en katts förmåga till abstrakt tänkande och impulskontroll med ett litet barns. Därför kan det vara relevant att jämföra med barn, bara för att illustrera. Att katter kan ta hand om sig själva är precis den attityd som gör att så många katter far illa idag. De stängd ute (eller inne) ensamma när matte/husse åker på semester, de kastas ut när matte/husse har tröttnat på dem, de får inte profylaktisk vård de får inte vård vid sjukdom/skada osv. Katter anses knappt ens ägas av människor utan anses mer höra ihop med en gård. När gården säljs får inte katterna följa med utan de får stanna. Katter är ingenting man skaffar, "de bara kommer" osv.
Katter är värda omvårdnad och tillsyn. Det betyder inte att man behöver låsa in dem i vadderade rum men det finns ju liksom någon slags skala mellan ett vadderat rum inomhus till att få leva mer eller mindre på egen hand utomhus.
#30 Hur är det irrelevant? På en plats där det finns kanske 3 faror per hektar gentemot 1 per kvm, var är den matematiska sannolikheten störst att djuret blir skadat?
"Räkna antal faror som katten utsätts för dagligen istället och en katt som går både inomhus och utomhus utsätts för både inomhus- och utomhusfarorna."
Absolut:
8 timmars sömn hemma: Osannolikt att skadas
+
16 timmar utomhus med få faror.
Mot:
8 timmars sömn hemma: Osannolikt att skadas
+
16 timmar i en stängd miljö med många dödliga faror som en uttråkad katt lätt kan utsättas för.
Även om utekatten skulle vara vaken hemma, så är det ju ändå mindre sannolikt att den skadas av farorna i och med att den utsätts för dom under kortare tid.
Enkel matematik.
#28 Nu är det ju så att ett barn inte når sin mognad förrän långt efter att katten blivit vuxen. Visste du inte att barn har en längre utvecklingsfas än vad katter har?
Shit, vad är det för hektar glashus du avser ute? Grov underskattning av faror även ute på landsbygd där du. Bara på en bondgård har du betydligt fler faror än så. Stall och bondgårdar är inte direkt säkra miljöer… Morsan bodde på vad jag skulle säga "säker mark" och min gammelkatt kostade tusentals kronor i veterinärvård pga. skador (15000-klassen). Vi såg även attacker från bl.a. ormvråk och då kan man ju tänka sig allt vi faktiskt inte såg.
Sedan vill jag hemskt gärna veta vilka dödliga inomhusfaror jag har…
Så du menar att folk i allmänhet inte släpper ut sina utekatter förrän de har nått full mognad dvs. vid 2-4 års ålder? Det var helt nytt för mig faktiskt (och även den vuxna katten har ju en förmåga till abstrakt tänkande och impulskontrollen som ett barn har).

Men hur svårt är det att hägna in sin trädgård? Helt plötsligt har vi en situation där katten fortfarande får stimulansen utelivet innebär, men med bara en bråkdel av farorna. Särskilt som man kan se till att ens trädgård har ordentligt med skydd även mot fågelattacker så katten alltid kan hinna till ett i tid.
Att inte göra det trots att man har möjlighet tyder bara på en sak: att man inte värderar sitt hursdjurs liv särskilt högt.
redigerat av admin
#32 Det finns ingen anledning att svära, så håll dig från det i fortsättningen tack. Sedan är inte fallande kottar speciellt dödsfarliga, däremot så är elkablar det och telefonkablar. Inomhus finns diverse kemikalier osv.
Om du iakttar en ung katt/kattunge som går ut så kommer du se att det tar ett tag innan den går på "långpromenad", den går iväg när den är "tonåring", precis som mänskliga tonåringar börjar lämna boet. Själv stack jag iväg och jobbade i forna Sovjet som 16-åring, men mina föräldrar lät ju inte mig växa upp i en glasbubbla.
#33 Ska jag hägna in 30 000 kvm rymningssäkert och utan att förstöra fornlämningarna så kostar det nog mer än att flytta till Afrika och köpa ett lejon. Dessutom skulle larver osv få härja fritt i odlingarna då inga fåglar skulle kunna flyga dit.
Sedan finns det faktiskt en fara med att hägna in och det är att djuret inte kommer undan. Se på höns tex, tar sig räven in i en hönsgård så tar den alla, har du dem fritt ute tar den möjligen en.
Farliga kemikalier utgår jag ifrån att ingen förvarar så att djur eller barn kommer åt dem oavsett om de är utomhus eller inomhus. Jag känns ringen som förvarar farliga kemikalier öppet. Elkablar skyddas med kabelskydd (eller byggs in i möbler) och telefonkablar? Menar du kabeln till laddaren då? Den som jag laddar telefonen med en timme om dagen? Ja, den är verkligen livsfarlig där i hyllan där den ligger och laddar telefonen. Farliga kablar är ju precis som farliga kemikalier sådant du som djurägare måste hålla undan. Precis som du barnsäkrar när du får småbarn så att de inte ramlar ut genom fönster eller sticker olämpliga saker i stickkontakterna måste man ju anpassa inomhusmiljön efter sina djur.
Det är detta jag menar med att man kan kontrollera inomhusmiljön. Det är klart att du kan skapa en livsfarlig miljö inomhus, men har du lite vett i skallen anpassar du inomhusmiljön efter katt när du har katt, precis som du anpassar den efter barn när du skaffar barn.
Och fortfarande… den vuxna katten har inte förmågan till abstrakt tänkande och impulskontroll som en vuxen människa. Den vuxna katten är ur många aspekter att jämföra med ett litet barn. Det spelar ingen roll att den successivt utökar avståndet till sitt hem med åldern, som fullvuxen kan den fortfarande inte greppa världen på samma sätt som ens en tonåring. Curiosity killed the cat.
Jag flyttade hemifrån som 16-åring, vad det nu har för relevans. Det är ingen som talar om att stänga in någon i en glasbubbla.
#35 Nu var det ju du som drog in jämförelsen med barn i ekvationen, tydligen upptäckte du att den saknade grund.
Jag tror du missat poängen, folk använder alla dessa påstådda faror utomhus som argument, det jag visat på är att det faktiskt finns faror inomhus och dessutom i högre koncentration. Den där räven de oroar sig så för har ett revir på minst 5 kvadratkilometer. Rent matematiskt kommer inte kissen stöta på den värst ofta.
Sedan tror jag inte det minsta på att alla kattägare du känner har vadderade väggar utan lösa kablar, böcker i bokhyllan, lampa i taket, kaveln framme under baket (där känner jag faktiskt en som förlorade sin katt pga att den fick kaveln i huvudet) eller tvål osv.
Ska man titta på någonting om hur funktionell ett djur är i sin miljö är det inte på förmågan till abstrakt tänkande man ska överväga, utan hur katten reagerar på retningar som exempelvis faror och hur lätt den lär sig.
Om nu inomhusmiljön är så mycket farligare, hur kommer det sig att förväntad livslängd på innekatter är längre än den hos utekatter (dvs. inte medelålder så att vi kan skylla lägre medelålder hos utekatter på hög dödlighet hos kattungar vilket iofs också signalerar farligare miljö)? 12-15 år för innekatter och 5-6 år för utekatter (jag tar medvetet de lägre rapporterade siffrorna för innekatter och de högre siffrorna för utekatter). Hur ska man sedan räkna de utekatter som försvinner? De faller ju helt utanför statistiken eftersom man inte kan utgå ifrån att de varken är levande eller döda. De kan ha flyttat, stulits eller dött.
Din beräkning på hur ofta katten och räven kommer stöta på varandra antar jag utgår ifrån att de rör sig slumpvis över området både räven och katten. Nu rör sig varken utekatter eller rävar slumpmässigt. De konkurrerar även om samma bytesdjur. Sannolikheten att de kommer träffas är väl snarare ganska stor eftersom de har samma bytesdjur och bytesdjuren brukar inte heller röra sig slumpmässigt. Sedan är väl räven antagligen det jag är minst orolig för utomhus. Bilar, tåg, slåttermaskiner, skräp och andra av människan skapade faror är sannolikt de största farorna utomhus (sedan får man ju addera de naturliga farorna till det).
Att katter dör av att en kavel ramlar i huvudet på dem är väl ungefär lika vanligt som att de dör av att blixten slår ned i dem skulle jag tro. Du tar då de mest osannolika fall för att föra ditt fall. Alla jag känner som har innekatter har en väl anpassad inomhusmiljö och precis som alla småbarnsföräldrar jag känner barnsäkrar sina hem så kattsäkrar ansvarsfulla kattägare sina hem.
#37 För att de siffrorna du tog upp avser okastrerade utekatter, inte kastrerade.
Sedan gör du en hel del antaganden utan grund, jag är exempelvis mycket väl medveten om hur rävar rör sig, klockan fyra varje morgon går han förbi mitt hönshus på väg ner till byn (jag går nämligen inte ut med hundarna förrän han varit här).
"Du tar då de mest osannolika fall för att föra ditt fall."
Nej, jag tar exempel. Det vore väl värre om jag hittade på en massa nonsens.
"Alla jag känner som har innekatter har en väl anpassad inomhusmiljö och precis som alla småbarnsföräldrar jag känner barnsäkrar sina hem så kattsäkrar ansvarsfulla kattägare sina hem."
Får vi se bilder på dessa vadderade celler utan lampor? Hem är farliga, hur du än säkrar dom.
#38 hur menar du att lampor är farliga?
Nej, det är siffror baserade på innekatter och utekatter oavsett sexuell status. För fertila hankatter som går ute brukar beräknad livslängd vara lägre. Likaså hos ferala katter. Kolla Agrias statistik från 95-99 (vilken är den enda de redovisar öppet). Den enskilt största posten man har betalat ut livvärde för är trafikskador. Veterinärvård, lägre siffror eftersom katter sällan överlever trafikskador. I övrigt är skador pga. trauma (olyckor/slagsmål) ganska ovanliga och inget specifikt som kan härledas till innekatter. Utekatter får bitskador (det är väl typexemplet av en katt med bitskada egentligen, utekatten som har hamnat i slagsmål).
Och hem kan mycket riktigt aldrig säkras helt och hållet om man vill kunna kalla dem hem, men du kan inte heller säkra utomhusmiljön. Vad vi diskuterar är inte vad som är helt säkert utan ifall utomhusmiljön är säkrare än inomhusmiljön. En miljö som du öht har väldigt svårt att kontrollera. Idag kan en äng vara säker och fin och idyllisk, imorgon kan någon idiot ha dumpat farligt avfall eller skrot där. Miljön ute i det fri är till sin natur nyckfull och okontrollerad.
Och nog för att devons är halvapor, men ingen av dem har ens gjort ansats till att försöka ta sig upp i lamporna. Antagligen för att de har många andra och bättre möjligheter till att hålla sig högt upp.
#40 om det är minsta lilla skillnaden mellan hur många utekatter det finns jämfört med innekatter och/eller om det är vanligare att en eller den andra är försäkrad så stämmer inte statistik från försäkringsbolag.
Vi har tex inte vår katt försäkrad, vi har pengar undanlagda istället.
och skulle nån idiot dumpa skräp på min äng så skulle jag ringa polisen direkt (samma i min skog) det skulle också märkas snabbt så man kan åtgärda det (och ja vår katt håller sig i princip bara på vår mark)
l'm back
Säger som #7.
#39 Det står i tråden.
#40 Länka till denna studie om katters livslängd (även om agrias statistik är under kritik då den listar vissa sjukliga hundraser som friska).
"Miljön ute i det fri är till sin natur nyckfull och okontrollerad."
Och imorgon kan det börja brinna i lägenheten. Ditt argument faller på sig själv.
Jag har studierna i huvudet. Det var några år sedan jag kollade upp det, men jag kan se om jag lyckas få fram något.
Och visst, Agrias statistik är inte perfekt men vi får ju använda oss av de siffror som finns och i övrigt helt enkelt konstatera att vi inte vet.
Ja, min lägenhet kan börja brinna. Det kan skogen eller gräset ute också. Inomhusmiljön är fortfarande lättare att kontrollera än utomhusmiljön. Du kan fortsätta argumentera emot det, jag ids inte längre. Du får gärna leva i tron att inomhusmiljön är okontrollerad och livsfarlig. De inomhusmiljöer du vistas i kanske är det. Vad vet jag?
#44 Hur ska jag formulera om detta så du förstår syftet?
"Jag tror du missat poängen, folk använder alla dessa påstådda faror utomhus som argument, det jag visat på är att det faktiskt finns faror inomhus och dessutom i högre koncentration."
Folk tror att katter är säkra inomhus, uppenbarligen är de inte det.
#45 Säkrare, inte säkra.

På vilket sätt har evolutionen format katter till att klara sig i en miljö som är skapad av människor? Det finns mängder av katter efterlysta på blocket, kastrerade som okastrerade, unga som gamla. Varför då, om de är så lättlärda och håller sig nära hemmet.
Du skriver att katter lär sig lätt, men blir den överkörd vid första försöket då finns ingen andra chans. Djur är inte människor det är riktigt, men för mej är det viktigt att ge mina katter bästa möjliga förutsättning till ett långt lyckligt liv. Eftersom jag bor i en stad är koppelpromenad en bra lösning. Hela mitt hem är format för att katterna ska må bra och inte skadas. Det är faktiskt lite som att ha småbarn man får ligga steget före.
På tal om höns, så blev min brorsdotter av med 4 hönor och 1 tupp som rörde sig fritt på gården. Dom fick ett kort men lyckligt liv.😉
Men vi är människor och har olika åsikter om djurhållning och vi kommer nog inte att enas.
#47 Ytterst få av världens katter lever i urbana miljöer skapade av människan.
Vad jag kan se har ingen i tråden förespråkat att katter i tätbebyggda områden/städer bör vara utekatter.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Där skulle jag nog säga emot dig. Katten idag lever nog huvudsakligen i urbana miljöer, skapade av människan. Vare sig de har ägare eller inte.
#49 Knappast i städer där de riskerar att bli överkörda.
Jo, tyvärr skulle jag säga. Det fullständigt kryllar av katter ute i städerna. Det är även i storstäderna vi har störst antal förvildade och hemlösa katter. Och ja, många går åt i trafiken. Det är antagligen därför jag ser nya lappar om försvunna katter i princip varje dag här ute.
#51 Tragiskt om det är så, har själv inte upplevt det så.
Bor hyfsat centralt i Göteborg, E6 passerar några hundra meter härifrån samt två större vägar, buss och spårvagnstrafik lika så. Ett "vanligt" område i övrigt med lägenhetskomplex med mindre vägar i rutnät, några få gräsmattor. Och det kryllar av utekatter tillsammans med lappar som efterlyser försvunna katter. Förundras över att människor vågar släppa ut sina förhoppningsvis älskade husdjur här men förvånad är jag inte längre.