Kanin: Animaliska pellets
Jag har ju ett gäng kaniner som jag föder upp till produktion (ull, skinn och kött) och då jag är köttätare så vill jag ju att mina kaniner ska leva enligt samma etiska regler som jag.
Nu är det ju svårt att få tag på pellets som är baserade på animalier till kanin här i Sverige, så jag undrar om någon har något recept eller en youtubevideo som jag kan använda? Eller kanske en länk till något foder som jag kan beställa.
Det skulle låta va? Jag tror nog att ingen gick på det. Varför jag tar upp detta scenario är att det inte är ovanligt att man ser detta scenario när det gäller köttätande djur i händerna på vissa ägare som är veganer.
Har man rätten att ge sitt djur en så pass onaturlig kost? Länkarna samt recepten dessa ägare får är varken vetenskapligt belagda eller trovärdiga, ändå sväljs dessa "kunskaper" med hull och hår.
Vad tycker du? Skulle det vara okej att ge animalier till en herbivor?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nä lika oetiskt som att föda upp en ten carnivor tex katt på vegetabilier..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Kan ärlig inte förstå hur de tänker som ger sina djur totalt fel kost bara för att de själva har en viss livsstil! 😕
Har stor beundran för de som är veganer/vegetarianer som trots att de själv aldrig skulle kunna äta kött ger sina katter/hundar rått kött och står och skär upp och maler de till sina älsklingar! 🌺
Däremot har jag ingen förståelse alls för de som väljer att ge sina katter/hundar veganmat. Är dessa människor bara egoistiska eller är de bara totalt korkade? 😡
/Elisa

#0: Helt oriktigt är det faktiskt inte, frigående kossor äter as någon gång ibland främst för att få i sig vissa mineraler. Visserligen är det inga större mängder det rör sig om, en död hare t.ex. Och det förekomm ju tidigare att kossor åt mjöl producerat av självdöda kossor och det gick ju bra (ända tills det blev en s.k. skandal av det i pressen).
Men i själva verket skulle man kunna säga att en ko är köttätare, av den boskapsskötande varianten, den odlar och göder mikrober och urdjur i mage ett till tre sedan äter den upp dom i mage fyra, alla ruminanter fungerar på det viset. Det är bara jäskar-varianten som Elefanter och Noshörningar som är rena vegetarianer.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Skandalen i pressen hade väl till största delen att göra med att galna ko-sjukan troligtvis orsakades av att korna fick mat med självdöda djur i.
/Elisa
#2 Jag känner faktiskt en vegan som börjat att jaga, enkom för att utfodra sin hund.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag bärgade mina djur, även som vegan..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Huvudsaken är att djuren mår bra tycker jag. Om kaniner t.ex. skulle behöva och kunna tillgodogöra sig animaliska kalciumtillskott ser jag inga etiska problem med det. Det oetiska, anser jag, är när djur utfodras så att de får näringsbrist, blir feta, och så vidare. Växtätare mår inte psykiskt dåligt på samma sätt som en vegan som råkat äta kött.
#7 Fast nu är det ju frågan om att helt förvägra djur deras naturliga föda, inte om något tillskott.
I trådstarten undras det "Skulle det vara ok att ge animalier till en herbivor?" "Animalier" specificeras inte :) Mitt svar är ja, det tycker jag, om djuret mår bra av det. Nu mår ju kaniner knappast bra av leversnittar och katter kan inte leva på broccoli. Jag dissar inte ens viss kost bara för att ett ickedomesticerat djur inte äter det i det vilda. Visst är det oftast så att den "naturliga" födan är den bästa, men jag vill inte förmänskliga kaniner till veganer eller säga att katter blir ledsna av att inte äta kött.
Nej det vore inte okej.
Och att vända det till att ge kött till kaniner visar ju hur galet det kan bli. Även om en kanin antagligen skulle bli sjuk fortare än en katt på vegetariskt foder exempelvis.
Men jag tycker inte det är okej med vegfoder för köttätare heller, då jag hellre vill att dom ska få i sig näring via kött än tillskott för att få i sig ämnen som finns i kött.
Däremot vet jag en kanin som testade smaka en bit korv. 😛
vad är det som inte är vetenskapligt med dessa länkar?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5419800
Huvudsaken är att djuret kan tillgodogöra sig maten och får i sig de näringsämnen den behöver i tillräcklig mängd. Hur kan någon tycka annorlunda?
En kanin mår dåligt om den får animalier -nej det är inte okej. En hund mår bra om den får vegetabilier - okej.
Medarbetare på klickerträning.ifokus
#11 Nej, en hund överlever på vegetabilier, en ganska markant skillnad mot att må bra.
Är sveriges radio en vetenskaplig länk numera?
Angående den andra länken, så är det en enormt kort studie för att kunna dra några som helst slutsatser, 16 veckor är ingenting. Jag deltog i en studie angående äldres ämnesomsättning och den pågick i två år. Där kan man dra slutsatser.
Lite intressant dock att de valde en ras/hundtyp som är kända för sin effektiva ämnesomsättning och näringsupptag. Undrar varför de gjorde det? För att få det resultat de ville ha?
#12 min hund mår utmärkt! han har käkat vegetabiliskt i några månader och har samma ork, hull, fina päls m.m. som han hade innan. han både överlever och mår bra och så gör alla andra tusentals hundar i världen som lever på vegetabilier. jag har varit lika emot det här som du tidigare men så träffade jag en indisk kille som, precis som mig, är vegan. han kunde inte förstå varför eller hur jag kunde ge kött till min hund. hans familj har haft flera hundar som vuxit upp och levt på vegetabilier i indien, det var han som öppnade mina ögon och fick mig att läsa på.
länken var till en artikel på sveriges radio där de skrev om en studie som också angavs tydligt, om du hade varit intresserade hade du själv kunnat googla på den studien sen, men här får du den http://www.2ndchance.info/rawdiet-Axelsson2013.pdf
håller med om att det var en kort studie, men tror att de valde hundar som behövde så mycket näring som möjligt snarare än en ras som var känd för sin ämnesomsättning.
Nu har jag inte läst artikeln du länkar till och visst en hund "kan" säkert leva på vegetarisk mat, då de är mer allätare, även om de till största delen vill och bör äta kött för att må bra. Tycker trots detta att det är helt befängt att ge hundarna vegetarisk mat!
Men ni som ger katter veganmat, vad har ni för ologisk ursäkt? Att det är taurin i veganmaten? Det är inte den rätta taurinen och det finns ingen som helst logisk orsak att ge katter veganmat överhuvudtaget, dessa djur är utpräglade köttätare och det enda vegetariska de normalt får i sig är innehåll från tarmar och så tuggar de i sig lite gräs då och då. Visst kan katter äta majs och ärtor, men det är inget de ska leva på.
Lika lite som en kanin ska äta kött eller kor för den delen. Även om de mycket väl kan käka/städa upp ett antal döda ungar eller efterbörden vid behov.
Vi människor mår inte bra av för mycket kolhydrater, detsamma gäller de köttätande djuren.
/Elisa
#13 Där har du fel. Huskies behöver inte alls lika mycket mat som andra hundar av samma vikt, det är det som menas med effektiv ämnesomsättning (det är ju den typen av hund jag har själv). Faktiskt så får du ut mer motor ur dom om dom får mindre mat, så normalt springer de på en relativt tom mage. Man kan dock mata dom i princip hur mycket som helst utan att de går upp i vikt.
Journalister saknar i regel adekvat kunskap för att kunna tolka en vetenskaplig skrift, det borde väl du veta?
Den studien handlar om att hundar kan tillgodose sig stärkelse, ingenstans i studien kan jag se att de bör eller ska göra det, och definitivt inget om att de ska leva på vegetabilier enbart.
Ska vi titta på hur en sophög såg ut på den tiden, så lär du hitta en hel del animalier, då detta skedde under tiden vi gick från jägare till bönder.
Om man frånser själva näringsbehoven, så har ju en köttbaserad diet ett flertal andra positiva sidor, så som ökad tandhälsa. Men så klart, gröt och bönmos behöver ju inte tuggas.
#15 Okej, det där visste inte något om.
Det står inte heller i artikeln att hundar ska eller bör äta stärkelse, bara att de tillgodogörs sig det, precis som studien säger.
Jag är vegan för djurens skull, jag vill inte göra så att min hund mår dåligt. Ser jag minsta förändring mot en sämre hälsa ska han självklart inte äta vegetabiliskt längre.
Jag anser helt enkelt att har man skaffat sig ett visst djur, eller funderar pa det, da ska man utfodra djuret med det som ar mest naturligt och tillgangligt for en som djuragare att inforskaffa.
Varfor applicera sina egna kostideal pa sina djur? Vad ar det som hander uppe i hjarnkontoret som gor sa att folk faktiskt forsoker sig pa att ge sina carnivorer en vegetarisk kost? Varfor experimentera?

Att ge ett växtätande djur enbart animaliskt käk funkar faktiskt, djuret kanske inte mår så bra av det men det överlever, att däremot ge enbart vegetabilier till ett icke växtätande djur funkar inte alls, däggdjur, reptiler och fåglar kan nämligen inte bryta ner cellulosa som är huvudingridiensen i vegetabilier så dom måste vara specialanpassade för att klara den födan och är dom inte växätare så saknar dom den anpassningen och kommer därmed att svälta om dom får enbart vegetabilier. Att bryta ner animalier klarar däremot både växtätare, allätare och rovdjur, men växtätarna har beroende på sin specialanpassning inte något särskilt bra anpassat matsmältningssystem för att ta hand om den födan vilket kan leda till problem. Allätarna är i de allra flesta fall utrustade för att primärt ta hand om animalisk föda och har förmågan att ta till vegetabilier temporärt i nödfall. Detta syns på förmågan att framställa vissa fettsyror och vitaminar som växtätarna har men allätarna saknar. Dom måste alltså få i sig dessa fettsyror och vitaminer via födan och dom finns företrädesvis i animalier
#18 det där lät oerhört okunnigt. de flesta reptiler är omnivorer eller carnivorer, det stämmer. men bland däggdjuren och fåglarna är de flesta herbivorer. att allätare är menade att främst äta kött stämmer inte heller, det finns t.ex. många apor och fåglar som äter kanske 95% växter men pillar i sig insekter ibland.
och att ge ett djur som är utpräglat växtätare animalier är tusen gånger värre än att ge en, i detta fallet hund, vegetabilier! de skulle bli sjuka med en gång, de kan inte alls ta hand om det. en människa som levt som vegetarian ett tag blir också sjuk om den stoppar i sig kött, prova själv.
Kor/kvigor som äter upp efterbörden är de karnivorer, eller växtätare?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#19: Nu får du väl skärpa dig!
Var har jag sagt att de flesta däggdjur och fåglar inte är Herbivorer? Jag skrev inte heller att alla allätare är främst inriktade på animalier utom dom flesta vilket är en helt annan sak. Att en herbivor petar i sig en och annan insekt gör den inte till allätare.
Din jämförelse haltar betydligt eftersom hunden inte är ett rent rovdjur utan har en allätaroption och väljer du istället katten så finns det åtskilliga exempel på undernärda katter som matats med enbart vegetabilier av sina vegetarianska/veganska mattar/hussar, samtidigt har vi råttor som utan att tveka sätter i sig massor av animalier när det ges tillfälle och dom mår uppenbarligen bra av det.
Att jag skulle pröva på att bli vegetarian finns inte på kartan jag håller med dom som anser att människan är en rovapa!

Animaliska och vegetabiliska proteiner innehåller olika aminosyrasammansättning och kaniners magtarmsystem är endast anpassat efter vegetabilier. Det är inte direkt giftigt och de kan säkert få i sig en och annan insekt ibland men om de regelbundet får i sig större mängder så mår de inte bra. Det klassas även som djurplågeri eftersom det står i djurskyddslagen att djur ska utfodras med foder som är anpassat för djurslaget.
#21 snark, skrev en lång kommentar men råkade radera. i vilket fall, det här stycket tolkar jag som att det knappt finns några däggdjur eller fåglar som är herbivorer
"att däremot ge enbart vegetabilier till ett icke växtätande djur funkar inte alls, däggdjur, reptiler och fåglar kan nämligen inte bryta ner cellulosa som är huvudingridiensen i vegetabilier så dom måste vara specialanpassade för att klara den födan"
Men det var väl en missuppfattning då, great.
Det konstiga i allt det här är väl ändå att man tvingar på djuret en livsåskådning den inte förstår och som den mår dåligt av.
Jag vill ha en kanin som husdjur. Kaniner vill ha en håla eller ett bo att gömma sig i. Personligen har jag cellskräck. Skulle kaninen överleva på en stor, fin öppen yta om jag hägnar in mot rovdjur? Absolut. Men den skulle må mycket bättre av att kunna gömma sig. Antingen får jag acceptera att kaniner har ett för mig oetiskt, motbjudande behov och tillgodose det eller så får vara utan kanin.
Klockren. :P
#22 Japp, men jag undrar. Är det ingredienserna, eller det som står på paketet som avgör för de att det är "godkänt"?
Endel ger hästfoder till kaniner där vitamin värden är skyhöga vilket är farligt. Viltfoder har i alla fall aturliga värden men används numera mer sällan. Det var förr superpopulärt.
Sedan finns ju gamla vanliga hederliga carrier, stampe och de "dyrare foderna".
Enligt mig så ska ett djur äta den kost som det är menat för. Idag finns väldigt få studier som visar vad tex vegankost gör för hundar och katter i längden. Om vi tittar på tex människor så vet vi att felaktig kost inte alltid visar sig vara felaktig efter två-tre månader eller ens två-tre år.
Jag erkänner att jag inte är insatt i hundnutrition men katter är jag desto bättre på :). Där visar studier att en hög halt av vegetabilier i kosten ökar risken markant för diabetes, njursten, urinsten och tarmrelaterade sjukdomar. Detta är alltså studier som gjorts på foder som ändå innehåller en viss mängd kött.
Anledningen till bland annat ökad risk för diabetes är helt enkelt att vegetabilier och animalier kräver helt olika spjälknings- och upptagnings sätt i kroppen. En katt är gjord för att nästan uteslutande äta kött. Den har tänder som skär, sliter och klipper istället för att mala, krossa och tugga. Den har en liten magsäck och kort tarmpaket eftersom kött är mer lättsmält än animalier. Den har en ganska ineffektiv insulinproduktion då den inte får i sig så mycket kolhydrater. Deras kropp är programmerad att känna mättnadskänsla av proteiner och inte kolhydrater.
Så vad händer i ett sådant djur när man utfodrar det med till största delen vegetabilier? Tänderna får inte arbeta p ett normalt sätt vilket ökar tandsten och liknande problem. Eftersom de inte får i sig tillräckligt med proteiner så har de sämre mättnadskänsla och äter därför mer än vad de borde/behöver. Deras mag- och tarmkanal klarar inte av att ta upp alla näringsämnen då den är för kort. Insulinet skjuter i höjden och till slut orkar binjuren inte med och producerar inte tillräckligt med insulin (diabetes).
Till detta ska läggas att katter behöver protein i stora mängder för att överleva och det går inte att ersätta animalisk protein med vegetabiliskt eftersom det är två helt olika saker. Det är som att ersätta mjölk med glass. Visst är båda mejeriprodukter men där slutar likheten.
Jag har själv sett skillnaden på katter som har ätit "friskiskost" och sedan gått över till blötmat eller barf. De såg inte sjuka ut innan övergången, helt "normala". Men efter så är det en sådan stor skillnad att man funderar över varför man inte såg det från början. Bättre hull, bättre tänder, bättre muskler, bättre avföring och piggare.
Jag bryr mig väldigt sällan om vad folk väljer att äta eller inte äta. Vuxna människor får gå sina egna vägar. Men att tvinga ett djur till en onaturlig (och i de flesta fall osund) kost är en av väldigt få saker som kan få mig att bli riktigt förbannad. Lägg fram en skål med bönor och en skål med rått kött framför en katt och låt den välja.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#27 bara en liten rättning, när det gäller protein. Aminosyrorna som finns i vegetabilier finns också i animalier däremot i lite annorlunda mängd.
Men det finns vissa aminosyror som inte finns i vegetabilier men som finns i animalier. För människor spelar det ingen roll eftersom vi inte behöver just dom aminosyrorna, däremot är dom essenciella för katter.
Så vegetabiliskt protein och animaliskt protein är inte helt olika saker däremot så kan ju katter inte leva på vegetabiliskt protein eftersom det inte är fullvärdigt för katter men det är en helt annan sak än det du påstår.
l'm back
#19 Jag var vegetarian i 7 år. Jag hade inga som helst problem att börja äta kött. Blev inte ett dugg sjuk.
Har funderat en del på det faktiskt. Jag tror att många inte vet vad djuren egentligen äter. Folk (jag bland annat) tror att hundar är 100% köttätare fast de egentligen är allätare. Många ger gerbiler helt vegetarisk kost fast att de egentligen även äter insekter. Jag bestämmer inte vad vår hund ska äta (ägs av mamma) och han äter mat son veterinären ordinerat. Har därför inte behövt gå djupare i ämnet om vad han borde äta. I framtiden när jag själv blivit vegan och skaffar hund vet jag inte vad den kommer äta. Rått kött från en ekobonde i närheten där jag själv träffat djuren först? Egenlagat vegansk mat? Lakto-ovo vegetariskt? Ingen aning. Jag tänker läsa på ordentligt och är det möjligt att uppnå alla näringsmässiga behov för hundar i en vegansk kost väljer jag det. Sannolikt kommer jag i alla fall inte välja färdig hundmat som man köper i affär. Mat som inte blir gammal, där man knappt vet vad som finns i känns inte särskilt bra på något sätt. Dessutom tänker jag mig att hundars naturliga mat inte ens har en liknande konsistens. Viktigast är att hunden mår bra men om den kan göra det på en diet som mitt samvete mår bra av är det bäst. En katt däremot skulle jag aldrig ta bort köttet helt ifrån. Men den kanske klarar sig på köttet från när den fångar möss/fåglar ute så behöver jag bara ge den vegansk mat. Inte insatt i katter alls, skulle läsa på innan jag skaffade en.
#31 Nu är det ju tack och lov inte lagligt att inte utfodra sin katt med vegansk mat. Och det finns studier som visar på att tandhälsan ökar om djuret erbjuds råa köttben att tugga på, så valet bör ju vara lätt, är det inte det så finns det ju djurarter som inte äter kött alls naturligt som exempelvis kaniner att ha som husdjur istället om man har problem med att ens sällskapsdjurs naturliga kost innehåller animalier.
Var försiktig med att läsa information om vegansk hundmat, du ser ju i tråden att man måste ha en hel del kunskap om just den rasen som studien handlar om.
Varför ska man ha djur som har kött som en del av sin diet om man inte vill ge det? Finns massor av vegetariska djur där ute…
#33 Alla som äter vegetariskt är ju inte veganer, man kan ju vara vegetarian och ha skinnjacka tex eller katt, att vara vegetarian säger ju bara vad man själv äter (vilket man tex kan göra av hälsoskäl) inte vad man äger eller hur man ska förklara det.
Själv har vi katt men jag är ovo-vegetarian. Jag är ovo-vegetarian för miljön främst men också för att det är gott men jag bestämmer ju inte om min man el min katt ska vara vegetarian.
l'm back
#34 men då är du ju medveten om att katten inte är vegetarian så då ger du ju katten kött och är inte en av dem jag menar. 🙂
#35 aha jag trodde du menade vegetarianer som äger rovdjur varesig dom ger dom kött el inte
l'm back
#32 Jag kan ju inte mycket om katter och vet därför inte vad jag skulle utfodra den. I framtiden kommer jag troligtvis skaffa katt för att jag själv inte ska behöva sätta ut råttfällor. Därför vill jag ha katt trots att de inte är vegetarianer. Som sagt skulle jag läsa på ordentligt innan jag börjar utfodra min hund med vegankost. Jag har inga problem med att ge djur kött så länge jag vet var köttet kommer ifrån och hur djuret haft det. Men kan ett djur leva och må lika bra på vegankost tycker jag det är bäst.
#36 :)