Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: lagar-och-regler
Läst 4115 ggr
VildaVittra
0

Allemansrättens baksida

Vi har den underbara allemansrätten i det här landet, som ger oss rätten att vandra relativt fritt i vår natur. Dock ju en hel del boskap farliga för människan. Se exempel:

http://www.atl.nu/lantbruk/bonde-frias-efter-tjurd-dad-vandrare

http://www.atl.nu/lantbruk/ledde-l-pt-vling-attackerades-av-tjur

Ett sätt att skydda boskapen från varg är ju dessutom att låta djuren gå tillsammans med boskapshundar som även varnar människor som går i flockens närhet.

Skulle du kunna tänka dig att vissa inskränkningar i allemansrätten skulle vara tillåtna i exempelvis vargrevir? 

Går du in i en hage med djur du inte känner?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Perly
7

Väljer man att gå på platser där det är känt att det finns djur (varg revir, en hage med stängsel osv) så gör man det på egen risk. Man bör ha respekt för djuren och känns inte vettigt att traska rakt in bland okända djur, speciellt om man inte har kunskaper i att hantera dem.

Alltid Oavsett

Gasoline
5

Ang vargrevir har jag inte ens funderat på tidigare och kan inte ta ställning till det. 

Däremot kan jag hålla med #1, går man in i hagar eller inhägnat område så gör man det på egen risk.

VildaVittra
0

#1 Till saken hör att jag faktiskt fått sagt till mig att bönderna borde hålla sina tjurar/baggar osv inomhus så de inte riskerar att skada människor, för att denna person hade rätt att gå in i hagen. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
6

Jag tycker att man går in i andras hagar på egen risk, det gäller även utanför hagar. Man rör sig faktiskt i skogen på egen risk och kan inte begära att djur ska skjutas av för att man blivit skrämd/skadad/dödad av ett vilt djur.

Själv går jag aldrig in i andras hagar och jag kommer att sätta upp skyltar om jag har hagar i skogen eller andra ställen som inte är nära huset

tex "snälla stäng grinden efter er, varning för gåskarl" och även på engelska.

l'm back

Perly
2

#3 Man har ju hagarna för att djuren ska kunna gå ute utan att störa allmänheten (om de gått fritt), det kanske skulle kunna gälla om det var staten som ägde marken men oftast så äger ju bönderna sin mark o då e de ju klart att de brukar den. 🙂

Alltid Oavsett

Em_
4

Har gått på tydligt utmärkta vandringsleder som går igenom hagar. När folk uppmuntras att gå där utgår jag i från att det är några farliga djur i hagen. Har kompisar som har djur som det inte är lämpligt att gå in till. De får regelbundet kasta ut folk trots lås och skyltar!

Wellcraft
5

Jag tycker att boskapsvaktande hundar vore en bra idé.
De hindrar rovdjur från att ta boskap, och en fungerande boskapsvaktande hund attackerar inte hur som helst.
Då behöver vi inte heller skjuta av så många vargar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gronstedt
6

#7: "en fungerande boskapsvaktande hund attackerar inte hur som helst". Nej, bara allting utom möjligen herden som närmar sig flocken den ska vakta. Den kommer alltså att attackera turister som vill klappa eller bli fotograferade med djuren - det ingår i dess jobb.

#6: "När folk uppmuntras att gå där utgår jag i från att det är några farliga djur i hagen". Jag antar att det ska vara ett "inte" någonstans i den meningen? Blinkar

#0: Jag går inte in i andras hagar om det inte finns tvingande skäl, till exempel att jag ser en häst som fått foten genom grimman eller ett får som fastnat i staketet, och jag inte kan hitta ansvarig person. Detta är inte främst på grund av risk att djuren ska skada mig, utan för att det alltid finns en risk att överföra smitta och för att jag inte tycker att man har rätt att störa djuren.

Wellcraft
3

#8 Hunden varnar alltid innan. Med upplysningar och skyltar om herdehund så lär det inte vara några problem.
Man bör inte ta sig friheten att störa andras djur.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cragan
9

jisses en kan ju tycka att ser man djur i en hage så går man inte in i hagen om man inte måste, men vissa människor tycks ju tro att dom får göra vad dom vill

Gronstedt
3

#9: Jomenvisst. Få in det exakt korrekta beteendet vid kontakt med herdehund i skallen på turister från Tyskland och Kina, på barn och fulla tonåringar, för att inte tala om alla normalpuckade som klampar omkring i hagarna bara för att bevisa att de har rätt att göra det.

#10: Det trista är att de faktiskt får det. De HAR rätt att kloffsa runt i hagarna, så länge de inte stör djuren. Sedan kan man ju tycka att djuren bevisligen måste ha blivit störda om de har kommit sig för med att skada dem kringkloffsande, men jag undrar om lagen ser det på det viset.

En vänlig häst kan lätt krossa ben, en ointresserad häst kan ta hål på en hornhinna. För att inte tala om vad de kan ställa till med om de vill klia sig. Och de har inte ens några horn …

Jag tycker definitivt att det skulle vara tillåtet att införa ett reellt "på egen risk"-begrepp. Den som håller djur i vargrevir bör kunna få tillstånd att hålla herdehundar och samtidigt skulle marken där djuren vistas lyftas ut ur allemansrätten. Dock måste det på något sätt tydligt markeras att allemansrätten inte gäller.

VildaVittra
6

#11 "Få in det exakt korrekta beteendet vid kontakt med herdehund i skallen på turister från Tyskland"

Är det speciella tyskar som åker till Sverige som inte är som dom som klarar att samleva med frigående herdehundar i Tysklands bergsområden?😎

Wellcraft
0

#9 Tror det är brist på fulla tonåringar m.m i vargrevir.
Mycket upplysning, skyltar kan förhindra olyckor.
En korrekt arbetande herdehund attackerar inte om människorna inte är väldigt hotfulla eller stör djuren (vilket inte ens är lagligt), inte ens då ska de attackera utan varna ordentligt först, sen är det attack.
Nu har jag iofs bara erfarenhet av kau ovtjarka men tror att de flesta herdehundar funkar ungefär lika.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gronstedt
6

#12: Jag tror inte speciellt många tyskar vandrar runt i sina egna bergsområden, faktiskt. Och där är väl ingen allemansrätt ändå, så de skulle inte komma på tanken att gå i närheten. Men i Sverige vet man ju att allting är fritt fram överallt.

#13: Jag tror inte tonåringarna är speciellt mycket nyktrare i vargområden än i andra områden, inte heller utländska turister eller självrättfärdiga rättighetshävdare.

VildaVittra
6

#14 Det är fritt att vandra i skog och mark,dock inte att tälta. Och tyskar knatar en hel del, alla sitter inte på värdhuset och dricker ubåt. 😎 Det där är lite som när en tyckte att man inte skulle ha får i tätort för att elstängsel var farliga för barn, då frågade jag om bonnungar var av ett starkare virke. 😃

ElisabethB
5

#15 "Det där är lite som när en tyckte att man inte skulle ha får i tätort för att elstängsel var farliga för barn, då frågade jag om bonnungar var av ett starkare virke."

Den var komisk!

På mitt jobb har vi får, men inget elstängsel - så det går utmärkt att hålla får utan det "farliga staketet". Kanske även staketen som brukar vara runt dagis är farliga för barn?

Ang #0 så tycker jag att om man går in till djur i inhägnad så får man ta konsekvenserna av det (nu vet jag att lagen säger annat, men det är min personliga åsikt)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Taxelina1
13

#0 Jag kan tycka att folk går in på egen risk till andras djur i hagen. Själv skulle jag aldrig göra det.

Det kom en familj in på vår mark med bil även om det stog motortrafik förbjuden. Jag stog och tittade på dom. Dom tänkte öppna taggtråds stängslet då jag sa åt dom att inte göra det eftersom det gick tjurar där. Då börjar dom klättra emellan trådarna och samtidigt flinade dom åt mej. Ärligt talat såg det lite komiskt ut🤪 Dom sa till mej att dom inte såg några tjurar så alltså gick dom in. Men det dröjde inte så länge förrän dom trasslade sej ut igen. Dom hade bråttom. Det gick ju bara kvigor där, men jag ville se hur dom reagerade😇

Vid ett annat tillfälle tog vi in korna för mjölkning och eftersom vägen är privat så gick dom på den och vid lagården finns en stor avspärrning så kossorna inte ska springa in till byn. Mitt i koflocken på 100 kor kommer en bil och tränger sej emellan och ger sej sjutton på att öppna avspärrningen. Tur jag stog där, annars hade vi haft hela byn med lösa kor. Folk visar ingen som helst respekt för djur. Dom bara kör på.

Jag tror ärligt talat att folk har tappat respekten för både tama och vilda djur. Dom förstår inte att djur kan bli farliga.

#13 Vet du hur stort ett vargrevir är? Det är inte så att man går in genom en grind. Reviret är flera mil stort och i det finns både samhällen och byar och massor av folk Och även fulla ungdomar😎

Herdehundar är dom sista hundarna jag skulle vilja träffa på utan hundförare.

Hälsning från en stor djurvänCool

Stallmima
1

.

Silvestris
2

När jag går in i en hage (vilket jag undviker om det går) är jag alltid medveten om att djuren i hagen kanske inte uppskattar det så jag är försiktig, försöker hålla mig undan djuren för att inte störa och helst nära stängslet ifall de skulle surna till.

Självklart går man in i en hage på egen risk. Jag skulle gärna se att vi får bättre möjligheter att hålla herdehundar i sitt rätta element.

Afturelding
1

Vid sommarstugan som min familj har så måste man ibland korsa en kohage. Men vi skjuter hellre upp besöket till sjön om korna är precis där man behöver gå (det är en väldigt stor hage så man kan lätt hålla 800 meters avstånd), och givetvis är man ännu mer försiktig när kalvarna är små eller om tjuren är nära.

Och i skogen är i alla fall jag alltid försiktig. Det är ju inte bara vargar som är farliga, jag har t.ex aldrig varit så rädd i skogen som när jag på hästryggen mötte en älgko med en ung kalv 😐

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

jossan84
0

Nu hålls ju tjurar i regel inte ute i Sverige och hur man lyckas med nedtrampad av kor fattar jag inte :P Det skulle vara om de sprang i panik eller nått. Mjölkkor är vana att ha människor nära och kvigor/kalvar är vanligtvis väldigt skygga (om är nyfikna).

tlover
1

#21 när kossor är brunstiga så kan dom försöka att bestiga bland annat människor.

När svärmor hade kor var vi alltid extra försiktiga om man skulle genom hagen om nån av korna var brunstiga.

l'm back

vallhund
1

Köttkor i ranchdrift kan vara nog så farliga eller kvigor som nyss kalvat, speciellt om man har hund med sig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Taxelina1
7

#21Visst hålls tjurar ute i hagar. Dom går ofta tillsammans med kor och kalvar. Jag har många exempel ;o}

Taxelina1
3

Här har vi ett exempel vad som kan hända när man går in bland lösgående djur med okopplad hund.

http://www.nsk.se/article/20140527/HASSLEHOLM/140529591/1129/-/hundpromenaden-slutade-i-katastrof--

Man har som hundägare ett stort ansvar.

Silvestris
8

Varför i helsicke har man sin hund okopplad i hagen?! Är det inte höjden av dumhet så säg…

Taxelina1
7

#26 Det måste varit en chockartad upplevelse och tragiskt när sin hund dör av attacken. Hoppas nu inte att boskapsägaren får problem. Det är ändå hundägarens beslut att gå in där. Vi har nyss släppt ut våra kvigor på bete. Och jag skulle INTE gå in i hagen.

VildaVittra
4

"Hon tänker att man kanske borde överväga att stängsla in korna."? 

Är det inte bättre att koppla hunden? Dessutom undrar jag om det gick så lugnt till från hundens sida, de vinthundar jag känner skulle gasat järnet mot korna om de varit lösa.

Silvestris
4

Ja, att se sin hund dö på det sättet är säkerligen mycket chockartat men ärligt förstår jag inte hur dum man kan bli. Lösa hundar bland boskap! De enda hundar som ska vara lösa med boskap är hundar som ska vakta eller valla boskapen.

Gronstedt
3

#21: Köttdjursflockarna här i trakten är inte speciellt människotillvända, vare sig det är kor, kvigor, tjurar eller kalvar.

Gur4m1
8

Jag har aldrig gått in i en hage, jag tycker inte det är okej om det inte handlar om att man måste passera för att ta sig från skogsparti/äng A till plats B.

Jag är hästvan och vuxit upp i jordbrukslandskap och gått på en jordbruksskola och jobbat med mjölkkor- men skulle som sagt aldrig få för mig att gå in i någons hage.

Ingen där jag växte upp skulle göra det. Man har så pass mycke marker att gå på så man måste inte sätta sig/gå in i någon bondes djurhage. Men jag var tillsammans med en sthlmspojke en gång, och vi åkte på semester i Kalmarområdet och där skulle han promts in i en ungtjurshage. För där hade han minsann gått förut. Men jag bangade ur, tjurarna visade tydligt att de var rädda för oss och en markerade att "kom inte längre…..för då kör jag över er" gjorde rusningar osv mot oss. Väldigt obehagligt tyckte jag. Men nej då, han hade ju gått där med sin mamma som liten. Slutade med att han fick löpa fort som fan med en av ungdjuren efter sig. Så en del vet inte sitt eget bästa tror jag.

Att placera ett löplopp som i artikeln i Trådstaten- genom en hage med kvigor och en tjur,…kändes som en otroligt dum idé. Det är ju tjurens uppgift att skydda flocken, och där kommer en skock med främlingar. Känns som en ganska stressande situation för djuren.

Men nej, jag vill inte se några som helst inskränkningar i allemansrätten. Däremot är det inte en rättighet att beträda någons hage om man inte kan sköta sig. T.ex stänga stängsel bakom sig osv. Eller som de där filmerna som var populära på youtube ett tag- ungdomar som var i hästhagar och hoppade upp på hästarna??? idioti.

Men jag vill fortsätta kunna passera fårhagar i jordbruksområden för att ta mig till skogen, älven osv. Men hagen i sig är ingen jävla lekplats. :D

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Ixectrona
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker allemansrätten är överdriven, och vilken idiot går in i en hage med djur anyway?

Folk verkar också ha missuppfattat herdehundar. En sunt uppfostrad herdehund ska varna inkräktare och kommer stå några meter från dig, stirra på dig, skälla och blockera med sin kropp. De är inte blodtörstiga mördarmaskiner som kastar sig på alla främlingar de ser.

Om du bara går fridfullt in på deras revir, och det inte är Cujo med rabies du möter, kommer den inte skada dig om du bara avlägsnar dig från platsen. Hunden tycker den har skött sitt jobb och är glad att ingen behövde skadas. Alla djur försöker undvika fysiska konfrontationer så långt det går, för att inte skadas själva.

Taxelina1
3

#32 Men om inte herdehunden är sunt uppfostrad?

En riktig herdehund ska som valp växa upp i fårflocken. Då är det inte mycket uppfostran som gäller. Och en herdehund=Ovtjarka, Maremma mm skulle inte jag vilja möta lös någonstans. Visst kan dom vara trevliga, MEN det kan slå till på en sekund. Har bekanta som har ett flertal. Inget man inte går in till…

Silvestris
5

Eller kanske mer troligt, vad om folket som stegar in i hagen där herdehunden bor inte är sunt uppfostrade? Eller bara helt enkelt saknar sunt förnuft…

Taxelina1
3

#34 Helt rätt. Dom som knallar in i hagar med djur saknar helt enkelt vanligt sund bondförnuft.

Tror det skulle behöva lite mer information om vad man utsätter sej själv och andra genom att bara ta för givet att djur är ofarliga bara för att man går igenom hagen. Men det skulle inte gå in bakom pannbenet ändå tyvärr…

Gur4m1
0

Alltså, om det finns en "klövjebrygga" eller vad det kallas, en sån där bro med spjälor eller som en stege man klättrar som är gjord för att folk ska ta sig igenom (brukar oftast finnas en i varje ände, tex där stigar/vandringsleder bryts av en hage)- men inte djur, så tar jag det som "ok, här är det okej att gå". Men jag skulle aldrig gå "genom" ett stängsel genom att krypa under det, eller öppna en grind och gå igenom där, om jag inte vet vad det är för djur där och om det är okej. En folkilsken (eller pilsk? beror på hur man ser på det) bock eller lekfulla tjur och kvigor kan göra stor skada  :(((( Och hästar…de kan både bitas och sparkas…och helt enkelt sätta sig på en. Man vet aldrig vad en häst kan ta sig till i flock! ;D

VildaVittra
1

#36 Tyvärr är det så att det inte alls betyder det, utan man är som markägare skyldig att se till att folk kan ta sig in och ut ur hagar.

Gur4m1
0

#7 bummer  :/ Då borde det införas skyldighet att varna för djur i hagen 😛"Varning för pilsk tjur" osv. Så man ger fan i att gå in dit och störa.

VildaVittra
1

Gur4m1
0

#39 haha..ja! :D Så vet man vad man ger sig in på ^_^själv skulle jag bara gå in i en hage för att jag är påväg någonstans och hagen är i vägen. Men en del verkar gå in och faktiskt söka upp djuren.