Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettdjurhållning-och-miljön
Läst 1933 ggr
[Nyfiken22]
0

Naturkött?

Någon som vet om märket "naturkött"? Det som är importerat, är djurhållningen så bra som beskrivs på deras hemsida? Att djuren får ströva fritt, fri tillgång på mat/vatten m.m.

Em_
0

De nämner själva att de kastrerar och kuperar utan bedövning…

Gronstedt
3

#1: Gör inte alla det? Men varför kuperar de - det borde väl inte behövas om djuren är frigående?

Em_
2

Det är förbjudet att kupera grisar i Sverige. På får görs det inte heller vad jag vet. Tjurar måste bedövas vid kastrering. Tyvärr måste inte smågrisar bedövas vid kastrering.

Gronstedt
2

#3: Jag vet att kupering av grisar är förbjudet i Sverige, det förklarar inte varför Naturkött enligt dig gör det.

Em_
1

Du frågade om inte alla gör det, så mitt svar är nej, svenska bönder gör det inte. Norvida, företaget som har varumärket Naturkött, skriver på sin sida att "Svansarna på både grisar och lamm kuperas utan bedövning. Kupering av lammens svansar görs för att minska risken för insektsangrepp och grisarna knorrar kuperas för att undvika svansbitning. I dagsläget är det svårt att hitta en alternativ metod till svanskupering.http://norvida.se/vart-ansvar/  

(Norvidas fläskkött ingår inte i Naturkött utan i deras andra varumärken.)

flis
1

Kan inte påstå att deras hemsida väckte min aptit, skippar nog kött ett tag till. 🤢

taggigarosen
0

men det kan väl inte vara nån risk för "svansbitning" om djuren går fritt?

Taxelina1
5

Köp svenskt naturkött i stället.

Hälsning från en stor djurvänCool