Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettlantbruksdjur
Läst 990 ggr
VildaVittra
0

Fläskbojkott

En Icahandlare har beslutat att bojkotta det billiga grisköttet och hoppas på att fler följer efter.

http://www.expressen.se/kvallsposten/nu-rensar-handlarna-hyllorna-i-flask-bojkott/

Tror ni detta kommer att påverka konsumenten till att köpa svenskt? Eller kommer konsumenten bara åka till en annan affär?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
0

kommer säkert bli så att en del åker dit för att handla nu i början men ganska snart blir det nog så att dom allra flesta åker till andra affärer och köper det billigaste fläsket dom kan hitta.

tlover
1

Jag tror vissa kommer göra det och vissa inte.

Folk som prisjämför mellan butikerna kanske kommer att gå till en annan butik.

Men folk som bara prisjämför på det som finns på "fläskkötthyllan" kan nog köpa det (vissa saker prisjämför jag, men jag har ingen aning om priserna sjunker el stiger mellan gångerna jag är i affären)

Folk som är informerade men inte tagit steget kanske tar steget då.

Sen finns det ju såklart dom som redan tagit steget också.

l'm back

VildaVittra
0

Tyvärr är jag benägen att hålla med er.

Man blir ju knappast sugen på dansk bacon: http://www.dn.se/nyheter/varlden/fyra-danskar-doda-av-grissmitta/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

flis
1

Jag tror majoriteten köper det som är billigast oavsett var det kommer ifrån.

Gronstedt
2

Jag brukar välja i första hand svenskt, i andra hand omörat någon annan stans ifrån, beroende på vad som finns i butiken. Men det är en nylig omvändelse, så sent som förra året köpte jag det billigaste, oftast danskt. Jag får erkänna att det främst är att det bara är 80-90 % kött i köttet som är den främsta orsaken. Det kan ju bli 10-20 % dyrare utan att bli dyrare om man väljer omörat. Men om köttet kommer från något gladare grisar är det en stor fördel det med.

Tyvärr finns det inget kött från frigående "riktiga" grisar att köpa i mina trakter.