Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: lantbruksdjur
Läst 2144 ggr
VildaVittra
2

Öppet hus på minkfarm 10/5

Ove Berntsson har öppet hus på sin minkfarm i Stommen, i Skallmeja mellan Skara och Lidköping i Västergötland.

http://www.atl.nu/lantbruk/minkfarmare-ppnar-sin-g-rd

Ett mycket bra initiativ tycker jag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gahella
1

Ja om man nu måste ha minkfarmar så är det ett bra förslag

vallhund
5

#1 Oavsett tycker jag. Eller snarare om man vill agera/argumentera emot näringen pga djurskötseln så är det ett ypperligt tillfälle att bilda sig en egen uppfattning o inte bara förlita sig på DR o PETAs extremt vinklade information, dvs man kan få möjlighet att tänka själv.

Jag skulle gärna ta ett sådant tillfälle i akt, inte för att dänga farmaren i skallen för hans näring, utanför att för att försöka lära mig om hur det fungerar o hur djuren har det.

Om man vill påverka så är det konsumenterna man skall övertyga, inte producenterna i första hand. Vem vill bära päls från ihjälklubbade sälungar?

Jämför persianpäls, vem tusan skulle kunna tänka sig att köpa sådan päls idag? eller de väldigt rika kanske inte skulle bry sig, precis som de inte bryr sig om levnadsvillkoren för de gruvarbetare som dör för att de skall kunna glittra i sina juveler.

Och vi (?) som konsumerar billiga kläder från de stora bolagen, kläder som produceras av slavarbetande kvinnor o barn, avstår vi att handla billiga t schirts?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Gahella
3

#2 Ser att du förordar etisk djurhållning och det ligger mig också varmt om hjärtat, håller även med dig i vad du skrev i inlägget.

Har inga problem med att äta djur eller att ha djurfarmar, bara vi visar dem den omtanken och respekten de förtjänar. Jag kan inte för mitt liv förstå varför vissa visar total okänslighet mot dem och oförståelse för att även de har känslor. Jag blev själv vegetarian i flera år och det var pga av djurhanteringen och inget annat. Men det har blivit mycket bättre genom den ekologiska hanteringen även om det kan i vissa fall bli ännu bättre. För ibland blir jag sugen på fisk och kött, och då känns det bra att det har tagits hänsyn både till djuren och dess omgivningar, och tycker det är stor skillnad på smaken.

Men ibland tycker jag det är hur jobbigt som helst att handla etiskt och något jag gjort i många år både när det gäller mat och kläder, men det är inte lätt att veta var de kommer ifrån och hur avtalen ser ut. Är glad att Hennes& Mauritz har lovat bättring i den vägen och hoppas även andra affärer gör detsamma.

För det är inte kul att alltid köpa på second hand, för ibland vill även jag ha något helt nytt att sätta på mig, och då är det bara Indiska som har skyssta avtal vad jag vet.

Fialialej
7

Jättebra med öppet hus. Men om sanningen ska fram - vem städar inte och piffar till lite extra innan man får besök?

Även om man får se storlekar på burar osv så missar man ju "vardagen" på ett öppet hus.

"På natten är alla katter svarta"

VildaVittra
0

Många av besökarna fick en bättre eller oförändrad positiv bild av ,minknäringen efter besöket: http://www.atl.nu/lantbruk/stort-intresse-f-r-mink

Det kom så många att det hade varit svårt att hitta parkeringsplats för alla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jossan84
3

Jag har själv besökt den minkfarmen under ett studiebesök. Det gav faktiskt ett positiv intryck. Inga av djuren var skadade eller verkade stressade. De bodde två och två i tvåvåningsburar och verkade väldigt nyfikna på oss när vi gick förbi. Förespråkar inte pälsproduktion i sig, men dessa djur mådde inte dåligt.