Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettlantbruksdjur
Läst 1922 ggr
VildaVittra
5

Risker med hobbyhöns?

Tidningen ATL skriver att intresset för hobbyhöns ökat markant de senaste åren och att den tidigare ordföranden för Svenska lantrasklubben inte är odelat glad åt utvecklingen då folk gullar med dom samt sätter upp gardiner.

Tror du att det är negativt att knyta band med sina höns?

Jag tror snarare att det är bra, då man sätter ett ansikte på en produkt och i längden bojkottar industriellt uppfödd kyckling.

http://www.atl.nu/lantbruk/kande-intresse-f-r-hobbyh-ns

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evelina!
1

Tror inte folk kommer sluta äta kyckling bara därför att vi blir mer sällskapliga kring dem. Kaniner äter folk fastän det också gullas med dem, likaså är ju hästkött inget som folk rynkar på näsan åt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Emo
0

Det negativa blir väl att man knappt vill ha kycklingar igen för det blir problem varje gång tuppkycklingarna ska nackas. Det är anledningen till att jag inte längre har egna höns och saknar att ha egna när jag läser om era höns här på iFokus.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
3

Men oj, är det ens ett problem att tala om, om nu folk är snälla med hönsen och sätter upp gardiner (!)?😮

Ett mycket (betydligt större) problem är de enorma hönserierna där hönsen inte har det bra.

Jag känner folk som har höns. De är ganska mycket sällskapsdjur, springer ute, blir mycket gullade med och jag tror faktiskt de har det så bra det går. (Om de har gardiner i hönshuset har jag faktiskt inte kollat och jag kan väl inte säga att jag tycker det gör till eller från.) 
När tiden är inne hamnar hönsen (eller tuppen) på huggkubben och de skulle aldrig äta något annat än egenuppfödd kyckling.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2

Det här kanske låter brutalt men jag tycker att kan man inte se på då nån avlivar ett djur el avliva själv så ska man inte äta kött helt enkelt.

Att som #0 säger kunna sätta ett ansikte på maten ser jag bara som positivt alltså.

Men man måste inte gilla all avliva heller. Min man tycker inte om att avliva kaniner, höns m.m men alternativet skulle ju vara köpt kött som haft det betydligt sämre än våra (därför äter även han främst vegetariskt, bara ca 2 ggr/mån om ens det äter han kött).

Jag tycker det är värre att vissa knappt vet ens att köttet i frys/kyl diskarna en gång varit djur.

l'm back

vallhund
3

Så länge gardinerna inte innebär sanitära/miljömässiga problem är det skit samma. Hönsen lär knappast lida av någon Paris Hilton effekt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Silvestris
5

Jag hoppas att det som avses är att det finns en risk att folk skaffar höns utan att ha tillräcklig kunskap dvs. att samma problem som redan finns med sällskapsdjur i allmänhet även når hönsen.

Men det är väl jättebra om folk skaffar egna små hönsflockar och knyter an till dem. De man gillar vill man väl, förhoppningsvis skaffar folk sig kunskap först.