Tuppkycklingar och äggproduktion
Sveriges radio har skrivit om tuppkycklingarnas öde i äggproduktionen: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5838278 Att tuppkycklingar avlivades visste jag om, men det som berörde mig i artikeln var antalet: 60 000 avlivade kycklingar på en dag. Och det är inte de döda kycklingarna jag främst tänker på, utan de 60 000 hönorna där de flesta troligen kommer få ett ganska dåligt liv. Härefter kommer jag bara att köpa KRAV-märkta ägg, för att bidra till att några hönor har det bättre. Sen funderar jag över Tysklands beslut om att man inte får avliva tuppkycklingarna inte bara kommer innebära ännu mer lidande, med tanke på hur kycklingar som föds upp till slakt har det…
De kommer antagligen vara friskare än traditionella broilers eftersom de har sundare kroppsbyggnad. Å andra sidan lär de inte kunna säljas som filéer i butik då konsumenterna förväntar sig mycket större bröstfiléer. Visst, det finns andra slutprodukter, typ hundmat. Men vem vill föda upp med en högre kostnad (de växer långsammare än broilers) men sälja billigare (lägre slaktvikt)?
Tycker det är bra att man försöker ta tillvara på de, men jag är pessimistisk till om det verkligen kommer funka i praktiken.
Förstår faktiskt inte hur Tyskland resonerar. Deras lag säger att djur inte ska lida i onödan. Om djuren ändå ska slaktas i slutändan är det väl bättre att det sker så snart som möjligt med tanke på hur de hålls?
De blir väl till läppförstoringar, och kanske medel för behandling av ledskador.
Varför måste vi äta ägg??
Tuppkycklingar mals ner levande i en kvarn. Spelar ingen roll hur hönan avlas eller om de är krav märkta. Vill man inte bidra till detta köper man inte ägg alls.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#3 Jo det kan man, men man köper ägg från en äggproducent som mig, dvs man svänger in vid handmålade skyltar där det står ÄGG.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Alla kan inte vara veganer, eller vill vara det.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.