Vad är mest skrämmande?
Bilden på avelns mål inom perseravel från 50-talet eller kommentarerna under som jublar över att de nått dit?
Stackars, stackars kissar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Precis lika skrämmande, även om jag personligen kanske har mest ont av kommentarerna då det utslitna uttrycket "nu borde de veta bättre" desperat går som ett mantra i mina tankar.
Detta är en normal kattskalle (från wikimedia commons):![]()
Så här ser en perserskalle ut: http://www.tierschaedel-online.de/pics_shop-items/323_1P.jpg
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja jag håller med. STAKARS katter. " Ras aveln är inte sund.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Hoppsan, så fick sig hela rasaveln en känga pga. perseraveln. Jag är inget fan av dagens perseravel, det finns fler raser jag ogillar då de bygger på en osund anatomi. Jag tycker dock att det är tråkigt att all rasavel döms ut pga. extremer. Rasavel är inte detsamma som inavlade freaks.
Vad ni anser om perser aveln eller ras avel överlag bryr jag mig inte om, men du kan åtminstone visa rätt skallar när du lägger in bilder.
Huskatt:
http://www.taxidermy.ch/cm_data/shop/artikelbilder/ek_j026.jpg
Sajtvärd på Perser iFokus
perserkatt
vet inte vad det var för extremt deformerad skalle du drog fram men, ser snarare ut som nån avart.
sedan trodde jag denna sajt handlade om etisk djurhållning, men kanske något jag fått om bakfoten. tack och hej
Då du inte äger bilderna, så var jag tvungen att ta bort dom, då de inte tillhörde någon gratissajt.
Men har länkat åt de som vill se.
Ja, detta är en sajt om etisk djurhållning, där avel ingår, vilket säger sig självt.
Tycker det är bäst att jämföra bilderna i länkarna då fotot i #2 är tagen från en annan vinkel. Helt objektivt är det väl roligt att se att avlesmål uppnås, sen är det tråkigt att man tydligen inte har utvärderat omarbetat avelsmålen i takt med att kunkspen om t.ex. hälsa blivit större. Skulle vara intressant att jämföra teckningen med en blid på en perser från 50-talet för att se hur extrem teckningen var på den tiden.
#9 Varsågod: http://chagalov.tumblr.com/post/1598891751/a-good-night-good-day-post-jean-cocteau
Perserkattunge 1950: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/03/13/article-2292462-189DD5AA000005DC-364_634x460.jpg
Perser 1935: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/03/13/article-2292462-189DD609000005DC-641_634x498.jpg
#10 Oj, tack! Letade med hittade inget. Som jag trodde, hans vision var rätt extrem.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#12 ❤️
Så ska dom se ut!
Precis :) Kan vara bra att veta att det finns dom som värnar om den klassiska persern. :)
För det första det som min tråd på perser i fokus handlade om (där Vildavittra hittade skissen över perserns utseende) var just detta om traditionell persers existens. Det finns inget som heter traditionell perser, persern har aldrig någonsin haft en rasstandard som föreskriver det utseendet. Detta är en bild från 50-talet på en perser i USA
skissen som ovan visades är utformad när man skrev rasstandarden inom CFA, den ligger till grund för hur katten skall se ut. Den katt ni talar om hette angora och är en anfader till persern INTE en perser, sedan att vi i Sverige inte förrän på 80-talet började avla perser efter CFA standard är en annan sak. Det finns en ras inom WCF som heter traditional longhair, det står var och en fritt att vurma för den rasen och föda upp dem efter "klassiskt maner". Om man skall kritisera perserns rasstandard bör man kritisera ALLA katters rasstandard, det är ytterst få raskatter som ser ut som den ursprungliga afrikanska vildkatten, tycka sedan vad man vill om utseende eller hälsa, men för mig är det hyckleri att svärta ned och kritisera en rasstandard som är satt redan på 50-talet om och om igen, men andra raser nämner man inte.
sedan vill jag säga till #9 att rasklubben visst arbetar mycket aktivt vad gäller hälso frågor och just Brachycephali är något vi tagit upp i senaste numret av våra katter i en omfattande artikel. Så att man skulle avla hej vilt utan att utvärdera avkommor eller avelsarbetet är taget ur luften. Nu hade jag inte tänkt ge mig in i denna diskussion, jag förstår att syftet med hela denna tråd var att dra igång något, för ja, vi perser uppfödare är väldigt snabba med att bemöta kritik och vi gör det med näbbar och klor just för att vi anser att det är ytterst viktigt att få ut en rättvis bild av rasen, och inte en bild som är förlegad och baserad på gamla fördomar. Jag är stolt över min ras, därav skriver jag stolt om den på Perser iFokus, katter iFokus och nu här.
kan btw också lägga upp en bild på en perserkattunge från 30-talet
och här en kattunge från 2011 född i en kull med plattnästa.
vad jag menar på här är att letar man så kan man hitta båda typerna både då och nu, beror bara på hur man vill lägga fram det och vart man letar! Långnästa kattungar föds i var och varannan kull och gör dem vare sig till klassiska eller sundare/osundare, dem är helt enkelt perserkatter med lång nos.
och för dem som tror att ögonen inte rinner på en långnäst så kan man se på bilden att katten här rinner. det varierar från katt till katt oavsätt noslängd.
Intressant info. :)
Fast vad gäller rasavel så ifrågasätter jag även vissa nyare raser, som bambino http://thefeaturedcreature.com/wp-content/uploads/2012/10/d_016_3005102.jpg till exempel. Tycker det är klokt att ifrågasätta vad som är sunt och inte. I hundvärlden ifrågasätts schäfrars extrema rygg, mopsars extrema ansikten, bulldoggens extrema kropp, pekingesens extrema ansikte och päls, och så vidare.
Jättesöt 2011 kattunge :)
Ja, det är ofta dem som avviker till utseendet som kritiseras, men extremt smala, stora etc brukar sällan tas upp. Det finns raser som anses naturliga som ändrats kopiöst endast senaste tio åren men som man aldrig läser kritik om, då ruttnar man tillslut iom vi faktiskt gör väldigt mycket inom rasen. dessutom kan jag köpa om man kritiserar rasavel över lag, men tycker det är fel när man plockar ut en enskild ras och säger att man anser att rasstandarden är fel bara för att man tycker att dem är finare med ett annat utseende. En ras är ju en ras, gillar man inte raser så kan man välja en annan.
jag skall se om jag kan få artikeln av min kollega, den jämför just hunden kontra katten vad gäller kortskallighet, risker etc.
alla kan ju tex vara överens om att en nos med smalt nosläder och små näsborrar är extremt osunt och inte eftersträvansvärt, något som för 20 år sedan inte var självklart inom perser aveln. I dags dato är det inskrivet i rasstandarden och får inte premieras på show. Men anann diskussion, finns mycket fakta och artiklar om man vill lära sig och är intresserad.
här finner man diverse hälso artiklar och även historik, tex en artikel om gårdagens standards kontra dagens.
och tack, hon bor hos en familj som kallar henne Secotin (som betyder plåster på franska) för hon vill alltid vara tätt tätt tätt ❤️
#7 Här har ju Vild Vittras katt avel, kritiserats flitigt i många trådar. Då e de ingen som ifrågasatt. Avel har väl med djurhållning att göra.
jag har inte deltagit i den diskussionen här.
avel har med djurhållning att göra, men anatomi har det inte. då kan man diskutera hur ett katteri bör se ut rent ytmässigt, mat, skötsel etc, det är djurhållning för mig, inte hur skelettet är uppbyggt.
#20 Och hur har avel inte med anatomi att göra? Är det så ni perseruppfödare resonerar?
Skulle du opponerat dig på samma sätt om jag startat en tråd om hur hemskt det är med broilers, då skelettet inte håller för deras vikt? Troligen inte, trots att det också är en anatomifråga.
#21 eh, du vrider fint på orden, avel med anatomi i fokus är en del av avels arbetet, avel med hållning är en annan. eftersom att forumet heter etisk djur HÅLLNING (märk HÅLLNING) vad har anatomi med hållning att göra. Då borde snarare forumet heta etisk avel i fokus.
att vi skulle resonera att anatomi inte har med avel att göra det måste du ju själv ha svaret på. vad tror du att vi spenderar vår tid med? och dem länkar jag lagt in, menar du då att dem skulle varit utformade utan mening eller mål? fast nej, jag låter bli att fråga, det bemöts antagligen med en ny vändning i diskussionen.
sedan är det mycket otrevliga påhopp från dig att dra alla över en kam och uttala dig om hur "vi" resonerar och japp du har rätt broiler frågan är något du får ta upp med broileruppfödarna. Jag har tagit avstånd på mitt sätt genom att inte äta kött.
nu orkar jag inte diskutera här inne mer, lade ner mer tid än som var tänkt, jag har ett katteri att sköta och har inte tid med sådana här utspel för uppmärksamhet, som det ju nu då gav. hm blir nog avstängd nu, har sagt för mycket!
puss och kram
#22 Jag vrider inga ord alls. Jag blir bara väldigt förvånad när en uppfödare skriver att denne anser att anatomi inte hör till aveln.
Jag vet vad djurhållning betyder, men i och med att du inte verkar göra det så vill jag att du kikar på denna sida som heter Ekologisk djurhållning, och kika om du kan se ordet avel någonstans:
Påhopp är ett begrepp jag sett att det råder förvirring om. Vill du ha en länk till där skillnaden beskrivs? För det där var en fråga, inte ett påstående.
Varför undvek du frågan om du hade opponerat dig över om jag tagit upp broilers skelett på denna sajt? Jag skrev heller inget om att jag skulle ta upp det med broilersuppfödare, så det känns väldigt som att du inte läser. Är det så?
TS Du har uppenbarligen ingen som helst kunskap när det gäller Perseravel eller deras anatomi. Inte heller vet du att persern är idag en mycket sund och frisk ras. De kan du se i statistiken från försäkringsbolagen. De som toppar listan på genetiska sjukdomar är katter som ser för ögat ut som en "vanlig" katt. Tycker du ska skaffa dig något roligare i livet än att sitta här och mucka bråk. Forskning och studier är vad du ska titta på inte fördomar och hörsägen, ett tips bara :P
då får du läsa om mina inlägg, har ingenstans skrivit att anatomi inte har med avel att göra, jag skrev däremot i #20
avel har med djurhållning att göra, men anatomi har det inte.
alltså anatomi har inte med djurhållning att göra
i #22 kanske du missade denna mening?
avel med anatomi i fokus är en del av avels arbetet, avel med hållning är en annan.
Jag anser att jag svarade på din fråga/påstående ang broilers.
Du skrev:
Skulle du opponerat dig på samma sätt om jag startat en tråd om hur hemskt det är med broilers, då skelettet inte håller för deras vikt? Troligen inte, rota att det också är en anatomifråga.
Eftersom du redan drog den slutsatsen att jag troligen inte hade opponerat mig i en sådan tråd så skrev jag till svar att japp, du har rätt, jag är inte intresserad av en sådan diskussion.
#25 Jag tar det som att du inte vill svara på frågan då du förmodligen inser att du har fel, för du svarar på något helt annat dvs undviker den. Om inte får du länka till en godtagbar källa att djurhållning inte har med avel och anatomi att göra.
#24 Min kunskapsnivå är mer än god, jag muckar heller inga gräl, något en viss medlem däremot gjorde häromdagen via pm. Vet du något om det kanske?
Det var nämligen lite roligt, det var nämligen via den personen som jag fann bilden. Jag är väldigt tacksam för det. 🌺
Att genetiskt ärftliga sjukdomar är ovanligt låter jättebra, men det är fortfarande deformerade skelett på katterna, ni förstår, ett rätt nollställer nämligen inte alla fel.
du är fri att ta det precis hur du vill 😊
#12 dom var söta till skillnad från… kan man kalla det persers som "krockat med ett tåg" det är enligt mig väldigt fult (gäller både plattnosade hundar som katter, det ser inte naturligt ut, sen kommer jag inte lägga mig in i hur en perser ska el inte ska se ut avelsmässigt då jag inte gillar avel som vill få fram extrema utseenden på djur som ofta ger negativa hälsoföljder, så jag har ingen koll på hur en perser osv "ska" se ut)
l'm back
Att kritisera raskatt avel är väl inte att mucka , jösses. De är väl klart att anatomin har med avel att göra. Hatt hålla djur o att bedriva selektiv avel är djur hållning.
För ett antal å rsen när min mamma ställde ut katt så var jag med ibland . Då efterfrågades så liten näsa som möjligt på persen o de vet jag. Kolla in hur persen såg ut för 20 år sedan o nu så ser ni skillnad. Sen varför avla fram en katt som har en päls som den inte kan sköta själv de blir tossar som gör ont. Katter är renliga djur som vill sköta sin hygen själva. Titta på katt djur de finns ingen art med platt nos. de är framavlat för människans fåfänga.
#25: "alltså anatomi har inte med djurhållning att göra"
Naturligtvis har anatomi med djurhållning att göra. Annars skulle väl ingen ha några invändningar mot till exempel Belgian Blue? Eller mot hundar med höftledsfel?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan inte låta bli att dela denna.
jag hade hellre avlat fram 50 friska persers/exotic än att medvetet avla fram huskatter.
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
kl
Så man får inte ifrågasätta aveln av räkstjärtade schäfrar, mopsar, hundar med dermoid sinos eller syrengomyeli osv… utan att diskutera alla hundrasers utseende/standard?
Problemet är sällan standarden i sig, utan hur det tolkas o övertolkas in absurdum. Btw så finns det nästan inga raser alls som ser ut som vargar.
#32 Personligen skulle jag inte skaffa en perser som stallkatt/mus o rått dödare.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#33 Hon kanske menar att hon skulle behöva 50 perserkatter för att motsvara effektiviteten i en bondkatt?😉
Bambino kan röra sig normalt, de kan hoppa, springa och klättra precis som vanliga katter, det har jag sett själv. De "råkar" bara ha kortare ben och ingen päls.
http://beforeitsnews.com/mediadrop/uploads/2013/39/b502ffb1cbaf85d0e391d1eaa5767b682452a9c6.jpg
Det är inte direkt som att magen släpar i backen. Vissa har kortare ben än andra, men då ska man inte avla på de med för korta ben.
Är det bristen på päls ni klagar på, så är Sphynx, Don Sphynx och Peterbald lika illa. Och det finns inget bevis på att hårlösa (eller snarare "hårtunna") katter lider. Eller hundar, eller någon hårlös gnagare.
Brakycefala katter och hundar däremot, som Perser, Exotic, Mops, Pekingese osv. är ett allvarligt djurvälfärdsproblem. De kan inte andas normalt med en nos intryckt mellan ögonen.
Jag såg att ni "bråkade" lite om skallar, här är en vanlig tamkatt från sidan: http://thinkoholic.com/media/2006/12/16/DSC09949.jpg
Normal katt: http://www.boneroom.com/img/idPics/2732_1large.jpg
Perser: http://media-cache-ak0.pinimg.com/236x/d1/d8/68/d1d8681a309c1d6d2429c33bff0754ab.jpg
Perser framifrån: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/Skull_of_a_Persian_cat.jpg
http://24.media.tumblr.com/4f4fa8bcb452a9ff7c3657e2b4be3d64/tumblr_mirfqv0B6m1rjeer3o1_1280.jpg
Det här är inte friskt: http://www.pictures-of-cats.org/images/persian-cat-white.jpg
Näsborrarna har inget utrymme.
Sedan är det en annan sak med mer klassiska "doll face"-Perser, som den här: http://white-persian-cats.com/wp-content/uploads/2009/02/doll-faced-persian-cat.jpg
"och för dem som tror att ögonen inte rinner på en långnäst så kan man se på bilden att katten här rinner. det varierar från katt till katt oavsätt noslängd."
Rinnande ögon på en katt är ALDRIG OK !!!!!!!!!!!
En perser ska ha en riktig nos, den ska INTE sitta intryckt mellan ögonen. Ögonen ska vara RUNDA och SUNDA, inte ha ett grymt uttryck. Katten ska ha ett sött o tilltalande uttryck, inte se ut som något läskigt otyg som krupit upp under en sten i skogen…
På utställningarna har jag många gånger sett perser med totalt obefintliga nosar, grymma, rinnande ögon. Snörvlande/andningsbesvär likaså.
Finns en del osunda raser, men även många osunda individer av huskatter. Har inte bara m utseende att göra ! På perser blir det dock väldigt uppenbart, lätt att reagera då. Seriösa uppfödare, även inom perser, följer ev. sjukdomsprogram för rasen etc. för att motverka defekter.
Rasstandard för perser: (saxat från Perser i focus, jag ansvarar inte för om den är aktuell)
**"Huvud :
**Runt, massivt, välvt. Mycket bred, rund skalle. Rundad panna. Kraftiga välutvecklade kinder. Kort, bred näsa, kraftigt stop mellan ögonen. Kraftig haka och käkar.
**Ögon :
**Stora, öppna, runda, sitter brett isär. Sött uttryck. Färger: Orange, koppar, gröna, blå. .
**Öron :
**Små, rundade, sitter brett isär. Långa inre örontofsar.
**Nacke :
*Kort, tjock.*
Kropp :
**Mellan till stor, massiv (satt), kraftfull. Bred bröstkorg, skuldror och höfter är lika breda.
**Ben och tassar :
**Korta, tjocka. Runda, stora tassar. Hårtofsar mellan tårna.
**Svans :
**Kort, buskig.
**Päls :
**Mycket lång med fin silkig struktur."
Som synes ingen rasstandard som förspråkar ett "freak"…! Men sedan är tolkningen fri. För fri enigt min åsikt.
http://www.klassisk-perser-kat.dk/
En uppfödare som avlar på tilltalande perserkatter !
Samma ras som de grymögda utan nos om jag har uppfattat det korrekt. "Klassisk" beskriver enbart typen (enligt mig den korrekta).