Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettetik-och-moral
Läst 1773 ggr
Taxelina1
0

Vegan eller inte...

Varför kan inte folk hålla sej till "lagom"

Det här inlägget kanske inte passar här men jag ville ändå visa det.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article12807647.ab

Hälsning från en stor djurvänCool

Spöket
0

Stackars unge 😕

Multi vad?

Gronstedt
2

Ja, vad ska man säga … inte fullt så illa som det par vars barn enligt uppgift dog för att de var veganer och därför vägrade amma utan födde upp barnet på fruktjuice. Men gott och väl illa nog!

Taxelina1
3

Men varför ska barnen drabbas ???

Man kan väl vara lagom vegan, lagom vegetarian, lagom köttätare…

Fialialej
14

"När lilla Louise var på niomånaderskontroll märkte läkaren att barnet led av bronkit. Läkaren ville då lägga in barnet på sjukhuset, men föräldrarna föredrog att ta med henne hem och behandla henne med bland annat kål och lera." Tror du att barnet dog för att föräldrarna var veganer? De verkar ju inte haft alla bollar i bollhavet för övrigt, som man säger…. Artikeln låter väldigt extrem åt alla håll och kanter och det är nog få människor som inte ser till sitt barns bösta. Vegan eller ej.

"På natten är alla katter svarta"

Gronstedt
4

#4: Jag tror att de dog för att föräldrarna hade den livsfilosofi de hade, vilken omfattade att inte ge barnet en kost det kunde leva på och att inte ge det adekvat behandling vid sjukdom.

Vad är det som är extremt i artikeln? Att dessa föräldrar ansåg att kål, lera och näringsfattig bröstmjölk var det bästa för deras barn?

vallhund
1

#2 Det fall jag minns var från slutet av 90 talet, väldigt unga veganska föräldrar som ansåg att bröstmjölk var animaliskt så därför ammades inte bebisen, den gavs mosad avokado.

Vad jag minns så överlevde barnet men omhändertogs av sociala myndigheter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

fuzzie
3

Jag är lakto-ovo vegetarian vilket betyder att jag fortfarande äter animaliska produkter i form av mjölk, ost, fil, yoghurt samt ägg. Detta på grund av att min kropp har brister av olika slag (beror dock inte på min kost) men detta gör ju att jag inte kan sluta helt med animaliskt (bli vegan) förens kroppen mår helt bra. 

Om jag blir vegan i framtiden så skulle jag aldrig i hela mitt liv inte ge mina framtida barn den mat och näring de behöver! Det är ju bara vansinne! Man måste anpassa kosten till ett utvecklande barn och kräver det att jag köper hem kött och andra animalier så får jag helt enkelt lov att göra det. 

Bara för att jag väljer ett visst levnadssätt så behöver inte "alla" leva som mig. Jag kommer säkerligen göra vegetarisk/vegansk mat några gånger i veckan åt mina framtida barn men se till att de får i sig de ämnen som behövs. 

Men ni kanske ser mig som en galen vegetarian iallafall? 😉

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Gronstedt
0

#6: Det kan nog ha förekommit vid flera tillfällen.

Devika1990
1

Själv funderar jag på varför man i budismen menar att vegetarisk kost är ett måste om man skall bli upplyst etc. Någon som har nån tanke om detta? Är det för att distansera sig så mycket som möjligt från sin egna kropp för man upplever att man inte är värd att leva den *köttsliga* delen av livet?

Visst att vegetarisk mat gör en mer i "huvudet" än i kroppen, det var i alla fall så jag upplevde det när jag började äta kött igen- att jag blev plötsligt medveten om min kropp /mina känslor mer-från att ha varit mer "luftig" och Nervös. 

Är inte vegetarisk/vegan kosthållning egentligen självsvält/grundat i nån ätstörning?

Kött/kyckling/fisk balanserar kosten på ett sätt ingen vegetarisk/ veganmat kan ersätta.

Undrar bara hur de som äter vegetarisk hela livet överlever? Jag klarade 4-5 år;) Inte mer:P

vallhund
0

#7 Vi har genom åren sett flera trådar där folk tycker att det är helt OK att utfodra både katter, hundar o illrar med vegansk kost.

fuzzie
6

#10 Ojdå ok, det kanske inte var det mest optimala! 😉 

Jag har ju själv tamråttor hemma och de ska ha både en foderblandning samt färskmat och färskmaten ska bestå av kostcirkeln ungefär, vilket alltså inkluderar kött samt ägg. Detta var jag beredd att ge när jag skaffade dem och jag har nu inga problem med att utfodra dem med animalier. Köttet får jag dock av papps så jag "slipper" köpa det själv. 

Så jag tycker att kan man inte utfodra ett djur med det som den behöver så bör man inte skaffa sig det djuret. Punkt och slut! För samma där, bara för att jag väljer ett visst levnadssätt så ska ju inte djuren behöva lida. Även mina dvärghamstrar får både barmat som innehåller animaliskt, mjölmaskar (en insekt/djur) samt att man ibland kan koka nötfärs för att de ska få i sig mer proteiner. 

Så som sagt, skaffar man sig ett djur så får man vara beredd på att ge dem vad det behöver även fast man själv valt bort vissa grejer i kosten! 

Grattis till er som pallade med att läsa. 😉

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

vallhund
3

Har inga problem med att läsa inlägg som dina, du tar ansvar för dig själv o dina djur o det skall du naturligtvis ha en eloge för!

E-l-vira
6

Som ett par andra har påpekat, det där handlar inte om veganism, det där handlar om dumhet. Förstår inte hur de kunde få brist på a-vitamin men b12 bör samtliga veganer ta tillskott av. sen handlade det tydligen inte bara om näringsfattig bröstmjölk utan de verkade ju ha andra lustiga idéer för sig också.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Gronstedt
6

#13: Det handlar om veganism driven in absurdum. Vegetariskt B12 är meningslöst att ta och vissa veganer vägrar ta animaliskt B12.

fuzzie
2

#14 Tur för mig då som alltid har haft ett överskott av B12 som sedan reglerades när jag bytte kost och blev vegetarian. 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

Gronstedt
3

#15: Ja, alla är olika och ingen kost är rätt för alla. En del kan till och med leva ganska länge som veganer.

Indriz
5

Föräldrarna har självklart rätt att äta som de tycker är passande men när det går ut över barnen så tycker jag att man som förälder borde tänkta till.

Människan är i grund och botten allätare och det är speciellt viktigt att man får i sig allt man behöver när man fortfarande växer. I min åsikt borde barn och unga äta allting tills de är cirka 18. Då kan de själva få bestämma vad de vill gå på för diet.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Cragan
2

finns avarter o extrema inom allt  

vissa ser nog mig som extrem med då jag nog är så långt ifrån en vegan man komma men jag förespråkar dock inte min diet för någon annan då jag tror på att blandkost är det bästa för människan som art  även om jag själv inte äter så 😛

Endezeichen
7

Hm… Barnet fick problem med hälsan, behövdes läggas in, men föräldrarna - som inte trodde på konstaterad medicinsk forskning - vägrade och ville hellre behandla sin unge med kål och lera.

Okej, okej. Det jag ifrågasätter är snarare vad det ovan har med veganismen att göra? Naturmedicin i all ära. Men när det kommer till saker som kan kosta barnet hälsan och/eller livet, eller när personen inte har någon talan som i detta fallet, så är det betydligt bättre med etablerad medicin.

Att tro på kvacksalveri har ingenting med veganism i sig att göra, det är inte ens någonting som räknas med i kriterierna för "vegan".

#14 B12 i tillskott är skapat av bakterier, och vad jag vet finns det inte olika former av B12 (står aldrig det, i alla fall). Vissa tabletter kan dock i sig innehålla animaliska hjälpämnen. Men det gör vad jag vet inte vegetabiliska tillskott värdelösa. Är det D-vitamin du tänker på?

D2 (vegetabilisk, mindre effektiv) och D3 (animalisk, mer effektiv).

VildaVittra
0

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
3

#19: Det  finns cyanokobalamin och metylkobalamin. Cyanokobalamin är det vanligaste i tillskott, men det måste omvandlas till metylkobalamin i kroppen, vilket gör det mindre effektivt, i synnerhet om omvandlingen inte fungerar som den ska.

Det påstås ofta att det skulle räcka att äta alger, groddar eller liknande, men där finns ytterst små mängder B12, producerade av bakterier i marken. En stor del av detta vitamin är dessutom inaktivt och kan till och med blockera upptaget av aktivt vitamin. I synnerhet för de ganska många som har problem med upptaget av B12.

B12 framställs i av bakterier som hör hemma i växtätande djurs tarmsystem, och det inte självklart för alla veganer att det är OK att utnyttja dem, just för att de inte kan fungera utan att man någonstans längs vägen utnyttjat ett djur.

Nej, jag tänker inte på D-vitamin, utan på B12. Och jag har inte på något sätt antytt att alla vegetabiliska tillskott skulle vara meningslösa. De flesta tillskott är onödiga om man äter vettig kost, men det är en annan sak.

Taxelina1
1

Några bekanta till mej var överviktiga. Allt dom åt var light utan en tanke på barnen. Dom var väldigt måna om sina barn. Det yngsta blev undernärt och hamnade på sjukhus. Det var ren tanklöshet och allt blev ändrat när barnet blev sjukt. Dom ändrade direkt kost. Och allt blev bra sedan. Men föräldrar som fortsätter med sin "livsfilosofi" har nog inte alla hästar hemma misstänker jag. Barnen är ju det finaste vi har.

Dex
5

Metylkobalamin är också ett vanligt b12 tillskott. Man måste inte få b12 brist om man är vegan. Visst dom här föräldrarna var okunniga och gjorde misstag. Tragiskt att inte barnavårdscentralen såg att det fanns ett problem så dom fick hjälp. Det finns ju barnavård i Frankrike, det är inte direkt ett uland. Så tycker jag att det är konstigt att det aldrig skrivs om alla friska veganbebisar som föds. Sen är det konstigt att det aldrig skrivs om alla barn som blir sjuka för att föräldrarna proppar i dom korv och godis och annat skit. Det verkar som att man bara väntar på ett tillfälle att klanka ner på veganer. Det håsas upp i media direkt.

Endezeichen
1

#21 Det här med "B12 kan du få i alger, groddar, och dylikt", "du kan få i dig B12 genom att äta otvättade grönsaker" och "du producerar eget B12, håll dig bara borta från onaturlig mat!" är givetvis ett budskap som är ett stort problem i vegovärlden, rent av farligt att testa när forskningen säger att det är inaktiva analoger av B12 och således inte tas upp av kroppen.

Vanligtvis ska ett tillskott med cyanokobalamin fungera och tas upp av kroppen i tillräckliga mängder om du är frisk, med en fungerande IF-faktor. Det är denna B12 - som finns i bland annat Betolvidon och Behepan - som används inom vården (undantag när man tar sprutor med B12 eller använder andra preparat) som tabletter och kan köpas på apoteket, så vitt jag vet fungerar de.

Jag ifrågasätter inte, men jag skulle vara intresserad av få veta var det står att Metylkobalamin är animalisk? För så vitt jag vet finns det även veganer som tar denna form av B12.

--------

Frågan är varför läkarna inte anmälde när föräldrarna inte ville lägga in? Ett barn står ju i beroendeställning till de vuxna och får inte fara illa. Hur var det med BVC? Ett barn som det här - med näringsbrist - bör väl bli undernärt och således få risker med hälsan?

Kommer inte riktigt ihåg vad som stod i artikeln, ska läsa den igen.

------------------

Sedan finns det ju självklart ungar som växer upp friska på vegankost. Det har växt upp några nu genom åren efter att veganerna och vegetarianerna blivit fler i antal.

-------------------

Dex
0

Metylkobalamin som finns i pillerform är syntetisk inte animalisk och massor av veganer äter det.

Gronstedt
0

#24: Kobalamin (oavsett form) framställs bakterier, vilket naturligtvis innebär att man utnyttjar levande varelser.

Numera finns möjligen synteiska varianter, men jag undrarom man inte egentligen menar "odlade". Om de verkligen är helt syntetiskt framställda skulle det innebära att man inte kan vara vegan annat än i högteknologiskt som kan framställa konstgjorda näringsämnen …

Dex
1

#26 Det tillverkas av fermenterade bakterier. Räknar du bakterier till levande varelser så har du väl rätt, men de flesta även veganer brukar kunna käka bakterier, hehe…Det står på förpackningarna ibland att det är syntetiskt. Man kanske kallar fermenterade bakterier syntetiskt. Det står ofta också att pillrena är veganvänliga. Det kan inte vara gjort av något med djur då. Metylkobalamin finns som tillskott för veganer och är då vegansk och en aktiv form av B12.

Silvestris
5

Jag tycker inte alls att det i grund och botten handlar om veganism driven till absurdum. Föräldrarna (mest relevant: mamman) hade kunnat äta kött och ändå orsakat barnets död. Bröstmjölk är nämligen sällan tillräcklig näring för ett så pass stort barn. De tillät inte heller medicinsk behandling av barnet när det behövdes.

Föräldrarna hade en komplett snedvriden syn på verkligheten, det var problemet. Det finns många människor som äter kött som har det också och som tyvärr orsakar sina barns död.