Vinterns vargjakt stoppas
Förvaltningsrätten har dömt till förmån för Svenska naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden och Svenska rovdjursföreningens krav på att stoppa jakten.
Gissa vilken grupp det är som gnäller mest nu? Inte är det vi djurhållare, även om denna grupp gärna använder oss som argument istället för att stå för att det är de själva som förlorar på vargen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
såg det igår på tv, jag säger bara "yay" 🙂
l'm back
TS Hur menar du nu? Jag förstår inte riktigt först din länk och sedan ditt uttalande? Vill du förklara lite🙂
Själv tycker jag det är jätte bra att det blev överklagat. Ju fler vargar, desto större problem. Ju fler överklaganden på skyddsjakt på problemvargar, ju fler obehagliga incidenter. Hur många bryr sej egentligen?
Jag har funderat så mycket på det här med varg. Det rör upp väldigt många känslor och man får verkligen gå på tå för att inte stöta sej med någon. Men jag har hört mej för väldigt mycket under många år och det är bara att se tillbaka till mej själv också.
Vargen är ett vackert intelligent rovdjur. Ett mytomspunnet sagoväsen. Likaså den amerikanska ursprungsbefolkningen. Ser man bilder så finns vargen och indianen tillsammans. Många tillber dom nästan. Tatuerar bilder på kroppen med mera. Indianer till häst i full krigsmundering och en varg intill sej. Men vår egna inhemska ursprungsbefolkning skiter man fullständigt i…Dom går ju omkring i vanliga kläder ju och pratar svenska! Men det gör ju även Indianerna också . Och lever i reservat med många procent i missbruk. Det ser man inte. Likaså vargen. Man måste se hur det ser ut I DAG. Inte hur det såg ut får några hundar år sedan. Och inte fanns det något "dansar med vargar" heller.
I mina tonår drömde jag om att äga en varg eller hybrid. Det var alltså min stora dröm. Men allt eftersom vargens uppkomst tillbaka i vårt land så har jag sett den andra sidan. Den är ju trots allt ett vanligt rovdjur som handlar instinktivt. Som är en effektiv jägare som jagar och lemlästar sitt byte ensam som i flock. Den är ett rovdjur helt enkelt.
Jag har lyssnat med många invandrare helt opartiskt för att se vad dom har att säga om vargen. INGEN hade något gott att säga. Dom var från Bosnien, Kina, Frankrike, Turkiet och så vidare. Svaren förvånade mej faktiskt. Trodde åtmistonde någon skulle ha något positivt att säga.
Nu är det snart dags för förra årets valpar att dra vidare. Då kommer dom ner från bergen här och ställer till en massa. Förra året jagade dom tjejer på häst. Förföljde folk. Knallade omkring i centrala Örebro ett antal gånger helt lugnt. Jagade grannens katt utanför dörren till huset, slog flera får mitt på dagen med mera med mera. Även i år har dom 6 överlevade valpar. Ett par kilometer härifrån var det 8 utanför en trädgård där dom även slagit en älg. Så det var troligen hela flocken. Dom måste äta dpm också. Självklart. Men jag tror ingen förstår problemen förrän dom är mitt i det.
Hälsning från en stor djurvän
Man kan förstå problemen utan att anse att lösningen är att skjuta av vargstammen till en minimal nivå (som absolut inte är livsduglig) och hålla den vid liv med konstgjord andning (inplantering, förflyttningar osv.).
Vi har idag en situation med människor som är ovana vid varg och en vargstam som är ovana vid människor. Vi människor skjuter dem nämligen när de kommer för nära. Vargar föds inte med en instinktiv rädsla för människor, de är sociala djur som lär varandra sådant. Om vi skjuter de vargar vi ser bara för att vi tycker att de är obehagliga kommer ingen varg kunna återvända till sin flock och lära sina artfränder att hålla sig undan människor. Därför är det viktigt att i alla lägen, förutom när man måste skjuta för att avbryta en attack, primärt försöka skrämma iväg vargen. El, ljud, gummikulor mm.
Björnen har attackerat och dödat betydligt fler människor än vargen i nutidens Sverige, ingen snackar och att skjuta av stammen till nästan ingenting.
Folkomröstning! Tycker vi ska bestämma oss en gång för alla och ha en långsiktig plan på eller så har vi en genetiskt livskraftig vargstam. Båda alternativen har för och nackdelar.
#3 Skjuta vargen så fort den visar sej är väl rätt onödigt. Däremot är det nödvändigt när den ger sej fårbesättningar och går in i trädgårdar och tar hundar. Det beteendet lär den också ut till sina flockmedlemmar. Det är bekvämt att jaga så.
Men när länsstyrelser beordrar skyddsjakt på närgångna problemvargar och det hela tiden överklagas, då blir det många problemvargar kvar som lär vidare.
Som jag skrivit tidigare men kanske inte i den här tråden. Vi har haft varg som gått in till grannen och jagat katten vid ytterdörren. Flera personer såg detta, inklusive min man och son. Den brydde sej inte. Det gick inte att skrämma den.
Hundförare som sett vargen attackera hunden har först skjutit ett varningsskott i mån dom hunnit. I Paragraf 28 står det att man först ska försöka skrämma. men en varg som är fixerad vid sitt byte reagerar oftast inte.
#4 Bra tanke. Vid vissa mätningar jag sett så har det vänt kraftigt. Ett år hade expressen en undersökning och då ville de flesta ha varg. Ett år senare hade det vänt. Då ville dom flesta INTE ha varg. Det var väl ungefär vid den tiden då vargen tagit sej längre ner i landet och till Skåne. Testade då och det gick bara att rösta en gång. Jag kikade på en annan omröstning härom dagen som fanns över hela världen. Där var det också flest som INTE ville ha varg. Man kan inte lita helt på dessa omröstningar, men lite kan man allt gå efter dom.
Skulle vi ta bort vargen så skulle vi förstöra naturen. Vargen är en livsviktig del i kretsloppet utan varg så dör bytesdjur och växtliv ut (det har man bevisat genom att återplantera varg till ett i princip utdött ekosystem, när vargen kom tillbaka kom livet tillbaka dit).
Man kan ju göra annat än att jaga vargen, tex ge mer bidrag till rovdjursstängsel, göra det enklare att sköta osv
l'm back
Det är också nödvändigt att djurägare tar sitt ansvar och skyddar sina djur. Jag är uppvuxen med utekatt och det var en självklarhet att hålla katten inne när vi såg spår av lodjur eller räv nära gården (ja, vi höll koll eftersom vi bodde i skogen). Det borde vara en självklarhet för alla att man inte har sina djur ute utan uppsikt när man har rovdjur runt knuten.
När det gäller tamboskap kan man viltstängsla och man kan skaffa signaldjur. Det är ju värt att notera, som TS gjort, att det inte är djurhållare som går ut och tjuter i media utan jägare. Jägare som med berått mod släpper hundar lösa i vargområden och sedan visar upp bilder på lemlästade hundar (OT. varför visar de inte upp bilder på av trafiken lemlästade hundar?). Jägare som betraktar viltet som sitt.
Om det inte vore för att jag i min familj har jägare (och själv har tagit jägarexamen i syfte att börja jaga) med en mer ödmjuk inställning skulle jag ha en himla bitter syn på jägarkåren.
Vet ni varför drabbade djurägare väljer att inte gå ut i media…? Dom får hot och olustiga besök runt husknuten. En bekant som har rovdjurs anpassat stängsel gick förbi det med sin lösa hund. Hunden klev igenom staketet och ut igen utan att reagera och ändå var elen påslage på rätt styrka.n
Fast det är inte LRF eller någon annan intresseorganisation för djurhållare som gör sig hörda. Jägare blir f ö också hotade.
Om man inte anser att rovdjursstängsel duger är det fritt fram att bygga ett bättre stängsel.Vad jag har läst har djurhållare med rovdjursstängsel färre angrepp än andra så en positiv effekt har det även fast man självklart kan bygga ännu bättre stängsel. Ännu bättre är det att kombinera med signaldjur.
#8 det är sååå mycket mer än rätt styrka på elen som påverkar hur bra stängslet är och som #9 säger så finns det ju ingen som säger att man inte får ha bättre stängsel än rovdjursstängsel. Tex vi har djur, dom djur som har mest risk för rovdjursangrepp för oss är bina och vi har inget viltstängsel än hos bina (vi ska skaffa, vi är fortfarande nybörjare så i början visste vi inte hur viktigt det är) så tar björnen våra kupor innan vi hinner fixa stängsel så är det ju vi som får skylla oss själva, det är inte björnens fel även om det skulle kännas surt. När vi väl skaffar stängsel (till våren, som tur är äter björnen inte på vintern) så ska vi ju inte bara ha rovdjursstängsel utan lockkupor och hela faderullan (lockkupor är kupor som står lite närmare stängslet där stängslet är som starkast) Faktiskt även om björnen skulle ta våra kupor så vi har stängsel så är det ju vårt fel att det inte var bra nog inte björnens på något sätt.
l'm back
Självklart ska man stängsla så mycket det bara går. Man har ju ett ansvar för sina djur. Men ville bara förklara att stängslet inte är 100 % säkert som många tror.
#10 Lycka till med biodlingen. Jag har alltid varit väldigt intresserad av det men aldrig kommit till skott. Och tyvärr allergisk mot honung…
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#12 herregud! Vilket plågeri.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Varg i all ära, men det är svårt för tamdjursägare att utan vidare välkomna dem i en fauna där de inte funnits sedan det moderna mänskliga samhället etablerades.
Rovdjursstängsel är mycket kostsamt och arbetsintensivt och ingenting som en markägare snyter ur näsan om vargarna ett år skulle utöka sina områden. Signaldjur i all ära, men det är inte alla förunnat att ha utrymme och övriga förutsättningar att hålla sådana.
Enligt http://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/sv/djur-och-natur/rovdjur/skadeforebyggande-atgarder/Pages/Rovdjursstangsel.aspx är det bara den "som bedriver fårskötsel i områden där det finns lodjursföryngringar och/eller inom vargreviren" som kan få bidrag till rovdjurstängsel. Den som har till exempel hobbyhästar får fixa sina egna stängsel.
För att inte tala om att dessa rovdjursstängsel, om de skulle sättas upp runt varenda hage, skulle minska tillgängligheten för rådjur, hjort och älg, som ofta går i och igenom hagar med vanliga stängsel, även vanliga elstängsel. Om jag till exempel skulle rovdjursstängsla mina hagar skulle topografin här göra att klövviltet blev tvunget att gå över fotbollsplanerna och genom ett par villaträdgårdar väldigt nära en trafikerad väg för att ta sig mellan olika områden där de brukar beta. Och börjar de röra sig där, i stället för i mina hagar, så skulle de plötsligt bli väldigt synliga och ses som ett stort problem.
#12 Bra vallhund. Nu lyckades du smutskasta hela jägarkåren. Artikeln är förresten från 2011.
Det finns organisationer som jobbar för att hitta på så mycket skit om jägarkåren dom bara kan. Till exempelvis APU. Dom känner du säkert till då dom verkar i ditt närområde. Som polisanmäler alla vargfällor som finns i skogarna där varenda jägare skjuter alla vargar dom bara kommer över. Det komiska i det hela är bara att det är godkända rävfällor. Varg som dom påstår är skjuten och begravd…men flera månader senare skjuts under skyddsjakt nere i Skåne på bar gärning. Alla vargar som försvinner är tjuvkjutna enligt dom. Dom har inte fattat att alla som försvinner vandrar i väg till andra marker. Sånt händer i alla revir, även här då "vår" ena vargtik flyttade till ert revir. Alla deras anmälningar blir avskrivna. En ledande person i denna sekt som klär ut sej till polis och smyger omkring på böndernas mark med 2 avlagda tullhundar där han påstår att dom spårar varg !!! och har kamera och skapligt objektiv. Och tror sej ha rätt att göra avspärrningar med egen polistejp där det i stället för att stå polis, står APU, Flyter omkring på privata marker med en vräkig stadsjeep och har fått ett miljöpris. Hur bra rimmar det. Hullingförsedda krokar har jag sett i en amerikansk roman.och det fanns nog då det var fritt fram att jaga varg där.
Visst har det lagts ut gift, men inte från jägare. Det är kriminella som gör detta. Läste och såg en bild på en anmäld händelse då dom påstår att en skoter jagat varg. Brukar spåren finnas kvar när skotermattan passerat då? Nej, vargen hade gått i skoterspåret visar det sej senare. men nu kräver dom en lag på att alla skotermattor ska vara märkta. Om man kunde det endaste puttelilla om varg så kan man kanske veta att en varg gärna tar sej fram så enkelt som möjligt. vägvinnande steg på vägar visar detta. Dom springer inte runt som en hund utan raka energisparande steg.
#15 Det är inte Vallhund som skrivit artikeln och det är fritt att länka.
Själv tycker jag att det är fascinerande hur många bortförklaringar som finns.
Ja, vi har ju fått hålla katta inne när vi haft lodjur in på gården så varför skulle inte hobbyhästägare vidta de åtgärder som behövs för att skydda sina djur mot rovdjur?
#17: Det är lätt att göra sig lustig över andras problem, men svårare att få människor att glädja sig åt invandrade vargar samtidigt som man säger "Och förresten, hundra tusen spänn och ett par veckors slit borde du ha slängt in sedan igår - skyll dig själv att du inte fixat det."
Din nedlåtande, hånfulla inställning är precis skälet till att tankelata vargkramare har svårt att tas på allvar av folk som faktiskt lever i verkligheten och står inför att enorma ekonomiska problem.
För övrigt, är det ens tillåtet att sätta upp rovdjursstängsel inom stadsplanelagt område?
Jag gör mig inte lustig och hånar inte. Jag menar att vi alla har ansvar för våra djurs säkerhet, smått som stort. Har man inte råd så har man inte. Jag har inte råd att ha häst=jag har inte häst. Ibland ökar kostnaden efter man har skaffat sig djur. Man får inte ge sina djur undermåligt foder bara för att foderpriserna skjuter i höjden. Man får inte låta bli att ge dem veterinärvård bara för att veterinärvården blivit dyr osv.
Man kan dessutom få hjälp med att sätta upp rovdjursstängsel om man kan sörja för mat och logi.
Jag har ingen aning om du får sätta upp rovdjursstängsel i stadsplanerat område, men det borde man få. Man får ju smacka upp stängsel på 180 cm bara det är tillräcklig genomsyn.
#16 Det är självklart inte Vallhund som skrivit det. Men det var Vallhund son satte in länken😉
Klart det finns många bortförklaringar. Men vilken jägare skulle lägga ut gift och annat och riskera sina egna djur. Riskera att kanske skjuta ett djur som kommit i kontakt med giftet med mera. Jägare är ju för det mesta djurvänner men ingen ser allt jobb dom gör bortanför jakten.
Dom som utsätter andra djur för detta är inte jägare. Det här handlar om någon som är så fanatisk och även inte har kunskapen om vad som egentligen händer när älgkadavret prepareras. Det är ju inte bara vargen utan sina egna djur, rävar, gnagare, rovfåglar och allt smått omkring som stryker på foten. Alltså dör.
Kommunen satte upp rovdjursanpassat stängsel här bredvid där dom brukar ha highland cattle på somrarna. Dom var tvungna att använda grävmaskin. Vet inte hur mycket en sån maskin kostar i timmen. Det är flera hundra kronor i alla fall.Kanske någon här vet? Det tog dom över en vecka att få till staketet och flera personer som satte upp det. Plus att marken blev förstörd och tog inte till sej regn och smälltvatten som i stället rann ut på vägen och sköljde med den så vägen inte blev farbar. Och det upprepas nu varje vår så vi får ta en omväg på flera kilometer. Under några somrar hade dom några som gick och röjde under flera dagar så staketet fungerade. Men sista året har jag inte sett någon. Tydligen finns det längre inga pengar för det.
Det fanns en stor fårbonde några kilometer bort som ansökte om stängselanslag. Fick inget då det inte fanns några vargar. Det slutade med att dom förlorade 27 får till vargen. Ansökan tog 1 år.
Då kryddar jag med denna länk. oxå från 2011:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article12896783.ab
Var tvungen att googla APU, aldrig hört talas om, dom verkar lika kriminella som SGT ligan.
Här finns en 17 sidor lång tråd om varg för den som är intresserad av att läsa. Väldigt intressant.
Taxelina, det var väl du som skrev om vildsvinsjakt o bönder som ville ha betalt för att jägarna skulle skjuta vildsvin på deras mark? Du får gärna lägga in den berättelsen i tråden, där är en del förvirring kring det.
Ja, jag är för varg, jag vill att det skall finnas många flera o att det på så sätt skall kunna jagas mycket mer på dem, inte bara skyddsjakt.
#19: Det är skillnad på att välja bort något man inte har råd med och att välja något man har råd med bara för att få plötsliga merkostnader på en årsinkomst i kombination med vargkramare som häcklar.
Rovdjursstängsel har ingenting att göra med att "smacka upp stängsel på 180 cm bara det är tillräcklig genomsyn". Rovdjursstängsel kan allvarligt skada både djur och människor. En hjärtklen person eller en person med pacemaker utsätts för allvarlig risk vid kontakt med dem. Hästar måste stängslas dubbelt, så de inte riskerar kontakt med rovdjurstrådarna - hästar tål inte speciellt mycket elenergi.
Å andra sidan är det tveksamt om man får sätta upp fungerande rovdjursstängsel någonstans: http://www.jaktojagare.se/dodsstot-mot-rovdjursstangsel.
I många kommuner får man inte sätta upp staket som är över 80 cm högt i stadsplanerat område.
#22 Barn är också i riskzonen för elstängslen.
#21 Gamla artiklar läser jag sällan då vargpolitiken ändrats så mycket. Men tack ändå😉 Det andra, var det du pm,ade mej en gång om?
Vad ville du veta mer om vildsvinsjakten? Blir lite OT om vi börjar med den här.
Barn ska hållas under kontroll i alla riskzoner.
Så OT är det inte, finns många beröringspunkter mellan gris o vargjakt.
Det var en skribent som hävdade att de sköt så mycket gris som möjligt, mer eller mindre alla i familjen var jägare. Minns inte var i landet. De hade stora marker o försökte mer eller mindre att decimera stammen lika långt som vargen är idag, eller iaf väldigt kraftigt beskattad genom att bli beskjuten.
Bönderna i närheten klagar på alla skador grisarna gör, när jägarna erbjuder sig att skuta av gris även hos bönderna runtikring som inte jagar själva så vill bönderna ha betalt för det, kan väl säga som så att böndernas vallar etc led kännbar ekonomisk skada ekonomisk.
En stugägare förbjöd grisjakt på sina ganska små marker, han blev inte så glad när han fann allt uppbökat.
Hade för mig att det var du som skrivit om det, men naturligtvis kan jag ha blandat ihop dig med någon annan.
mvh
#27 Vad var du funderade över?
Vi och grannar jagar vildsvin så gott som dygnet runt. Vi har även grannar som är osäkra och inte vill jaga dom vilket är förståeligt. Den jakten har mina grabbar tagit över och hjälper dom med det. Markägaren får vildsvinet som blir skjutet men oftast vill dom inte ha utan grabbarna får det som tack för hjälpen.Sen finns det dom som gnäller över vildsvinens härjningar och när dom erbjuds hjälp ska dom ha betalt !?! för att folk jagar på deras mark.
Det har varit möten om detta och dom flesta börjar väl förstå att dom inte kan ta betalt för att få hjälp. En annan förbjöd vildsvinsjakt runt sin sommarstuga. Som resulterade i att hela hans fina nya gräsmatta blev upp och ner vänd. Alla måste hjälpas åt.
Ja, det var just det inlägget jag tänkte på.
Får jag citera det med angivande av ditt nick på Bukefalos?
- Jag finns inte på Bukefalos. Men du får gärna använda inlägget 😎
Tack! 👍
#26: Det betyder att barn inte får gå ut utan att vara bundna till händer och fötter, eller hur? Och att låta dem vistas på till exempel en ridskola är helt otänkbart, om man tillåter stallägaren att skydda djuren. Eller nej, det betyder det ju faktiskt inte. Det betyder att man inte får smäcka upp farliga elstängsel där det finns risk att de skadar folk …
Generellt: À propos vildsvin: Grisar är mycket känsligare för el än älg, rådjur och hjort och väldigt mycket känsligare än rovdjuren, vars täta päls gör att de inte ens känner av ett vanligt häststaket. Att stängsla mot gris är därför mindre problematiskt i tättbebyggt/stadsplanelagt område.
Såg förresten spår i trädgården av något med klövar morse - och detta något har grävt upp en del kvarglömd fallfrukt, vilket jag aldrig sett rådjur göra tidigare. Någon som vet skillnad på rådisspår och grisspår? Jag är inte så fena på spår - klöv som klöv …
Nej, det betyder att barn ska hållas under den kontroll som krävs för att de inte ska komma till skada (eller orsaka skada).
Vi hade linderödssvin på andra sidan vägen förra sommaren, med elstängsel runt omkring. Även om det inte var skadligt att få sig en stöt av just det stängslet var det väl en självklarhet att hålla ungarna borta från stängslet.
Grisar är väldigt känsliga mot el och man kan ha låga trådar för grisarna. Kommer galten mot tråden med sin kulpåse riskerar den att bli steril.
Ska man ha el för att hålla grisen innanför så krävs inte så mycket el. Ska man däremot ha el för att hålla vargen ute krävs högre styrkor. Så pass hög att det blev regler att sänka styrkan vilket då gjorde att vargen knallar in utan problem.
Tre vargar dog igår. En i Norge (som förlorade sin partner i onsdags), och ett par som dödades från helikopter i "förebyggande syfte". Tydligen pallar inte renägarna med två ynka vargar när deras flock på tre TUSEN djur ska genom området.
Jag har många, många fula ord jag vill säga nu men jag tar ut dem på annat håll istället…
💔
🤮
I Norge har väl regeringen avgjort vargfrågan? Och här i sverige var det väl skyddsjakt? Försök att samla ihop 3000 renar som sticker åt olika håll… eller står ni på SD, s sida angående vår ursprungbefolkning och deras kultur.
Blev dubbelt.
En gång i tiden kunde vår ursprungsbefolkning leva med rovdjur. Vad har hänt som nu gör det omöjligt?
#40 Nej, det kunde dom inte.
#41 Om dom inte kunde det skulle varken de eller rennäringen funnits kvar in i våra dagar.
#40 på den tiden så behöve man faktiskt inte lika många renar, sen man börjat skatta samer (på 1600 talet) så har dom behövt fler och fler renar för att kunna klara sitt uppehälle, förr hade en rik same kanske 30 djur nu är man inte rik på 300 ens. Så det är helt annorlunda nu.
Då hade man olika knep som man inte använder sig av idag heller eftersom man inte har råd att anställa folk som vaktar renarna.
Sen så var det ett bra tag betydligt mindre renar än nu (i början av 1900 talet var vargen nästan utrotningshotad, i alla fall härikring, det minns morfar).
Så det är helt annorlunda nu och då så man kan inte säga "det funkade då, då borde det funka nu" det är en helt ny slags rennäring nuförtiden.
Nu är det säkert en hel del s (inte bara samer) som skjuter först och tänker efter sen om det var nödvändigt men det har egentligen inget med rennäringen att göra.
l'm back
#40: "En gång i tiden kunde vår ursprungsbefolkning leva med rovdjur. Vad har hänt som nu gör det omöjligt?" "En gång i tiden" dödade "vår ursprungsbefolkning" varenda varg och järv de kunde hinna ifatt, plus varenda en de kunde få i fällor, med gift och med fjäderfan.
Läs gamla böcker om samerna så ser ni lite hur dom levde och jagade.
Man kan inte jämföra något förr/nu för vårt land har förändrats. Vargen har inte den plats i landet den en gång hade. Allt har förändrats. Vi har byggt upp vårt land, jakt, gårdar och andra näringar utan en tanke på rovdjur, för dom har inte funnits under 150 år. Vi har förvaltat viltet ändå. Det har fungerat bra. Man kan inte säga att vargen var här först. För den försvann i 150 år. Och nu är vi först. Ska vi flytta ut ur våra byar för att en rävlya låg på marken för 40 år sedan? Eller en varglya fanns där för 150 år sedan? Skogarna har krympt och städerna växer. Det är även på g att plantera in visent i nedre delen av landet. Den fanns här för ca 3000 år sedan. Det är också helt sjukt. Vem vill träffa på en visent vid svamp och bärplockningen. Visent är alltså en mindre variant av bisonoxe. Vårt land och våra skogar ser inte ut som för 3000 år sedan. Vi har till exempel allemansrätt som inte finns någon annanstans.
Talade med en biolog som jobbat med Visent och han sa att var det något djur han absolut inte ville träffa i skogen så var det Visent. Alla här vet väl att man ska passa sej noga för att inte komma i närheten av myskoxarna. Dom lever på fjället och man har hyffsad koll om man skulle se dom. Men inne i en skog så kan man bli överrumplad.
#45 Skogarna har inte alls krympt. Det växer mer skog nu i Sverige än vad det gjort på flera hundra år.
#46: Men inte sammanhängande och utan insprängda odlade/bebodda ytor, väl?
#47 Det beror lite på var i Sverige. Uppland har faktiskt stora ytor med sammanhängande skog (med en och annan väg). Vi är ju ett land där skogsbruket är på tillväxt allt eftersom att jordbruket lägger ner, så mer skog kommer.
Jag kanske ska förtydliga, jag är för både en livskraftig vargstam och renskötsel.
Jag förstår att man vill skydda sina djur om en varg springer mot dom också, det är svåra beslut som ibland måste tas.
Jag menar bara att man inte kan jämföra mordern renskötsel och renskötsel förr i tiden.
En vicent är nog inte farligare än en älg skulle jag gissa (och ja jag har sett dom och dom är större än myskoxar som jag också har sett), en älg kan vara mycket farlig (för människor är dom betydligt farligare än vargen) men jag vill inte utrota dom, och jag är varken rädd för älgen, vargen, björnen el vicenten. Jag respekterar dom och det är annorlunda.
Jag skulle tex inte stressa dom och jag skulle berätta att jag är där osv.
l'm back
#49: Det är de, enligt erfarenhet från Polen. De är flockdjur och deras instinkt när de stöter på ett hot är att bilda front och vid behov trampa ned hotet. Älgar förekommer sällan i större grupper och de har snarare instinkt att springa från hot och sparka dem eller vända och försvara sig om hotet följer efter.
Visenter är skygga och därmed inte farliga, sägs det, men det sägs om vildsvin och varg också, och för dem är det knappast sant längre. Ska vi ha vilda visenter krävs det grannlaga arbete för att se till att de förblir skygga.
#50 Älgar dödar mäniskor varje år det gör inte vargar så skygghet är praktiskt.
Dom flesta som skadas el dödas av vilda djur i Sverige har antingen överaskat dom (tex spårat tyst så att djuret blir överrumplat) eller skadas då dom är ute och jagar och har skadeskjutit ett djur.
Jag ser helt enkelt till att inte stöta på björnen då jag är ute och går genom att sjunga och då varnas djur på långt håll och hinner undan. Därför anser jag att varjen björn, älg, varg el vicent är farliga för jag går ut i naturen på deras villkor och berättar att jag är där.
Skulle vicent finnas vilt i Sverige skulle jag nog inte stöta på dom helt enkelt.
l'm back
#51: Det finns betydligt fler älgar, vilket svarar för en hel del av den skillnaden. Vargar blir allt mindre skygga, liksom vildsvin, vilket gör dem till ett allt större problem. Men risken att bli dödad av rovdjur kommer förmodligen alltid att vara mindre än risken att bli dödad av växtätare, det är helt rimligt.
Vildsvinen häromkring skiter totalt i om man går ut och skriker åt dem när de rotar under fågelbordet eller i höbalen i hästhagen, eller om man kliver ur bilen och gastar när de står på vägen. Den dag det är visenter som står där är det liksom så dags att börja fundera över hur man ska hålla dem skygga. Med varg och vildsvin gör man ju ingenting för att vidmakthålla deras skygghet, och det har fått konsekvenser.
Jag är fortfarande i deras skog på deras villkor och då kommer man långt
l'm back
#53: Och? Det är inte djuren i skogen som är problemet, det är de oskygga djuren i hagar och trädgårdar.
#54 jag trodde vi pratade om djur som kan vara farliga inte djur som kan äta upp ens morötter.
Jag ser på det såhär, vi försöker skydda växter vi vill ha kvar, äter nått vilt djur upp det är det vårt fel att vi inte skyddat det nog bra inte deras fel att dom följer sina instinkter.
l'm back
#55: Men försök läsa vad jag skriver i stället för att förlöjliga. Problemet med oskygga vildsvin i trädgården är inte att de "kan äta upp ens morötter", utan att de är precis lika farliga där, om man stör dem på väg till stallet eller på väg ut med soporna som de är i skogen, om man stör dem när man är på jakt eller plockar bär.
#56 Jag har ingen erfarenhet av vildsvin eftersom dom finns inte här men jag skulle bygga ett rejält staket (som kan hålla ute vildsvin, vilket jag förstår ska vara riktigt rejält) om jag var rädd för dom. Hursom är det inte djurens fel.
l'm back
#57 Du behöver varken vara orolig att träffa på visent eller vildsvin. Visent ska planteras ut i nedre delen av landet. Att jämföra älg med visent är inte så jämnt. Det finns ett program om visent. Tror det var ett naturprogram. Jag har surfplattan just nu och vet inte hur man länkar. Googla på det. Mycket intressant. Där ser man också vilken extrem respekt djurskötarna har för djuren.
#58 man ska respektera alla djur. Och att jämföra älg med vicent funkar antagligen faktisk tex så är det betydligt större chans att stöta på en älg i skogen än en vicent (ifall dom skulle sättas ut), vicent kommer antagligen inte att jagas men älg jagas och en skadeskjuten älg är ett riktigt farligt djur, sen kan man ju dra in trafiken i det hela osv. osv
l'm back
#59 Självklart ska man ha respekt för våra vilda djur. Vi ska visa dom respekt och ha respekt. Alla vilda djur kan vara farliga.
#58 "Visent ska planteras ut i nedre delen av landet." Oj, ska den? Det har jag helt missat i så fall. Har du någon länk till det? Gud vad intressant!
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#58 Googla på det. Du får nog fram en hel del.
#6 Hur gick det med alla våra vilda djur under de ca 100 år då vi knappt hade varg i våra skogar? Dog dom ut? Som jag sett det hela kom dom väl tillbaka i stället. Här var det sån uppståndelse då dom sköt en älg att dom lät stoppa upp den till allmänt beskådande. Vart planterade dom in varg i experiment syfte? Att vargen mer eller mindre planterats ut i vårt land blir jag mer och mer övertygad om då det rent av exploderade. Det pratas så mycket om den katastrofala inaveln bland vargen. Om det var så extremt hög inavel bland vargarna, varför blev det så fort så många vargar. Alla som håller på med avel vet att ju högre inavelsprocent, ju mindre kullar. Det gick för fort för att vara naturligt. En person gick ut i media och berättade att han och några till tagit över varg uppe i fjällvärlden. Och för bara någon månad sedan stoppades en skåpbil vid tyska gränsen, och innehållet var både varg och lo. #51 Var hittar man fakta om älgdödade personer? Jag vet en kvinna som blev dödad. Men finns det fler?
#63 antagligen går det långsammare här eftersom den största jägaren bland djuren (dvs människan) ökade och fortfarande ökar katastrofalt.
Den dokumentär jag såg var om en nationalpark, jag minns inte om det var Yellowstone men där har man också gjort det och det kan man läsa om.
Däremot så behövs det ju inte så hög IQ för att själv räkna ut att om man helt plötsligt dödar en art så har det stor negativ påverkan på resten av naturen.
Ang älgdödade människor så är det ju ofta att man läser om det i tidningen men det finns faktiskt inget känt fall av att en vild varg har dödat människor. Det som kommer upp då man googlar är alla som älgen dödar genom trafikolyckor och det går ju inte att förneka att den gör, därför räknades älgen som Sveriges farligaste djur (av det jag hittade då jag sökte) men jag tog inte upp det eftersom ja gissar att det inte var intressant. (de två andra farligaste som i vissa listor toppade älgen var hund och häst)
l'm back
#62 Jag hittar ingenting, endast några blogginlägg som tycker det vore kul om det fanns visent i Sverige typ.
Kram Elsa
Ang. Visent hittar jag bara att de kan reintroduceras, att man funderar på att göra det i framtiden.
Söker jag på frasen "Visent ska" (med citationstecken) hittar jag bara den här tråden.
Men visst vore det kul om man gjorde det. Den europeiska bisonoxen finns det ju bara några tusen kvar av i världen, de behöver så mycket land de kan få.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Bison_bonasus_historic_holocene.png
(De röda fläckarna är där de finns kvar.)
#66: Jag vidhåller att man bör tänka både en och tre gånger innan man introducerar ett flocklevande djur som väger lika mycket som en liten bil och som har pannben som vildsvinsgaltar och instinkt att trampa ned saker de inte gillar.
Eftersom vi har allemansräten här så är ju risken större att något möter en flock. #66 du behöver nog bara söka på visent.
#58 Jag har också googlat men hittar inget om det hela. Om du nu kommer med ett påstående så vore det väldigt fint om du kan ge oss en matnyttig länk med fakta också. Att bara komma med ett påstående och ingen information om var detta kommer ifrån gör dig inte speciellt trovärdig!
Jag hittade det vi såg för ett bra tag sen om vargen som återskapade ekosystemet och det var Yellowstone.
Videon finns högst upp i den här tråden
l'm back
#69 Det var väldigt vad man tar i då. Jag hittade länken på ungefär 5 sekunder.
http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2013/09/vilda-visenter-i-sverige-ingen-utopi/
#71 Du skriver i #58 "Visent ska planteras ut i nedre delen av landet." Inget i din länk bekräftar detta, denna talar endast om att naturvårdsverket kan komma att utreda frågan om denna kommer upp. Så jag frågar igen - VART hittar jag information om detta SKA som du skriver om i #58 ?
Du får fortsätta leta. Jag hinner inte just nu.
#73 Då får jag väl vänta tålmodigt tills du har tid…
#50 I länken som #71 skickade säger de att visenten är skygg för människor och skulle springa iväg om den mötte en. Så jag skulle gärna se källa på ditt påstående om att de bildar en front och trampar ner människor om de möter en. Sedan att varg och vildsvin inte är skygga längre är knappast sant. Det är möjligt att det finns några platser där oskygga djur påträffats, men överlag är de mycket skygga båda två. Vi har massor av vildsvin i skogarna och över de 13 år jag bott här har jag endast sett vildsvin två gånger och hört dem en. Och då är jag i skogen minst en timme per dag. "I likhet med många andra djurarter går vargar ganska ogenerat förbi hus, trädgårdar, bilar och vägar på sina vandringar. De är däremot oftast skygga mot mänskor och drar sig undan när de upptäcker mänsklig närvaro. När vargen avlägsnar sig gör den dock oftast detta med ett reserverat, iakttagande uttryck och inte i vild flykt och kan därför upplevas som oskygg." http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/djur-och-natur/rovdjur/varg/Pages/varg.aspx
Kram Elsa
Stackars er som fått väntat…..😭
#75 Det är hemskt stor skillnad på att läsa sej till kunskap och att uppleva dom irl, så att säga. Här får du några länkar som du kan läsa igenom om du har lust. Det finns hur mycket som helst att läsa om man vill leta efter mer info om både varg och vildsvin.
Många vilda djur är bekväma och lär sej att det finns matrester och annat smått och gott inne i städerna. Många många gånger hittar jag både rådjur och rävar inne i stan på nätterna.
http://gd.se/nyheter/ockelbo/1.6871493-vargar-i-centrala-ockelbo
http://na.se/nyheter/orebro/1.1857914-flera-vittnar-om-varg-i-centrala-orebro-i-natt
http://www.lansstyrelsen.se/halland/Sv/nyheter/2013/Pages/varg-i-centrala-varberg.aspx
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=3159779
http://www.jaktojagare.se/vargbesok-inne-i-orebro-och-koping
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/ingen-oro-for-att-vargen-ska-hitta-ut-ur-stan
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=1249246
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article690990/Nya-vildsvinsfynd-i-centrala-Ystad.html
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtuppland/vildsvin-stort-problem-i-habo
#75 Vi hade förra året problem med ett par vargar som sprang omkring i vår närhet och hittade på alla möjliga sattyg. Jagade grannens katt, jagade tjejer på häst. Förföljde dom från stallet och till boningshuset. tog grannens får mitt på dagen och så vidare. Inte var den/dom skygga…
Detta med vargen kan malas och ältas hur länge som helst.
Varför inte bara se det som det är? Ett rovdjur med ett rovdjurs instinkt. För det är ju det , den är. Hur vackert, mytomspunnet, och disneyfierad den än är, så är den ju dock ett rovdjur som handlar instinktivt och den vill också äta. Eller hur…? MEN den ställer till en väldans massa problem. Och den är INTE skygg. Vissa av individerna kanske, men absolut inte alla.
Vi har även en hel massa vildsvin här och en del är skygga medans andra står i flockar på åkrarna där folk står och fotograferar dom.
#77 Hur menar du nu? Jag tror vi gick om varandra. Att man inte pratar om djur som beter sej normalt, är nog normalt. man ser ju alltid det som är avvikande.
#77 tänk på att man pratar om vanligt.
Ett djur som beter sig oskyggt pratar folk om men om dom beter sig normalt (dvs skyggt) pratas det inte om dom.
Om man jämför med alla rävar som finns i vårt land och dom som blivit halvtama kan man nog knappast räkna dom tama som vanliga, samma gäller de flesta andra djur.
Vi har tex flera rävar härikring och en har visat oskyggt beteende, även om man minns den oskygga kan man ju knappast kalla det norm el vanligt.
l'm back
#75 Vildsvinen är nattaktiva så det kan vara en förklaring varför du inte stöter på dom. Vad jag vet i dagsläget är det 4 personer som fått sina kopplade hundar attackerade av varg. Då är dom INTE skygga fär människan.
Dubbelt.
När, var, hur, vem återinplanterade vargen? I Yellowstone har det gjorts med mycket bra resultat för hela den biotopiska miljön, missat det?
Litet axplock.
Jag har hitintills uppfattat dig som en seriös debattör i vargfrågor, tyvärr får jag revidera min uppfattning. Du kanske skulle starta konspirationsteorier iFokus?
#75: För det första har jag inte påstått att de bildar front och trampar ned människor om de möter en. Jag har påstått att de bildar front när de stöter på hot och att de försvarar sig mot fiender genom att trampa ned dem. Angående deras skygghet, så studera gärna vad djurskötare som är vana vid dessa djur säger om saken.
"Sedan att varg och vildsvin inte är skygga längre är knappast sant. …" Det var ju roligt för dig att du inte stött på dem. I mina trakter är det inte ovanligt att kunna sitta på altanen i skymningen eller senare och se grisar inom några tiotal meter. Mer än en granne har råkat ut för att gå ut i stall eller andra uthus på kvällen och sedan hamna bland grisar när man går tillbaka till bostadshuset någon timma senare. Ännu förra året sprang grisarna sin väg när folk kom ut, men i vinter har de börjat bli djärvare och går sin väg (springer inte) först när man gastar åt dem med hög röst. Däremot är de otroligt bra på att känna igen jägare och är helt bortblåsta när någon lurar på dem med bössan. Det är ofta suggor med kultingar, så de lär beteendet vidare till nästa generation, men även galtar har setts vid fågelbord inom några meter från ett stort, upplyst fönster, innanför vilket familjen åt middag med några bekanta.
Hur länge dröjer det innan någon människa råkar hamna mellan sugga och kultingar hemma på sin egen gårdsplan? Och vad händer då? Vad händer när grisarna börjar sticka in trynena i stallar och lösdrifter, där det finns hästfoder att smaka på? Vad händer då om en människa kommer in och grisen känner sig trängd och instängd?
Jag anser att man bör arbeta intensivt på att skrämma djuren långt bort från människoboningar innan vi behöver få reda på det. Både för djurens och människornas skull.
#81 Varför ljuger du? Det var ingen dubblett, du påstod att vargen var inplanterad i Sverige, vilket jag ifrågasatte o ville ha bevis för.
#84 nu kan jag ha fel men vissa vargar har väl inplanterats i Sverige för att få bättre genetisk variaton. Min morfar berättar att när han var liten var de större rovdjuren näst intill utrotade i Sverige (helt tror jag inte dom var men dom var betydligt ovanligare än nu) och när man började försöka få tillbaka bestånden så tog man in endel djur utifrån.
Men jag kan ha fel (och jag har ingen aning om vad som stod i #81)
l'm back
#85: Det har varit mycket prat om att det borde göras, men det närmaste man har kommit är väl att man har velat underlätta för finska/ryska vargar att ta sig hit?
#15 "Visst har det lagts ut gift, men inte från jägare. Det är kriminella som gör detta."
Vill inte märka ord men vad är en jägare som tjuvjagar eller förgiftar djur? Jo, kriminell.
Säger absolut inte att jägare generellt förgiftar vargar, för så lär inte vara fallet, men att utesluta att det händer är nog lite väl optimistiskt.
Har bara någon enstaka varg som trampar förbi i våra trakter men ett par jägare i trakten har gjort klart för mig på ett mycket tydligt sätt att om de hittar varg så kommer den dödas illa kvickt. Detta har uttalats med samma ton, en mycket allvarsam sådan, som när personerna ifråga talar om avskjutning av duvhök, sparvhök, ormvråk och till och med havsörn för att dessa tar tamhöns. (Trots att ingen i närområdet håller andra djur än kor och häst, havsörnen är ovanlig och jagar nästan bara fisk och någon sjöfågel.)
Jag känner många mycket vettiga jägare som är tveksamma till vargen, jag respekterar dessa personer samt deras åsikter fullt ut. Kan dock förstå att många som inte jagar eller känner jägare får en negativ bild av hela jägarkåren om de hör uttalanden som de jag redovisat ovan.
Jag tycker om vargen som djur men tror tyvärr inte den har en hållbar framtid i Sverige. Debatten är alltför polariserad och de politiska målen alltför luddiga. Kan människan inte hålla sams och komma till konsensus finns heller ingen möjlighet för vargen.
#82 Oj, här händer det grejor när man vänder ryggen till😉
Jag läste igenom inläggen och svarade #6 och insåg sedan att jag redan svarat på detta inlägg. Och säkerligen hann du se det innan jag tog bort det. Och jag vore tacksam om du inte kallade mej lögnare något mer…
För flera år sedan gick en svårt sjuk person ut och lättade sitt samvete. Berättade att han och några "muppar" som han kallade sej tog över varg. Tog dom med skoter över fjällen. Han visade bilder på övernattningsstugor med mera. Den här artikeln fanns i en jakttidning och jag har letat men hittar den tyvärr inte för jag är väldigt intresserad av att läsa den igen.
Artikeln med smuggelbilen i tyskland hittade jag inte heller, men däremot en dementi från tyska polisen att det bara var en skröna…hmmm, så lät det inte när dom skrev att dom tagit dom på bar gärning, men men…
Här hittade jag en annan artikel som jag vetat om länge. Vargutplantering har jag alltid tagit med en nypa salt. men ibland tvivlar man…
Raderat pga uppovsrätten/mod
#88: Om nu denne Bologov gjort detta så var det ju vid finskryska gränsen - det har knappas någon inverkan på den svenska vargstammen. Däremot kanske Sverige skulle köpa en avelsvarg eller två av honom? Om nu den svenska vargstammen är genetiskt smal, alltså.
#88 Du måste länka, annars måste jag ta bort texten pga upphovsrätten.
#88 Jag tar mig friheten att kalla dig lögnare eftersom du uppenbarligen ljuger.
Ditt inlägg om att vargar släpps fria är knappast ett svar på #6.
https://www.youtube.com/watch?v=PhjVwcGhYL0
https://www.youtube.com/watch?v=6xovwXlZ4QA
https://www.youtube.com/watch?v=zcpu3dRqSWA
Det är del 1, 2, 3 och väldigt segt att lyssna till. Men försök att stå ut för det var mycket intressant.
#90 Visste inte att man var tvungen att länka. Men här har ni annat att läsa.
#89 Många av våra sk vargar kommer ju från Finland och Ryssland. Och dom räknas som extra genetiskt värdefulla.
#92: "Många av våra sk vargar kommer ju från Finland och Ryssland." Gör de? Det är vad jag vet sällsynt att vargar lyckas vandra hela vägen från Finland/Ryssland till västra och södra Sverige.
Vad menar du med "sk" vargar, förresten?
#93 Enligt undersökningarna är de flesta hybrider, tyvärr. Dom som finns här i landet men även i Finland/Ryssland.
Titta till exempel på Rovdjursföreningens logga. Där är det en bild på en genomsöt hund. Ingen varg.
Har du tittat på föreläsningarna?
Dom individer som själva vandrar in kommer från finland/ryssland.
#94: Det var just frågan, hur många är det som vandrar in.
En logotyp bevisar ingenting rörande den svenska vargstammens gener. EDIT: Den enda logotyp jag såg på Svenska Rovsdjursföreningens hemsida visade ett öga.
Vilka undersökningar är det du hänvisar till när du påstår att det den svenska vargstammen inte består av renrasiga vargar? Och när du säger hybrider, vad avser du då för typ av hybrider?
Men titta på föreläsningarna… Dom är sega men väl värda att lyssna på.
Länkarna finns i #92
#96: Mja, jag undrar vad en konservator med hedersprofessur har för grund för sina uttalanden. I synnerhet om han hävdar att hans blick har större bevisvärde än DNA-prover.
Om jag var i hans kläder skulle i alla fall inte jag riskera mitt rykte genom lögner. Bara skallarna visade skillnader. Jag är väldigt intresserad överlag av genetik, hundar och sedan barnsben även av vargar. Han var ju faktiskt oroad över den utveckling som sker med vargen.
https://sv-se.facebook.com/Rovdjuren
Det var på Rovdjursföreningens fb sida bilden var på.
#98: Nåja, andra forskare, med utbildning inom genetik, anser att det visst är möjligt att skilja varg från hund med DNA, om man har bra prover (vilket man väl lär ha på till exempel Junsele-tiken, som ju har varit hanterad av människor flera gånger).
Dessutom har det vad jag vet i århundraden varit känt att varg är en extremt mångformig art, så det är svårt att kategoriskt påstå att ett visst utseende är typiskt för arten varg. Redan i början av 1900-talet, då den påstådda hybridaveln knappast kan anses ha kommit igång, beskrevs vargens ”typiska” utseende så här, i Brehms kända Djurens liv:
”Vargen […] har ungefär samma gestalt som en stor, högbent och mager hund; svansen bäres hängande. Kroppen är skranglig, buken indragen; benen äro raka och torra och de främre tätt ställda; den långhåriga svansen hänger ända ned till hasleden; i förhållande till det tjocka huvudet ter sig nosen sträckt och spetsig; den breda pannan är sluttande; ögonen stå snett, öronen alltid upprätt.”
”Färgen är vanligen ljust grågul med blandning av svart, på undre sidan av kroppen ljusare, ofta vitgrå. Mestadels framträder bakom skuldrorna en sadelformad teckning; svagt betonade tvärband finnas antydda. Under sommaren går totalfärgen mera över i rödaktigt, under vintern mer i gult, i nordliga länder mer i vitt, i sydliga mer i svart.”
I samma verk (Brehms Djurens liv) framhålls också att den vuxna vargskallens typiska särdrag saknas hos vargar som hamnat i fångenskap som valpar. Kanske skallformen på liknande sätt kan påverkas av hur vargen växt upp i det vilda? De av experten framhållna väldiga muskelfästena för bitmuskulatur kanske också bara är typisk för vargindivider som fäller stora byten? I så fall mister även detta bevis en del av sitt bevisvärde.
Även i Bonniers Jordens djur beskrivs vargen på sätt som avviker från Eirik Granqvists:
”Päls: Vanligen grå till brunaktigt grågul, men varierar från vit (i nordligaste tundrabältet) via röd och brun till svart; undersidan blek.”
I Daniel Woods bok Vargar finns många bilder på nordamerikanska vargar av alla färgschatteringar.
I John Usgårds och Nils Petter Vigerstøls Ulv i Norge finns ytterligare förklaringar av hur man skiljer varg från hund:
”De duse tegningerne i grått, gråbrunt og gulbrunt med hvitt som baggrunnsfarve gjør at en ulv …”
”Ulven er langbeint i forhold til forvekslingsrasene …”
Vargen beskrivs också i Ulv i Norge: ”Skandinavias ulver er vanligvis lyst gråbrune eller grågule med tegninger i hvitt och sort. Snutens overside er mørk, ofte i en varm bruntone. […] Skuldrer, sider og lår er som regel gulbrune, mens beina og buken er lyse. Mange eruropeiske ulver har en svart stripe på forbeina, et trekk som mest karakteriserer ulver som lever i skogsområder. Ulver i trundrastrøk i Europa och Asia har icke så ofte desse stripene …”
”Selv om den mest vanlige fargen i vår verdensdel er variasjoner i grått, gult och brunt med hvite tegninger, finns det noen som skiller seg ut. Den spanske ulven […], med ett tydeligt rødbrunt skjær i pælsen, som man ser spesielt godt på dyr i sommerpels.”
På många ställen skiljer sig, som synes, denna beskrivning från vad den föregivet sakkunnige på den andra av dina länkar säger. Av detta kan man misstänka att Eirik Granqvists kategoriska uttalanden om vad som är varg och inte kommer sig av att han tagit den så kallade skogsvargen som typisk. Jag har valt dessa exempel därför att de motsäger nedanstående punkter, som Eirik Granqvist ofta upprepade som bevis för att vargarna egentligen är hybrider.
* Riktiga vargar är rent grå, inte gula, bruna eller röda.
* Riktiga vargar har alltid mycket karaktäristisk skallform till följd av sin kraftiga bitmuskulatur.
* Riktiga vargar har alltid en svart strimma på frambenet.
* Riktiga är låga.
Som framgår av ovanstående citat är han inte oemotsagd i detta.
Någon har rätt men vem ;o}
#101: Jag för min del tror mer på de många som har stöd i redovisade data från många platser och lång tid, än på den ensamme som inte har det.
Vargfrågan börjar vända så vi får väl se hur framtiden ser ut. Den ensamme är inte så ensam.
#103 Hur menar du? Har vargmotståndarna slutat läsa sagor och börjat ta in forskningsresultat?😉
Nej nej nej… det var inte så jag menade.
https://www.rovdjur.se/press/kommentarer/inget-bidrag-fran-naturvardsverket_5959
Alla bäckar små… SRF har hela tiden överklagat NVV,s beslut. Jag kan ju inte säga orsaken till att dom inte fick sitt bidrag i år. Men man ska inte "bita den hand som föder en"
Dom gör ett bra jobb men överklagar utan sans och vett.
Jag ska väl igen poängtera att jag gillar vargen och har ingenting emot den så länge den håller sej där den ska vara.
http://www.jaktojagare.se/aktuellt/varghybrid-fick-sandarhalsband
http://www.jaktojagare.se/vad-ar-en-varghybrid
Det kan vara lite starka otäcka bilder så tänk på det.