Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettdjurhållning-och-miljön
Läst 7576 ggr
Hej.
2014-01-19 16:59
6

Pälsjacka!

Hej, är det någon som vet hur tvättbjörnarna från denna hollister jacka ha blivit behandlade?

Itchy
2014-01-19 17:11
9

pälsen är antagligen från kina

kinesisk päls = skit

You can't spell Bitchy without Itchy

Hej.
2014-01-19 17:31
0

Det var nåra som sa till mig att den var i sverige, de sa även att Sveriges pälsfarmer= skit Läste i KP att nån djurförening hade släppt ut illrar från små burar och ut i det vilda, från pälsfarmer i sverige.

Itchy
2014-01-19 18:12
18

#2 finns ingen pälsfarmare i sverige som har tvättbjörnar!

och djurrättsterrorister som släpper ut minkar & illrar i det fria har jag inga goda ord åt, de gör sån enorm skada på vår sköra natur och orsakar djuren mer lidande än de skulle fått på pälsfarmen

marathos
2014-01-19 23:57
4

Vet inte, men det borde tillverkaren kunna svara på? Kanske Kina, där är tvättbjörn ett vanligt pälsproducerande djur. Att djuren flås levande är inte ovanligt. Kan också vara Nordamerika (där pälsen till kungens omtalade mössa kommer ifrån). Där fångas tvättbjörnar ofta i bensaxar. Bägge sätten att dö på måste vara oerhört plågsamt, tvättbjörnen som dör den långsamma döden i en bensax har förhoppningsvis haft ett bättre liv innan döden än tvättbjörnen i  Kina, som troligtvis föddes direkt in i helvetet.

tlover
2014-01-20 12:19
0

ts har du tillåtelse att använda den där bilden?

l'm back

Endezeichen
2014-01-20 12:43
20

Päls = alltid skit!

fuzzie
2014-01-22 14:45
18

Jag tycker inte att man ska köpa någon "päls produkt" över huvud taget, eftersom djuret/djuren som produkten gjorts av har lidit. 😕

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

VildaVittra
2014-01-22 15:15
2

#7 Det är inte helt sant. Tex svenska får har det ganska bra, speciellt om de tillhör ekologisk produktion, så du kan köpa fårskinnsplädar eller handskar, jackor osv från svenska bönder med gott samvete, IKEA-plädarna däremot kommer från Kina.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Itchy
2014-01-22 15:31
0

#7 jag äger en del pälsar från vilda djur, och inte har väl de lidit ;)

(tror inte att min springbok led medans han sprang runt på afrikanska savannen)

fuzzie
2014-01-22 16:42
3

#8 Jomen de kan jag hålla med om vad de gäller ekologiskt. De är väl mest att jag önskar att folk kan börja tänka sig lite för vad dom köper i butikerna eftersom det kan innehålla fjädrar, läder, ull och skinn från djur som varken har behandlats bra innan eller under slakt. 

Men sen tycker jag ändå att de är fruktansvärt fel av sverige att ha minkfarmar! Det är ett djur som ska leva fritt i naturen och inte sitta i en bur utan varken fysisk eller psykisk stimulans. Men det är ju vad jag tycker. 

#9 De beror ju på vad du äger för djurpälsar också? Springbocken är ju iof livskraftig. Sen tycker jag (men det är min personliga åsikt) att man ska undvika pälsar från exotiska djur då de bidrar till mer tjuvjakt. 

No offense 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

Itchy
2014-01-22 17:11
5

#10 nu vet jag inte på vilket sätt min springbok lämnade afrikanska savannen, men jag hittade iaf fällen på myrorna i stan för ett på tok för lågt pris, så jag kunde inte låta bli att adoptera den ;)

men jag undviker helst exotiska skinn, och har svårt att tro att man tjuvjagar springbok då man kan köpa jaktlicens för dem väldigt "billigt"

och mina rävpälsar/svansar, min mård (mårten) vet jag att de är födda & jagade i svensk vildmark, dvs ingen farm, och förmodligen ingen tjuvjakt

kan ju säga att en kompis till mej som är vegan fick en stor chock när han kom hem till mej första ggn och såg mina pälsar :P

fuzzie
2014-01-22 23:39
2

#11 Nämen har du köpt den på second hand så har du ju inte bidragit till ännu mer tjuvjakt. Men eftersom jag inte visste de så trodde ju jag att du kanske hade importerat. 

Jag har inte koll på hurvida man tjuvjagar springbock eller om det finns någon specifik licens på dessa. Men det jag menar är att jakt på springbockar kanske leder till jakt även på andra inte fullt lika livskraftiga djur.. 

Nämen det är ju bra om de djuren har fått "sprungit fritt i skogen" och inte är farm uppfödda isåfall. 

Haha jaa de kan jag förstå. Jag är själv vegetarian. 😛 

Men grejen är den att jag inte trackar ner på dig utan de jag menar är att jag personligen inte gillar när man bär pälsen från ett djur som antagligen har jagats för att komma åt det (även om den struttar omkring fritt i naturen). Och jag gillar såklart inte pälsfarmning. Men de är ju min åsikt. Du får ju liksom tycka vad du vill. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

vallhund
2014-01-23 04:12
1

#4 Källa på att det är vanligt att pälsdjur flås innan avlivning i Kina? PETA duger inte som källa.

kl

Mig veterligen  så är minkindustin i Sverige den djurindustri där djuren mår bäst, inte för att jag skulle köpa minkpäls för det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Wraith]
2014-01-23 06:46
10

#13 Varför är du så fascinerad av PETA? Ingen har nämnt PETA här, men ändå reserverar du dig för källor från PETA, inte första gången heller.

Sen, mår bäst? Det beror väl på vad man jämför med.

Jessicahagstrom94
2014-01-27 10:21
3

Jag vet inte hur jag ska veta om djuren haft ett bra liv och inte led för fem öre, därför låter jag bli att köpa äkta päls.

Alltså jag menar, det finns helt seriöst kläder av andra material - varför ska man så prompt ha just päls?

tlover
2014-01-27 10:37
2

Jag ser själv ingen anledning med att ha päls där det inte gör "nytta"

att ha en pälskant på huvan är ju bra när det är sisådär
 minus men det är ju sällan det.

Jag kommer däremot göra pälsvantar (päls av kaniner som mått bra) eftersom jag har problem med värmen i händerna.

fakepälskanter osv ar jag bort om jag har möjlighet till det.

l'm back

Hej.
2014-01-27 20:59
0

Hihi, funderar också på och göra det du jag i nuläget kan bada i både katt,hund och kanin hår!! ;)

Igivearatsass
2014-01-29 11:17
6

Allt du skriver är ju var du tror och förmodar och jag tror ingen kan veta och svara på hur djuret i fråga blivit behandlat. Därför skulle jag avstå från att köpa päls om jag var du då du lika gärna kan vara den som stödjer djurplågeri och dödande av djur som dött av ingen annan anledning än att du ska vara snygg/varm. Finns så många olika andra kvalitéer på kläder för att hålla dig varm så vf inte köra på det ist? ;)

Hej.
2014-01-29 17:13
11

#18 Skulle ALDRIG ha päls!!! Inte ens fejk! Jag mår illa om nån med pälsjavka pratar/går förbi mej!

Igivearatsass
2014-02-02 19:21
3

#19 De e bra de! ^^

FunkyShrimp
2014-02-09 00:57
8

#11 tycker det är äckligt skrivet, men det kanske bara är jag

Itchy
2014-02-09 01:35
3

#21 exakt vad av det jag skrev ansåg du vara äckligt ?

jossan84
2014-02-20 14:04
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan tycka att det är onödigt att föda upp djur endast för att använda pälsen. Men jag har varit på besök på en minkfarm i Sverige och där hade djuren det bra. Just denna gård ingick i ett forskningsprojekt på aktivering, så djuren hade tillgång till olika aktivering i form av leksaker, tunnlar etc. De bodde två och två i tvåvåningsburar. De kom fram och var nyfikna och inga hade några skador vad jag kunde se. Hemskt söta var de också ^^

Även om det kanske inte är lika optimalt liv som i det fria så fanns det inget som tydde på att de led. De hade det bra mkt bättre än grisar.

Winrey
2014-02-20 19:01
6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#13 Detta är i Sverige, ser dom ut att må bra? 

Minkars naturliga beteende hör att röra sig över stora ytor, springa, simma, jaga och klättra. Därför tycker inte jag att det är vänligt eller rättvist att låta dom bo i små gallerburar.

May the spirit of the wolf guide me in life.

jossan84
2014-02-20 21:23
1

#24 Helt klart ett exempel på dålig djurhållning.

Ixectrona
2014-02-22 12:02
2

Har man verkligen tvättbjörnar på pälsfarmer i Kina? (Då det är ett amerikanskt djur.) Mårdhundar däremot är vanliga (eng. raccoon dog), och de liknar tvättbjörnar en del.

Sedan tror jag inte det finns någon särskild anledning att skälla på just Kina, då vi här hemma i Skandinavien inte är särskilt snälla mot våra pälsdjur heller. Jag fattar inte hur det här fortfarande kan vara lagligt, när det inte ens är lagligt att hålla en hund eller katt i bur ens en sekund, för det är "djurplågeri" (men att ha rävar och minkar i minimala burar hela deras liv är det inte?).

http://www.flickr.com/photos/dyrsfrihet/sets/ - Norska pälsfarmer.
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Animal_abuse_in_fur_farming - Alla bilder är från Finland.

Lagligt.
Inte lagligt.

Itchy
2014-02-22 12:12
3

#26 skillnaden på kinesisk päls är väl snarare att de flår djuren levande, (de anser att pälsen blir finare då)  och att det inte finns några djurskyddslagar över huvud taget i kina, så genom att köpa sån skit så stödjer man ett systematiskt djurlidande

indra-bus
2014-02-26 12:56
1

# 7 Har de suttit fast i en sax fälla har de litit mycket,

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

linn8
2014-03-06 17:41
0

#6 inte om det sitter på ett djur;))!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Majskiii
2014-03-16 21:52
1

All päls är skit.

linn8
2014-03-16 21:54
1

#30 läs inlägg #29

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Majskiii
2014-03-16 21:58
0

#31 Haha, sant.