Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettlantbruksdjur
Läst 2327 ggr
Em_
2014-02-11 14:19
0

Grisgrind

Sveriges Grisföretagare vill begränsa suggan med grind i 3-4 dagar efter grisningen för att färre smågrisar ska klämma ihjäl.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/grisgrind-ska-minska-kultingdod

VildaVittra
2014-02-12 00:18
6

Det måste ju finnas en annan lösning tycker man, om man identifierar varför detta inträffar. Förekommer det i samma utsträckning i det vilda? Är båsen för små? Osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taxelina1
2014-02-12 12:03
5

Som jag tolkade inslaget i tv så ville djurägaren rädda livet på så många kultingar som möjligt eftersom dom lätt kommer under suggan och krossas. Och för varje kulting som överlever så blir det några extra kronor till producenten som redan går på knäna.

En lösning kan ju vara att fler väljer svenskt kött i stället för utländskt. Vi är ju ändå det land som använder minst antibiotika i vår köttproduktion i världen. Och tycker man köttet är för dyrt kan man ju välja att hoppa över kött en dag för att ha råd med svenskt någon dag i veckan.

#1 Kultingarna trängs hos suggan och det är alltid någon som kommer i kläm. I våra valplådor har vi ribbor längs med väggarna som valparna kan rulla under om tiken riskerar att lägga sej på valparna.

Hälsning från en stor djurvänCool

Em_
2014-02-12 12:44
1

#2 Sådana ribbor har funnits på de grisgårdar jag varit.

Tycker det är obehagligt att de vill ta efter Danmark med fixerade suggor. Det finns ju redan möjlighet att använda grind om det finns personal på plats. Som #1 säger, det måste finnas mer djurvänliga lösningar. Har absolut förståelse för att bönderna är desperata, kilopriset på fläskkött är alldeles för lågt.

Gronstedt
2014-02-12 12:54
1

Om man inte hade avlat både grisarna och kullarna större, och om de hade större boxar, så kanske problemet hade varit mindre? Det kanske är så att en suggas hjärna bara är anpassad till att hålla reda på ett visst antal kultingar? När kullarna blivit större lyckas hon inte hålla ordning på dem, utan råkar lägga sig på en del?

Det vore intressant om någon vet om detta är lika vanligt hos mer ursprungliga raser med mindre kullar.

Em_
2014-02-12 13:32
0

#4 Skulle säga att de är de första dygnen, när smågrisarna är vingliga och inte så snabba som flest kläms ihjäl. Sen vet man ju inte om smågrisen redan var död eller väldigt svag av någon annan anledning när suggan la sig på den.

Den grisbonde jag pratat mest med menade att unga suggor med första kullen var duktigare på att försöka ta hand om de. De boade mer, blev oroligare när kultingarna skrek, la sig ner mer försiktigt. Tyvärr har ju inte suggorna rätt förutsättningar för att vara bra mammor (min åsikt). De får minimalt med halm, så de kan inte boa. Boxarna är små och med stora kullar är det smågrisar överallt. De kan liksom inte gå två steg från alla smågrisar och lägga sig. Kändes som att de äldre suggorna hade gett upp och slutat bry sig.

VildaVittra
2014-02-12 13:50
0

För några år sedan såg jag ett reportage där man hade ett system där suggan kunde gå ifrån ungarna, men ungarna inte kunde ta sig ut. Undra hur statistiken ser ut där?

Nu blev jag sugen på att skaffa en gris och prova om några kultingar dör om de ges utrymme samt material för att boa.🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
2014-02-12 15:25
6

Suggor på lösdrift ligger inte ihjäl fler kultingar än andra. En harmonisk sugga i en bra miljö är en öm moder som är försiktig runt sina kultingar. Det är klart att hon blir en mindre bra mamma när hon får en mycket begränsat utrymme att röra sig på  och med ökande stress ju större risk för olyckor.

Även om man får ner antalet krossade kultingar till 0 genom att fixera suggan är det inte en acceptabel metod. Vem som helst med lite empatisk förmåga förstår ju att bara 2-3 dagar fixerad innebär en oerhörd stress! Hur skulle man palla med det själv? 

För många djur på för liten yta kommer alltid innebära ökad risk för olyckor, skador och sjukdom. Det ligger lite i sakens natur.

Taxelina1
2014-02-12 17:21
1

#7 Det är som du säger ingen acceptabel metod. men bönderna börjar bli desperata och tar efter dom andra länderna. Tyvärr, tyvärr. 

Får bara hoppas på att det vänder och grisbonden får det bättre. Det kommer påverka djuren också.

Silvestris
2014-02-12 18:37
4

Jag förstår att grisbönderna har det svårt, men att gå tillbaks till någonting som vi redan en gång har förkastat och förbjudit är verkligen inte rätt väg att gå.

Pengarna borde läggas på en informationskampanj till svenska folket om vad man får för pengarna dvs. på vilket sätt är det bättre för både människor, miljö och grisar att köpa svenskt.

Taxelina1
2014-02-13 16:18
0

#9 Helt rätt🙂

VildaVittra
2014-02-13 16:27
2

#9 Det är lite just därför jag startade detta forum. Jag vill sätta ett ansikte på djuren och öppna folks ögon om att bra djurhållning kostar (även om jag inser att många inte har råd att köpa sådant kött som jag själv producerar, men det är avsevärt dyrare än ex ekologiskt eller naturbeteskött). 

Jag tror dessutom att om man producerar eller fångar något själv (tex om man håller köttkaniner) så tänker man mer på vart köttet man köper kommer ifrån. Det är därför jag gärna skriver om självhushållning.

tlover
2014-02-14 14:58
0

Försökte dom inte med ett "cykelställ" (det såg ut som ett cykelställ där kultingarna kunde hålla sig undan mamman) för ett tag sen eller minns jag fel?

l'm back

Mantissa
2014-02-16 10:02
0

#12 menar du de där stängerna på sidorna av boxarna som hindrar suggan från att ligga mot väggen (och därigenom ger kultingarna en liten fristad) så är de nog standard nu i grisningsboxar.

Jag funderar lite över det här med att suggorna blir mindre försiktiga med sina kultingar när de varit med om fler grisningar. Det brukar väll vad jag förstått vara tvärt om att erfarna mödrar gör färre misstag. Kan det vara så att de slutar bry sig? grisar är intelligenta djur, och att gång efter annan ta ungarna från mamman långt innan den naturliga avvänjningsåldern kanske orsakar någon sorts psykos? Hon förlorar ju endå alla ungar hur hon än gör. Bara en tanke

Silvestris
2014-02-16 12:28
1

Jag tänker mig också att om man fokuserar på att ändra på miljön för att minska risken för att kultingar ska klämmas ihjäl så missar man avelsbiten. Vi riskerar att skapa genetiskt dåliga mammor. Man borde ju kunna studera eventuella beteendeskillnader mellan suggor som har högre resp. lägre förekomst av ihjälklämda kultingar.

vallhund
2014-02-18 04:34
0

#13 Men suggorna får väl ingen direkt viloperiod mellan det att kultingarna skiljs av o de semineras igen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Majskiii
2014-03-16 21:55
0

Usch. Hörde om det, och tänk suggan som knappt kan röra på sig då?