Svinpest
Kanske en lösning på vildsvinsproblemet?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18488702.ab
Men samtidigt kanske dödsstöten för svenska grisuppfödare? Om de som ännu kämpar beläggs med karantän, hur ska de då kunna klara sig? Ska vi bli hänvisade till enbart hermetiskt instängda grisar i sanitärt godkända betongkättar?
Tyvärr tror jag att vildsvinen kommer klara sig bättre än tamgrisarna, de har ju de senaste 100 åren fått användning för sitt immunförsvar, inte som tamgrisen som behandlas eller nödslaktas innan man ser om de klarar av smittan själva.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Att sprida sjukdomar för att bekämpa vilda populationer riskerar alltid att slå tillbaks på oss själva så jag ställer mig tveksam till sådana lösningar.
Fy, det där lät inte alls så bra.
Man får ju hoppas att jaktturismen utomlands tänker sej för innan dom använder stövlar och annat i våra skogar innan dom rengjorts ordentligt.
Någon som vet hur andra djur påverkas av att äta döda smittade vildsvin?
Hälsning från en stor djurvän
#2: Vem är det som spridit svinpest? Är inte det en naturligt förekommande sjukdom?
Ser man det som en eventuell lösning på vildsvinsproblemet utgår jag ifrån att man anser att smittan inte ska hindras dvs. att vi helt enkelt ska främja smittspridning.
#5: Det är ofta lämpligt att utgå från det som skrivs och ingenting annat. Vill du starta en diskussion om fördelar och nackdelar främjande av smittspridning, bör du kanske starta en egen tråd om det?
Jag utgår ifrån vad som skrivits. I ursprungsinlägget frågar du om det kan vara en lämplig lösning på vildsvinsproblemet. Jag vill nog påstå att jag diskuterar den exakta sakfrågan faktiskt.
#7: Problemet är att jag inte på något sätt frågar om det kan vara en lämplig lösning på vildsvinsproblemet. Ordet "lämplig" har tillfogats av din fantasi. Det är också din fantasi som likställer en länk till en artikel om en naturligt förekommande sjukdom med argumentation för avsiktligt spridande av samma sjukdom.
Sakfrågan är inte för- eller nackdelar med spridning av sjukdomar, utan vilka konsekvenser svinpesten kan tänkas få för den svenska grisköttsindustrin.
Då borde du ha formulerat dig på ett annat sätt, om du inte vill diskutera just den fråga du har ställt, nämligen:
Kanske en lösning på vildsvinsproblemet?
#9: Naturligtvis kan vi diskutera vilken påverkan svinpesten kan tänkas få på vildsvinsproblemet, om du anser att denna bibetraktelse är väsentlig. Faktum kvarstår dock att jag aldrig nämnt svinpest som en "lämplig" lösning på vildsvinsproblemet, liksom det faktum att det bara är din fantasi som likställer en länk till en artikel om en naturligt förekommande sjukdom med argumentation för avsiktligt spridande av samma sjukdom.
Än en gång, avsiktlig spridning av sjukdomar i syfte att reglera viltstammar faller utanför ämnet för denna tråd. Starta gärna en separat tråd, om du vill diskutera det.
Här lite mer om konsekvenserna i de länder som redan drabbats.
http://na.se/nyheter/sverige/1.2404886-vildsvin-sprider-dodlig-pest